Pagina 1 van 2
244 of 264
Geplaatst: 28.04.2010 - 22:20
door Querijn
Ik ben van plan om een belastingvrije Volvo op LPG te gaan rijden voor mijn dagelijks woon-werk verkeer (en uiteraard voor de leuke ritjes in het weekend).
Nu kijk ik in eerste instantie naar de 244, en ik kom ook veel informatie daarover tegen, onder ander op dit forum.
Ik zie echter ook veel 264 modellen staan. Kan iemand hier me vertellen wat de voor/nadelen van de 264 zijn tov de 244. Ik kom zelf wel tot het (iets) hogere verbruik, maar zijn er technisch nog hogere kosten te verwachten? Wat zijn de specifieke punten om op te letten bij de 6 cylinders?
Geplaatst: 28.04.2010 - 22:29
door AmazonWillem
Volgens mij zijn de motoren van de 264 de v6'en van renault, deze schijnen niet heel sterk te zijn. Als het de lijn-6 is, dan zijn ze net als de b20 motoren oersterk.
Re: 244 of 264
Geplaatst: 28.04.2010 - 22:54
door admiral
Querijn schreef:Ik ben van plan om een belastingvrije Volvo op LPG te gaan rijden voor mijn dagelijks woon-werk verkeer (en uiteraard voor de leuke ritjes in het weekend).
Nu kijk ik in eerste instantie naar de 244, en ik kom ook veel informatie daarover tegen, onder ander op dit forum.
Ik zie echter ook veel 264 modellen staan. Kan iemand hier me vertellen wat de voor/nadelen van de 264 zijn tov de 244. Ik kom zelf wel tot het (iets) hogere verbruik, maar zijn er technisch nog hogere kosten te verwachten? Wat zijn de specifieke punten om op te letten bij de 6 cylinders?
De 244 motoren zijn goed, alleen als je de mogelijk hebt ga dan voor een 2,3 want als je d'r één zoekt met gas, automaat, airco dan snoept dit aardig wat pk op en de motoren zijn ook niet meer de jongste en hebben niet altijd meer de pk's die ze hadden.
Ga je voor een 264
dit zijn de PRV motoren maar er zijn ook hobbyisten die er een lijn 6 in hebben gelegd, maar origineel horen daar de V6 PRV motoren in te liggen. Prima blokken, rijd heerlijk soepel, lekker geluidje en meer pk en koppel, zuipen wat meer brandstof. Maar ach daarom is ie belastingvrij. Maarrrrrrrrrrrrrrrrr als je een 264 gaat bekijken en het blok staat stationair koud te schudden ga er dan een stuk mee rijden, rijd hem goed warm. Laat hem dan weer stationair lopen en het blok schud nog steeds laat die wagen dan maar staan en ga niet op de woorden af van de verkoper dat dit een afstel kwestie is, want dan is 1 van de nokken assen of beide versleten en dit schijnt een dure grap te zijn. Het schijnt dat de oliekanalen van de dicht gaan zitten als je niet de periodieke olie verversing aan houd.
Geplaatst: 28.04.2010 - 23:26
door BW
Die motoren van een 260 zijn maar matig: oliekanalen verstoppen snel, zeer moeilijk af te stellen en de onderdelen ervan zijn schaarser en duurder. En de betrouwbaarheid is niet echt geweldig (zeker op LPG niet als er ook nog eens injectie in zit).
Een B23 is niet perse noodzakelijk voor in een 244. De B19 is wel wat onderbemeten maar in de meeste gevallen zal een B21 ruimschoots voldoen. Als je LPG wil dan kan je het beste een carburateur-versie pakken (B19A, B21A of B23A) omdat dat met het afstellen een stuk gemakkelijker is en je hebt dan geen geneuzel met backfires.
Als je echt iets wil hebben wat lekker doorrijdt (of beter gezegd: lekker optrekt): pak dan een automaat. Iets meer verbruik maar het rijdt enorm lekker! En superrelaxed in de stad of in de file.
Nog wat andere tips voor je zoektocht:
- let op roest. Standaard roestplekken zijn: dorpels, wielranden achter, de reservewielbakken en de strip net boven de achterbumper.
- geef liever wat meer uit aan een goede 240 dan eentje waar je binnen korte tijd laswerk aan zal hebben.
- kilometers zeggen niet alles: een 240 kan gerust 4 ton of meer aan. Weinig kilometers op de teller is leuk, maar weet dan wel zeker dat het echt zo is. Vaak zie je wel aan het interieur of die km-stand klopt of niet (1 ton met een uitgeleefd/doorgezakt interieur klopt over 't algemeen niet

).
- bij twijfel over een auto: aankoopkeuring doen. En als je particulieren niet helemaal vertrouwt: dan kan je beter iets meer uitgeven bij een goede Volvo-specialist waar je garantie op de auto krijgt.
Geplaatst: 29.04.2010 - 14:44
door FLA
AmazonWillem schreef:Volgens mij zijn de motoren van de 264 de v6'en van renault, deze schijnen niet heel sterk te zijn. Als het de lijn-6 is, dan zijn ze net als de b20 motoren oersterk.
Is de 6-in lijn, d.w.z. de B30, wel in de 264 geleverd?
Persoonlijk zou ik omwille van de reeds genoemde punten geen auto met het PRV blok willen hebben...
Geplaatst: 29.04.2010 - 14:58
door Walter
FLA schreef:Is de 6-in lijn, d.w.z. de B30, wel in de 264 geleverd?
Nee, alleen in de 164
Geplaatst: 29.04.2010 - 15:02
door admiral
VolvoMafia schreef:FLA schreef:Is de 6-in lijn, d.w.z. de B30, wel in de 264 geleverd?
Nee, alleen in de 164
maar past wel, ik heb zelfs een 265 met een B20 blok d'r in gezien
Geplaatst: 29.04.2010 - 15:15
door Walter
De neus van de 164 is tov de 144 langer gemaakt om ruimte te krijgen voor de 2 extra cilinders. Desalnietemin zal het best passen in een 264, motorsteunen zullen behoorlijk verschillen.
Een b20 is een 4 cilinder...
Geplaatst: 30.04.2010 - 20:54
door B-lennium
als je dan toch een 6 cilinder motor wissel gaat doen... pak dan de 6 in lijn uit de 960
de V6 uit de 264 is geen goede motor voor lpg, wij hebben heel wat problemen gehad met het afstellen van een v6 injectie
Geplaatst: 30.04.2010 - 23:13
door admiral
B-lennium schreef:als je dan toch een 6 cilinder motor wissel gaat doen... pak dan de 6 in lijn uit de 960
de V6 uit de 264 is geen goede motor voor lpg, wij hebben heel wat problemen gehad met het afstellen van een v6 injectie
Wil ik gaan doen met mijn 245 lijkt me gaaf die extra pk's en dat geluid van een V6
Geplaatst: 26.05.2010 - 21:24
door Henk 760 Hausser
Hé hallo
Een V6 of met een lijn 6 ?
Mijn V6 bromt heel mooi

Geplaatst: 26.05.2010 - 23:04
door Msuidgeest
Dat klopt Henk, maar een 6-in-lijn schudt helemaal niet en klinkt ook prima.
Eigenlijk is het allebei erg mooi.
Geplaatst: 26.05.2010 - 23:20
door admiral
Henk 760 Hausser schreef:Hé hallo
Een V6 of met een lijn 6 ?
Mijn V6 bromt heel mooi

Ik bedoel eigenlijk een 6 in lijn en dan de 24V van de 960. Kan me niet schelen of het meer brandstof kost, het is toch een hobby auto en ik ga met het OV naar en van het werk.
Geplaatst: 27.05.2010 - 09:21
door volvo264
Met het verbruik valt het wel mee van een 264 op lpg, 1:7. We hebben er 3 op dit moment en een 262c bertone . Allemaal hebben ze de B27E motor erin en met geen van de autos hebben we problemen. Mocht je soms interesse hebben er staat er eentje te koop. Uit 1977 en een automaat.
Geplaatst: 01.06.2010 - 09:01
door Querijn
Ik heb inmiddels in zowel een 244 als een 264 gereden en ondanks jullie wisselende adviezen voor de 264 gekozen. Ik heb de auto nu een week, en hij was net op tijd om op onze bruiloft als trouwauto te dienen. Met drie stoeltjes achterin voor de bruidsmeisjes (onze dochters) van 1,5 3 en 5.
Vanaf volgende week dagelijks 80 km woon-werk.
Geplaatst: 01.06.2010 - 09:22
door Ron 123gt
Foto's?
Geplaatst: 01.06.2010 - 09:31
door Rob Bakker
Gefeliciteerd met de trouwerij!
Ben beieuwd hoe het eruit zag.
Geplaatst: 01.06.2010 - 14:44
door Querijn
Foto's volgen
Geplaatst: 06.12.2010 - 22:44
door admiral
Querijn schreef:Foto's volgen
Waar blijven die foto's

Geplaatst: 08.12.2010 - 22:16
door Querijn
Zo zag het er uit!
Inmiddels een half jaar verder, en behoudens wat kleine zaken dagelijks woon werk (90 km/dag) gereden zonder grote problemen. Ook met de winterkou starten (op benzine) zonder problemen.