Pagina 1 van 3

D3: de nieuwe vijfcilinder diesel van Volvo

Geplaatst: 13.04.2010 - 08:40
door Ben
Deze 2-liter vijfcilinder dieselmotor, voorzien van het groene B label, volgt de een 2.0D en 2.4D motoren op. De D3 wordt leverbaar in de S80, V70, XC60 en XC70.

De D3 is naast een handgeschakelde 6-bak tevens leverbaar met een 6-traps Geartronic. Een zeer belangrijke aanwinst voor de Zweden waar bij de directe concurrenten maar liefst 72% van de verkochte auto's voorzien is van een 2.0-liter motor, waarvan het merendeel voorzien van automatische versnellingsbak.

Nieuwe naamgeving motoren
Met ingang van het nieuwe modeljaar geeft Volvo een andere invulling aan de naamgeving van de motoren. Afhankelijk van het vermogen van de aanwezige motor krijgt een label voor benzine "T" of diesel "D" aangevuld met de cijfers 1 tot en met 8. Hiermee neemt Volvo alvast een voorschot op de vergaande electrificatie strategie. Huib de Vries, Marketing Director Volvo Cars Nederland: "Straks hebben we bijvoorbeeld een tweeliter met turbotechniek, electromotor en een totaal vermogen van pakweg 300pk. Dan past het niet meer om zo'n auto 2.0T te noemen. Vandaar deze nieuwe strategie."

Geplaatst: 13.04.2010 - 08:48
door rsnhakan
De D3 komt ook in de nieuwe S60.

Geplaatst: 13.04.2010 - 10:37
door nossy
en in de C30 - S40 - V50

Geplaatst: 13.04.2010 - 10:43
door V480-S60
Dat verwacht ik eerlijk gezegd niet. Daar zal de 2.0 liter viercylinder dienst blijven doen naar wat ik heb begrepen.

Geplaatst: 13.04.2010 - 10:48
door Rob Bakker
Zonde dat hij niet aan de Powershift gekoppeld is, is toch een stuk moderner qua techniek.
Of hebben ze deze weer ge-update?

Geplaatst: 13.04.2010 - 10:48
door nossy
V480-S60 schreef:Dat verwacht ik eerlijk gezegd niet. Daar zal de 2.0 liter viercylinder dienst blijven doen naar wat ik heb begrepen.
in de belgische configurator staan enkel nog de D3 en D4 niet meer de 2.0D van PSA

Geplaatst: 13.04.2010 - 11:04
door V480-S60
D3 kan ook een 2.0D blijken te zijn!! En is dat ook!

Geplaatst: 13.04.2010 - 11:09
door V480-S60
Rob Bakker schreef:Zonde dat hij niet aan de Powershift gekoppeld is, is toch een stuk moderner qua techniek.
Of hebben ze deze weer ge-update?
Het schijnt dat de GT-bak behoorlijk onder handen is genomen.

Geplaatst: 13.04.2010 - 12:37
door rsnhakan
Had ook ergens gelezen dat de D3 in de V50/S40 komt maar dan in de vorm van een 150pk versie.

Geplaatst: 13.04.2010 - 12:42
door V480-S60
Kan wel kloppen Hakan, maar dat is een aangepaste 2.0 4-cylinder

Geplaatst: 13.04.2010 - 13:01
door bart simpson
V480-S60 schreef:Kan wel kloppen Hakan, maar dat is een aangepaste 2.0 4-cylinder
dat weet je zeker? (ik volg Hakan dan toch liever)

Geplaatst: 13.04.2010 - 13:10
door rsnhakan
V480-S60 schreef:Kan wel kloppen Hakan, maar dat is een aangepaste 2.0 4-cylinder
Volgens mij niet hoor ;)

Geplaatst: 13.04.2010 - 13:15
door bart simpson
die nw 2.0 diesel is er niet meer met powershift maar is er met een geartronic

Geplaatst: 13.04.2010 - 13:16
door rsnhakan
Klopt. Een verbeterde Geartronic.

Geplaatst: 13.04.2010 - 13:20
door bart simpson
rsnhakan schreef:Klopt. Een verbeterde Geartronic.
motor 58 = 150pk, motor 52 = 163pk en motor 50 = 177pk

Geplaatst: 13.04.2010 - 13:24
door rsnhakan
Enig idee wat ze zullen uitstoten? Een V50 met 150pk is niet mis :)
Off-topic de nieuwe 1.6D DRIVe met 115pk komt ook in de C30/V50/S40 toch? Vanaf week 44?

Geplaatst: 13.04.2010 - 13:48
door bart simpson
geen idee nog van de uitstoot, week 46 komt de 115pk D

Geplaatst: 13.04.2010 - 13:57
door jippen
Even een paar misverstanden uit de wereld helpen :-)

Voor de S40/V50
- De DRIVe Start/Stop en D2 zijn 4-cilindermotoren (1,6 liter). De D2 is uitgerust met een manuele 6-
versnellingsbak.
- D3 en D4 zijn 5-cilindermotoren (2,0 liter) met een manuele zesversnellingsbak. Optioneel kan
gekozen worden voor een Geartronic zestrapsautomaat.
- In tegenstelling tot D3 en D4, heeft Geartronic op T5 5 versnellingen.

- De D3 gaat pas in productie vanaf week 35.
alle andere motoren start modeljaar 2011 vanaf week 20.


Voila.

Geplaatst: 13.04.2010 - 13:59
door jippen
DIESELMOTOREN S40/V50
DRIVe Start/Stop man 110 pk 240 Nm 104 g/km
D2 man (NIEUW) 115 pk 270 Nm 114 g/km
D3 man/aut (NIEUW) 150 pk 350 Nm S40: 134/149 g/km V50: 134/154 g/km
D4 man/aut (NIEUW) 177 pk 400 Nm S40: 134/149 g/km V50: 134/154 g/km

BENZINEMOTOREN S40/V50
1.6 man 100 pk 150 Nm 169 g/km
2.0 F man 145 pk 185 Nm 183 g/km
T5 Geartronic aut 230 pk 320 Nm 211 g/km

Geplaatst: 13.04.2010 - 14:01
door V480-S60
bart simpson schreef:
V480-S60 schreef:Kan wel kloppen Hakan, maar dat is een aangepaste 2.0 4-cylinder
dat weet je zeker? (ik volg Hakan dan toch liever)
Ik krijg tegenstrijdige berichten Bart. Dus nee, zeker weet ik dat niet.
En gezien het antwoord van Jippen zou ik mijn mening moeten herzien. En doe dat dus ook bij dezen. 8)