Pagina 1 van 1

nukkig en bokkerig bij koude motor en filerijden

Geplaatst: 24.04.2010 - 09:12
door Misha
Zoals beschreven: de motor loopt echt prima en prachtig, maar vooral koud is hij erg bokkig, je moet echt behoedzaam gas geven en koppelen als je ergens de weg op wilt draaien.

Bij erg koude motor lijkt het zelfs of hij bij gelijke pedaalstand opeens even feller wegrijdt, of je meer gas geeft.

Ook is hij niet erg soepel bij filerijden, laag in de toeren dus. Met airco erbij is dat uiteraard nog erger.

Nu staan op de planning al het reinigen van de ETM, een nieuw luchtfilter en een setje nieuwe bougies.

Nog meer ideeen ?

Alvast bedankt weer,


Misha

Geplaatst: 24.04.2010 - 14:41
door aertssenhjc
LMM>? ( lucht massa meter.... mege duur apparaat maarvaak de veroorzaker van een hoop ellende.

Mijn wagen moet maandag voor een beurtje. en ik heb ook last van een schokkerig verhaal. zeker op de CC met 100/120...

Geplaatst: 24.04.2010 - 14:46
door Misha
Kan ja. Had ik al op de planning staan voor preventief vervangen.

Geplaatst: 03.05.2010 - 11:47
door daf46
Ik herken dit, mijn 2001 140pk is ook behoorlijk schokkerig wanneer koud. (LPG of benzine maakt niet echt verschil)

Volgende week gaat ie op onderhoud, ze gaan het normaal bekijken (hoop ook dat ze er iets aan kunnen doen :? )

Geplaatst: 03.05.2010 - 17:53
door degids
Bij mij was het een combinatie:
- ETM
- LMM
- 2 bobbines die niet optimaal waren

Daarna liep de motor eindelijk zoals het zou moeten. Heeft een klap geld gekost, maar er valt zoveel stress van je af als de auto eindelijk rijdt zoals het moet.

Geplaatst: 03.05.2010 - 18:54
door SuperKnutsel
Bobbines daar zat ik ook aan te denken...............

Geplaatst: 03.05.2010 - 21:41
door PeerTronic
Bij mij is het allemaal heel minimaal.
Start altijd direct, loopt als een zonnetje stationair en eenmaal warm op de CC prima. Ik heb alleen af en toe op deellast het gevoel of dat ie even een beetje inhoudt en versnelt, heel subtiel, maar wel merkbaar. (Ik althans, niet mijn vrouw, die stapt nog altijd met een big smile uit en wil nooit meer iets anders, ik ook niet trouwens).
Zijn de defecten hierboven te meten of wordt er op mijn klacht gereageerd door de garage door het "rücksichtlos" allemaal te vervangen, beginnend boven aan het rijtje?

Geplaatst: 03.05.2010 - 21:59
door degids
@Peertronic, bedoel je dat de auto bij deellast golvend accelereert?
Dat heb ik ook gehad, dat was over toen ik de Luchtmassameter heb vervangen. Misschien hebben ze bij de garage wel een bijpassende Luchtmassameter liggen die je even mag gebruiken om te kijken of het golvend accelereren over gaat. Het overzetten van de sensor is echt heel snel gebeurd, twee torx schroefjes en een stekkertje en je kunt er met je ogen dicht bij.

Geplaatst: 04.05.2010 - 17:28
door Misha
Ik ga binnenkort flink wat onderhoud doen, dan zal ik de bougies eens bekijken.
Heb niet het idee dat het aan de ontsteking ligt overigens.

LMM zou kunnen, maar daar komt een nieuwe voor.

ETM gaat gereinigd worden, heb gelukkig een Bosch en niet zo'n naar italiaans apparaat.

Geplaatst: 04.05.2010 - 17:29
door Misha
Overigens: dat golvend accelereren doet ie ook als ie koud is, soms.
Dan hou je het gaspedaal constant en rijdt ie ineens war rapper door, alsof je even gas geeft.

Geplaatst: 04.05.2010 - 17:56
door daf46
Wat ik ook heb, is dat wanneer ik het gas los, het lijkt of de auto even gas bijgeeft. (nou ja lijkt, hij geeft werkelijk gas bij, toerental loopt nl even op)

Geplaatst: 04.05.2010 - 18:22
door Misha
Nee, dat herken ik dan weer niet.
Wel van die ouwe 850 T-5 jes, maar niet van deze motoren.
Het is wel zo dat het lijkt of bij het schakelen en dus even gas los inderdaad het toerental heel even wordt vastgehouden, als je snel doorschakellt.

Geplaatst: 03.07.2010 - 17:10
door PeerTronic
Waar moet ik op rekenen bij een nieuwe LMM?
Moet binnenkort even naar de garage voor zomercontrole beurt, maar wil niet te diep in mijn buidel tasten. En een ETM? Ik heb al eens onder motorkap gesnuffeld, maar kan ik zonder demontage zien wat voor een type ik heb. Waar zit dat ding eigenlijk exact bij een 2.5T ::oops: ?

Geplaatst: 03.07.2010 - 17:56
door SuperKnutsel
LMM => 289,- EX
ETM => 800,- + EX

ETM zit onder het spruitstuk, achter je radiator.

Geplaatst: 03.07.2010 - 20:35
door Gothax
Misha schreef: Het is wel zo dat het lijkt of bij het schakelen en dus even gas los inderdaad het toerental heel even wordt vastgehouden, als je snel doorschakellt.
klopt; het gaspedaal is electronisch gestuurd en die is niet zo direct, heeft een kleine vertraging.. was in het begin even wennen

ik heb zelfs trouwens ook dat ie bij koude motor tot 2000 toeren redelijk gelijk optrekt en daarboven komt er opeens wat gas bij..weet niet waar dit aan ligt? dit doet ie overigens maar 1x na een echt koude start

Geplaatst: 03.07.2010 - 23:05
door Misha
[quote="Gothax
ik heb zelfs trouwens ook dat ie bij koude motor tot 2000 toeren redelijk gelijk optrekt en daarboven komt er opeens wat gas bij..weet niet waar dit aan ligt? dit doet ie overigens maar 1x na een echt koude start[/quote]

Heb ik ook gemerkt ja, is over nadat ik een nieuwe LMM, een nieuwe Lambdasensor heb geplaatst en de ETM heb gereinigd.