Pagina 1 van 1
Lambda sonde, het zoveelste topic
Geplaatst: 13.04.2010 - 18:58
door paulb
Ik heb even een vraag aan de 740 kenners hier:
Vanaf gister heb ik een brandend controlelampje van de lambda sonde, en een onregelmatig lopende motor (b230f) .
Schokkerig lopen, wanneer ik op en gelijk toerental blijf. Bij het optrekken loopt ie aardig goed, maar toch niet 100% perfect. Boven 3000rpm loopt ie ook beter, daaronder is het een groot drama.
Daarnaast zijn de uitlaatgassen ook wat zwarter.
Wanneer ik de lambda sonde uitschakel door het stroomdraadje los te maken, loopt ie hetzelfde.
Is dit de lambda sonde die kapot is?
Ik heb met een autosloperij gebeld voor een lambda sonde, en die vroeg hoe die eruit ziet van een 740.
Dus hoe ziet de lambda sonde eruit?
Geplaatst: 16.04.2010 - 20:07
door v700r
Gaattie ook meer verbruiken? Je kan wel doorrijden met een kapotte lambdasonde maar gaat idd rotter lopen èn meer verbruiken. Hoe dat ding eruit ziet? google even!!
Geplaatst: 26.04.2010 - 20:20
door draadloos
Je merkt het idd in het verbruik.. de mijne is van 1:9 naar 1:6,3 gegaan, en je ruikt het ook wel

Geplaatst: 27.04.2010 - 22:10
door Klaasjan
@Draadloos
Bedoel je dat de auto naar benzine gaat stinken??
Geplaatst: 27.04.2010 - 22:11
door draadloos
Klopt.. je kunt hem ook aan een CO meter hangen, dan zie je die gigantisch hoog staan. Maar je ruikt het idd gelijk...
Geplaatst: 27.04.2010 - 22:25
door Klaasjan
Mijn auto stinkt de laatste tijd naar benzine en slaat soms direct na het starten weer uit. Daarnaast som schokkerig rijden maar geen lampje wat gaat branden. Het is overigens een 945 uit 1991. Wat kost z'on ding?
Geplaatst: 27.04.2010 - 22:27
door draadloos
De mijne heb ik vervangen voor 175 euro, incl arbeidsloon. Deze ging snel los, kan zijn dat ze goed vastzitten, dan duurt het iets langer.
Controleer ook voor de zekerheid eerst je brandstofdrukregelaar (zit bij je injectoren tussen de brandstofleiding). Vacuumslang eraf halen en kijken of er benzine uit komt.. dan is deze kaput

Geplaatst: 27.04.2010 - 22:32
door Klaasjan
Ik zal er morgen eens naar laten kijken. Hopelijk is dat het en heb ik die van 54,97 en niet die van 180 euro ;(
Geplaatst: 27.04.2010 - 22:34
door draadloos
idd

heb wel een originele gemonteerd, omdat de aftermarket toch wat eerder kapot schijnen te gaan....
je kunt ook eens bij carlo van vomd.nl informeren, die levert scantech.
Geplaatst: 10.05.2010 - 21:56
door Timen
De aftermarket lambda-sensoren voor de 200-700- 900 werken vaak niet goed. Goedkoop wordt dan eigenlijk duurkoop. Neem een originele sensor van Bosch. Die ook nog eens cpl is met aansluitconnectoren.
Geplaatst: 10.05.2010 - 21:59
door mightyspawn
Klopt, het systeem is namelijk ook van Bosch. Maar deze hoef je natuurlijk niet bij Volvo te bestellen. Bij de gemiddelde autoboer kun je ook Bosch onderdelen bestellen en dan zijn ze vaak net iets goedkoper dan bij de Volvo dealer. Of via internet, en het vervangen van een lambdasonde is echt kinderspel.
Geplaatst: 10.05.2010 - 22:15
door Timen
Op de sensor staat een codenummer.
Nu weet ik niet welke 740 je hebt.
Het codenummer voor:
b.v. 740 2.3i B230F Kat BJ 8-88/07-93 is 0258003034
Als je de gegevens van jouw auto doorgeeft kan ik het juiste Boschnummer wel voor je opzoeken. En als je wilt kan ik ook er nog wel een prijs bij zetten!
Geplaatst: 11.05.2010 - 21:12
door Baseman
draadloos schreef:Vacuumslang eraf halen en kijken of er benzine uit komt.. dan is deze kaput

Even voor de volledigheid: Dit is geen waterdichte test.
Ik heb enkele drukregelaars gezien, die stuk waren, maar waar geen benzine uit kwam. Blijkbaar kan er aan zo'n ding meer stuk, dan enkel het membraan.