Pagina 1 van 3
Reguliere beurt bij fastfit en reparaties bij volvo dealer?
Geplaatst: 14.04.2010 - 07:41
door Marc Apeldoorn
Ik zit sterk te twijfelen of ik niet simpel de grote beurten + APK bij een fast fitter zal laten uitvoeren (tevens remblokken en banden) en indien er zaken stuk zijn dit bij een volvo dealer te laten repareren. Beurt prijzen bij fastfitter liggen snel 250 Euro lager, en ze controleren dezelfde zaken als bij Volvo garage. Bepaal zelf welke olie erin komt. En ik maak me sterk dat een fastfitter niet minimaal net zo goed is t.a.v. blokken & banden als een volvo dealer, immers dit werk doen ze 100x per week, maar wel veel geodkoper. Mijn volvo is inmiddels de garanteiperiode voorbij. De fastfitter die ik op het oog heb levert goede kwaliteit (ervaring met auto van mijn vrouw). Welke argumenten pleiten nu voor een Volvo garage?
Re: Reguliere beurt bij fastfit en reparaties bij volvo deal
Geplaatst: 14.04.2010 - 07:56
door Ben
Marc Apeldoorn schreef:Welke argumenten pleiten nu voor een Volvo garage?
Wat mij betreft de belangrijkste:
1. er staat Volvo op de deur.
2. Je zult toch naar de dealer moeten om de auto af te melden
3. je bouwt een relatie op met je dealer.
Re: Reguliere beurt bij fastfit en reparaties bij volvo deal
Geplaatst: 14.04.2010 - 08:17
door piotrV70
Marc Apeldoorn schreef:Ik zit sterk te twijfelen of ik niet simpel de grote beurten + APK bij een fast fitter zal laten uitvoeren (tevens remblokken en banden) en indien er zaken stuk zijn dit bij een volvo dealer te laten repareren. Beurt prijzen bij fastfitter liggen snel 250 Euro lager, en ze controleren dezelfde zaken als bij Volvo garage. Bepaal zelf welke olie erin komt. En ik maak me sterk dat een fastfitter niet minimaal net zo goed is t.a.v. blokken & banden als een volvo dealer, immers dit werk doen ze 100x per week, maar wel veel geodkoper. Mijn volvo is inmiddels de garanteiperiode voorbij. De fastfitter die ik op het oog heb levert goede kwaliteit (ervaring met auto van mijn vrouw). Welke argumenten pleiten nu voor een Volvo garage?
Met fastfitter bedoel je Kwikfit and-the-like ? Zou ik niet doen, onpersoonlijk en vaak weinig gemotiveerd. Ik heb zelf gekozen voor een onafhankelijke garage bij ons in het dorp, klein bedrijf met gemotiveerde mensen waar de eigenaar zelf ook monteur is en die bovendien een heel redelijk uurtarief rekent van 45/u. Daarnaast altijd een prijsopgave vooraf, auto halen en brengen etc. In mijn overweging heb ik natuurlijk ook meegenomen dat mijn Volvo van 2001 is, met een nieuwere auto (zeg tot 5 jaar) zou ik waarschijnlijk naar de dealer gaan.
Geplaatst: 14.04.2010 - 08:21
door Walter
4. Gratis Assistance tot de auto 10 jaar oud is (vergelijkbare waarde ANWB wegenwacht ongeveer 130 euro. En daarna kost dat 35 eu per jaar, wil de dealer vast wel over praten als de auto ouder is dan 10

5. Bespreek "Service op maat" eens met die dealer.
Daarbij, weet je zeker dat de fastfitter met banden en remmen goedkoper is? Zou eerst maar eens prijzen opvragen, denk dat het je nog erg mee zal vallen. En bespreek eens dat je andere olie wenst, geloof nooit dat de dealer daar halstarrig in zal zijn.
Dealer versus disastertfitter
Geplaatst: 14.04.2010 - 08:40
door RVL
Ik zou niet te snel oordelen dat de fastfitters goede kwaliteit onderdelen in je Volvo monteren. Blokken en schijven zijn van beduidend mindere kwaliteit bij de Kwikfit !(Die pummels komen trouwens niet meer aan mijn auto's) Voor Volvo's buiten de garantieperiode kan je zeker nog goed bij de delaer terecht. Maar ik heb vooe de oudste eveneens gekozen voor een betrouwbaar lokale garage waarbij de afspraak is gemaakt dat ik bepaal waar de onderdelen besteld worden (Volvo dus)
Geplaatst: 14.04.2010 - 11:02
door JJDD
Zelf heb ik altijd moeite om voor het 1 bij de "goedkope" te komen, maar voor een specifiek probleem wel naar de dealer te gaan. Kijk dan niet vreemd op als dat specifieke opeens relatief duur is ...... Met bv KwF heb ik (in een grijs verleden) zelf twee slechte ervaringen, dus ik ben ook ooit vreemd gegaan. en omdat ik (mijn ouders) al m'n hele leven eigenlijk naast een universele garage woon, die erg "bekwaam en betrouwbaar" zijn, breng ik al mijn (oudere...) auto's daarheen. Ook de huidige volvo, ondertussen 7 jaar oud. Betrouwbaar heid en kennis van zaken zijn voor mij van groot belang. en vaak blijkt het prijsverschil reuze mee te vallen, tenzij je voor "mindere" merken kiest. Maar zelfs dat is op de middellange termijn vaak niet eens goedkoper, tenzij je weinig rijdt en/of de auto snel gaat verkopen. En natuurlijk: hoe is de dichtstbijzijnde dealer? Ook niet alle dealers zijn even goed (heb ik, bij een ander merk, ook ervaren).
Geplaatst: 14.04.2010 - 11:15
door diesel01
Ik ga alleen nog naar de Volvodealer en dat bevalt prima.
Banden doe ik bij een zelfstandige bandenboer en onderhoud bij de dealer.
Ik heb bij de Kwf of Profile te vaak meegemaakt dat jonge jongens zonder begeleiding worden los gelaten op banden die mij op de weg moeten houden.
Aanhaalmomenten worden niet gerespecteerd of er duikt één de auto in met een sjekkie tussen de lippen.
Auto rijden kost geld, gelukkig ziet onze auto om de 30.000km de dealer pas en niet zoals bij de V40 om de 15.000km.
Geplaatst: 14.04.2010 - 11:26
door DGB
What about de tussenweg, de volvo-"specialist"? Minder duur dan de dealer, maar wel de kennis en motivatie om je auto tiptop te houden?
Geplaatst: 14.04.2010 - 11:51
door Goelette
Wat lees ik hier nou allemaal...
1) ok, ik kan me voorstellen dat je kan verwachten dat de specialist in ieder geval weet waar hij het over heeft. Maar puur het feit dat er Volvo op de deur staat is natuurlijk absoluut geen garantie dat deze ook het beste werk levert.
2) bedoel je afmelden voor de APK? Dan is dit de grootste nonsens die ik ooit gelezen heb. Als je wat anders bedoelt, kan ik me er ook niet veel bij voorstellen wat ergens op zou slaan overigens.
3) Dat kan een pluspunt zijn, maar hangt nogal van je auto en je wensen af of dit de meerprijs waard is.
4) Prijs van de ANWB haal je er dik uit als je het onderhoud ergens anders laat doen, prijstechnisch gezien dus geen argument. Anderszins volgens mij ook geen goed argument trouwens, maar ben benieuwd naar onderbouwingen
5) kan ik niet over oordelen
Je moet je auto laten maken daar waar je het vertrouwd en waar je een goed gevoel hebt. Als je gevoelig bent voor wat er op de deur staat, laat je je daardoor leiden. Als je gevoelig bent voor prijs, laat je je daardoor leiden.
Ik persoonlijk breng mijn auto naar de monteur waar mijn vader al 20 jaar komt, en die doet gewoon goed zijn werk voor een hele nette prijs. Als er wat gerepareerd moet worden zoeken we samen de beste oplossing (kan ik het zelf, doet hij het, of nog iemand anders?)
Het kan vast nog goedkoper dan dat, maar daar voel ik me niet lekker bij. En zo moet eenieder dat persoonlijk bepalen. Maar de kwaliteit van de dienst is afhankelijk van de mensen waarmee je zaken doet, niet van de prijs of van de aanduiding op de deur.
Overigens wat onderdelen betreft: je moest eens weten hoeveel van die onderdelen allemaal uit dezelfde fabriek komen met een ander naamkaartje erop. (soms nog niet eens een ander naamkaartje). Denken jullie dan dat Volvo zelf bijvoorbeeld remblokken gaat zitten fabriceren ergens in een hoek in de fabriek? Denk het niet.... Die kopen ze gewoon ook ergens in. En die leverancier kan die dingen ook met een ander doosje eromheen leveren via de automaterialengroothandels....
Geplaatst: 14.04.2010 - 12:06
door 945i
Doe alles zelf, maar heb dan ook geen moeilijke auto's. (lees- onwillige elektronica)
Geplaatst: 14.04.2010 - 12:07
door V70/2.4D/2003
Autorijden kost geld en, als we het uit gaan rekenen, dan stoppen we er allemaal direkt mee want het gaat echt om een paar leuke centen per jaar waar je ook hele andere leuke dingen mee zou kunnen doen. Maar ja, daarom rijden we Volvo.
Voor mij geldt: Banden bij de bandenboer met de scherpste prijs. Onderhoud het liefste bij de dealer (maar dan wel de goedkoopste)
Ik ben wel eens benieuwd wat het verschil is voor de prijs van een beurt hier in NL tegen dezelfde beurt in Dld. Met mijn Opeltjes ging ik naar de dealer in Dld voor onderhoud. Bij de Duitsers koste elke beurt 93 euro ex onderdelen/olie. Het gemiddelde wat ik daar betaalde voor een grote beurt was 250 euro. Diezelfde grote beurt kost in NL 265 euro, ex 3 tientjes veelrijdertoeslag om dat het een dieseltje betrof. Aan het einde van de rit was ik elke keer tegen de 500 euro kwijt voor een beurtje. Komt nog bij dat de Duisters een beurt deden terwijl je er op kon wachten en nadien de auto uitgezogen, handgewassen en gedroogd voor je klaar hadden staan.
Dus; aan hen die hun Volvo in Dld laten onderhouden, laat eens weten wat dat zoal kost en wat jullie ervaringen zijn. Blijft wel de vraag of in dat geval de Volvo assistance ook nog geldig is?
Geplaatst: 14.04.2010 - 13:00
door VolvoRob
Mijn garagehouder, geen Volvo-dealer overigens, houdt mijn Volvo in perfecte conditie. Heeft al het speciale gereedschap, en alle documentatie en kennis in huis. Een van de monteurs is ex-Volvo... Het enige verschil dat ik eigenlijk kan vinden is onderaan de rekening (scheelt ongeveer 40 - 50%)!
Geplaatst: 14.04.2010 - 13:02
door Walter
Goelette schreef:4) Prijs van de ANWB haal je er dik uit als je het onderhoud ergens anders laat doen, prijstechnisch gezien dus geen argument. Anderszins volgens mij ook geen goed argument trouwens, maar ben benieuwd naar onderbouwingen
Ik geef dit punt alleen op om aan te geven dat het verschil tussen universeel en dealer kleiner is.
Geplaatst: 14.04.2010 - 13:10
door Ben
Goelette schreef:Wat lees ik hier nou allemaal...
2) bedoel je afmelden voor de APK? Dan is dit de grootste nonsens die ik ooit gelezen heb. Als je wat anders bedoelt, kan ik me er ook niet veel bij voorstellen wat ergens op zou slaan overigens.
Ik bedoel dat de dealer de meldingen die de boordcomputer na een beurt geeft kan uitlezen en resetten.
Alleen als een niet-dealer geïnvesteerd heeft in VIDA heeft hij rechtstreeks contact met Volvo en kan hij dat ook.
Geplaatst: 14.04.2010 - 14:01
door Marc Apeldoorn
Ben schreef:Goelette schreef:Wat lees ik hier nou allemaal...
2) bedoel je afmelden voor de APK? Dan is dit de grootste nonsens die ik ooit gelezen heb. Als je wat anders bedoelt, kan ik me er ook niet veel bij voorstellen wat ergens op zou slaan overigens.
Ik bedoel dat de dealer de meldingen die de boordcomputer na een beurt geeft kan uitlezen en resetten.
Alleen als een niet-dealer geïnvesteerd heeft in VIDA heeft hij rechtstreeks contact met Volvo en kan hij dat ook.
Tsja Ben,
Ik denk dat het meerendeel van alle garages wel overeenkomsten hebben met dealers voor het uitlezen van foutcodes en resetten etc. Die apparatuur is voor regulier werk dus niet nodig.
Geplaatst: 14.04.2010 - 14:02
door Walter
Dat is niet helemaal waar Marc. Vida wordt niet alleen voor het resetten of uitlezen gebruikt. Ook het zoeken naar storingen, het laden van eventuele nieuwere software, etc gebeurd allemaal via VIDA.
Geplaatst: 14.04.2010 - 14:07
door Marc Apeldoorn
VolvoMafia schreef:Dat is niet helemaal waar Marc. Vida wordt niet alleen voor het resetten of uitlezen gebruikt. Ook het zoeken naar storingen, het laden van eventuele nieuwere software, etc gebeurd allemaal via VIDA.
Daarom had ik het dus over regulier werk, indien er storingen zijn die men niet simpel kan verhelpen beschouw ik dat als niet regulier. SOftware updates dus ook niet...
Maar voor alle duidelijkheid:
Ik heb er geen problemen mee om (veel) meer te moeten betalen bij specialistische reparaties.
Ik heb echter ook grote beurten meegemaakt waarbij er buiten olie/filters en één lampje niets was vervangen/gerepareerd en de prijs toch het dubbele was van een fast fitter. Vandaar mijn initiële vraag.
Geplaatst: 14.04.2010 - 14:09
door V70 T5 assen
Ook de universele garage kan al veel met het uitlezen en resetten.
Mijn maat heeft een garage waar ik samen met hem de beurten uitvoer aan mijn volvo, deze heeft een OBD2 "ding" van autocom .
Daarmee kan hij alles resetten/ uitlezen enz.
Met VIDA kun je vast meer , ik denk aan nieuwe AB ,s inleren software update,s enz alleen ben ik dat niet nodig tijdens een beurt.
Geplaatst: 14.04.2010 - 14:44
door piotrV70
Ben schreef:Goelette schreef:Wat lees ik hier nou allemaal...
2) bedoel je afmelden voor de APK? Dan is dit de grootste nonsens die ik ooit gelezen heb. Als je wat anders bedoelt, kan ik me er ook niet veel bij voorstellen wat ergens op zou slaan overigens.
Ik bedoel dat de dealer de meldingen die de boordcomputer na een beurt geeft kan uitlezen en resetten.
Alleen als een niet-dealer geïnvesteerd heeft in VIDA heeft hij rechtstreeks contact met Volvo en kan hij dat ook.
Hoe doet "mijn" garage dat dan, d'r staat zo'n computer van Bosch.
@VolvoMafia: dat verschil was bij mijn laatste beurt precies 50% (Grote beurt + distri + waterpomp: 700 vs 1450). Een pechhulp verzekering sluit ik alleen af voor de "grote vakantie" als ik met de caravan rij, kost bijna niks icm de doorlopende reisverzekering.
Geplaatst: 14.04.2010 - 15:13
door Drewster
kwik fit zou ik je sterk afraden; na enkele slechte ervaringen laat ik ze niet meer in de buurt van mijn auto. Ik zou je licht eens opsteken bij wat zogenaamde Volvo-specialisten. Vaak minimaal zo veel kennis als de dealer maar goedkoper. Ook, is mijn ervaring, denken ze vaak creatief mee door bijvoorbeeld gebruikte onderdelen te monteren bij een defect(in overleg natuurlijk). Scheelt ook al flink in de kosten.