Pagina 1 van 6

Problemen met oliepeil van dieselwagens

Geplaatst: 03.05.2010 - 14:37
door michel-C30
Volvo heeft problemen met oliepeil van dieselwagens

De Zweedse autobouwer Volvo roept eigenaars van Volvo-personenwagens met vijfcilinder dieselmotor op om het oliepeil van hun wagen te controleren. Indien dat te hoog staat, kan de wagen mogelijk ongecontroleerd accelereren. Ongeveer 158.000 wagens in 30 landen zijn getroffen door het mogelijke probleem. In ons land gaat het om een 8.000-tal wagens, zo laat een woordvoerder weten.

Sinds vorige herfst zijn er 55 gevallen geweest van het probleem, telkens bij vijfcilinder dieselmotoren met partikelfilter, zegt woordvoerder Per-Ake Fröberg in Göteborg. "De wagens hielden hun snelheid aan of versnelden, hoewel de bestuurder de voet van het gaspedaal genomen had", aldus Fröberg. Tot ongevallen leidde dit tot dusver niet.

Volvo zal eigenaars van de getroffen modellen, gebouwd tussen 2006 en 2010, deze week schriftelijk op de hoogte brengen. Het gaat om de modellen S40/V50 bouwjaar 2006-2010, C30/C70 bouwjaar 2007-2010, S80 bouwjaar 2007-2009, V70/XC70 bouwjaar 2008-2009 en XC60 bouwjaar 2009. (belga/vsv)
03/05/10 13u40
|

de /morgen

Geplaatst: 03.05.2010 - 15:40
door mad
lekker is dat.... en wie weet wat de technische achtergrond is van dit verhaal? Ofwel hoe ontstaat dit fenomeen?

Geplaatst: 03.05.2010 - 15:54
door eddy3
Eigenlijk wel oud nieuws,JohanVC bericht hier al meer dan 2 jaar over.
Heeft iets te maken met verbranding van roetdeeltjes,door het filter,en soms komt dieselbrandstof bij de olie.
Zichzelf versnellen is iets nieuws hierontrent,over kapottte motoren hierdoor is veel bekend,kijk maar eens op "motortalk".

Grtn

Geplaatst: 03.05.2010 - 16:09
door Ben
Precies, een bekende zaak.
In Nederland gaat het om zo'n 8500 auto's waarbij dit zou kunnen gebeuren.
Het lijkt er op dat het uitzonderingen zijn en vooral voorkomt bij auto's met een te hoog oliepeil die veel korte ritten maken en slechts een enkele keer een lange snelle rit maken.
Daarnaast is er mogelijk een combinatie van het roetfilter en gebruik van (bijgemengde) biodiesel. Andere merken hebben naar horen zeggen vergelijkbare problemen.
De eigenaren waarvan het de auto betreft krijgen binnenkort een brief van Volvo nederland. Ze worden dan gevraagd even naar de garage te komen voor een check van het oliepeil. tevens zullen ze dan gevraagd worden naar hun rijpatroon.
Als jouw auto in het rijtje voorkomt en je oliepeil is niet boven peil, dan lijkt er weinig om je zorgen over te maken. En in geval van twijfel ga je zelf even bij de dealer voor een controle.

Geplaatst: 03.05.2010 - 16:37
door Walter
je zegt het al: met te hoog oliepeil. Met zachte banden kunnen er ook gekke dingen gebeuren en zonder bril op is ook onverstandig. Dus de kwestie begint bij goed onderhoud van het materiaal.

Ik heb het bericht hier laten lezen en al mijn collega's keken me met grote ogen aan. Niet omdat ik zo'n mooi ventje ben maar omdat ze het nog nooit aan de hand hebben gehad.

Geplaatst: 03.05.2010 - 16:51
door Ben
De Zweedse pers kwam er vanochtend mee.
ik heb het met Volvo NL besproken en het bovenstaande is een samenvatting van hun reactie.

Geplaatst: 03.05.2010 - 19:55
door Johann
2.0D's dus?

Geplaatst: 03.05.2010 - 19:57
door bart simpson
het "op hol slaan" door een teveel aan olie is naar mijn idee net zo'n oud probleem als dat de dieselmotor oud is

Geplaatst: 03.05.2010 - 20:02
door Ben
Johann schreef:2.0D's dus?
auto's met Volvos 5-cylinder dieselmotoren 2,4D en D5.

Het betreft de volgende modellen:
S40/V50 modeljaar 2006-2010.
C30/C70 modeljaar 2007-2010.
S80 modeljaar 2007-2009.
V70/XC70 modeljaar 2008-2009.
XC60 modeljaar 2009.

Geplaatst: 03.05.2010 - 21:01
door Thamar
Verwondert me dat de XC90 en S60 er niet tussenzitten...

Geplaatst: 03.05.2010 - 21:05
door mightyspawn
gelukkig mijn d24 niet

Geplaatst: 03.05.2010 - 22:41
door edraket
bart simpson schreef:het "op hol slaan" door een teveel aan olie is naar mijn idee net zo'n oud probleem als dat de dieselmotor oud is
Dat schoot ook door mijn hoofd, maar ik heb het idee dat dit toch een ander probleem is.

Geplaatst: 03.05.2010 - 23:02
door johanVC
Ik herken dit verhaal.

Sinds mijn S80 20000 kilometer heeft stelde ik het probleem vast.

Het is niet een teveel aan olie, het is diesel die in de olie wordt gemengd.

Daarom wissel ik iedere 10.000 kilometer van olie.

Volvo (niet mijn garage) lachte met het probleem. Na 130000 kilometer is er nog steeds geen oplossing. Ik geloof niet dat mijn wagen ooit 300.000 kilometer kan halen indien ik slechts om de 30.000 kilomer van olie zou wisselen.

Het gaat wel over 15 % diesel na 10.000 kilometer in de olie (ongeveer 0,9 liter!).

Wanneer het oliepeil te hoog wordt, bestaat er kans dat de motor op hol slaat. In extreme gevallen zou een dienstel zelfs omgekeerd kunnen gaan draaien.

HEt is dus een ernstig probleem, maar let wel: het is een dieselprobleem, geen volvo probleem Gelijkaardige fenomenen zouden zich ook bij andere merken voordoen.

Ik vind het niet fijn om te lezen dat men mijn klacht nooit ernstig nam, en dat er nu 158000 voertuigen met problemen zijn.

Johan

Geplaatst: 04.05.2010 - 08:33
door Walter
Kan me voorstellen dat het een zure smaak geeft. Vraag me alleen af hoe het kan dat die diesel in de olie terecht komt... Zeker als het een probleem is wat bij alle diesels gebeurd, niet alleen Volvo.

Johan, hoe is die 15% gemeten?

Geplaatst: 04.05.2010 - 08:42
door johanVC
Ik heb reeds een vijftal oliestalen laten analyseren. Ik probeer dit toe te voegen in bijlage.

Geplaatst: 04.05.2010 - 10:23
door edraket
Maar kun je ook aangeven of er bekend is hoe die diesel in de olie terecht komt? Ik vind het wel een vreemd probleem. Ik begrijp dat het te maken heeft met het roetfilter.

Geplaatst: 04.05.2010 - 13:45
door Daneel
Mmm, bij de laatste beurt (eind april) was mijn oliepeil ook hoog (boven max) terwijl ik nooit zelf iets aan de olie doe (dat doet de dealer altijd). Ik vond dat al raar en misschien wordt het hierdoor verklaard.

Gelukkig heb ik niet de ervaring dat de auto inene een eigen leven gaat leiden.

Geplaatst: 04.05.2010 - 14:02
door 945i
Kan bij elke diesel gebeuren... :shock:


Geplaatst: 04.05.2010 - 15:17
door johanVC
Ik vermoed dat alles te wijten is aan de gesloten DPF. (open DPF heeft dit probleem niet).

Vroeger had een motor veel voorinspuiting en geen nainspuiting. Dit is nu andersom.

Om de uitlaatgassen op de juiste temperatuur te krijgen voor de regeneratie van de DPF gebruikt men nainspuiting. Waarschijnlijk is de hoeveelheid ruim te hoog en condenseert er een factie diesel op de cilinderwand, die vervolgens door de segmenten wordt afgeveegd en in de olie terechtkomt.

Ik denk dat het probleem zodanig algemeen is, dat er zelfs al speciale olie wordt gebruikt, die bestand is tegen de dieselvervuiling.

Mogelijks zitten de vijfcilinders van Volvo buiten de gebruikelijke normen, en zal een en ander i.v.m. ECM moeten geherprogrameerd worden. Dat zal dan waarschijnlijk beter zijn voor de motor, maar slechter voor de DPF. Omdat de vervanging van een DPF minder duur is als een kapot motorblok, prefereer ik toch een tussenkomst van Volvo.

Johan

P.S. hoe kan men bijlagen toevoegen? (PDF formaat)

Geplaatst: 04.05.2010 - 15:31
door bart simpson
dacht aan ook zoiets, op een 4 cil diesel heb je het additief dat de 5 cilinder mist