Pagina 1 van 2
Carterventilatie
Geplaatst: 18.04.2010 - 21:49
door crosskabouter
Mijn Volvo heeft wat overdruk in de motor. Hij lekt (niet veel) motorolie via de vuldop. Kan dit aan de carterventilatie liggen, en zo ja wat doe ik hieraan?
Geplaatst: 18.04.2010 - 22:10
door volvo c70 t5
Wat voor auto en wat voor motor.
Geplaatst: 18.04.2010 - 22:13
door volvo c70 t5
Als hij via de vuldop olie lekt,Is het meestal de rubberen ring die uitgedroogd is.
Geplaatst: 19.04.2010 - 22:33
door crosskabouter
740 Turbo Intercooler uit '89. (B230FT, volgens het boekje)
Rubber in dop zou kunnen. Maar de slang, die volgens mij van de carterventilatie is, is aan de kant van de turbo beschadigd. Je kunt 'm zo loshalen, hij zuigt wel lucht als je hem loshaalt. Kan het dus zijn, dat ie aan de andere kant (carter) verstopt zit en de motor dus de lucht, met olie, via de vuldop eruit perst?
Geplaatst: 19.04.2010 - 22:41
door volvo c70 t5
Leg je oliedop is los op de vulopening,Hij moet dan stil blijven liggen,Ook als je iets gas geeft,Als dat niet het geval is dan heb je een te hoge carterdruk,Dat stuk slang wat beschadigd is is dat van PVC?
jiggle test
Geplaatst: 20.04.2010 - 21:57
door Msuidgeest
Citaat van Johan Vlagsma, een lid van de 700-vereniging:
"The Jiggle test"
Een tijdje geleden, op de Brickboard op internet (http://www.brickboard.com), kwam ik een verbluffend simpele test tegen om iets te weten te komen over de conditie van een benzine motor. De test is zo simpel dat iedere doorgewinterde automonteur 'm wel zal kennen maar voor mij was hij nieuw en ik wil 'm de Factor 700 lezers niet onthouden. Bovendien kan deze test door z'n simpelheid erg bruikbaar zijn bij het beoordelen van een mogelijke nieuwe aankoop en werkt dit voor elke modernere benzine motor, niet alleen maar Volvo's.
Waar gaat het om? Normaal gesproken blaast er altijd wel wat verbrandingsgassen langs de zuigers naar het carter, de zogenaamde blow-by. Naar mate er meer slijtage is of er bijvoorbeeld zuigerveren gebroken zijn kan deze blow-by wel eens veel groter worden en allerlei problemen veroorzaken. Nou is het carter via een olie afscheider en een slang aangesloten op het inlaatspruitstuk zodat deze schadelijke gassen direct weer de verbrandingskamer in geleid worden. Dit is het Positieve Carter Ventilatie systeem (PCV). Dit systeem zorgt er voor dat normaal gesproken het carter op onderdruk staat ten opzichte van de buitenlucht. Als er echter ergens onderweg een vervuiling is ontstaan waardoor PCV niet meer werkt, kan mogelijk de overdruk in het carter alleen maar weg door ergens een afdichting er uit te blazen. Daar wordt je dan niet vrolijk van.
Hoe doe je nu de jiggle test? Heel simpel, je start de motor en laat 'm stationair lopen. Vervolgens draai je voorzichtig de olie vuldop van het kleppendeksel en laat 'm los op z'n zitting liggen. Nu bekijk je wat die dop doet:
Als de dop vastgezogen wordt betekent dat dat er onderdruk is in het carter (de druk onder het kleppendeksel is namenlijk de zelfde als in het carter). Het carter ventilatie systeem kan dus alle eventuele blow-by met gemak verwerken. Prima.
Als de dop hobbelt (jiggle-t, daar komt de naam dus vandaan) op z'n zitting heb je mogelijk een probleem. Er heerst geen goeie onderdruk in het carter. Mogelijk is er veel blow-by door een versleten motor of het carter ventilatie systeem zit dicht. Nou is het carter ventilatie systeem heel makkelijk schoon te maken. Na dat gedaan te hebben en de jiggle test te herhalen kun je mogelijk nog verdere conclusies trekken.
Als de dop met kracht van z'n zitting geduwd wordt heb je een groot probleem. Niet alleen zul je tegen die tijd al onder de olie zitten maar het zal ook niet lang meer duren voordat er iets in de motor moet buigen of barsten.
Niet vergeten de dop weer even vast te draaien. Enne..., wie kent de Nederlandse naam voor deze test?
Re: jiggle test
Geplaatst: 20.04.2010 - 23:15
door FrankS60
Msuidgeest schreef:Citaat van Johan Vlagsma, een lid van de 700-vereniging:
Enne..., wie kent de Nederlandse naam voor deze test?
De wiebeldoptest?

Geplaatst: 20.04.2010 - 23:35
door Ramon&Ramon
Broodje aap verhaal test:)
Geplaatst: 20.04.2010 - 23:36
door FrankS60
Ja Ramon? Werkt ie niet?
Geplaatst: 20.04.2010 - 23:45
door volvo c70 t5
Je kan het ook zien aan je oliepeilbuis,Als daar rook uit komt is het ook niet goed.
Geplaatst: 20.04.2010 - 23:49
door Ramon&Ramon
dat werkte in de jaren 50&60,toen er nog geen geavanceerde carterventilatiesystemen bestonden.
Is ongeveer hetzelfde als banden trappen bij het kopen van een auto:)
Geplaatst: 20.04.2010 - 23:51
door volvo c70 t5
Hoe kan je het dan merken? als je oliekeering eruit knal?
Geplaatst: 21.04.2010 - 20:40
door crosskabouter
De dop rammelt inderdaad, dus zou de carterventilatie niet goed zijn.
Nu stap 2: Hoe los ik het probleem op?
Geplaatst: 21.04.2010 - 20:54
door volvo c70 t5
Ramon&Ramon zegt dat het een broodje aap is,Maar ik zou je carterventilatie laten vervangen.
Geplaatst: 22.04.2010 - 16:25
door Ramon&Ramon
zeefje misschien verstopt?zit in de inlaatslang..
Geplaatst: 25.04.2010 - 12:47
door crosskabouter
Gisteravond de inlaatslang losgehaald en het Y-stuk schoongemaakt.
Er zit geen zeefje (meer) in, maar met name het dunne zijstukje zat zo goed als dicht. Donderdag wordt de rubberen ring aan de binnenzijde van de olievuldop vervangen en zou het hele probleem opgelost moeten zijn.
Geplaatst: 26.05.2010 - 09:33
door Frumpy
Is een carterventilatie te reinigen of moet er een complete unit vervangen worden (zoals boven iemand geschreven heeft)? Wat moet je je daarbij voorstellen?
Iemand misschien een beschrijving en plaatje waar, wat en hoe?
Het gaat om een B 5254 T2 motor, de 2.5T.
Een aantal aanwijzingen duiden er op dat met bijna 100% zekerheid de carterventilatie bij mijn auto verstopt is.
Olie bij turbo (helaas toch weer aanwezig), rook uit gat oliepeilstok en vulgat.
Alvast bedankt.
Geplaatst: 26.05.2010 - 09:48
door FrankS60
Let wel, deze is van de TURBO motoren, de N/A hebben een kleiner systeem.
Helemaal vervangen lijkt me niet zo nuttig, je kunt ook kijken welke slang/onderdeel verstopt zit en dat vervangen. Mochten dat meerdere delen zijn dan kun je altijd nog alles vervangen. Om er bij te komen ter vervanging moet je geloof ik wel je inlaatspruitstuk los maken...
En maar weer reclame ookal heb ik geen aandelen; IPD heeft complete kits en de losse onderdelen variƫrend tussen de $231 en de $259 per kit. Losse onderdelen zijn ook te krijgen maar gezien de relatief kleine bedragen zou ik die bij de dealer of Brezan ofzo halen.
Geplaatst: 27.05.2010 - 09:13
door Frumpy
Frank, bedankt voor dit zeer heldere leerzame plaatje.
Die carterventilatie zit inderdaad op een @%$## plek. Je ziet hem wel zitten, maar het lijkt mij ook dat het inlaatspruitstuk er af moet.
En dan die hoogstirritante slangklemmetjes, die geknepen dingen. :evil: Bestaat daar een speciale tang voor om die makkelijk open te krijgen?
Nou ja, weer een leuk klusje, kan ik meteen ook het gasklephuis reinigen. Stond al op het lijstje met "uitgestelde preventieve" werkzaamheden.
Geplaatst: 08.03.2011 - 14:16
door GekkeBelg
FrankS60 schreef:Let wel, deze is van de TURBO motoren, de N/A hebben een kleiner systeem.
Helemaal vervangen lijkt me niet zo nuttig, je kunt ook kijken welke slang/onderdeel verstopt zit en dat vervangen. Mochten dat meerdere delen zijn dan kun je altijd nog alles vervangen. Om er bij te komen ter vervanging moet je geloof ik wel je inlaatspruitstuk los maken...
En maar weer reclame ookal heb ik geen aandelen; IPD heeft complete kits en de losse onderdelen variƫrend tussen de $231 en de $259 per kit. Losse onderdelen zijn ook te krijgen maar gezien de relatief kleine bedragen zou ik die bij de dealer of Brezan ofzo halen.
nog een oud topic van onder't stof halen
op zich is het toch beter als je gans het systeem vervangt? Het is niet echt het meest propere spul dat door de leidingen gaat, dus als die allemaal nieuw zijn, is dit toch enkel ten voordele van de motor?
En hoe zou je dit eventueel kunnen reinigen??