Pagina 1 van 6
EGR gereinigd D5 MY2006
Geplaatst: 06.05.2010 - 10:08
door edraket
Geplaatst: 06.05.2010 - 10:34
door degids
En? rijdtie nu ook weer beter? Of maakt dat niet uit omdat je de klep hebt laten dichtzetten?
Geplaatst: 06.05.2010 - 10:39
door edraket
Hij pakt echt feller op, de gasreactie is wat gretiger. Dat is geen verbeelding, want je voelt het overduidelijk. Ik zal tzt de stopwatch er ook eens bij houden. Het hoeft niet zo te zijn dat hij vol gas sneller is, maar bij deellast reageert hij echt beter.
Geplaatst: 06.05.2010 - 12:36
door BlackcurrantV70
Hallo Edraket,
Ik heb ook een 2006 24D maar heb nog maar 75000km nu.
Heb jij je EGR klep laten dichtzetten ?
geeft dit geen problemen bij de jaarlijkse emissiekeuringen ?
In Belgie hoort bij de jaarlijkse APK ook een roet test voor alle diesel motoren, vandaar mijn vraag.
Geplaatst: 06.05.2010 - 13:46
door piotrV70
Ivo Philips schreef:
In Belgie hoort bij de jaarlijkse APK ook een roet test voor alle diesel motoren, vandaar mijn vraag.
Met een afgedichte EGR heb je juist minder roetuitstoet.
Geplaatst: 06.05.2010 - 14:55
door ivoandriessen
Kan iemand even resumerend aangeven hoe je een EGR klep dicht laat/kan zetten. Er staat in diverse topics wat over vermeld, maar even resumerend de stappen?
1: EGR klep vervangen door een vaste van aluminium/vast aluminium plaatje voor de klep plaatsen??
2: Softwarematig de klep dicht laten zetten door een tuner/gaatje in de shunt tegen melding boordcomputer??
Wie levert een alu plaatje en wat kost dat? Is er een inbouw handleiding?
Geplaatst: 06.05.2010 - 16:04
door Turbodesk
Ik snap even iets niet. Je hebt waarschijnlijk softwarematig de EGR dicht laten zetten zodat hij dus helemaal niet meer opengaat. Vervolgens ga je van de EGR de hele doorvoer schoonmaken. En dan zeg je nadat je hem hebt schoongemaakt dat de auto beter rijd :shock:
De EGR word toch niet meer gebruikt? Hoe kan hij dan beter gaan rijden?
Geplaatst: 06.05.2010 - 16:18
door BlackcurrantV70
"Met een afgedichte EGR heb je juist minder roetuitstoet. " ??
EGR staat toch voor iets als "Emission Gas Recycling", dus als je de uitlaatgassen niet gaat zegmaar opnieuw verbranden komen er toch meer gassen in de uitlaat terecht, wat een hogere uitstoot zou geven ?
waarom zou men anders een EGR klep monteren, voor een schonere uitlaat toch ?
Geplaatst: 06.05.2010 - 16:33
door Zenith
Ivo Philips schreef:"Met een afgedichte EGR heb je juist minder roetuitstoet. " ??
EGR staat toch voor iets als "Emission Gas Recycling", dus als je de uitlaatgassen niet gaat zegmaar opnieuw verbranden komen er toch meer gassen in de uitlaat terecht, wat een hogere uitstoot zou geven ?
waarom zou men anders een EGR klep monteren, voor een schonere uitlaat toch ?
door de EGR af te sluiten worden er meer NOx (stikstofoxiden) uitgestoten, maar minder roet en omgekeerd.
vandaag nog geleerd

Geplaatst: 06.05.2010 - 16:45
door piotrV70
Ivo Philips schreef:"Met een afgedichte EGR heb je juist minder roetuitstoet. " ??
EGR staat toch voor iets als "Emission Gas Recycling", dus als je de uitlaatgassen niet gaat zegmaar opnieuw verbranden komen er toch meer gassen in de uitlaat terecht, wat een hogere uitstoot zou geven ?
waarom zou men anders een EGR klep monteren, voor een schonere uitlaat toch ?
Voor een optimale verbranding hebben we zuurstof nodig, geen gerecyclede uitlaatgassen.
Geplaatst: 06.05.2010 - 17:25
door chris_zweden
De EGR werkt alleen bij lagere toeren, volgas niet. Prestaties zullen er dus niet om leiden, wel je verbruik. Afdichting is trouwens niet heel goed, je mengsel wordt arm wat weer voor een hete motor zorgt. Dit icm tuning is funest voor je motor aangezien het mengsel bij getunede auto's al armer is dan normaal.
Geplaatst: 06.05.2010 - 17:55
door Turbodesk
De EGR werkt alleen bij lagere toeren, volgas niet. Prestaties zullen er dus niet om leiden, wel je verbruik. Afdichting is trouwens niet heel goed, je mengsel wordt arm wat weer voor een hete motor zorgt. Dit icm tuning is funest voor je motor aangezien het mengsel bij getunede auto's al armer is dan normaal.
Bedoel je dan dat het verbruik afneemt als je de EGR dicht zet of juist niet?
Geplaatst: 06.05.2010 - 18:13
door edraket
Ik moet wel even een paar dingen recht zetten, want er worden hier onjuiste aannames gedaan.
Ivo Philips schreef:
Ik heb ook een 2006 24D maar heb nog maar 75000km nu.
Heb jij je EGR klep laten dichtzetten ?
geeft dit geen problemen bij de jaarlijkse emissiekeuringen ?
In Belgie hoort bij de jaarlijkse APK ook een roet test voor alle diesel motoren, vandaar mijn vraag.
Het is voor de keuring geen probleem om de EGR dicht te zetten omdat alleen de roet uitstoot wordt gemeten. Deze gaat juist omlaag door het dicht zetten. Maar uit de uitlaat wordt nagenoeg niets gemeten omdat je een roetfilter hebt. Het roetfilter heeft alleen minder te verwerken.
ivoandriessen schreef:
Kan iemand even resumerend aangeven hoe je een EGR klep dicht laat/kan zetten. Er staat in diverse topics wat over vermeld, maar even resumerend de stappen?
1: EGR klep vervangen door een vaste van aluminium/vast aluminium plaatje voor de klep plaatsen??
2: Softwarematig de klep dicht laten zetten door een tuner/gaatje in de shunt tegen melding boordcomputer??
Bij de D5 of afgeleiden kan dit alleen maar software matig. Alle andere methodes resulteren in een onjuist mengsel en een storing op de board computer.
Turbodesk schreef:
Ik snap even iets niet. Je hebt waarschijnlijk softwarematig de EGR dicht laten zetten zodat hij dus helemaal niet meer opengaat. Vervolgens ga je van de EGR de hele doorvoer schoonmaken. En dan zeg je nadat je hem hebt schoongemaakt dat de auto beter rijd
De EGR word toch niet meer gebruikt? Hoe kan hij dan beter gaan rijden?
De EGR buis komt uit in het inlaatkanaal. De vieze plaatjes die je hierboven ziet is dus het inlaatkanaal, waardoor de verse lucht moet worden aangezogen. Ik hoef toch niet uit te leggen dat een inlaat die nog maar de helft van de diameter heeft niet dezelfde prestaties kan geven als een schone inlaat?
chris_zweden schreef:
De EGR werkt alleen bij lagere toeren, volgas niet. Prestaties zullen er dus niet om leiden, wel je verbruik. Afdichting is trouwens niet heel goed, je mengsel wordt arm wat weer voor een hete motor zorgt. Dit icm tuning is funest voor je motor aangezien het mengsel bij getunede auto's al armer is dan normaal.
Deze aanname is onjuist. Bij een diesel praat je niet van een arm mengsel, aangezien een diesel werkt met een lucht overschot. Wel is het zo dat als de klep domweg wordt dichtgezet met een plaatje de lucht mengsel verhouding anders wordt. Maar dan volgt er een emissie lampje op je dashboard. Wat een tuner dus doet is ook de verhouding lucht/brandstof aanpassen op de hoeveelheid lucht die
alleen via het luchtfilter binnen komt.
Overigens is het wel zo dat bij een werkende EGR de uitlaatgas temperatuur daalt, omdat deze lucht niet meedoet aan het verbrandingsproces en dus geen warmte kan genereren. Het mag duidelijk zijn dat hierdoor de efficientie daalt en de prestaties afnemen.
Geplaatst: 06.05.2010 - 18:54
door Gast
Allereerst mooie foto's, geeft weer een mooi beeld.
Ik begrijp alleen niet je volgende opmerking.
edraket schreef:Overigens is het wel zo dat bij een werkende EGR de uitlaatgas temperatuur daalt, omdat deze lucht niet meedoet aan het verbrandingsproces en dus geen warmte kan genereren. Het mag duidelijk zijn dat hierdoor de efficiëntie daalt en de prestaties afnemen.
Welke efficiëntie daalt en welke presentaties nemen af?
Bedoel je misschien die van het roetfilter?
Geplaatst: 06.05.2010 - 21:07
door V70 T5 assen
Het kanaal naar de egrklep is toch een soort van bypass leiding tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaat traject.
Dus zo is mij geleerd dat er dus slechts een deel van de uitlaatgassen gerecycled wordt.
En dat bij een koude motor en bij volgas het hele egr gebeuren uit staat , daarom de egrklep die staat dan dicht.
Met andere woorden voor de absolute prestatie,s maakt het plat gezegt geen reet uit.
En wat deellast betreft hoe meer vervuiling in dit bypass traject des te minder verbrande gassen in de motor hoe beter de respons.
Tenzij dat door vervuiling de klep niet goed meer sluit dan merk je het wel in een verminderd vermogen en een hoger verbruik.
Schiet maar als het niet klopt....
Geplaatst: 06.05.2010 - 21:27
door toppertje
V70 T5 assen schreef:Het kanaal naar de egrklep is toch een soort van bypass leiding tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaat traject.
Dus zo is mij geleerd dat er dus slechts een deel van de uitlaatgassen gerecycled wordt.
En dat bij een koude motor en bij volgas het hele egr gebeuren uit staat , daarom de egrklep die staat dan dicht.
Met andere woorden voor de absolute prestatie,s maakt het plat gezegt geen reet uit.
En wat deellast betreft hoe meer vervuiling in dit bypass traject des te minder verbrande gassen in de motor hoe beter de respons.
Tenzij dat door vervuiling de klep niet goed meer sluit dan merk je het wel in een verminderd vermogen en een hoger verbruik.
Schiet maar als het niet klopt....
:leftfighter1: :leftfighter1: :leftfighter1: :leftfighter1:
Voor de prestaties maakt het op den duur wel degelijk uit!
De uitlaatgassen gaan(gedeeltelijk) weer door je inlaattraject,wat op zich
nog niet eens zo heel erg is(al is frisse lucht beter),maar deze gassen
zorgen dus voor verstopping in je inlaattraject,waardoor er minder lucht
en daardoor ook minder brandstof ingespoten wordt.
Dus,minder prestaties.
Geplaatst: 06.05.2010 - 21:33
door V70 T5 assen
@toppertje
Dan klopt de titel van het topic niet..ha ha
Was" inlaattraject gereinigd" dan niet beter geweest???
Gekheid idd dat die vervuiling verder gaat is logisch , en dat kan op den duur minder vermogen opleveren
Geplaatst: 06.05.2010 - 22:48
door edraket
AlexV70 schreef:Allereerst mooie foto's, geeft weer een mooi beeld.
Ik begrijp alleen niet je volgende opmerking.
edraket schreef:Overigens is het wel zo dat bij een werkende EGR de uitlaatgas temperatuur daalt, omdat deze lucht niet meedoet aan het verbrandingsproces en dus geen warmte kan genereren. Het mag duidelijk zijn dat hierdoor de efficiëntie daalt en de prestaties afnemen.
Welke efficiëntie daalt en welke presentaties nemen af?
Bedoel je misschien die van het roetfilter?
De efficientie van het verbrandingsproces neemt af en de prestaties van de motor dalen. Normaal vormt de lucht dieselverhouding het brandbare mengsel. Als nu een deel van de lucht uit uitlaatgassen bestaat waar dus geen zuurstof meer in zit kan dat deel ook niet meedoen aan de verbranding en ook geen warmte genereren, maar dientegevolge ook geen verbrandingsenergie en dus kracht.
Geplaatst: 06.05.2010 - 22:53
door edraket
V70 T5 assen schreef:@toppertje
Dan klopt de titel van het topic niet..ha ha
Was" inlaattraject gereinigd" dan niet beter geweest???
Gekheid idd dat die vervuiling verder gaat is logisch , en dat kan op den duur minder vermogen opleveren
Ja zo kun je het ook bekijken. Maar de EGR klep zit bij dit type dus rechtstreeks in de inlaat. Als je goed kijkt zie je op de laatste twee foto's een stangetje. Dat is de bediening van de EGR klep. Deze gaat dwars door de inlaatbuis heen, en zorgt ervoor dat bij opening van de klep de lucht wordt bijgemengd vanuit de uitlaat.
Geplaatst: 06.05.2010 - 23:25
door jpwg001
Een EGR heb je alleen in een diesel?