Ik loop er al een tijdje over te tobben en heb al eens zitten rekenen waar het omslagpunt nu ligt van een benzine of diesel.
Toch even voorlegen aan de grote expertgroep hier met hopelijk wat gezichtspunten die me helpen of rustig doorrijden of switchen.
Hier is de case:
XC70 Prestige 2.5T, met werkelijke alle luxe (behalve dan de pop-up navigatie ). Gekocht 22 januari 2009. 26.000 km erop zitten. Auto is nog prima na 220.000 km en heeft een aantal minimale reparaties gehad:
Garantie :Airco condensor
Garantie :stoelverwarming
Garantie : pedaalsensor
Eigen kosten :kleine beurt +APK jan 2010
Sirene
Stabilisator stangetje.
Maar de benzineprijs en de onverwachte passie van mijn vrouw, de jachthond en de daarmee gepaard gaande ritjes dwars door Nederland en naar Belgie en Duitsland...hebben er toe geleid dat ik me afvraag of ik niet beter switch naar een Diesel.
Ik zit nu dus op 20.000 km /jaar.
Droog rekenen met belasting, branstofkosten en verzekering kom ik uit op een omslagpunt rond de 18.000 km met gem verbruik 1:11 diesel en 1:9 benzine.
Maar wat is nu de ervaring met een Diesel, wat is het verbruik nu echt gemiddeld, wat zijn de onderhoudskosten werkelijk en levert het me nu nog wat op, tenslotte moet ik weer opnieuw investeren....
...wellicht ken ik het antwoord al wel maar wil het toch eens voorleggen aan de XC70 vriendenclub alhier.
Geplaatst: 04.05.2010 - 06:58
door Geus
Als je maar zo'n klein beetje boven het omslagpunt zit, zou ik zeggen dat weten wat je hebt ook wat waard is.
Geplaatst: 04.05.2010 - 08:01
door martinuz
Ik ken het omslagpunt niet precies, maar heb me laten vertellen -in spanning wachtend op de experts alhier- dat dat punt ergens tussen de 15 en 20.000 euro ligt.
Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat diesels van zichzelf gewoon goedkoper en zuiniger zijn en bij langere afstanden gewoon veel comfortabeler vind. Verbruik van mijn 940 zat bij 110-120 km/u rond 1 op 12, heb hem bij uitzondering op 110 km/u door Duitsland heen op 1 op 14 weten te brengen. Met mijn huidige XC70 (2006) denk ik dat ik ongeveer op hetzelfde uitkom, ware dat ik hem net pas heb en de eerste echt lange rit pas eind van deze maand is. Let daarbij ook op handmatig of automaat, de laatste is verbruikt meer, net als 4x4.
Geplaatst: 04.05.2010 - 09:30
door JSS
Paar gedachten;
Omslagpuntberekening verschilt enorm van auto tot auto. Zijn bijna geen standaardwaarden voor te geven. Het belangrijkste voor de berekening is de vraag of je iets van de aanschafwaarde gaat meerekenen. Wanneer je dezelfde auto nieuw als diesel koopt, zal deze altijd iets duurder zijn dan benzine, zeg 2000 euro. Wanneer je dat geld, afgeschreven in bijvoorbeeld 4 jaar, opneemt in de berekening voor je omslagpunt, scheelt dat ineens 500 euro per jaar - resulterend in een flink hoger omslagpunt.
Als je het echter over een tweedehands auto hebt, of over een auto die je al hebt, dan is het een ander verhaal. Stel je hebt 20.000 euro budget voor een tweedehandse, dan ga je die hoe dan ook uitgeven, of het nou een dieselauto of benzine wordt. Daarom kun je dus eigenlijk niet spreken van een hogere aanschafwaarde voor diesel, wat je dus bijvoorbeeld 500 euro per jaar meerekenen scheelt. Ergo, je omslagpunt ligt een stuk lager.
Dezelfde redering geldt voor restwaarde. Ga je nu berekenen of een diesel misschien minder courant is dan een diesel, dan kun je zomaar 500 euro per jaar aan extra afschrijving meerekenen. Daar gaat je omslagpunt dus weer.
Onderhoud is nog zo'n puntje. Standaard beurtprijzen bij Volvo zijn iets hoger voor een diesel, maar scheelt niet heel veel. Vanwege het duurzame karakter van een diesel kun je argumenteren dat je echter minder onderhoud hebt. Risico's en zwakke punten heb je bij beide varianten (ik noem ETM bij benzine, injectoren bij diesel)... Weer zo'n twistpunt.
Laatste twistpunt is je verbruik. Jij rekent met 1:9 voor benzine en 1:11 op diesel. Dat lijkt me niet helemaal natuurgetrouw. Als jij met een XC70 met 2.5T op 1:9 uitkomt, ga je een D5 wel met 1:13 rijden. Maar dat soort zaken blijft altijd gokken en is heel persoonlijk (anderen rijden een XC70 D5 met 1:17 of misschien wel 1:9).
Ik bereken het altijd zonder al die zaken, gewoon puur op brandstof en wegenbelasting. En dan kom je verassend laag uit. Uitgaand van de volgende getallen;
Dat wetend kom je uit op het emotionele verhaal. Dan moet je gaan merekenen dat je;
1) al een auto hebt, die moet verkopen en een andere moet terugkopen
2) dat je niet weet wat je terugkoopt
3) dat je misschien een voorkeur hebt qua rijgedrag
4) dat je misschien toch afschrijving/aanschaf mee moet rekenen
5) dat je msischien weer minder gaat rijden straks
6) dat misschien ooit toch kilometerheffing komt
7) ...
En dan kom je tot de conclusie dat het heel lastig te bepalen is. Berekenen geeft een indicatie, maar de beslissing of het loont in jouw situatie moet je op gevoel nemen.
Geplaatst: 04.05.2010 - 10:37
door PeerTronic
@JSS
Ik kan je helemaal volgen. Probleem zit ook tussen de oren vaak he..
Als je 2xkeer meer belasting betaald voel je dat "minder" dan aan de pomp...
"Foutje" was destijds de aanname dat ik maar 14.000 km/jaar ging rijden.
De auto die ik nu heb is ondanks zijn aantal km's echt geweldig. Benzine roffel is heerlijk en de rest van de auto helemaal zo als ik 'm wil. En inderdaad, bij elke occasion is het maar weer afwachten. Als ik hier sommige verhalen lees....
Ik stel het erg op prijs dat jullie meedenken, het helpt om dat rationele weer naar boven te halen.
Blijft een dure hobyy zo'n XC70 maar ja dan heb je ook wat. Voel me soms net als in de eerste Fiat Panda reclames waarbij de man maar blijft lachen..
Geplaatst: 04.05.2010 - 11:05
door JSS
Ik vind persoonlijk het psychologische aspect bij het tanken (wat jij noemt) een grote rol spelen. Lijkt me vreselijk om meer dan 100 euro's in een auto te moeten storten. Gelukkig rij ik ~60dkm per jaar, dus voor mij geen dillemma
In jouw geval zou ik denk ik vooral over twee dingen nadenken. Aan de ene kant hoe je nu in je auto staat qua moment van vervangen. Denk je af en toe na over wat je hierna zou gaan halen, of zou het niet bij je opkomen om hem (binnenkort) te vervangen. En aan de andere kant het rijgevoel. Ga eens proefrijden in een D5 en kijk of je het iets vindt. In jouw geval is de besparing niet zóveel dat je echt een dief van je portemonnee bent met benzine. Dus mocht je die diesel nou helemaal niks vinden, dan kun je met een gerust hart nog een paar jaar benzine tanken.
Mocht je nou toch af en toe nadenken over vervanging, dan kun je natuurlijk een geplande overgang naar diesel overwegen. Gewoon een mooi moment uitzoeken waarop je hem in wil ruilen (niet nu hij net een beurt heeft gehad) en overstappen.
Geplaatst: 04.05.2010 - 11:25
door Welles
Helder verhaal van JSS.
Ik heb een beetje hetzelfde als Peer. S60 (in dezelfde kleur?) gekocht in januari 2009 met de aanname dat ik per jaar zo'n 12-13.000 km rijdt. Ik rij niet dagelijks, fiets altijd naar mijn werk en vind mezelf dus ook helemaal gaan "diesel-automobilist". Toch bleek sinds aanschaf dat ik per jaar ook al dicht tegen de 20.000 per jaar kom. (2 x vakantie per jaar, schoonouders ver weg, veel school-runs vanwege t slechte weer)
Het is gelukkig nog nooit voorgekomen dat ik meer dan € 100 in de tank moest gooien, ook niet als ie helemaal leeg was. Bijkomend is dat ik regelmatig in België ben, dus daar tank, en meestal nog op rekening van mijn schoonvader ook.
Als je net rond het omslagpunt zit, zal het je weinig voordeel geven om te switchen. Mijn conclusie is voorlopig: ik blijf met deze auto rijden omdat ik er erg tevreden over ben, veel aan heb gedaan en geen gedoe wil. Als ik om andere redenen ooit een andere wil ga ik wel weer eens goed rekenen.
Geplaatst: 04.05.2010 - 13:56
door JeroenSpock
Is het omslagpunt met de huidige brandstofprijzen niet veel lager?
Mijn S60 D5 kost 130 euro per maand wegenbelasting, ééntje op benzine kost 85 euro. Scheelt dus 45 euro.
Een volle tank diesel van 70 liter kost €77, een volle tank benzine van 70 liter kost €105.
Diesel kost je dan met één keer tanken 200 euro in de maand, voor 1100/1200 km. Benzine kost met één keer tanken 190 euro in de maand, maar dan met 800/900 km.
Als je per maand 1 keer tankt/1000km rijdt, kan een diesel al uit?
Geplaatst: 04.05.2010 - 14:36
door V70 D5 Ed. II Geartronic
"Foutje" was destijds de aanname dat ik maar 14.000 km/jaar ging rijden.
Je rijdt dus 6.000 km meer dan verwacht. stel nou eens dat je daardoor 600 liter meer brandstof verbruikt. Als je om die reden overstapt op een diesel scheelt dat op jaarbasis dus 600 keer het verschil tussen een liter diesel en een liet benzine. Stel dat dat verschil 40ct is. Dan bespaar je per jaar € 240. Dat is niet heel veel. Het werkelijke verschil is anders vanwege minder verbruik diesel, maar meerkosten wegenbelasting, onderhoud (?) eventueel financieringslasten. Niettemin, het verschil is minimaal.
Je kunt ook een andere vrouw kiezen of je vrouw een andere hobby laten zoeken.
Geplaatst: 04.05.2010 - 14:44
door hogie
Je kunt ook een andere vrouw kiezen
Dat is toch wel een stuk duurder hoor!
Geplaatst: 04.05.2010 - 15:42
door Welles
JeroenSpock schreef:Mijn S60 D5 kost 130 euro per maand wegenbelasting, ééntje op benzine kost 85 euro.
Hoe kom je aan dat 2e bedrag? Ik betaal € 59 per maand voor mijn S60. 1450 kg in de provincie Utrecht = € 177 / 3 = € 59.
Mijn ING schreef: 27-04-2010 2445588 KN: 3170325487800002
75-GS-DR
2E MND TIJDVAK 28/02/10-28/05/10
MEER INFO WWW.BELASTINGDIENST.NL
BELASTINGDIENST IC Af 59,00
Geplaatst: 04.05.2010 - 15:54
door bart simpson
een benzine kost doorgaans qua mrb de helft van een diesel
Geplaatst: 04.05.2010 - 16:41
door JeroenSpock
Hmm foutje van mij, ik was in de war met een S60 bi-fuel.
Geplaatst: 04.05.2010 - 17:09
door majortom
Ik zou nu even niets doen.....
Hoe goed je dealer/verkoper ook is; nu inruilen levert (bijna) altijd ook een financieel nadeel voor je op en dat zal eerder over duizend(en) euro's gaan dan over honderden....
Je bent tevreden over je auto en daar ligt dus ook geen issue om te wisselen...
Het is dus pas echt zinvol als je substantieel meer gaat rijden dan het omslagpunt of gewoon toe bent aan een andere auto...wat dat betreft zegt JSS zinvolle dingen hierboven....
Geplaatst: 04.05.2010 - 19:06
door Max
Ik heb me nooit bekommerd om het omslagpunt omdat ik ieder jaar ongeveer 40k rijdt.
Een D5 was voor mij dus eigenlijk de enige optie.
Qua verbruik valt het niet mee maar ook niet tegen. Sinds een half jaar rijd ik eigenlijk alleen maar snelweg en zonder files. Daarbij haal ik een gemiddelde van ongeveer 1 op 14,5 en heel soms 1 op 15. Daarvoor zat ik ongeveer 1 op 12,5.
Geplaatst: 04.05.2010 - 21:48
door hanswim
Ik rij niet veel, 15000 per jaar ongeveer, maar heb voor diesel gekozen. We vonden de diesel fijner rijden en we kwamen een mooie uitvoering tegen, qua kosten per jaar maakt het bij ons aantal km's niet veel uit. Ik verwacht met de diesel wel iets voordeliger uit te komen. Maar ja, verzekering van een XC70 is weer iets duurder en restwaarde na een jaar of 5 weten we ook nog niet
Verbruik is na een week korte ritjes 1 op 13,5.
Inruilen na 1 jaar lijkt mij ook niet heel verstandig.
Succes met de keuze.
Geplaatst: 05.05.2010 - 14:53
door DeGroot
Voor de lagere km-kostprijs hoef je niet over te stappen als je rond het omslagpunt zit. Maar mocht je om andere reden een andere auto overwegen, dan zou ik voor de D5 gaan en niet nogmaals voor een benzine. Het hogere koppel, meer KMs op een tank etc. verhogen het comfort van zo'n auto.
Verbruik van 1:11 is een reele aanname voor een XC70 D5.
Geplaatst: 08.05.2010 - 19:46
door Wim J
DeGroot schreef:Voor de lagere km-kostprijs hoef je niet over te stappen als je rond het omslagpunt zit. Maar mocht je om andere reden een andere auto overwegen, dan zou ik voor de D5 gaan en niet nogmaals voor een benzine. Het hogere koppel, meer KMs op een tank etc. verhogen het comfort van zo'n auto.
Verbruik van 1:11 is een reele aanname voor een XC70 D5.
Het dieselgebrul moet je er dan wel bijnemen,... Want daar erger ik me iedere keer aan als ik uit m'n 2.5T in een D5 stap.
Benzine heeft minder koppel, maar spreid het wel over een groot toerental, diesel hebben meer een koppelpiek rond één toerental. Het eerste rijdt bijzonder aangenaam, Was vroeger zelf fervent dieselrijder (75 - 80k /jaar) . Rij nu in benzine (lpg) (50k / jaar) en dat bevalt prima. 2.5T is een echte cruiser, wat mij betreft meer dan de D5.
Geplaatst: 08.05.2010 - 20:23
door t5power
Wim J schreef:Het dieselgebrul moet je er dan wel bijnemen,... Want daar erger ik me iedere keer aan als ik uit m'n 2.5T in een D5 stap.
Benzine heeft minder koppel, maar spreid het wel over een groot toerental, diesel hebben meer een koppelpiek rond één toerental. Het eerste rijdt bijzonder aangenaam, Was vroeger zelf fervent dieselrijder (75 - 80k /jaar) . Rij nu in benzine (lpg) (50k / jaar) en dat bevalt prima. 2.5T is een echte cruiser, wat mij betreft meer dan de D5.
Precies, geluid + de geur staan mij het meest tegen. Als je dan zo relaxed wilt rijden als een diesel is een low-pressure turbo (2.4t of 2.5t) wel zo lekker.
Geplaatst: 08.05.2010 - 22:25
door AlbertS80
Wat een heerlijk forum is dit toch.
Deze draad staat vol zinnige informatie.
De topicstarter rijdt 1 op 9 op benzine. Als je langere jachthond-ritten gaat maken, dan kan dat wel naar 1 op 10. Scheelt niet veel zou je denken, maar in de rekensommen even meerekenen.
Ik rij ook een 2,5T. Eigenlijk kom ik nooit onder de 1 op 10. Nu bijna 310.000 op de teller. En geen piepje of rammeltje.
Wat ik wel weet, als je een diesel hebt en plots minder gaat rijden, dan tikt de motorrijtuigenbelasting gewoon door. Maar wacht, ik begin te vertellen wat hierboven al allemaal is uitgelegd door collega Volvo vrienden.
Mijn raad is: kijk wat je bij moet betalen als je een diesel koopt en reken dan eens uit hoeveel kilometer je op benzine (t.o.v. diesel) kunt rijden voor dat bedrag. Als het verschil per kilometer tussen benzine en diesel bijvoorbeeld 8 cent is en je moet 4.000 euro bijbetalen, dan zul je toch eerst zo'n 50.000 kilometer moeten rijden voordat het voordeel van die 10 cent naar voren komt. En dat betekent in jouw geval dat je meer dan 2 jaar geen enkel voordeel hebt.
Reken je dan ook nog renteverlies op die 4.000 euro en het feit dat niemand in kan schatten wat een diesel of benzine over 2 jaar aan inruil oplevert, dan wordt het een lastige beslissing. Zeker omdat je nu al een volle 70 hebt en de laatste geschiedenis weet zou ik zeggen: bezint eer ge begint.
Maar er is natuurlijk ook nog zoiets als emotie. Dus als je het kunt missen: neem de auto die je het mooiste vindt! Zit je minder goed in de slappe was: lekker doorrijden in de wetenschap dat je 2 jaar lang toch geen voordeel hebt.