Pagina 1 van 3

Aircoprobleem V70 2005

Geplaatst: 29.04.2010 - 23:32
door Depom
Hoe kan ik de de verdamper van een V70 het makkelijkst controleren op lekkage?

V70 2005 D5

Geplaatst: 29.04.2010 - 23:58
door wim de jong
Twee mogelijkheden:
1. Als er geen koudemiddel in zit: zet er druk op (10-13 bar is mogelijk) en gebruik "Snoopy" ... als het gaat schuimen, zit daar het lek.
2. Vul het systeem met koudemiddel, en laat er een speciaal goedje aan toe voegen. Bij het lek kun je met een speciale bril een verkleuring waarnemen.

Geplaatst: 30.04.2010 - 09:37
door edraket
Mogelijkheid 1 lijkt me lastig voor een verdamper. Je kunt daar niet zomaar bij.
Waarom denk je dat de verdamper lekt?

Geplaatst: 30.04.2010 - 13:48
door Depom
Goede vraag Edraket. Vorig jaar 2 maal laten vullen en een lekdetectie spul laten toevoegen (fluor). Nu is het weer naatje.
Dus wil gaan zoeken voordat ik weer een expert laat kijken. Maar om bij de verdamper te komen moet je waarschijnlijk je dashboard verwijderen. Of voldoet het als je de radio verwijder? Puur voor inspectie?
Een andere optie is dat de condensor lekt? Daarvoor zal de bumper er wel af moeten? Wil eigenlijk zelf wat voorwerk doen. Puur om kosten te besparen en om ervan te leren.
Hopelijk gaat dit lukken.
Dus ik weet niet of de oorzaak in de verdamper zit.

Klik hieronder voor een schema.

airco schema

Geplaatst: 30.04.2010 - 14:14
door Oceanracer
De kans op een lekke condensor bij een V70N is vele (maar dan echt zeer vele) malen groter dan op een lekke verdamper. Als er fluor in zit, is het een kwestie van een lamp laten zakken bij de condensor.

Nieuwe condensor met droger en vulling is er al vanaf zo'n € 335,00.

Geplaatst: 30.04.2010 - 15:02
door Hans
Mijn airco is er ook mee gestopt....
Had deze winter al zo'n fluitend geluid wat schijnt te duiden op een bijna leeg systeem. Binnenkort wordt het nagekeken. Ben benieuwd.

Geplaatst: 30.04.2010 - 15:42
door Daneel
Met de airco heb ik zelf altijd iets van "dat is voor de expert". Zelf kun je er toch weinig aan doen. Het vullen van het systeem kun je niet zelf en de onderdelen die je nodig hebt, haal je niet even bij de HEMA.

Geplaatst: 30.04.2010 - 16:30
door edraket
Je kunt kijken of de condensor is ingeslagen, wat vaak duidt op een lek exemplaar. Verder zou ik inderdaad even naar de specialist gaan. Je kunt naast de visuele controle van de condensor niet zien waar hij lekt. En zelfs een ingeslagen condensor is nog geen garantie dat hij daar lekt.

Geplaatst: 30.04.2010 - 21:31
door marwess
allereerst stikstof op het systeem en doe boel controleren op lekkage met schuim,als je het dan niet kunt vinden vullen met fluor.
na een tijdje riden controleren op lekkage dmv uv lamp

condensor en filter/droger vervangen kost 300 euro inclusief montage en vullen

gr

martin

Geplaatst: 30.04.2010 - 22:42
door Depom
marwess schreef:allereerst stikstof op het systeem en doe boel controleren op lekkage met schuim,als je het dan niet kunt vinden vullen met fluor.
na een tijdje riden controleren op lekkage dmv uv lamp

condensor en filter/droger vervangen kost 300 euro inclusief montage en vullen

gr

martin
Volgens berichten hier op het forum is het duurder.

Geplaatst: 30.04.2010 - 23:12
door Oceanracer
Bij de Volvo-dealer kost het ongeveer het dubbele. Een beetje rondbellen/mailen naar wat verschillende aircoboeren zal resulteren in bedragen tussen de € 300,- en € 400,-.

Geplaatst: 01.05.2010 - 00:51
door Depom
Is het zelf niet te doen?

Geplaatst: 01.05.2010 - 08:54
door Oceanracer
Het vervangen van de droger en condensor wel, maar het vacumeren en afvullen niet.

Geplaatst: 01.05.2010 - 11:42
door Depom
Oceanracer schreef:Het vervangen van de droger en condensor wel, maar het vacumeren en afvullen niet.
Klopt omdat je daar specifieke apparatuur voor nodig hebt.
Dus eerst de lek opsporen, condensors oid of ergens een koppeling die aangedraaid of waarvan een pakking verwijderd moet worden.

Geplaatst: 01.05.2010 - 15:39
door M@rcel
Wanneer vervang je een droger eigenlijk?

Geplaatst: 01.05.2010 - 16:04
door steven460
Kan het mis hebben, maar een droger is eigenlijk een holle pot met een spiraal van een dun buisje. Enige wat daar mee kan gebeuren is verstoppen.

Geplaatst: 01.05.2010 - 16:06
door M@rcel
Wat doet men dan bij een onderhoudsbeurt van een prima werkende airco?

Geplaatst: 01.05.2010 - 16:14
door steven460
Koelvloeistof af te tappen, (scheiden van vocht en koelmiddel). Vaccuumeren en opnieuw het koelmiddel er in.

Geplaatst: 01.05.2010 - 16:16
door M@rcel
ok, dus droger/filters/etc hoeft niet?

Geplaatst: 01.05.2010 - 16:23
door steven460
Hmmm....
Geen idee of het wel of niet moe(s)t. Ik weet alleen de werking van afzonderlijke onderdelen, niet de service intervallen of ervaring met het uit te voeren werk.

Tijdje terug mocht ik persoonlijk de turboslang bij de Volvo garage vervangen. Duurde volgens hun te lang. De openstaande vacature werd als grap ingetrokken :P
tssssskk