Pagina 1 van 2

S/V70 2.5D of TDI

Geplaatst: 16.01.2006 - 20:24
door Marc O.
Allereerst mijn complimenten voor dit forum, waarvandaan ik reeds een behoorlijke dosis bruikbare informatie heb mogen vergaren!

Ik ben momenteel op zoek naar een V70 diesel (classic) en kom hierbij regelmatig de toevoegingen 2.5D en TDI tegen. Ik heb ook gelezen (ik dacht op volvo850forum.nl) dat er voor de S/V70 (classic) inderdaad twee verschillende diesels zijn. Er wordt verder echter niet uitgelegd wat de verschillen zijn en vanaf wanneer de nieuwe motor geleverd werd (en is de nieuwe motor dan de TDI of de 2.5D). Ook wordt gemeld dat de 2.5D wat vaker met defecte distributieriemen kampt dan de TDI. Kan iemand me vertellen hoe de vork aan de steel zit (of om in motortermen te blijven: hoe de zuiger aan de drijfstang zit)?

Thanks,
Marc

Geplaatst: 16.01.2006 - 20:38
door Hans
Volgens mij zijn het beide dezelfde moter. Alleen mocht die Tdi van Audi niet meer Tdi heten. Vandaar 2.5D...maar het is gewoon een Tdi

Geplaatst: 17.01.2006 - 09:10
door Noud
Ook ik weet niet beter dan dat het puur om de naamgeving ging. TDI is inmiddels voorbehouden aan Audi/VW groep.

Ik ben me ook niet bewust van verschillen in levensduur van de distributieriem.

-Noud

Geplaatst: 17.01.2006 - 10:09
door Marc O.
Ik heb op de site van autoweek.nl gevonden dat de TDI tot 1999 is geleverd en daarna 2.5D is gaan heten. Weet niet of het daadwerkelijk om dezelfde motor gaat maar dat lijkt me van wel. In ieder geval het 5 cylinder Audi blok als basis.

Geplaatst: 17.01.2006 - 10:27
door bart simpson
Marc O. schreef:Ik heb op de site van autoweek.nl gevonden dat de TDI tot 1999 is geleverd en daarna 2.5D is gaan heten. Weet niet of het daadwerkelijk om dezelfde motor gaat maar dat lijkt me van wel. In ieder geval het 5 cylinder Audi blok als basis.
Het is dezelfde motor, het was het gezeik van Audi waardoor hij ineens anders moest gaan heten.
Had Audi niet liggen mekken had een S40/V40 S4/V4 geheten, de allereersten hadden die aanduiding ook echt.

Geplaatst: 17.01.2006 - 16:08
door V480-S60
bart simpson schreef:Had Audi niet liggen mekken had een S40/V40 S4/V4 geheten, de allereersten hadden die aanduiding ook echt.
Bart, je hebt gedeeltelijk gelijk. S4 voor S40, maar de V40 zou F4 heten, en toen kwam Ferrari. 8)

Geplaatst: 17.01.2006 - 19:43
door bart simpson
V480-V40 schreef:
bart simpson schreef:Had Audi niet liggen mekken had een S40/V40 S4/V4 geheten, de allereersten hadden die aanduiding ook echt.
Bart, je hebt gedeeltelijk gelijk. S4 voor S40, maar de V40 zou F4 heten, en toen kwam Ferrari. 8)
:oops: dat is idd zo, je zou het verschil wel eens niet kunnen zien tussen een Volvo en een Ferrari :lol:

Geplaatst: 17.01.2006 - 21:51
door Marc O.
bart simpson schreef:
V480-V40 schreef:
bart simpson schreef:Had Audi niet liggen mekken had een S40/V40 S4/V4 geheten, de allereersten hadden die aanduiding ook echt.
Bart, je hebt gedeeltelijk gelijk. S4 voor S40, maar de V40 zou F4 heten, en toen kwam Ferrari. 8)
:oops: dat is idd zo, je zou het verschil wel eens niet kunnen zien tussen een Volvo en een Ferrari :lol:
Tja, en dan heb je Peugeot natuurlijk met zijn nul-in-het-midden waarmee ze al wat anderen hebben dwarsgezeten :-) (kan me even niet meer herinneren wie dat waren)

Geplaatst: 17.01.2006 - 21:56
door menjo
Ik dacht Porsche, die wilden de 911, 901 noemen.

Geplaatst: 17.01.2006 - 22:04
door Marc O.
menjo schreef:Ik dacht Porsche, die wilden de 911, 901 noemen.
Zou je inderdaad wel eens gelijk in kunnen hebben.

Geplaatst: 17.01.2006 - 22:09
door Marc O.
Hoe dan ook, het zoeken naar een nieuwe auto is erg spannend. Ik hoop de komende dagen wat proefritten te kunnen maken. Uiteindelijk zal het waarschijnlijk toch een diesel worden (mis ik die roffel dan niet??), een donkerblauwe of lichtgrijze en misschien een automaat. Begint spannend te worden!

Geplaatst: 18.01.2006 - 10:34
door Noud
Marc,

Houd er rekening mee dat die automaat wel een litertje extra lust per 100/km. En het geluid van de 5pits diesel is ook best aangenaam te noemen ... ;-)

(btw, de tweede tank (diesel) is bijna leeg. computer geeft 5.3 l/100 km aan met een gemiddelde van 73 km/h over 1206 km).

-Noud

Geplaatst: 18.01.2006 - 10:45
door Marc O.
Noud,

Een iets hoger verbruik is op zich geen ramp. Ik ben alleen nog een beetje huiverig voor de betrouwbaarheid van, en eventuele onkosten aan een automatische transmissie. Maar zo te horen rij je behoorlijk zuinig met jouw auto. Klinkt in ieder geval positief!

Roffel van een 5 cylinder diesel is inderdaad best aangenaam hoewel ik die van de D5 (uit mijn vorige S60) toch wat minder fraai vond (beetje rauw). Die 2.5D klinkt denk ik beduidend anders. Iemand ervaring?

Geplaatst: 18.01.2006 - 12:05
door Noud
Marc,

Ik rij een 2.5D :-). Over de betrouwbaarheid van de aut. transmissie kan ik niks zeggen.

-Noud

Geplaatst: 18.01.2006 - 14:05
door Hans
De D5 maakt best wel wat geluid bij het gasgeven, maar om 'm rauw te noemen... :roll: Klinkt wel lekker eigenlijk.
Ik heb ook proefgereden met de 2,5 diesel en vondt die veel lawaaiger.
Maar volgens mij is dat echt wel een erg betrouwbare moter. Die VW busjes rijden er ook mee rond met hoge kilometer standen. 8)

Geplaatst: 18.01.2006 - 14:11
door Marc O.
Rauw is inderdaad misschien niet helemaal het juiste woord en ik vergelijk het waarschijnlijk teveel met de 850 die ik daarvoor had. Wat uiteraard niet helemaal terecht is.

TDi of D5

Geplaatst: 25.01.2006 - 20:36
door eendenkooi
He Mark,

Ik heb jaren in een V70 TDi gereden met wat aanpassingen aan de ophanging (brug in motor), CPU (200 pk) en sportluchfilter (KN). Dit beviel me uitstekend.
Nu na 250.000 km overgedaan aan familie en rij nu een V70 D5 awd geartronic eveneens met 200 pk tuning.

Ik kan je meedelen dat de nieuwere modelen wat minder geluid maken wat bij optrekken merkbaar is. Bij een continue snelheid merk je weinig verschil in geluid. De oude modelen TDi hadden wel het euvel dat ze ontzettend roet uitstoot hebben bij het optrekken wat door de motoraanpassing nog iets erger werd, verandering diesel toevoer. De nieuwere modelen met D5 motor waren daarop gemodificeerd en inspuiting iets aangepast maar verder inderdaad gelijk aan elkaar.

Succes met zoeken en denk zeker aan wat tuning. RiCa in Den Haag bijvoorbeeld. Goede lui met vakkennis.

Geplaatst: 25.01.2006 - 23:20
door Hans
He eendekooi, Hoe bevalt jouw D5 na tuning??
Heb je geen last meer van de vertraging bij het gasgeven, en is ie zuiniger bij normaal rijden?
vertel.... 8)

super d5

Geplaatst: 26.01.2006 - 09:15
door eendenkooi
Ha hans, nou ik heb alleen wat geduld nodig als hij koud is maar verder helemaal geen probleem. Ik kan moeilijk bepalen of hij zuiniger is als de oude TDi (1 op 17) doordat ik nu een awd geartronic heb en die verbuiken maar maar ik ben niet ontevreden. Bij een lange reis naar Zuid Frankrijk lukt het me om ± 1100 km te rijden op 1 tank.
Heb jij problemem dan :?

Geplaatst: 09.09.2006 - 23:06
door willemhansum
Ha Marc, ik kan je vertellen dat ik nu een week of drie met een V70 5 pitter diesel automaat rijd, en of dit nu een TDI of een D5 is..... het rijdt geweldig.
ik heb ook vrij lang gezocht en uiteindelijk keuze gemaakt uit twee auto's een zwarte MET schuifdak en een donkerblauwe met beige int. Deze laatste is het geworden, heeft wel wat gereden, 263000, toen ik hem ophaalde maar dit schijnt nog lang niet het einde van de motor te zijn, hetgeen ook uit de rij-kwaliteiten blijkt hoor. een gemiddeld gebruik is 1:15, en dat vind ik voor een zware auto , 1528 kg , EN een automaat prima.
Roken doet ie ......prima maar ik heb inmiddels begrepen dat ze dit ALLEMAAL behoorlijk doen, dus ok dan maar. olieverbruik is het in elk geval niet, gelukkig.
succes met het zoeken en voor straks alvast veel rij-plezier.
groet, Wim Hansum.