Pagina 1 van 2
Trillen schudden V70 t5 Aut bij langzaam rollen stoplicht
Geplaatst: 28.04.2010 - 14:53
door Ylva
Geachte forummers,
Ik ben sinds jaren een ware Volvo fanaat, echter geen echte sleutelaar. Nu heb ik sinds niet al te lange tijd een V70 T5 Automaat uit 2001.
Het probleem waar ik tegenaan loop is het volgende. Wanneer ik bijvoorbeeld voor het stoplicht sta met Automaat in D en de rem iets op laat komen (waardoor je langzaam naar rolt) dan trilt en schudt de auto. Nu heb ik meerdere Volvo's gehad en die hadden dit probleem niet.
Na het lezen van een soortgelijk geval op dit forum heb ik vanmorgen de bougies (en olie en oliefilter) bij de dealer laten vervangen. Het trillen en schudden is nu minder geworden, maar helemaal weg is het nog niet. (Met toerentallen die veranderen heb ik overigens geen problemen.) Nu lees ik over stationairregelaars EMT's e.d., maar wat in dit geval te doen?
Wie heeft er suggesties c.q. een oplossing?
Bij voorbaat dank.
Geplaatst: 28.04.2010 - 23:41
door Jelmer de Jong
Zet de automaat eens in de winterstand en probeer het dan nog eens.
Geplaatst: 29.04.2010 - 08:55
door Ylva
Wanneer ik de automaat in de winterstand zet is het niet aan de orde. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat ik altijd in de winterstand rijd, toch?
Geplaatst: 29.04.2010 - 10:35
door degids
Nee, moet je zeker niet doen. De auto trekt dan altijd in z'n 3de versnelling weg, veel slip dus (in de bak, niet de banden).
Geplaatst: 30.04.2010 - 19:15
door Voorn
Je verteld dat je ietsje remt en dan bokt de auto.
Misschien iets met je remblokken of remschijven ?

Geplaatst: 01.05.2010 - 19:08
door bekhof
Ik heb een soortgelijk probleem, schokken tijdens rijden en bokken als je stilstaat voor het stoplicht. Bij mij inmiddels voor bijna 2000 euro bij de dealer aan verspijkert maar probleem is gebleven, volgens dealer is auto motorisch helemaal goed maar komt probleem uit de versnellingsbak, dus niet te flauw de bak laten reviseren, kosten 2500 euro. Daarna is het een paar weken goed gegaan tot vorige week, schokken en bokken is weer terug. Auto staat nu bij revisie bedrijf om bak opnieuw te laten controleren, volgens hun is bak goed maar komt het probleem van de gasklepregeleenheid (welke vervangen is). Auto gaat nu volgende week naar andere dealer voor second opinion. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.
Geplaatst: 01.05.2010 - 19:20
door dmenace
Hier precies hetzelfde probleem met dezelfde oplossing, zelfde resultaat.
Uiteindelijk heb ik zoveel problemen dat de auto helemaal de deur uitgaat, maar dit was wel een van de lastigste. Als je voor een stoplicht staat word je helemaal door elkaar geschud en als de bak schakelt, lijkt het net alsof er een versnelling ontbreekt.
Geplaatst: 01.05.2010 - 21:08
door steven460
GM automaat?
(General Motors)
Geplaatst: 01.05.2010 - 21:37
door hadico
Mogelijk heeft jou auto nog de software waarin de neutralcontrol nog actief is deze veroorzaakt ook het schokken bij stilstaan en rem ingetrap cq licht gelost.
Hier is een verwijdersoftware pakket voor of een upgrade laden dan heb je meteen de laatste release deze is ook zonder neutralcontrol.
Upgrade kost iets rond de 15eu zonder het laden.

Geplaatst: 03.05.2010 - 10:18
door Ylva
Goedemorgen forummers,
Enige troost is dat er blijkbaar meer mensen zijn met eenzelfde probleem. De automatische versnellingsbak is bij mij ook onlangs gereviseerd (2700 euro), maar dat was niet de oorzaak omdat het euvel daarna nog aan de orde was. Update software heb ik laten doen bij Volvo dealer en ook dat bracht niets. Zoals gezegd vorige week nieuwe olie en bougies.
Bij Bekhof lees ik "gasklepregeleenheid", in hoeverre heeft dat iets gebracht?
Nog andere suggesties?
Geplaatst: 03.05.2010 - 18:19
door degids
Waar het op neer komt is dat de auto bij stationaire toeren en rem weerstand dus gewoon slecht/onregelmatig loopt. Ik zou het zoeken in de ontsteking (bobbines want bougies zijn al vervangen las ik) en inderdaad in het gasklephuis (veelvuldig ETM genoemd hier op het forum).
Geplaatst: 03.05.2010 - 20:33
door Ylva
Bedoel je dan het vervangen van bobbines? En het vervangen of schoonmaken van gasklephuis (ETM)?
Geplaatst: 03.05.2010 - 21:53
door degids
Bobinnes allemaal vervangen is best wel kostbaar. Ik zal vertellen hoe het bij mij is gegaan.
Nieuwe ETM (schoonmaken helpt geen barst, het zijn de koolstofbanen die doorgesleten zijn, dat kun je niet oplossen met schoonmaken) + laatste update + nieuwe Luchtmassameter.
Toen deed de Volvo het al een heel stuk beter, echter bij hogere toeren (+4000) ging de motor haperen. Niet lang daarna liep de motor ineens op 4 cilinders. Toen is er 1 bobbine vervangen die na het uitlezen niet goed bleek te zijn.
Ongeveer een maand daarna liep de motor weer op 4 cilinders en bleek er nog een bobbine overleden te zijn.
Daarna heb ik geen problemen meer gehad en zijn we ongeveer zo'n 3/4de jaar verder.
Wat ik van Hadico's postings heb begrepen, kunnen ze met de nieuwste software voor de ETM de koolstofbanen testen. Ik zou eerst beginnen met naar de dealer te gaan om de nieuwste software voor de ETM te laten laden en dan vragen of ze die koolstofbanen kunnen testen. Mocht hier nu uitkomen dat het inderdaad de ETM is die niet meer optimaal is, dan die vervangen en kijken of de klachten over zijn of dat er misschien toch verder gekeken moet worden. De dealer heeft er als het goed is nog veel meer verstand van dan ik..
Laat je alleen niet overhalen tot alleen schoonmaken van de ETM, dat is echt weggegooid geld.
Geplaatst: 03.05.2010 - 22:39
door Ylva
Ik weet wat me te doen staat. Erg veel dank en laat resultaat van de ETM binnenkort weten.
Beetje rare vraag misschien maar hoeveel bobinnes heeft mijn Volvo T5? Een bobine is toch slechts 1 item?
Geplaatst: 03.05.2010 - 22:41
door Ylva
Vervangen ETM kost ca. euro 500 a 600 heb ik op forum gelezen?
Geplaatst: 04.05.2010 - 06:58
door Frumpy
Ylva schreef:Beetje rare vraag misschien maar hoeveel bobinnes heeft mijn Volvo T5? Een bobine is toch slechts 1 item?
Vijf stuks, zitten bovenop de bougie's.
Geplaatst: 04.05.2010 - 07:13
door quattroman
Ylva,
waar heb je dat gelezen van die 5 a 6 honderd euro? Volgens mijn info kost een ETM alleen al 600. Vervangen bij een T5 is niet zo simpel en zal nog wel een paar uur kosten ex softwareupdate.
gr,Q
Geplaatst: 04.05.2010 - 08:55
door Ylva
Quattroman (Audi?!

)
Op het forum heb ik dat gelezen echter dat zal niet bij een T5 zijn geweest wanneer jij aangeeft dat dat meer werk betekent.
Ik denk dat een prijs afspreken de beste optie is?
Geplaatst: 04.05.2010 - 09:51
door degids
Over de bobbines: vroeger had je 1 bobbine en een verdelerkap en bougiekabels om de bougies van vonkjes te voorzien. De moderne auto heeft zowat altijd per cilinder een bobbine(tje) die direct op de bougie zit. De ontstekingsvolgorde van de cilinders werd vroeger door de verdelerkap bepaald, tegenwoordig direct door de computer (ik hoop dat ik dit goed heb, anders word ik wel gecorrigeerd

).
Mijn ETM kostte nieuw 350 euro ex btw, maar dat was via een universele garage, niet via de dealer (wel originele volvo ETM trouwens). Bij een turbo volvo is de ETM inderdaad lastiger bereikbaar dan bij een non-turbo, maar 2 uur werk? Dat is overdreven.
Geplaatst: 04.05.2010 - 10:35
door Ylva
Okee veel dank voor de toelichting, zo word ik in een paar dagen al heel veel wijzer. Wat kost het vervangen van 1 bobbine eigenlijk?