Pagina 1 van 2

af en toe tok bij optrekken en vooruit->achteruit

Geplaatst: 21.04.2010 - 08:29
door Misha
Hallo mensen,

Mijn V70 heeft af en toe een tok bij het rijden, het lijkt ergens uit de afdeling aandrijflijn / voorwielophaning te komen.

Het lukt me niet om het de reproduceren bij het schakelen: het lijkt eigenlijk vooral bij stilstaan -> gaan rijden op te treden en ik kom er net achter dat het ook komt als je stopt, de auto in achteruit zet en gaat rijden. Als je hem dan weer in 1 zet en gaat rijden weer een tok, en dan weer naar achteruit weer een tok etc etc.

Het voelt en klinkt niet echt als speling op een aandrijfas of zo, je voelt het ook niet in het stuur of in de auto. Maar irritant is het wel.

Iemand een idee ?

Gr,
Misha

Geplaatst: 21.04.2010 - 08:35
door diesel01
Een beetje lock-tite doet wonderen.
Ik heb(en met mij velen) dit ook gehad en als je met deze klacht naar je dealer gaat haalt hij de naafkapjes eraf, draait de naaf los, smeert een beetje lock-tite op de naaf en draait hem weer vast.
Ik gok erop dat men het kosteloos voor je doet, als je tenminste je auto laat onderhouden bij de dealer.
Als je de zoekfunctie gebruikt zullen de techneuten een uitgebreide uitleg doen.

Geplaatst: 21.04.2010 - 08:46
door Misha
diesel01 schreef:Een beetje lock-tite doet wonderen.
Ik heb(en met mij velen) dit ook gehad en als je met deze klacht naar je dealer gaat haalt hij de naafkapjes eraf, draait de naaf los, smeert een beetje lock-tite op de naaf en draait hem weer vast.
Ik gok erop dat men het kosteloos voor je doet, als je tenminste je auto laat onderhouden bij de dealer.
Als je de zoekfunctie gebruikt zullen de techneuten een uitgebreide uitleg doen.
Mmmm.. dat was inderdaad ook het eerste wat de dealer noemde. Na inspectie door de beste man bleek echter dat dit al was gedaan.

Geplaatst: 21.04.2010 - 09:28
door diesel01
Oke, dan zijn er mss mensen hier die je verder kunnen helpen.

Geplaatst: 21.04.2010 - 11:09
door aertssenhjc
Ik heb hetzelfde. wil je niet ontmoedigen, maar dit is te wijten aan de schakelbak. Bij mij komt er een nieuwe onder. dan is het opgelost verzekerd men.

Geplaatst: 21.04.2010 - 12:56
door Misha
aertssenhjc schreef:Ik heb hetzelfde. wil je niet ontmoedigen, maar dit is te wijten aan de schakelbak. Bij mij komt er een nieuwe onder. dan is het opgelost verzekerd men.
Dat was mijn idee ook in eerste instantie.

Ontmoedigen doe je me niet hoor ! Ding zit nog in garantie en we hebben duidelijk afgesproken dat dat tokje eruit moet bij de koop.

Ik vind ook dat de 4 af en toe wat hakerig inschakelt.

Waar heb jij die diagnose laten stellen ?

Geplaatst: 21.04.2010 - 15:27
door aertssenhjc
Misha schreef:
aertssenhjc schreef:Ik heb hetzelfde. wil je niet ontmoedigen, maar dit is te wijten aan de schakelbak. Bij mij komt er een nieuwe onder. dan is het opgelost verzekerd men.
Dat was mijn idee ook in eerste instantie.

Ontmoedigen doe je me niet hoor ! Ding zit nog in garantie en we hebben duidelijk afgesproken dat dat tokje eruit moet bij de koop.

Ik vind ook dat de 4 af en toe wat hakerig inschakelt.

Waar heb jij die diagnose laten stellen ?
Heel de lijn van 1 t/m 5 schakelt stroef. Behalve met warme motor. dan gaat ie super soepel!

Ik heb die diagnose zelf gedaan. Ik wil sowieso deze auto ( als het mee zit) houden. Als er een nieuwe komt ga ik deze als "klassieker" rijden, dus met dat in ogenschouw houdend, is een nieuwe bak wel de moeite waard! Buiten dit alles is mijn auto ook getuned en een T5 bak kan de vermogenstoename wat makkelijker hebben.

nog even over die"tok". deze kun je goed horen als je je voorkant opkrikt, de versnelling erin zet en het wiel links en rechts laat "wippen" je hoort dan duidelijk dat die tok uit de bak komt. ( aanhechting waar de aandrijfas de bak "ingaat"

Probeer het maar eens.

Suc6 igg met het oplossen!

Geplaatst: 21.04.2010 - 15:46
door Misha
wiel laat 'wippen' ?
Wat bedoel je dan precies ?

Geplaatst: 21.04.2010 - 16:20
door Carfreak
Die tok kan ook uit de voorwielophanging komen. De rubbers zijn dan aan vervanging toe. Zelf ook gehad en nadien geen getok meer.

Geplaatst: 21.04.2010 - 16:23
door volvo c70 t5
Bij mijn waaren het de veerpootlagers.

Geplaatst: 21.04.2010 - 17:06
door Misha
volvo c70 t5 schreef:Bij mijn waaren het de veerpootlagers.
Ja, zoiets zou ook kunnen inderdaad.

Het lijkt net of hij zich een keer moet 'zetten', bijv vanaf 0->1 of van 1 ->R of een scherpe bocht in of uit.

Als hij dan eenmaal voorwaartse snelheid heeft, doet hij het niet meer.

Geplaatst: 21.04.2010 - 17:06
door Misha
Carfreak schreef:Die tok kan ook uit de voorwielophanging komen. De rubbers zijn dan aan vervanging toe. Zelf ook gehad en nadien geen getok meer.
Bedoel je de draagarmrubbers ? Die zijn nl vernieuwd want waren op.

Geplaatst: 21.04.2010 - 17:12
door volvo c70 t5
Veerpootlagers zitten op je schokdempers,Heb je er ook last van als je over een hobbelweg rijt?

Geplaatst: 21.04.2010 - 17:26
door Misha
volvo c70 t5 schreef:Veerpootlagers zitten op je schokdempers,Heb je er ook last van als je over een hobbelweg rijt?
Soms wel ja, vooral als het schuin over een verkeersheuvel of zo is.

Kan ook wel, met 200.000 op de teller, is echt zo'n rubbers-versleten km-stand.
Gelukkig werken de nivomats nog als nieuw..

Geplaatst: 21.04.2010 - 17:34
door volvo c70 t5
Dan zou ik daar even naar laten kijken,Je kan ook zelf kijken,Doe je motorkap open en kijk naar je veerpoten,druk je auto een paar keer naar beneden,als er vlink ruimte ontstaat tussen je veerpoot en demper dan zijn ze op.

Geplaatst: 21.04.2010 - 17:35
door bartv70
Carfreak schreef:Die tok kan ook uit de voorwielophanging komen. De rubbers zijn dan aan vervanging toe. Zelf ook gehad en nadien geen getok meer.
Ik wipte laatst hier overheen, daarna geen getok meer :wink:

Geplaatst: 21.04.2010 - 17:42
door volvo c70 t5
Hahaha dat kan ook .

Geplaatst: 21.04.2010 - 19:07
door aertssenhjc
Misha schreef:wiel laat 'wippen' ?
Wat bedoel je dan precies ?
vastpakken en linksom en rechtsom draaien.

Geplaatst: 21.04.2010 - 20:55
door steven460
met een krik enzojeweetwel.

;)

Ik heb het ook ooit geprobeerd. De speling leek mij ook te veel, maar volgens de volvo specialist is het niet mogelijk/nodig er helemaal uit te krijgen..

Werk gedaan in willekeurige volgorde:
1 Aandrijfassen laten vastlijmen aan de lagers. Dat lijkt IETS te helpen.
2 Veerpootrubbers vervangen.
3 Stabilisator stangen achter laten vervangen.
4 Diverse rubbers voorwielophanging.
5 Remblokken/klauw vrij gemaakt
6 Bovenste Motorsteun (duidelijke verbetering) (10 minuten klusje voor iedereen)

Netto resultaat is mij goed genoeg.

Geplaatst: 21.04.2010 - 21:07
door sbv
Misha,

Chris had onlangs een kleine tok bij het sturen, bij hem was veerpootlager ter ziele. Dat was overigens het beste te horen bij helemaal uitsturen en dan zowel naar links al rechts