Pagina 1 van 2

trilling bij acceleratie in V

Geplaatst: 12.04.2010 - 18:02
door Rippie V70
Mijn V70 2.4D (130PK) heeft in vijfde versnelling bij stevig accelereren van 110 naar 130 een behoorlijk trilling.
In 4 niks merkbaar, en ook niet bij constante snelheid.
Ik rij nog wel op m'n winterbanden, maar die worden woensdag omgewisseld.

Iemand enig idee?

Geplaatst: 12.04.2010 - 18:17
door Hans
Dan zou ik de bandenwissel eens even afwachten....

Geplaatst: 12.04.2010 - 19:53
door V70/2.4D/2003
Doet...of beter: deed de mijne ook. Na de bandenwissel (van Snowtracs 3 op staal naar de Michelins op Orbit) was het "probleem" over.

Geplaatst: 12.04.2010 - 19:54
door Rippie V70
Heb ook snowtracs....... Even afwachten dus tot na de wissel

Re: trilling bij acceleratie in V

Geplaatst: 14.04.2010 - 17:16
door bartv70
Rippie V70 schreef:Mijn V70 2.4D (130PK) heeft in vijfde versnelling bij stevig accelereren van 110 naar 130 een behoorlijk trilling.
In 4 niks merkbaar, en ook niet bij constante snelheid.
Ik rij nog wel op m'n winterbanden, maar die worden woensdag omgewisseld.

Iemand enig idee?
Weet je al iets?Ik heb het ook gehad, maar als het bij jou de banden waren dan heb je niets aan mijn ervaring

Geplaatst: 14.04.2010 - 19:30
door steven460
ben wel benieuwd of de winterbanden spontaan tijdens acceleratie gaan trillen. Toch een beetje vreemd ?

Op hoeveel bar waren de banden nog?

Geplaatst: 14.04.2010 - 22:32
door Salaridebrito
Is het niet het Dual mass vliegwiel....?

Wat hebben de auto's gelopen?

Geplaatst: 14.04.2010 - 23:38
door bartv70
Salaridebrito schreef:Is het niet het Dual mass vliegwiel....?

Wat hebben de auto's gelopen?
Ik schreef al "als het bij jou de banden waren dan heb je niets aan mijn ervaring".....zijn het de banden niet dat heb ik de zelfde gedachte en ervaring

Geplaatst: 15.04.2010 - 08:20
door Rippie V70
Gisteravond gewisseld, en trilling is weg.

Druk in de banden was (en is) 2.5 Bar, en op de winterbanden zit nog 6mm profiel. Mij auto zit op de 192K.

Geplaatst: 15.04.2010 - 08:50
door V70/2.4D/2003
Dat is wel grappig. Ik heb dus ook de snowtracs met 6mm profiel en had achter minder dan 3mm profiel. Bij de wissel zijn die banden vervangen voor nieuwe. De michelins hebben achter 6mm profiel en voor zijn ze nieuw. Bandenspanning heb ik staan op de voorgeschreven 2,6 bar en de auto heeft 151.000 km gelopen.

Het kleine beetje trilling wat hij nu nog heeft is, volgens de chefwerkplaats van de dealer, een "produkteigenschap". De mijne is helemaal origineel zoals afgeleverd door de fabriek, dus geen tuning, geen andere maat banden, geen andere velgen. Het zal dus wel aan de snowtracs 3, stalen velgen en wieldoppen gelegen hebben waardoor de extra trilling is ontstaan. Althans, dat is mijn simpele conclusie.

Geplaatst: 15.04.2010 - 09:22
door bartv70
Rippie V70 schreef:Gisteravond gewisseld, en trilling is weg.

Druk in de banden was (en is) 2.5 Bar, en op de winterbanden zit nog 6mm profiel. Mij auto zit op de 192K.
Da's mooi, heel mooi, scheelt heel veel pegels(om in winter termen te blijven)

Geplaatst: 15.04.2010 - 11:35
door jpwg001
Geen onbalans in de banden die de oorzaak is?

Geplaatst: 15.04.2010 - 12:21
door Rippie V70
Geen onbalans in de banden die de oorzaak is?
Lijkt me niet, zou anders constant geweest moeten zijn.
Ik denk dat het met de hardheid van het rubber icm temperatuur te maken heeft gehad.
Hoe warmer de buitentemperatuur, hoe erger het werd. Gisteren nog even bewust getest, voordat de zomerslofjes er weer op gingen.

Geplaatst: 15.04.2010 - 18:27
door steven460
Mooi dat het opgelost is!

Goed om te weten dat banden kunnen gaan trillen omdat ze ......... uhm. te warm zijn?

Wat een raar verhaal! :? Ik gaat eens googlen. Ben benieuwd of er ene verklaring voor is.

Geplaatst: 15.04.2010 - 20:56
door jpwg001
Rippie V70 schreef:
Geen onbalans in de banden die de oorzaak is?
Lijkt me niet, zou anders constant geweest moeten zijn.


Dat is niet waar, de onbalans is niet bij elke snelheid voelbaar.

Geplaatst: 15.04.2010 - 21:39
door Rippie V70
Dat is niet waar, de onbalans is niet bij elke snelheid voelbaar.
Bij terugschakelen naar IV bij dezelfde snelheid trad het ook niet op.
Dat was het vreemde. Was dus niet afhankelijk van de snelheid, maar puur accelereren in V van 110 naar 130

Geplaatst: 15.04.2010 - 21:55
door jpwg001
Oké, dan is onbalans wel uitgesloten. Heb je niks kapot in je versnellingsbak?

Geplaatst: 16.04.2010 - 11:48
door Rippie V70
Oké, dan is onbalans wel uitgesloten. Heb je niks kapot in je versnellingsbak?

Nee, want met m'n zomerbanden is de trilling weg.

Is dus echt de combi warm weer met winterbanden.
Zou zomaar iets met de eigen frequentie van de banden icm de eigen frequentie van de motor kunnen zijn.
zoiets al de brug galloping gertie in amerika in de jaren vijftig. dat was de eigen frequentie van de brug icm de wind.
Maar dat is wel een wild guess.

Geplaatst: 16.04.2010 - 18:57
door steven460
Heb wat gegoogled, maar niets had het specifiek met winterbanden en warmte / warm weer te maken had.

2.5bar & winterband is ook heel veel. Eigen keuze voor de winterband is 1.8 bar met sneew anders ~ 2.1 bar.

Volgens mij moet je met de bandendruk dan de eigenfrequentie kunnen beinvloeden.

Geplaatst: 16.04.2010 - 20:09
door V70/2.4D/2003
Ik wacht nog even met het monteren van de snowtracs :wink: maar, zodra de weersomstandigheden weer het gebruik van winterbanden rechtvaardigen, zullen we het eens proberen met wat minder lucht. Het zou best zo kunnen dat 2,6 wat aan de forse kant is.

@ Steven460: 1.8 bar voor de winterbanden, is dat niet een beetje weinig?
Volgens de bandenspanningsticker is 2,1 wel het minimum. Dat je vervolgens de eigenfrequentie zou kunnen beinvloeden, daar ga ik wel in mee. Het zou, al redenerende, dus best eens zo kunnen zijn dat je wat moet gaan goochelen met verschillende spanningen in de banden om uiteindelijk het hele zaakje zo rustig mogelijk te krijgen. Lijkt me komende herfst wel iets om een zaterdagochtend aan te besteden