SRS airbag storingsmelding na montage HU 803
Geplaatst: 03.05.2010 - 12:07
In 2008 kochten wij een prachtige, puntgave V70 Comfort Line Dynamic (bouwjaar 2001) met veel extra opties. Een fantastisch reismonster.
Maar de vorige eigenaar was klaarblijkelijk geen echte audioliefhebber, gezien het feit dat hij genoegen had genomen met de montage van een 403 installatie – alleen radio en cassettespeler. Tevens was de bekleding voor de goedkoopste soort achterdeurspeakers niet weggesneden, zodat slechts een onduidelijk gerommel en gebonk hoorbaar was. Wel zaten er functionerende tweeters in de voorportieren. Wij hebben bij aankoop direct een 603 bedongen en gekregen en dat achtergeluid laten opkrikken door de speakers te 'bevrijden'.
Vorig jaar ben ik begonnen het systeem geleidelijk te verbeteren. Eerst door tweeters in de D-stijlen te plaatsen, daarna met het installeren van High Performance speakers in de portieren voor en achter. Onlangs zette ik de volgende stap met de aankoop op Marktplaats van een HU 803(bouwjaar 2001; daar heb ik speciaal op gelet) en een PA 200 voorversterker. Voor deze V70 de basis van het best mogelijke audiosysteem.
Vreemd genoeg was de voeding voor de PA 200 voorversterker niet aanwezig, evenmin als de aansluiting voor de centrale luidspreker. (De bekabeling in de D-stijlen was dat wel), dus daarvoor moest ik toch naar de dealer. Het verwijderen van de passagiersstoel, het daarbij horende loskoppelen van de airbag-connector en het trekken van de kabelboom naar de juiste aansluitpunten vond ik werk voor een vakman.
Nu werkt alles op audiogebied naar behoren....
Maar de boordcomputer geeft een foutmelding, waarvan ik de ernst niet kan inschatten. Gewoonlijk geloof ik het ding blindelings. Hij meldt dat er een storing is in het SRS airbagsysteem en maant de bestuurder dit 'met spoed' te laten verhelpen. Komt dat door het loshalen van de connector onder stoel, het verwijderen van het kachelschakelaarpaneel in de middenconsole (zoals ik ergens las), is het een echte storing in het systeem of is de computer alleen in de war? Is het waar dat je dit zou kunnen verhelpen door de -pool van de accu gedurende vijf minuten los te koppelen? Moet de hele boel gereset worden? Is er meer aan de hand?
En dan de vraag of het de investering waard is geweest? De 603 met die High Performance speakers was al niet bepaald slecht van kwaliteit te noemen. Dus je moet wel van heel goeden huize komen om iets nog beter te laten klinken. Ik vind de 3-kanaalsweergave een aanzienlijke verbetering. Doordat de centrale luidspreker in het dashboard wordt geactiveerd, wordt het geluid niet alleen breder, maar het zit ook minder ‘laag’ in de auto en meer op oorhoogte. Maar ik moet eerlijk gezegd wel wennen aan de geluidsweergave via het Dolby Pro Logic systeem en kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een beetje ‘Spielerei’ is. Al is het alleen al maar omdat het eigenlijk alleen goed werkt bij nieuwere, en dan nog speciaal daarvoor opgenomen opnames en bij cd's. Bovendien zitten mijn schatten van dochters bij de stand met de handen voor de oren vanwege het bas-gebonk achterin. Dat is wel een heel groot verschil met het aanvankelijke geluid achterin, toen we de auto kochten!!
Maar alles bij elkaar, en vooral ook gezien de forse financiele investeringen die ik heb gedaan, ben ik dik tevreden.
Referentieopnames: Lynyrd Skynyrd: Endangered Species, een cd met ‘unplugged’ uitvoeringen van hun bekende songs (1994). De vioolconcerten van Prokofief, waarbij vooral het hoog goed moet worden weergegeven. Uitvoering: Maxime Vengerov (1994). Mahler: 4e symfonie door het Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly (2000), misschien wel de beste orkestopname die er bestaat en, oké, vooruit, K3 ‘Mama Sé’, want de kindjes mogen ook meegenieten.
Maar de vorige eigenaar was klaarblijkelijk geen echte audioliefhebber, gezien het feit dat hij genoegen had genomen met de montage van een 403 installatie – alleen radio en cassettespeler. Tevens was de bekleding voor de goedkoopste soort achterdeurspeakers niet weggesneden, zodat slechts een onduidelijk gerommel en gebonk hoorbaar was. Wel zaten er functionerende tweeters in de voorportieren. Wij hebben bij aankoop direct een 603 bedongen en gekregen en dat achtergeluid laten opkrikken door de speakers te 'bevrijden'.
Vorig jaar ben ik begonnen het systeem geleidelijk te verbeteren. Eerst door tweeters in de D-stijlen te plaatsen, daarna met het installeren van High Performance speakers in de portieren voor en achter. Onlangs zette ik de volgende stap met de aankoop op Marktplaats van een HU 803(bouwjaar 2001; daar heb ik speciaal op gelet) en een PA 200 voorversterker. Voor deze V70 de basis van het best mogelijke audiosysteem.
Vreemd genoeg was de voeding voor de PA 200 voorversterker niet aanwezig, evenmin als de aansluiting voor de centrale luidspreker. (De bekabeling in de D-stijlen was dat wel), dus daarvoor moest ik toch naar de dealer. Het verwijderen van de passagiersstoel, het daarbij horende loskoppelen van de airbag-connector en het trekken van de kabelboom naar de juiste aansluitpunten vond ik werk voor een vakman.
Nu werkt alles op audiogebied naar behoren....
Maar de boordcomputer geeft een foutmelding, waarvan ik de ernst niet kan inschatten. Gewoonlijk geloof ik het ding blindelings. Hij meldt dat er een storing is in het SRS airbagsysteem en maant de bestuurder dit 'met spoed' te laten verhelpen. Komt dat door het loshalen van de connector onder stoel, het verwijderen van het kachelschakelaarpaneel in de middenconsole (zoals ik ergens las), is het een echte storing in het systeem of is de computer alleen in de war? Is het waar dat je dit zou kunnen verhelpen door de -pool van de accu gedurende vijf minuten los te koppelen? Moet de hele boel gereset worden? Is er meer aan de hand?
En dan de vraag of het de investering waard is geweest? De 603 met die High Performance speakers was al niet bepaald slecht van kwaliteit te noemen. Dus je moet wel van heel goeden huize komen om iets nog beter te laten klinken. Ik vind de 3-kanaalsweergave een aanzienlijke verbetering. Doordat de centrale luidspreker in het dashboard wordt geactiveerd, wordt het geluid niet alleen breder, maar het zit ook minder ‘laag’ in de auto en meer op oorhoogte. Maar ik moet eerlijk gezegd wel wennen aan de geluidsweergave via het Dolby Pro Logic systeem en kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een beetje ‘Spielerei’ is. Al is het alleen al maar omdat het eigenlijk alleen goed werkt bij nieuwere, en dan nog speciaal daarvoor opgenomen opnames en bij cd's. Bovendien zitten mijn schatten van dochters bij de stand met de handen voor de oren vanwege het bas-gebonk achterin. Dat is wel een heel groot verschil met het aanvankelijke geluid achterin, toen we de auto kochten!!
Maar alles bij elkaar, en vooral ook gezien de forse financiele investeringen die ik heb gedaan, ben ik dik tevreden.
Referentieopnames: Lynyrd Skynyrd: Endangered Species, een cd met ‘unplugged’ uitvoeringen van hun bekende songs (1994). De vioolconcerten van Prokofief, waarbij vooral het hoog goed moet worden weergegeven. Uitvoering: Maxime Vengerov (1994). Mahler: 4e symfonie door het Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly (2000), misschien wel de beste orkestopname die er bestaat en, oké, vooruit, K3 ‘Mama Sé’, want de kindjes mogen ook meegenieten.