Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtiging V50

Geplaatst: 03.05.2010 - 17:00
door Frederik Welvaert
Hallo mede Volvo liefhebbers.

Dit weekend parkeerde ik m'n auto langs straat, geen problemen, lekker in het vak in gemanoeuvreerd... Toen ik enkele uren laten weer wou vertrekken gaf de auto bij het aanleggen van het contact "Strbekrachtiging service vereist". Even proberen en inderdaad, wat een hel om op die manier uit een parkeervak te komen... Totaal niks van stuurhulp meer...

Direct de zekering gecontroleerd die voor de stuurbekrachtiging zorgt, maar die ziet er goed uit. Ik vrees dus dat de servopomp overleden is...

Kan een servopomp zomaar sterven zonder ooit problemen gehad te hebben? En is het normaal dat deze al kapot is na 5 jaar en 170.000 km?

Of zijn er misschien nog dingen die deze fout kunnen veroorzaken? (ik hoop van wel, want een nieuwe pomp is niet goedkoop vrees ik)

Niveau van de stuurolie heb ik ook al gecontroleerd en dat was normaal...

Deze week wordt m'n vakantiegeld uitbetaald en het ziet er naar uit dat ik een deel ervan zal nodig hebben... :(

Geplaatst: 03.05.2010 - 17:45
door Fransosowitz
Ai, dat is vervelend ja. Mijn vader heeft ooit ook iets dergelijks gehad (was geen Volvo). En daar was het een een of andere snaar die gebroken was waardoor de stuurbekrachtiging het niet meer deed. Weet niet of dat nu ook het geval kan zijn of dat je dan meer zaken zou hebben die het niet meer zouden moeten doen?

Er is vast wel een technisch iemand hier die verstand van zaken heeft over dit soort dingen.

Geplaatst: 03.05.2010 - 18:16
door Gast
snaar kan het niet zijn. De stuurbekrachtigingspomp voor de S40/V50 wordt elektrisch aangedreven.

Geplaatst: 03.05.2010 - 19:24
door Frederik Welvaert
Dat ze elektrisch wordt aangedreven was ik ook al achter gekomen, namelijk:
1. De melding komt er al op nog voor ik de motor start (als deze door de riem wordt aangedreven zou de melding er pas opkomen na het starten omdat er geen drukopbouw is?)
2. Een snelle zoektocht naar de pomp leverde niks op in de buurt van de riem. Ik vermoed dat deze ergens onder het koelvloeistofreservoir enzo zit... Dus als ze daaraan moeten werken zullen de werkuren allicht ook goed oplopen...

Geplaatst: 03.05.2010 - 20:41
door Bert de Klein
sorry, maar wat bedoelen jullie eigenlijk met het woord sterven

Geplaatst: 03.05.2010 - 21:34
door corne
Bert de Klein schreef:sorry, maar wat bedoelen jullie eigenlijk met het woord sterven
stuk gaan

Geplaatst: 04.05.2010 - 03:58
door Rutger
Ik heb destijds een blowout gehad bij mijn 440. De olie leiding van de stuurbekracthing die knapte gewoon. Ik dacht dat alles nu elektronisch was bij de V50...soort EPS dus.

Geplaatst: 04.05.2010 - 17:54
door Frederik Welvaert
Heb hem vandaag moeten achterlaten bij de dealer.

Even aan de computer gehangen, deze gaf melding van een storing in het EPS systeem (en nog een aantal andere storingen: oa. voor de EGR (weet ik, stekker is bewust losgemaakt) en nog een hele rare: "Motorsoftware getal onjuist" of zoiets)

Mechanieker heeft eerst alle zekeringen doorgemeten, maar deze zijn allemaal in orde. Vervolgens eens de rechterkoplamp eruit gehaald om de bekabeling snel te checken, maar niks abnormaals gevonden. Omdat ze mij er eigenlijk tussengenomen hebben heb ik gezegd dat ze hun tijd niet moesten verdoen en ik de auto wel ging achterlaten daar en iemand opbellen om me te komen halen.

Net voor ik vertrok vroeg het hoofd van de garage me nog of de alternator al eens vervangen is. De servopomp kan blijkbaar niet zo goed tegen pieken... Ik zei van niet, maar dat ik wel soms een lichte fluctuatie zie van mijn koplampen, en dat deze ook nooit lang meegaan (om de 6 maand springt er wel een van de koplampen) De alternator gaan ze dus ook zeker een keer bekijken.

Spijtig dat ik em moet missen, maar ik weet dat hij in bekwame handen is :)

Geplaatst: 13.05.2010 - 16:32
door Frederik Welvaert
Topic even vergeten.

Intussen heb ik de auto een weekje terug. Servopomp was kapot. "Nieuwe" van de sloop erin gezet door de garage. 280 voor de pomp, 150 aan werkuren en dan nog wat nieuwe olie erop.

Stuurt weer perfect nu, lijkt zelfs iets soepeler als ervoor, maar dat kan ook komen doordat ik enkele dagen met de S40 van mijn ouders gereden heb :p