Pagina 1 van 3

alarm volvo v70 2002 gaat spontaan af, oorzaak gevonden.

Geplaatst: 21.04.2010 - 20:51
door lampjus
Sinds een maand gaat het alarm van mijn volvo v70 uit 2002 steeds vaker spontaan af.
In het begin was het alarm nog uit te zetten met de AB, maar na verloop van een week was zelfs dat ook niet meer mogelijk, dus alleen nog afsluiten door de sleutel in het slot.
Na veel zoeken op internet blijkt dat de back-up-accu die in de sirene zit een gemiddelde levensduur heeft van 8-9 jaar.
Aan het einde van deze levensduur gaat de accu lekken en aangezien de accu boven de printplaat zit in de sirene lekt dit agressief goedje op de printplaat en worden de elektronische onderdelen langzaam aangetast.
Dit was de oorzaak van de vele spontane alarmeringen.
Op de volgende site:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 11&t=17479

is een een duidelijke handleiding met foto's te vinden die de gevolgen laat zien van de lekkende accu en het vervangen van de sirene of accu.
Heb bij HJ.Lange volvo's uit Middelie een nieuwe VOLVO ALARM SIREN KIT 9499758 , gehaald , prijs 148 euro. De reparatie zelf uitgevoerd, met succes.
In de reparatie kit 9499758, dit is overigens het originele volvo artikel nr,
zitten de volgende onderdelen:

* Siren [9452709 x1]
* Bonnet Catch with Microswitch for alarm [9483764 x1]
* Security Bolt [986937 x1]
* Black Plastic Headed Undershield Rivets [979878 x10]
* Plastic Clips [3541113 x11]
* A pair of new window alarm decals [9162875 x2]
* 5A Blade Fuse [967851 x1]


Storing opgelost, hoefde ook geen nieuwe software te laden, boordcomputer gaf geen storing meer.

Na vele topics en forums te hebben gelezen kom ik tot de conclusie dat de back- up accu in de sirene veel storingen geeft in het alarmsysteem als de back- up accu de levensduur van om en nabij de 7 jaar bereikt.

Alleen aan de binnenkant van het alarm is te zien van welk productie jaar dit Bosch product is, gemaakt in opdracht van Volvo.
Bijgevoegd een foto van mijn opengezaagd alarm.


Mijn dank gaat uit naar de publicist van het artikel: moderator Vegastjetskier van de website [color=#0000FF] http://www.matthewsvolv ... m/[/color]

Geplaatst: 22.04.2010 - 00:23
door OracleDBA
Bedankt voor deze bijdrage... en welkom hier!

Geplaatst: 02.05.2010 - 14:10
door DrDeJe
Hoi "Lampjus".

Bedankt voor je zeer goede beschrijving van je alarm probleem.
Ik ben sinds afgelopen keer ook klant in Middelie. Erg tevreden daar.
Maar weet jij of het mogelijk is om ook alleen de alarm unit te kopen?
Of kun je dit alleen maar als een complete set aanschaffen?
(Moesten ze de spullen bestellen?)

Ik lees graag je reactie.

m.v.g. DrDeJe

Geplaatst: 02.05.2010 - 16:30
door lampjus
DrDeJe schreef:Hoi "Lampjus".

Bedankt voor je zeer goede beschrijving van je alarm probleem.
Ik ben sinds afgelopen keer ook klant in Middelie. Erg tevreden daar.
Maar weet jij of het mogelijk is om ook alleen de alarm unit te kopen?
Of kun je dit alleen maar als een complete set aanschaffen?
(Moesten ze de spullen bestellen?)

Ik lees graag je reactie.

m.v.g. DrDeJe

Hallo DrDeJe,

Of enkel en alleen de sirene los is te bestellen weet ik niet, misschien handig om dit te informeren bij H.J.Lange in Middelie.

Heb op een zaterdagochtend telefonisch contact gehad Met H.J.Lange te Middelie,sirene niet op voorraad, ze hebben de sirenekit s'maandags besteld en dinsdag namiddag heb ik het opgehaald. Bijzonder prettig dat mensen zich houden aan hun afspraak! Compliment.

In het door mij bestelde sirenpakket heb ik inderdaad niet alle onderdelen gebruikt.
Het pakket is inderdaad een beetje over de top, echt Volvo zeg ik maar.

De * Security Bolt [986937 x1] is de metalen houder waar de sirene in is bevestigd. De oude zag er nog goed uit, maar ja toch maar vervangen door de nieuwe uit het pakket.

De * A pair of new window alarm decals [9162875 x2] heb ik maar op het raam geplakt, staat wel leuk zo'n origineel alarmsticker van Volvo.

De * Bonnet Catch with Microswitch for alarm [9483764 x1] is het slot waar je motorkapdeksel in valt, deze wil volgens vele mede forums nog wel eens problemen geven doordat de microswitch een slecht contact maakt.
Medeforumleden geven hierbij het advies de motorkapdeksel wat hoger uit je hand te laten neervallen om een goede sluiting te bevorderen van die microswitch.
Het vervangen hiervan is best een precies klusje omdat het staalkabeltje er aan zit van de hendel van de motorkap opener onder je daschboard.
Mocht ik na verloop toch problemen krijgen met dit slot dan kan ik nog altijd overgaan tot vervanging.


Niet gebruikt:
* Bonnet Catch with Microswitch for alarm [9483764 x1]
* 5A Blade Fuse [967851 x1]


Mocht je overgaan tot het vervangen van de sirene, dus die enkel en alleen los bestelde, adviseer ik wel gebruik te maken van de juiste popnagels
(* Black Plastic Headed Undershield Rivets [979878 x10]).
Elke andere popnagel zet te veel kracht en trekt het kunstof binnenscherm stuk.
Dit systeem popnagel is (tevens zwart van kleur) uitermate geschikt om het kunststof binnenscherm van de wielkuip te bevestigen zonder het te beschadigen en ook makkelijker uit te boren, eventueel te kopen bij H.J.Lange of bij de Volvodealer ongeveer 60 eurocent/stuk. Was niet te vinden in de bouwmarkt of ijzerwinkel.

grt, lampjus.
v70, 2002,comfortline,170pk.

Geplaatst: 04.05.2010 - 07:08
door Frumpy
@Lampjus

Had jij in de BC een storingsmelding of ook alleen dat het alarm actief is, of überhaupt geen melding?

Geplaatst: 06.05.2010 - 21:41
door toedeledoki
Frumpy schreef:@Lampjus

Had jij in de BC een storingsmelding of ook alleen dat het alarm actief is, of überhaupt geen melding?
Grappig om dit hele verhaal hier terug te lezen. Ik heb hetzelfde meegemaakt en alles zelf uitgezocht (jaar geleden). Mijn oplossing was uiteindelijk een sirene van de sloop, omdat ik ook niet kon achterhalen wat voor batterij het moest zijn.

Bij mij openbaarde het fenomeen zich door het spontaan afgaan van het alarm, met daarna volgens mij de melding ''Alarm aktief'' in de BC. Gelukkig gebeurde dit niet s'nachts, maar op zaterdag overdag.
De dealer wist mij te vertellen dat door de auto met de sleutel op slot te
draaien, het alarm niet geaktiveerd zou worden en dus ook niet af zou gaan.

Na uitlezen bij de dealer bleek er alleen een melding te komen van de sirene. Dus daar is mijn avontuur toen begonnen. Met succes, tot nu toe.

Geplaatst: 06.05.2010 - 22:15
door Frumpy
Ik heb de auto nu al weer twee dagen op alarm gehad, zonder enige spontane geluiden.
Wellicht blijft het weg. :P

Geplaatst: 07.05.2010 - 19:07
door lampjus
Frumpy schreef:Ik heb de auto nu al weer twee dagen op alarm gehad, zonder enige spontane geluiden.
Wellicht blijft het weg. :P
Nou, ik ben anders ook wel nieuwsgierig hoe dit afloopt.
Moet uiteindelijk toch wel een logische verklaring zijn, dat het alarm te pas en onpas in aktie komt.
Indien backup-accu uiteindelijk toch de boosdoener blijkt te zijn dan zal de sirene vanzelf overlijden.
kweet eigenlijk niet wat er gebeurt als de sirene technisch buiten werking staat, dus elektrisch losgekoppeld, of er alsnog een melding in de display verschijnt?!.
Weet wel nog dat het geluid wat de sirene op het einde een vreemd geluid produceerde leek op een sirene maar dan een slechte imitatie.

Korte beschrijving van de werking van het mijn Volvo alarm.

Het alarm reageert op:
-het openen van de motorkap (R7), achterklep (H21) of een van de portieren
-het saboteren van de bedrading van de sirene R5 (communicatiedraden met de ECU aansluitingen 2.1 en 2.2)
-beweging (ultrasoon R6)
-kantelsensor.

Het alarmsysteem is voorzien van een sirene (R5).



wij wachten af...

Geplaatst: 16.05.2010 - 20:54
door ivoandriessen
Ik heb hetzelfde probleem gehad, had de laatste tijd steeds vaker vals alarm. Heb de zekering verwijderd met als resultaat een vreemd tikkende sirene en een dakraam dat niet langer functioneerde (ondanks de volledig intacte zekering voor het dakraam).

Vorige week ook een sirene kit besteld, scheelde ca. 20% met alleen een nieuwe sirene (€ 148 incl. tegen € 150 excl. voor alleen de sirene).

Vandaag geplaatst, was binnen een uur klaar inclusief voorbereiding en opruimen. Na de wissel was het vreemde getik verdwenen, werkte mijn dakraam weer en functioneerde het alarm ook naar behoren.

Ter bevrediging van de nieuwsgierigheid ook de sirene uit elkaar gehaald. De lekkende noodaccu heeft de bedrading en de printplaat behoorlijk aangetast, de bedrading ligt vrijwel open en er zit een vreemde smurrie op de printplaat. Zie de foto voor het resultaat.

Geplaatst: 04.06.2010 - 16:56
door mischabakker
Goededag,

Allereerst: dit is mijn eerste bericht op dit forum. Na jaren met plezier in een 240 te hebben gereden, bezit ik sinds kort een V70!
De 240 was prima: veel techniek zit er gewoon niet op, en als er dan een enkele keer iets kapot ging, was er www.volvolvo.nl met veel info.
Toch heb ik een V70 aangeschaft, oa de techniek op het gebied van veiligheid is gewoon veel moderner. En een V70 is heel comfortabel: automaat, airco, cruisecontrol, etc.
Nu dus het moderne Volvo forum! Ik heb al veel op dit forum gelezen, oa de info in het topic over het benzine klep slotje is nuttig geweest!

De laatste dagen herken ik de alarm storing zoals omschreven in dit topic. Het alarm is een paar keer spontaan afgegaan, de BC geeft soms de melding 'alarm actief'.
Mijn V70 is uit 2003, dus een lekkende back-up accu kan de oorzaak zijn.

Is er een manier om dit vooraf te controleren? Bijvoorbeeld uitlezen van de computer.

Zijn er andere oplossingen? Kan het alarm via de dealer/computer uitgeschakeld worden, met behoud van de centrale vergrendeling via de afstandsbediening?

Is deze reparatie goed zelf te doen?

Ik kijk uit naar reacties!

Vriendelijke groet,

Mischa Bakker

Geplaatst: 04.06.2010 - 17:44
door ivoandriessen
Ja, bij mij had de dealer via het uitlezen een storing op de sirene geconstateerd, als dat zo is dan is dat einde verhaal voor de sirene, tenzij je dusdanig technisch aangelegd bent om de printplaat te repareren.

Waarschijnlijk zal de alarm software wel te verwijderen zijn, alleen verdwijnt dan alles, dus ook geen knipperlampje meer om het dievengilde om de tuin te leiden.

De reparatie is heel goed zelf te doen. Wiel eraf, potnagels uitboren, flap van de wielkast ombuigen, stekker sirene los, bout losmaken, sirene vervangen en alles in omgekeerde volgorde weer vastmaken.

Voor die € 148 zou ik het alarm niet laten deactiveren, mij spullen zijn me daar toch iets te lief voor.

Succes met je keuze en welkom op het forum.

Geplaatst: 04.06.2010 - 18:08
door leip11
zoals het er uit ziet op de bovenstaande foto moet het mogelijk zijn om de print te repareren. dat gaat mij denk ik wel lukken. als dat mogelijk is is het dus alleen nog maar de backup batterij te vervangen en hij werkt weer. misschien dan ook meteen kijken of je iets er tussen kan zetten zodat hij niet meer op de print lekt. het is dat de afstand wat ver is anders wil ik wel naar de print kijken. of iemand heeft hem nog ergens liggen kijken of het mogelijk is

Geplaatst: 04.06.2010 - 18:10
door toedeledoki
Maar vergeet alstublieft NIET eerst de accuklem los te halen.
Doe je dit niet, dan doet dat heel erug au aan de oortjes (spreek uit ervaring :oops: ), mocht er nog wat stroom in de batterij van de sirene zitten.

Helaas zit ik op dit moment zelf ook weer met de sirene open voor mij. Waarschijnlijk (hopelijk) zat er nog wat zuur van de vorige lekkende batterij op de print, en is lekker aan de koperspoortjes gaan knabbelen.
Eéntje was er al door, waardoor de alarmlichten spontaan begonnen te knipperen, maar (gelukkig) geen lawaai. Heb nu de boel weer schoongemaakt en het koperbaantje hersteld en ga hem nu terug bouwen.

Geplaatst: 04.06.2010 - 18:40
door toedeledoki
Hoera, hij doet het (voorlopig) weer. Maar dan wel dankzij bovenstaande haarscherpe foto. Ik had de verkeerde baantjes doorverbonden. Hulde voor de fotograaf.

Geplaatst: 04.06.2010 - 18:52
door ivoandriessen
Ik had de accuklem niet los, maar de zekering eruit, werkt ook goed gelukkig.

Geen dank voor de foto, als je die van mij bedoeld trouwens, we kunnen nokia daarvoor danken. Aardige camera op de N900. ;-)

Geplaatst: 04.06.2010 - 21:24
door toedeledoki
Valt zeker niet tegen, zeker niet voor een apparaat die gemaakt is om mee te bellen :lol:

Helaas moest ik wel concluderen dat de huidige batterij ook lekte en de schade had veoorzaakt. Nu maar op zoek naar goede kwaliteit vervangende cellen.

Geplaatst: 09.07.2010 - 14:20
door Bart XC70
Beste Heren,

Respect voor al jullie technische beschrijvingen en handelingen! Zelf ben ik helemaal niet technisch (maar wel gek op mijn V70) die ook de bovenstaande klacht(en) heeft. Hebben jullie suggesties waar ik dit kan laten repareren, incl. used parts? (en dan bedoel ik niet bij de dealer).

Ik ben benieuwd!

Bart

Geplaatst: 09.07.2010 - 14:20
door Bart XC70
Betreft een V70 uit 2000 (model 2001)

Geplaatst: 09.07.2010 - 14:52
door lampjus
BartSchenk schreef:Beste Heren,

Respect voor al jullie technische beschrijvingen en handelingen! Zelf ben ik helemaal niet technisch (maar wel gek op mijn V70) die ook de bovenstaande klacht(en) heeft. Hebben jullie suggesties waar ik dit kan laten repareren, incl. used parts? (en dan bedoel ik niet bij de dealer).

Ik ben benieuwd!

Bart

Beste Bart,
Het gebruik van used parts is niet echt handig in dit geval omdat je niet weet hoe oud de back-up accu is van de gebruikte sirene.
Dan suggesties, waar dit te laten repareren en wel in jouw woonomgeving is niet te zeggen dat moet je toch echt zelf even onderzoeken.
Het toepassen van used parts in dit geval is een verkeerde bezuiniging op een bedrag van 150 euro voor de sirene en het plaatsen hiervan is in de garage een half uur arbeidsloon.

Conclusie: goedkoopste manier is om het toch zelf uit te voeren, dus vervangen, kan bijna niet missen met de online beschreven handleiding.
Twijfel je echt aan je technische handigheid dan zoek je een goede garage die niet terugschrikt voor het merk volvo.

grt,lampjus.

Geplaatst: 09.07.2010 - 18:47
door toedeledoki
Ik heb als alternatief nieuwe batterijen geplaats. Dit werden 6 stuks (1,2V van 300 mA), besteld bij Conrad, in serie gesoldeerd. Dit omdat de producent van de originele batterijen (Emmerich) al een aantal jaren niet meer bestaat. Maar dit moet je wél durven en kunnen en het hangt af van de hoeveelheid schade die de lekkende batterijen veroorzaakt hebben.