Pagina 1 van 1

Van RTI naar iets anders ...

Geplaatst: 18.04.2010 - 21:26
door Huit
Waarschijnlijk wordt mijn ouwe trouwe 850-T5 binnenkort vervangen door een V70 uit 2004. Deze heeft een RTI navigatie systeem, maar wat ik daar van gezien en over gelezen heb, zou ik toch liever iets anders willen. Momenteel gebruik ik een PDA met TT.

Nou heb ik al het eea gelezen over andere navigatiesystemen aansluiten op het RTI-display, maar veelal is mij dit niet geheel duidelijk. Weet iemand wat ik het beste kan doen als ik de bestaande RTI zou willen vervangen door een ander navigatiesysteem (bij voorkeur TT) en daarbij wel het mooie RTI-scherm wil houden?

Geplaatst: 18.04.2010 - 22:01
door Huit
Mijn excuses, ik had watmeer kunnen lezen op dit sub-forum alvorens deze vraag te stellen.

Ik begrijp dat ik met een VDO systeem en een VBB van volvotech de boel om zou kunnen bouwen? Kan ik daar elk VDO syteem voor gebruiken? Wat geeft de mooiste oplossing?

Geplaatst: 18.04.2010 - 22:22
door VolvoTech
Yup, elke VDO in de 5000 serie kan hier aan of een garmin GVN-53 bijv.

Geplaatst: 18.04.2010 - 23:12
door Huit
Hoi VolvoTech, ik heb net het hele verhaal van Welles gelezen en ben een beetje huiverig voor een Garmin geworden hehe. Zit er veel verschil tussen VDO en Garmin?

Geplaatst: 18.04.2010 - 23:21
door VolvoTech
Ken alleen de Garmin redelijk goed dus kan je geen antwoord geven. (al helemaal geen ervaringsantwoord).

Geplaatst: 19.04.2010 - 08:36
door Battlecruiser
Ik zou eerst maar eens afwachten en de RTI een tijdje gebruiken. Het is anders dan TT, maar heeft ook specifieke voordelen, zoals:

1) Stuurbediening. Zie dat aanraakscherm van een TT maar eens in te stellen op een ongelijke weg.

2) Split screen; 2 verschillende schalen naast elkaar is superhandig. Bij TT kan je slechts met veel moeite tijdelijk de schaal veranderen.

3) Al je favorieten blijven keurig bewaard; bij TT zijn ze weg na een kaartupdate.

En dan zijn er nog wel meer, maar dan moet je je verdiepen in de andere topics hierover.
Het vergt in de praktijk enkele weken gewenning, maar daarna maakt het eigenlijk weinig uit of je TT of RTI gebruikt.
Ik gebruik mijn TT eigenlijk alleen nog op lange vakantieritten, samen met de RTI; in NL alleen RTI.

Geplaatst: 19.04.2010 - 09:12
door sbv
Zoals wel vaker opgemerkt een RTI systeem is heel goed om je van A naar B te brengen en niet meer. Ieder modern navigatie systeem is sneller, ziet er mooier uit, is makklijker te updates, denk aan andere stemmen, POI etc.
Zelf wil ik niet zonder RTI gewoon weg omdat het ding doet waar het er bij mij voor in de auto zit. Breng me naar een plek die ik zo niet weet te vinden, daarbij het gemak voor stuurwielbediening en geen gedoe met zuignappen op andere constructies due je weer dient te verwijderen bij het verlaten van de auto

Geplaatst: 19.04.2010 - 09:33
door Welles
Even los van de problemen die ik had met de weergave van de Garmin op mijn oudere RTI-scherm: ik begin nu ook pas goed te wennen aan de Garmin t.o.v. mijn oude TomTom. Wennen aan een nieuw systeem kost gewoon even tijd, dus ik zou je "echte" RTI-systeem gewoon eerst eens (een paar duizend km) een kans geven. Je hebt de auto nu toch nog niet eens?

Geplaatst: 19.04.2010 - 09:41
door Johan
In mijn vorige Volvo gebruikte ik een PDA met TT applicatie i.c.m. een brodit houder. Ook ik was bevreesd dat ik met mijn huidige Volvo voorzien van RTI functionaliteit in zou leveren maar het tegendeel is waar.
De TMC functie werkt zoveel beter dan het abbo van TT voor file info en de routebegeleiding bij complexe op/afritten van snelwegen is veel duidelijker doordat het splitscreen de exacte ligging van de wegen weergeeft (ik kan niet spreken over de laatste discrete TT's met rijstrook info).
De bediening tijdens het rijden, zoals Battlecuiser en sbv al opmerken, is ook veel eenvoudiger alsmede het volledig uit zicht verdwijnen als de navigatie niet nodig is.

Het is wel even wennen na een TT maar na enige tijd ga je het systeem echt wel waarderen en ach de meertijd nodig om een route te berekenen is in de praktijk nooit een probleem gebleken.
Ik zou zeggen gewoon 3 maanden proberen voordat je drastische maatregelen wil nemen. Uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde en wat maakt het uit hoe de stem klinkt? Die is standaard bij het RTI gewoon helder en goed verstaanbaar.

Ik heb meer "nut" van mijn RTI op lange ritten naar Z-Frankrijk dan ik ooit heb gehad van mijn TT.

Geplaatst: 19.04.2010 - 11:46
door piotrV70
Huit schreef:Hoi VolvoTech, ik heb net het hele verhaal van Welles gelezen en ben een beetje huiverig voor een Garmin geworden hehe. Zit er veel verschil tussen VDO en Garmin?
Bij mij functioneert het prima hoor :)

Geplaatst: 19.04.2010 - 12:29
door Welles
Bij mij ook hoor...

...inmiddels ;)

Check

Geplaatst: 19.04.2010 - 19:00
door Huit
Bedankt voor alle reacties. Ik zal het ook wel even proberen, maar mijzelf kennende ....

Wat ik vooral zal missen is de 3D weergave. Maar ik wil wel graag het mooie op- en neer schuivende scherm houden. Vandaar de omschakeling naar een blackbox navigatie via een VBB.

Geplaatst: 21.04.2010 - 21:47
door Huit
Nou, dat was weer paniek om niks. Vandaag proefrit gemaakt en RTI viel me echt reuze mee. Birdview heb ik geen moment gemist.

Overigens, de koop is doorgegaan... binnenkort rij ik dit:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6738335

:happy7:

Geplaatst: 21.04.2010 - 21:57
door tuftuf
Gefeliciteerd, mooie V70!

(alleen jammer van die handbak ;))

Geplaatst: 21.04.2010 - 22:33
door Max
Inderdaad een mooie V70

Geplaatst: 21.04.2010 - 23:19
door VolvoTech
Strak!

Geplaatst: 22.04.2010 - 07:20
door Paul
Heel mooi!!

Geplaatst: 22.04.2010 - 09:15
door Welles
Oeh! Hij is mooi!

Geplaatst: 22.04.2010 - 10:20
door t5power
Huit schreef:Nou, dat was weer paniek om niks. Vandaag proefrit gemaakt en RTI viel me echt reuze mee. Birdview heb ik geen moment gemist.

Overigens, de koop is doorgegaan... binnenkort rij ik dit:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=6738335

:happy7:
Vette bak! Goede smaak heb je! (auto is bijna exact gelijk als de mijne!)

De advertentie spreekt trouwens over een 250pk en 5 versnellingen versie. Maar dat is niet correct, was je waarschijnlijk al achter gekomen. Het betreft toch echt een MY2005 en die heeft 260 pk en 6 versnellingen.

Geplaatst: 23.04.2010 - 13:53
door Huit
Dank allen!
t5power schreef: De advertentie spreekt trouwens over een 250pk en 5 versnellingen versie. Maar dat is niet correct, was je waarschijnlijk al achter gekomen. Het betreft toch echt een MY2005 en die heeft 260 pk en 6 versnellingen.
Ja, dat had ik al gezien inderdaad en gemerkt tijdens de proefrit ;).