Pagina 1 van 2

Grijze (ongespoten) bumperdelen

Geplaatst: 15.04.2010 - 22:56
door BartusKN
Goeie avond,

Ik word er een beetje tuuureluurs van. Telkens na het poetsen die grijze delen van mijn 2003'tje in een of andere bumpergel te zetten. Dit om de kleine witte randjes te camoufleren.

Hoe doen jullie dit?

Ik zit erover na te denken om van de zomer de strips, mits dit kan *lees iemand een how-to?*, eraf te halen en te (laten?) spuiten met matte lak. Dit om van het hele gedoe af te zijn.

Bekend met die mooie fenomeen?

ps. me buurman zijn V70 zwart heeft antraciet gespoten strips, is dit een optie ofzo ? Ben best jaloers maar antraciet op zilver staat niet zo best.

Fijne avond tot zover!

Geplaatst: 15.04.2010 - 23:56
door Harige Harry
Het schijnt dat lijnzaadolie hier goed tegen werkt, is een heel topic over.

Geplaatst: 16.04.2010 - 08:49
door Battlecruiser
Lijnzaadolie kopen bij de Praxis (staat bij de terpentine; kost ongeveer 3,50 per 1/2 liter); insmeren en weg zijn de witte strepen. Maandenlang blijft het kunststof mooi.

Geplaatst: 16.04.2010 - 13:10
door aertssenhjc
POLYTROL! het middel...kost wat ( 11,-) maar kun je JAREN mee doen. en het is wasstraat bestendig. Ik heb het er nu ook een aantal maanden opzitten en mijn kar is al zeker 6x door de straat gegaan en alles zit er nog op!

te verkrijgen bij boten speciaalzaak. o.i.d.

Geplaatst: 16.04.2010 - 18:36
door BartusKN
Ok dank voor de responses.

Ben bang dat mijn voorkeur toch wel uit gaat naar het helemaal niet meer hoeven doen. Ondanks dat ik niet door de wasstraat ga enkel sopje en een hogedrukspuit, gaat het er toch na 2 weken weer telkens af. Lijnzaadolie ben ik vaak genoeg tegengekomen op 850-forum. Maar dit zou slecht zijn voor je lak.

Is er ook iemand die de delen heeft gespoten/los gehad.

Kan ik gewoon rijden zonder die grijze gedeeltes ? Eenvoudig los te halen ?

Geplaatst: 16.04.2010 - 20:04
door Battlecruiser
BartusKN schreef:Lijnzaadolie ben ik vaak genoeg tegengekomen op 850-forum. Maar dit zou slecht zijn voor je lak.
Onzin: lijnolie (of lijnzaadolie) is een ingrediënt van vele verfsoorten. Het is een heel natuurlijk middeltje, gemaakt uit vlaszaad en is niet bijtend. Bovendien smeer je het op het kunststof en niet op de lak.

Het enige mogelijke probleempje is dat een stuk plaatwerk met lijnolie moeilijk overschilderbaar is, maar dat moet je dan ook eerst ontvetten. Dat is alles.

Geplaatst: 24.04.2010 - 21:26
door Arie S
Zelf gebruik ik een Chemical Guys Blue Super Shine. Het verwijdert waxplekjes, haalt de kleur van de trims weer op en maakt de verweerde trim op mijn linker voorportier weer als nieuw.
Het blijft bij mij ook 5 tot 6 weken werken tot ik het weer een keer moet aanbrengen.
Als je iets permanents zoekt, kun je de trims ook in de kleur van de auto laten spuiten, ben je meteen overal vanaf.

Geplaatst: 24.04.2010 - 23:23
door lionx84
Net wat aertssenhjc (kopie paste) zegt!
verschillende mensen horen zeggen dat POLYTROL goed werkt. tijd geleden z'n bus besteld via internet en vandaag eens de voorkant geprobeerd. Het werkt echt goed en ziet er zeker weer goed uit. aanschaf iets duurder maar zoals ik nu zie gaat het heel lang mee.

zelf met kwastje gedaan en met een doek afgewerkt.

Geplaatst: 02.05.2010 - 18:27
door Chrisvdvalk
Bartus,

Gewoon lijnolie erop smeren zoals we dat ook bij onze 850´s deden!

Ik heb het op de S60 inmiddels ook gedaan, staat weer strak en het blijft allemaal mooi lang zwart!

Geplaatst: 02.05.2010 - 20:13
door BartusKN
aangezien mijne grijs is, heb ik ook grijs ongespoten delen. ook bij de 850 nog nooit lijnolie gebruikt. En het is dat de auto weg moest anders had ik die wel (laten) spuiten net als de gehele auto was gedaan.

Maar nu bij de S60 is het voor mij een raadsel hoe ik alles los moet halen. En of ik zonder deze delen wel gewoon kan rondrijden. Onze Vadis-god wil mij hier namelijk ook niet al te veel duidelijkheid in geven.

Geplaatst: 02.05.2010 - 21:23
door V70/2.4D/2003
BartusKN schreef:aangezien mijne grijs is, heb ik ook grijs ongespoten delen. ook bij de 850 nog nooit lijnolie gebruikt. En het is dat de auto weg moest anders had ik die wel (laten) spuiten net als de gehele auto was gedaan.

Maar nu bij de S60 is het voor mij een raadsel hoe ik alles los moet halen. En of ik zonder deze delen wel gewoon kan rondrijden. Onze Vadis-god wil mij hier namelijk ook niet al te veel duidelijkheid in geven.
Ergens op dit forum is een topic te vinden over een hele mooie V 70 wiens trotse eigenaar de wagen thans heeft voorzien van eigenhandig gespoten grijze bumperdelen. Die had alles (de strips dus) ook van de auto gehaald en er nadien weer opgezet.

Ik zou zeggen, ga eens langs bij de plaatselijke autospuiter. Het kan dus wel.

Geplaatst: 04.05.2010 - 09:55
door Chrisvdvalk
Kan volgens mij prima los.. het zijn maar stootstrips en bumperdelen. Kan je lijkt me ook prima mee rondrijden, het ziet er alleen niet uit ;).

Geplaatst: 04.05.2010 - 12:27
door Driven2Shine
Arie S schreef:Zelf gebruik ik een Chemical Guys Blue Super Shine. Het verwijdert waxplekjes, haalt de kleur van de trims weer op en maakt de verweerde trim op mijn linker voorportier weer als nieuw.
Het blijft bij mij ook 5 tot 6 weken werken tot ik het weer een keer moet aanbrengen.
Als je iets permanents zoekt, kun je de trims ook in de kleur van de auto laten spuiten, ben je meteen overal vanaf.
Gebruik het zelf ook maar meer op delen die niet direct in het zicht zijn.
Denk hierbij aan wielkasten en de binnenkant van de motorruimte.

@BartusKN als je eerste de trims etc voorziet van een laagje gel oid en daarna pas gaat waxen veeg je de resten er zo af aangezien het dan niet kan hechten ;)

De oude resten zijn prima te verwijderen met een tandenborstel en een APC (All Purpose Cleaner).

Geplaatst: 04.05.2010 - 17:15
door kalkaanslag
Tip: SCHOENSMEER (zwart)

Pas op dat je dit netjes doet, want als het op het lak komt dan krijg je dat later moeilijk weg. Ook niet na 100x door de wasstraat. Om maar meteen aan te geven wat een top spul dit is.
De behandelde delen blijven mooi diep zwart en zullen absoluut niet verkleuren. Blijft er een eeuwigheid opzitten, echter 1x per jaar een behandeling geeft net ff de 'shine' weer terug.

Geplaatst: 04.05.2010 - 17:46
door V70/2.4D/2003
En ik zeg: Gekookte lijnolie! kost geen drol en resultaat is fantastiko :P

Geplaatst: 04.05.2010 - 19:04
door Battlecruiser
Inderdaad! En een beetje lijnolie op de lak morsen kan dus geen kwaad. Je ziet er niets van.
Bovendien werkt lijnolie heel snel: razendsnel insmeren en later heel lchtjes met een schone doek eroverheen. Dat moet ik bij de andere middeltjes nog zien...

En ik zou nooit de kunststof bumperdelen laten spuiten: elk parkeerkrasje (of winkelwagen, kinderfietsje etc.) zie je goed zitten. Bij mijn vorige auto (S80) was alles gespoten. Dat was wel heel netjes, maar ik poetste me een ongeluk met cleaner om alle krasjes een beetje weg te krijgen die anderen erop maken. Bij mijn huidige auto (XC70) zit lekker veel ongespoten kunststof rondom: lekker praktisch!

Geplaatst: 04.05.2010 - 22:30
door Driven2Shine
Battlecruiser schreef:Inderdaad! En een beetje lijnolie op de lak morsen kan dus geen kwaad. Je ziet er niets van.
Bovendien werkt lijnolie heel snel: razendsnel insmeren en later heel lchtjes met een schone doek eroverheen. Dat moet ik bij de andere middeltjes nog zien...
De Smart Gel werkt net zo.

Aanbrengen, paar minuten laten zitten en afnemen met een schone doek.
Wat je eventueel hebt geknoeid op de lak veeg je zo weg.

Geplaatst: 04.05.2010 - 22:44
door BartusKN
Prodetailing schreef:
Battlecruiser schreef:Inderdaad! En een beetje lijnolie op de lak morsen kan dus geen kwaad. Je ziet er niets van.
Bovendien werkt lijnolie heel snel: razendsnel insmeren en later heel lchtjes met een schone doek eroverheen. Dat moet ik bij de andere middeltjes nog zien...
De Smart Gel werkt net zo.

Aanbrengen, paar minuten laten zitten en afnemen met een schone doek.
Wat je eventueel hebt geknoeid op de lak veeg je zo weg.
Echter ben ik een freak die zijn auto zeker wel 2, en misschien wel 3 keer per week wast.

Als ik met de hogedruk lans dan me auto afspuit, en met spons en sop, en daarna weer afspuit. Dan is als de auto droogt toch iedere keer weer dat spul van die grijze bumperdelen af. En ik heb alles geprobeerd. Van een Banden spray van Eenzet, gekocht tijdens forum evenement. En heb diverse gels gesmeerd maar ook deze gaan niet lang genoeg mee.

Ik zal het eens proberen met een oude tandenborstel. Echter is dan wel de keerzijde, de grijze delen zullen wat dof/matter eruit zien zonder enige behandeling.

Wellicht grijze schoensmeer proberen?!¡¿ Want zwart over grijze gedeeltes is denk ik een No-Go.

ps. Heeft iemand dan mss ook nog een tip om van die remstof van je velgen af te krijgen. Let op deze zit er zeker al 350dkm ingebakken. Vorige eigenaar was de auto enkel zijn brood, en verzorgde hem motorisch wel maar qua looks niet. Dasty van wibra gehaald, werkt perfect maar het is nog net niet allemaal weg (zelfs niet na 3 keer rondom alles in de dasty)

Geplaatst: 04.05.2010 - 23:02
door Driven2Shine
350dkm is wel veel maar voor wat het helpt zou je klei kunnen proberen.
Ja het is een rotklus maar met klei krijg je een hoop ingebakken remslijpsel weg.

Beste is nog om 1 van de velgen er af te halen en op een workmate oid te leggen zodat je makkelijker kunt werken.

Geplaatst: 04.05.2010 - 23:10
door BartusKN
Hmm, daar zeg je wat. Super!

En wat betreft de grijze bumperdelen, iemand die dit als uitdaging ziet ? :P Nee, even zonder gekheid. Denk dat dus die schoensmeer het makkelijkste klinkt. Of ik ga ze helemaal niet behandelen, enkel goed schoonmaken na een poetsbeurt. Ben ik er ook !..

Thanks Prodetailing voor je respons over klei, gaan we doen. Heb van Meguairs nog wat klei over, echter is die quickdetailer op -> huishoudelijke vervanger ?