Pagina 1 van 1
Vibratie trillingen
Geplaatst: 17.01.2006 - 21:33
door grootjev40
Ik ben in het bezit van een V40 met het bouwjaar 2000 1,8 GDI,
met 81.000km op de teller,
en heb behoorlijk veel last van vibratie en trillingen in de auto
Het begint ongeveer bij 40km per uur,en is het ergst bij honderd km,
en ik heb het idee dat het varieert qua hevigheid met het wegdek,en
de weersomstandigheden.
Ik heb nieuwe banden laten monteren,de auto is vierkant uitgelijnd,en gebalanceerd,ook op de scooter,en het resultaat is er niet beter op geworden.
Wie heeft er een idee in welke richting ik moet zoeken,alle suggesties en opmerkingen zijn welkom. :?: :?:
Ps het ligt niet aan de banden en velgen, zijn gecontroleerd,en probleem was hetzelfde met vorige banden.
Groetjes Grootje
Groetjes Grootje
Geplaatst: 18.01.2006 - 20:00
door Frumpy
Laat er eens naar kijken of je banden mooi rond lopen (loopvlak), en of een van de velgen geen tik heeft gehad.
Waarom wordt een V40 op de scooter gebalanceerd?
Geplaatst: 18.01.2006 - 20:40
door Turbodesk
Ik denk dat hij bedoeld dat de wielen aan de auto zijn gebalanceerd met zo`n scooter apparaat.
Als er een velg krom zou zijn of het loopvlak niet mooi rond dan had de degene die de banden gebalanceerd heeft dat heus wel gezien. Het moet dan wel heel erg zijn als het al bij 40 Km/h gebeurd.
Er is duidelijk iets heel anders aan de hand dan de banden/velgen.
Dit vraagt om specialistische kennis van een Volvo dealer.
Geplaatst: 18.01.2006 - 20:48
door Hans
aandrijfas?
Geplaatst: 18.01.2006 - 20:56
door Frumpy
Ik denk dat hij bedoeld dat de wielen aan de auto zijn gebalanceerd met zo`n scooter apparaat.
Ja, dat snap ik ook wel.
Begrijp alleen niet waarom dat bij een V40 zo gedaan wordt. Het gebeurt normaal gesproken alleen bij zeer snelle auto's met een hoge topsnelheid of auto's die in de regel "gevoelig"zijn.
Een V40 hoort daar m.i. niet bij.
Als er een velg krom zou zijn of het loopvlak niet mooi rond dan had de degene die de banden gebalanceerd heeft dat heus wel gezien. Het moet dan wel heel erg zijn als het al bij 40 Km/h gebeurd.
Daar zou ik maar niet blind op varen.
Heb het zelf nl. een keer meegemaakt bij mijn Porsche 928. Had dezelfde klachten als grootje. Hele circus doorlopen, bleken 2 van de 4 banden meerdere meer dan marginale afwijkingen te hebben in het loopvlak, m.a.w. hobbeltjes die niet met het oog waarneembaar zijn. Is alleen te constateren door te laten draaien op het balanceerapparaat.
Ik beweer ook niet dat het dat is, er kunnen 1001 oorzaken zijn, maar je moet ergens beginnen met je speurtocht.
Geplaatst: 18.01.2006 - 21:15
door Turbodesk
Ik begrijp het wel. Hij zegt alleen wel dat hij er nieuwe banden om heeft laten zetten, dus dan gaat het loopvlak verhaal niet op lijkt me.
Dan zou er hoogstens een velg krom moeten zijn of een hoogteslag erin zitten.
Het kan ook in de aandrijflijn zitten. Kromme assen? Heb je trillingen in het rempedaal tijdens het remmen? Kromme remschijven kunnen ook een trilling veroorzaken.
Ik ben benieuwd