Pagina 1 van 2
Upgrade ophanging, hoe en wat
Geplaatst: 09.05.2010 - 16:49
door SuperKnutsel
Nu na 10 jaar wat achterstallig en noodzakelijk onderhoud toch maar besloten om de V70 2.4T nog een jaar of 5 aan te houden.
Nu is het al langer dat ik vind dat volvo niet echt sterk is in het maken van een strake ophanging, en omdat ik er nu toch iets langer mee wil doorrijden wil ik graag mijn ophanging verbeteren.
Had inmiddels begrepen dat een setje polyurethaan bussen in mijn draagarmen al bijdraagt aan een strakkere ophanging..........
Zijn er nog andere items die ik kan aanpakken?
Geplaatst: 09.05.2010 - 17:54
door janpie
Vraag het aan de ford forum. Die hebben het bij volvo voor het zeggen op het gebied ven bodems. Temenste dat hadden ze
Voor de rest hebben ze bij volvo een POLITIE onderstel die schijnt beter en stijf er te zijn dan de (standaard)onderstel
Geplaatst: 09.05.2010 - 18:29
door euerw
janpie schreef:Vraag het aan de ford forum. Die hebben het bij volvo voor het zeggen op het gebied ven bodems. Temenste dat hadden ze
Voor de rest hebben ze bij volvo een POLITIE onderstel die schijnt beter en stijf er te zijn dan de (standaard)onderstel
wat een onzin, kijk even bij deze forumsponsor:
http://www.performance-parts.nl/ onder Powerflex
Geplaatst: 09.05.2010 - 18:58
door FrankS60
Het helpt ook als je de stuurkogels eens goed na laat kijken, vaak worden die pas vervangen als ze echt goed versleten zijn maar ze geven best wel wat "feeling" aan het stuur door als ze in goede staat zijn.
Verder idd zoals al aangegeven, je kunt bijna alle ophangingsbussen vervangen door powerflex of iets vergelijkbaars. Houdt er wel rekening mee dat hij er ook iets meer kleine schokjes mee door zou kunnen gaan geven.
Geplaatst: 09.05.2010 - 19:00
door SuperKnutsel
euerw schreef:janpie schreef:Vraag het aan de ford forum. Die hebben het bij volvo voor het zeggen op het gebied ven bodems. Temenste dat hadden ze
Voor de rest hebben ze bij volvo een POLITIE onderstel die schijnt beter en stijf er te zijn dan de (standaard)onderstel
wat een onzin, kijk even bij deze forumsponsor:
http://www.performance-parts.nl/ onder Powerflex
Bedankt voor de serieuze reactie, maar de vraag blijft waar mee beginnen........................???
Kan wel als een kip zonder kop duizenden euro's uitgeven maar had liever met jullie kennis een gerichte actie gedaan!
Geplaatst: 09.05.2010 - 19:01
door FrankS60
Onderaan de draagarm de voorste rubbers vervangen door powerflex. Die zijn vaak veruit het verrotst!
Bus nummer 1 op het plaatje:
http://www.performance-parts.nl/index.p ... 5&Itemid=2
Geplaatst: 09.05.2010 - 19:09
door SuperKnutsel
Bedankt Frank,
Had mijn draagarmen enige tijd geleden al laten vervangen (kip zonder kop actie) door imitatie versie....................met slappe rubbers dus!
Ik ga die optie van jou eens uitproberen!!
Bedankt.
Geplaatst: 09.05.2010 - 19:13
door FrankS60
No problem!
Wat ik me wel afvraag, wat wil je precies voor soort onderstel bereiken? Het blijft een comfortauto en de hele stuurinrichting is niet gemaakt om mega communicatief te zijn. Daardoor zal het nooit echt heel strak worden, tenzij je flink aan het vervangen/upgraden gaat.
Hoe oud zijn je schokbrekers?
Geplaatst: 09.05.2010 - 19:26
door SuperKnutsel
FrankS60 schreef:No problem!
Wat ik me wel afvraag, wat wil je precies voor soort onderstel bereiken? Het blijft een comfortauto en de hele stuurinrichting is niet gemaakt om mega communicatief te zijn. Daardoor zal het nooit echt heel strak worden, tenzij je flink aan het vervangen/upgraden gaat.
Hoe oud zijn je schokbrekers?
Ik vind al langer dat hij iets te zweverig is Frank, natuurlijk blijft het ook een comfort auto (wil ik ook niet vanaf) maar het mag wel iets strakker.
Vind ook dat hij in een snelle bocht snel uitbreekt (overstuur) en hij is heel gevoelig voor spoorvorming vind ik.
Wil dus wat kleine aanpassingen doen , niet mega.
Geplaatst: 09.05.2010 - 19:33
door FrankS60
Wat heb je voor banden/velgen combi? Welke maat en wat voor merk?
Gevoeligheid voor spoorvorming heeft te maken met je bandenbreedte maar ook zeker met de ophanging omdat een wiel in een soepele ophanging eerder een klein beetje van richting kan veranderen onder invloed van de spoorvorming.
Je zou voor een strakkere wegligging ook nog kunnen kiezen voor verlagingsveren. Eibach schijn je niet veel comfort mee in te leveren en is ook zeer betaalbaar. Setje veren iets van 230 euro ofzo en dan nog montage. Ga je uit m'n hoofd zo'n 30mm omlaag.
Geplaatst: 09.05.2010 - 19:39
door SuperKnutsel
FrankS60 schreef:Wat heb je voor banden/velgen combi? Welke maat en wat voor merk?
Gevoeligheid voor spoorvorming heeft te maken met je bandenbreedte maar ook zeker met de ophanging omdat een wiel in een soepele ophanging eerder een klein beetje van richting kan veranderen onder invloed van de spoorvorming.
Je zou voor een strakkere wegligging ook nog kunnen kiezen voor verlagingsveren. Eibach schijn je niet veel comfort mee in te leveren en is ook zeer betaalbaar. Setje veren iets van 230 euro ofzo en dan nog montage. Ga je uit m'n hoofd zo'n 30mm omlaag.
Ik heb er wel een set harde banden onder liggen geloof ik, Bridgestone Potenza 225/45/R17 op een setje amalthea.
Zal die veren eens Googelen...........
Geplaatst: 10.05.2010 - 21:26
door euerw
Geplaatst: 10.05.2010 - 22:59
door SuperKnutsel
Geplaatst: 14.05.2010 - 16:55
door SuperKnutsel
Zou graag nog jullie mening willen weten over het vervangen van stuurlager en veerschotelrubber.
In hoeverre beinvloeden deze het weggedrag?
Geplaatst: 14.05.2010 - 17:32
door FrankS60
Veerschotelrubber alleen als ie helemaal verrot is, anders zou een nieuwe weinig upgraden aan het geheel. Ik weet niet of je makkelijk kunt zien in wat voor staat hij is als hij nog ingebouwd zit. Wat bedoel je precies met stuurlager?
Geplaatst: 14.05.2010 - 17:52
door SuperKnutsel
Stuurlager is het lager tussen frame en veerpoot, weet niet precies hoe het zit maar volgens mij heb je het stuurlager dan veerschotelrubber en dan de veerpoot.................
Als het anders is hoor ik het graag, ben maar een leek.
Geplaatst: 14.05.2010 - 18:42
door FrankS60
Veerpootlager

Geplaatst: 14.05.2010 - 18:49
door SuperKnutsel
Je hebt gelijk Frank :oops:
Ik zal maar niet zeggen van welke site ik dat copy/paste heb gedaan.....
Geplaatst: 14.05.2010 - 19:12
door FrankS60
Vw forum? BMW forum? slOpel forum?

Geplaatst: 14.05.2010 - 19:59
door SuperKnutsel
FrankS60 schreef:Vw forum? BMW forum? slOpel forum?

Ha,Ha,Ha.......................nee veel erger nog :roll: