Pagina 1 van 3
motorolie
Geplaatst: 16.04.2010 - 06:30
door arjen
Hoi
Welke motorolie zouden jullie mij aanraden voor mijn S60 2.4 140pk uit 2001. (118.000 km)
Arjen
Geplaatst: 16.04.2010 - 11:55
door Rippie V70
Kijk ff in je boekje voor het te gebruiken type
Geplaatst: 16.04.2010 - 14:09
door arjen
Had al in mijn boekje gekeken maar daarin staat een range van oliesoorten die gebruikt zouden kunnen worden.
Inmiddels ben ik erachter dat de laatste keer in jan 2009 shell helix 0W30 erin gegaan is.
Zal wel een goede olie zijn.
Geplaatst: 16.04.2010 - 14:18
door buikijn
castrol 0w30 wordt door Volvo gebruikt, niet de speciale volvo editie, deze is nl nog wat dunner.
Geplaatst: 16.04.2010 - 16:27
door arjen
Die shell helix 0W30 werd toen door de volvodealer in mijn auto gedaan. Begreep dat deze garage dealer die olie vaak gebruikt.
Geplaatst: 16.04.2010 - 16:51
door degids
Hier ga je waarschijnlijk voor elk verschillend persoon hier een verschillend antwoord krijgen. Mijn garage doet er BP Visco 5000 5W30 in.
Geplaatst: 16.04.2010 - 18:39
door arjen
Waarschijnlijk wel. Maar er bestaan dan ook nogal veel verschillende motoren in een S60.
Ik ben vooral geinteresseerd in de reacties van de 2.4 140 pk en 170 pk.
Geplaatst: 16.04.2010 - 19:02
door steven460
Mn vorige s60, een 140pk deed ik er Kroon olie (Emperol oid) 5 of 0w40 in. Daarmee leek de motor met 200dkm toch iets stiller te zijn. Mijn ervaring is dat 0w30 zo dun wordt als cola.
Misschien is het ook allemaal niet zo ernstig. met 0w30 heb je iig wel voordeel bij lager benzine verbruik!
Geplaatst: 16.04.2010 - 19:05
door arjen
Maakt het eigelijk uit bij het verversen van de olie dat er een ander merk / soort olie gebruikt wordt? Om moet de motor dan eerst doorgespoeld worden.
Geplaatst: 16.04.2010 - 19:10
door volvo c70 t5
arjen schreef:Maakt het eigelijk uit bij het verversen van de olie dat er een ander merk / soort olie gebruikt wordt? Om moet de motor dan eerst doorgespoeld worden.
1OW40 en 5W40 mag je niet megen,Ik zou er gewoon de olie in doen die er altijd al in zat.
Geplaatst: 16.04.2010 - 19:30
door steven460
Reden is dat het niet mag is omdat 0w40 een vol synthetische olie is en 10w40 uit echte olie is geraffineerd.
Maar idd. ga niet zomaar van dyno-olie naar synthetische olie. Wat ik destijds gedaan had was 1 tank benzine/diesel (of eerder) opnieuw de olie wisselen.
van 10w40 naar 0w40, kostte me dus 2x 0w40. :evil:
Geplaatst: 16.04.2010 - 21:19
door Oceanracer
volvo c70 t5 schreef:
1OW40 en 5W40 mag je niet megen,Ik zou er gewoon de olie in doen die er altijd al in zat.
Verklaar je nader...
Geplaatst: 16.04.2010 - 21:25
door Oceanracer
arjen schreef:Waarschijnlijk wel. Maar er bestaan dan ook nogal veel verschillende motoren in een S60.
Ik ben vooral geinteresseerd in de reacties van de 2.4 140 pk en 170 pk.
Mijn vorige onderhoudsadres (geen dealer) gebruikte
BP Visco 10W40 en de dealer gebruikt volgens de factuur
Mobil 5W40. Deze laatste doet de olie verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ik moet nu namelijk vaker olie bijvullen dan voorheen.
Volgens mij gebruikte de dealer voorheen trouwens Shell Helix 0W40 maar ook dat was vrij snel "verdampt".
Geplaatst: 16.04.2010 - 21:30
door toppertje
volvo c70 t5 schreef:
1OW40 en 5W40 mag je niet megen,Ik zou er gewoon de olie in doen die er altijd al in zat.
Onzin!
De minerale mag best gemengd worden met synthetische olie.
Waarom je het zou doen,vraag ik mij dan wel af,maar het
kan/mag dus wel.
Geplaatst: 16.04.2010 - 21:52
door mehrzahl
Even simpel gezegd: ik lees niet veel over oliestokers, versleten nokkenassen of kapotte turbo's e.d. in dit forum. Daaruit concludeer ik dat het type olie niet zo heel belangrijk is, als het maar aan de eisen (Acea norm) voldoet.
Geplaatst: 16.04.2010 - 22:07
door arjen
Oke om het simpel te houden dan lol
Momenteel dus shell helix 0w30 erin zitten
Benzinemotor 2.4 140 pk
Ik kom deze shell weinig tegen op internet trouwens..
Ik begrijp dat het mer op zich niet zoveel uit maakt. (A-merken)
Ik ben alleen ff het spoor bijster wat nu mogelijk is qua vervanging van de olie. Welke soort.
En weet iemand een goed adres waar olie aan te schaffen voor een redelijke prijs.
Geplaatst: 16.04.2010 - 23:10
door volvo c70 t5
Oceanracer schreef:volvo c70 t5 schreef:
1OW40 en 5W40 mag je niet megen,Ik zou er gewoon de olie in doen die er altijd al in zat.
Verklaar je nader...
Wat? Het is al uitgelecht door steven460.
Geplaatst: 16.04.2010 - 23:16
door volvo c70 t5
arjen schreef:Oke om het simpel te houden dan lol
Momenteel dus shell helix 0w30 erin zitten
Benzinemotor 2.4 140 pk
Ik kom deze shell weinig tegen op internet trouwens..
Ik begrijp dat het mer op zich niet zoveel uit maakt. (A-merken)
Ik ben alleen ff het spoor bijster wat nu mogelijk is qua vervanging van de olie. Welke soort.
En weet iemand een goed adres waar olie aan te schaffen voor een redelijke prijs.
Hoezo bezuinigen op olie? Ik gooi er liever een goed merk in,Als olie van de aldi of hema,Ik zou het gewoon bij een dealer laten doen die weten precies wat er in moet,Of als je het zelf gaat doen haal je gewoon de olie bij de dealer.
Geplaatst: 17.04.2010 - 07:31
door arjen
- Nee zeker niet bezuinigen.
- En ja, gewoon goede olie gebruiken.
- Door de dealer laten doen, deze keer niet.
Ik ken een voormalig garagehouder die alle garagespullen en de kennis nog heeft en dat evengoed kan doen. Minder arbeidsloon. De olie moet ik dan zelf even aanleveren en een keuze maken in de oliesoort.
- En het is ook interessant om eens de verschillende meningen over dit onderwerp te horen.
Geplaatst: 17.04.2010 - 07:42
door Oceanracer
volvo c70 t5 schreef:Oceanracer schreef:volvo c70 t5 schreef:
1OW40 en 5W40 mag je niet megen,Ik zou er gewoon de olie in doen die er altijd al in zat.
Verklaar je nader...
Wat? Het is al uitgele
gd door steven460.
Nee nee, jij hebt het er over dat 10W40 en 5W40 niet gemengd mag worden. Ik ben zeer nieuwsgierig naar de achterliggende gedachte. Steven460 heeft het over de verschillen in minerale en (vol) synthetische oliƫn en niet over de verschillen in viscositeit.