Pagina 1 van 1
Accu vervangen
Geplaatst: 09.05.2010 - 20:13
door Trygvasson
Hallo allemaal,
een ietwat vreemde vraag misschien, maar als je een accu vervangt dan ga je in principe uit van de waardes die de fabrikant opgeeft, dwz in dit geval, een accu van 44Ah tot maximaal 50Ah.
Nu zit er in de mijne (460GLT) een accu van maar liefst 74Ah.
Iets zegt mij dat de dynamo dit nooit "vol" krijgt, is dit ook zo?
Of kan dit totaal geen kwaad?
Even het waarom van bovenstaande vraag:
Het geval wil dat mijn auto bij het omdraaien van de contactsleutel soms helemaal geen verlichting (dashboard verlichting) of iets geeft, maw wil dus dan ook niet starten.
Meet je de spanning op de accu dan geeft ie ongeveer 12,65Volt aan.
Haal ik buurman erbij en die zet zijn startkabels erop dan loopt ie binnen een seconde...
Zet je dan de spanningsmeter erop dan geeft ie aan dat ie prima bijlaadt, dan geeft ie (bij stationair draaien) zo'n beetje 13,5 - 14Volt aan, lijkt mij ook goed.
Nou zou het kunnen dat de polen wat smerig zijn,ik heb ze inmiddels schoon geschuurd, nu de klemmen nog, maar ik ben het vertrouwen in die accu (die van 74Ah)kwijt.
Nu zit er sinds vandaag even een leenaccu (44Ah) in en dat gaat eigenlijk goed.
Heeft iemand sugesties?
Ik zit zelf sterk te denken aan een nieuwe accu (44Ah).
Groeten,
Mike
Geplaatst: 09.05.2010 - 20:21
door FrankS60
Een autodynamo kan zo'n 45 tot 135A leveren, afhankelijk van het type auto en motor. 74Ah is dan absoluut geen probleem, zeker niet als je ritjes maakt van meer dan 30 minuten.
Het punt zit hem erin dat je accu waarschijnlijk " versleten " is en allang die 74Ah niet meer kan leveren. De startstroom die normaliter vrij hoog is (40 tot 100A) vraagt dan teveel van de accu waardoor het voltage volledig inzakt.
Volgens de formule P = U x I heb je een kracht P nodig om te starten en is die een combinatie van U (voltage) en I (amperage). Als je dus een spanningsval krijgt (lage U) dan gaat je I alleen maar nog verder omhoog. Als je accu oud is en die capaciteit niet heeft, zal de I onevenredig groot proberen te worden tot de U (voltage) zo laag is dat ook niks het meer doet in de auto.
Kortom, de oplossing is zeer waarschijnlijk een nieuwe accu. Hoe groot de capaciteit moet zijn hangt af van hoeveel stroom je denkt te verbruiken. Diesels en auto's met veel electronica/audio aan boord hebben zwaardere accu's dan suzuki's alto waar de enige electronica de radio is. Standaard in mijn S60 is iets van 56Ah ofzo, er hangt nu ook 74Ah in en dat werkt perfect.
Je zou de spanning op de accu eigenlijk eens moeten meten tijdens een startpoging. Dikke kans dat die onder de 10 volt schiet.
Geplaatst: 09.05.2010 - 20:25
door Trygvasson
Hey Frank!
dank je wel voor je supersnelle antwoord!
Ik weet nu 100% zeker dat ik hem moet vervangen!!
Nogmaals dank!
MikeyMike
Geplaatst: 09.05.2010 - 20:37
door FrankS60
No problem! Met zo'n avatar moest ik wel reageren

Geplaatst: 09.05.2010 - 22:34
door Msuidgeest
Die 74Ah is WEL een probleem. Ik zal het uitleggen:
Bij je motor is een bepaalde startmotor gekozen om op een normale manier te starten. Er is een procedure waarbij de accu pas na X keer starten leeg mag raken als de motor niet de eerste keer zou aanslaan.
Als je motor slecht aanslaat, kun je kiezen voor een grotere accu. Gevolg is dus dat je langer de startmotor kunt gebruiken voor hij aanslaat. Maar hier zit nu juist het gevaar: de enorme stromen door je startmotor zorgen er ook voor dat deze behoorlijk heet kan worden. Als je dus een slecht startende auto hebt en een extra grote accu, kan het zomaar gebeuren dat je startmotor verbrandt.
En dat laatste wordt door de meeste mensen niet opgemerkt.
Een 12 volt startmotor heeft zomaar een elektrisch vermogen van 1,2 kilowatt. Een deel is bewegingsenergie en een ander deel is warmte. Even de wet van ohm toepassen en er gaat met starten 100 ampère door je startmotor heen. Vandaar ook die dikke draden aan je accu en starter.
Mijn keuze zou zijn om de originele accu-formaat te kiezen, eventueel een stapje zwaarder. Meer niet.
Geplaatst: 09.05.2010 - 22:36
door FrankS60
Je moet ook niet door blijven starten met een auto die niet start, dat lijkt mij common sense... Als hij het na 3x nog niet doet moet je gaan zoeken naar het probleem, niet doelloos doorstarten! Overigens zijn de redelijk moderne startmotors niet van een kwaliteit dat ze er na 5x doorstarten mee stoppen.
Zoals met alles is het gezond verstand dat hier uitkomst moet bieden. Als je wel door blijft starten tot je accu inderdaad leeg is dan help je je accu weer om zeep. Kost weliswaar iets minder dan een nieuwe startmotor maar net zo goed geen goed plan.
Geplaatst: 09.05.2010 - 23:46
door MDA
Msuidgeest schreef:Die 74Ah is WEL een probleem. Ik zal het uitleggen:
Bij je motor is een bepaalde startmotor gekozen om op een normale manier te starten. Er is een procedure waarbij de accu pas na X keer starten leeg mag raken als de motor niet de eerste keer zou aanslaan.
Als je motor slecht aanslaat, kun je kiezen voor een grotere accu. Gevolg is dus dat je langer de startmotor kunt gebruiken voor hij aanslaat. Maar hier zit nu juist het gevaar: de enorme stromen door je startmotor zorgen er ook voor dat deze behoorlijk heet kan worden. Als je dus een slecht startende auto hebt en een extra grote accu, kan het zomaar gebeuren dat je startmotor verbrandt.
En dat laatste wordt door de meeste mensen niet opgemerkt.
Een 12 volt startmotor heeft zomaar een elektrisch vermogen van 1,2 kilowatt. Een deel is bewegingsenergie en een ander deel is warmte. Even de wet van ohm toepassen en er gaat met starten 100 ampère door je startmotor heen. Vandaar ook die dikke draden aan je accu en starter.
Mijn keuze zou zijn om de originele accu-formaat te kiezen, eventueel een stapje zwaarder. Meer niet.
Nee. Deze uitleg klopt echt niet.
Een volledig opgeladen accu met 50 Ah (50 ampere - uur) kan 1 uur lang 50 ampere leveren. Of 50 uur lang 1 ampere. Zolang het product tijd x ampere op 50 uitkomt.
met een gloednieuwe, volle 50 Ah accu, kun je dus je startmotor 30 minuten lang 100 ampere leveren (!). Met een 74 Ah accu kun je 44 minuten lang 100 ampere leveren. Je startmotor kan niet een half uur lang 100 ampere aan, net zo min als ie dat 44 minuten lang aankan. Dus de zwaardere accu heeft niets te maken met het doorbranden van een startmotor; dat lukt je ook gewoon met een lichte accu, als je maar te lang door probeert te starten.
De uitleg van Frank is wel correct: zolang je dynamo netjes de accu vol kan krijgen (dus lang genoeg rijden i.c.m. genoeg vermogen van de dynamo) dan is een zwaardere accu prima. Alleen is een zwaardere accu duurder en zwaarder. Dus als je het niet nodig hebt, is het een beetje zonde om daat je geld aan uit te geven. Je hebt er namelijk geen klap aan.
Geplaatst: 09.05.2010 - 23:52
door MDA
Oh, en aan de topicstarter: om te kijken hoe je accu er aan toe is kun je na het starten even een voor een alle stroomverbruikers aan zetten (lichten, radio, achterruitverwarming) en dan kijken wat de spanning is van de accu.
Als deze zonder stroomverbruikers netjes 13.5 - 14.0 is, maar met de stroomverbruikers aan duidelijk inzakt tot onder de 12V, dan is je accu gewoon dood... Blijft ie met alle stroomverbruikers aan nog ruim boven de 12 (12.5 - 13.0) dan is er misschien iets anders mis.
Maar aangezien je aangeeft dat je met startkabels in een keer start, zet ik mijn geld op een overleden accu.
En mijn advies is ook: koop lekker een 44 - 50 Ah. Niet omdat dat beter is voor de auto, maar omdat het gewoon goedkoper is.
Geplaatst: 10.05.2010 - 22:18
door mightyspawn
Dat lijkt me een accu voor een diesel auto. Dat ligt in mijn diesel wagen die een D24 blok moet starten. Normaal toch 55 AH voor de 4xx reeks?
Geplaatst: 10.05.2010 - 23:53
door MDA
mightyspawn schreef:Dat lijkt me een accu voor een diesel auto. Dat ligt in mijn diesel wagen die een D24 blok moet starten. Normaal toch 55 AH voor de 4xx reeks?
Tja... of voor iemand die een hele zware geluidsinstalatie draaide... of veel andere 12V aparaten had lopen...
Maar hij zegt het zelf al: origineel is het 44 tot 50 Ah wat er in hoort.
Geplaatst: 13.05.2010 - 13:24
door wim de jong
of voor iemand die een hele zware geluidsinstalatie draaide
Dat maakt in principe niets uit. Je hebt de accu uitsluitend nodig bij het starten, en meer niet.
Bij draaiende motor, en rijdend kun je de accu eruit gooien.....de accu levert helemaal niets!
Al de benodigde energie bij draaiende motor moet worden geleverd door de dynamo. Plus dat de dynamo ook nog de accu gaat bijladen!
Als het gebeurt dat de accu stroom levert bij het rijden is er gigantisch iets mis met de energiehuishouding (meestal versleten dynamo of de koolborstels)......de accu loopt langzaam leeg, je motor valt stil en je kan niet meer starten!
Wel is een wat zwaardere accu in het voordeel als je de motor stilzet bij een openstaande brug, en je laat verlichting, en je radio/booster met grote speakers hard aan staan.
Een diesel heeft normaliter een zwaardere accu dan een benzine moter......de startmotor moet meer energie leveren om de motor rond te krijgen, ivm de hogere compressie: diesel ongeveer 2-2.6 kW, benzine ongeveer 0,9-1,4 kW.
Geplaatst: 13.05.2010 - 13:53
door Frumpy
wim de jong schreef:
Bij draaiende motor, en rijdend kun je de accu eruit gooien.....de accu levert helemaal niets!
Al de benodigde energie bij draaiende motor moet worden geleverd door de dynamo. Plus dat de dynamo ook nog de accu gaat bijladen!
Komt er nog nog een demonstratie met
jouw auto waarbij deze wijsheid wordt bevestigd? Daar zou ik graag bij willen zijn.

Geplaatst: 13.05.2010 - 14:18
door wim de jong
Je hoeft het niet te bewijzen. Als je een beetje nadenkt, weet je zelf ook wel dat dit zo is.
Als de accu stroom gaat leveren tijdens rijden.....ontlaadt deze. Dan kun je later niet meer starten, doordat de accu leegloopt.
De dynamo merkt een groter stroomverbruik doordat de boordspanning iets inzakt. De regelaar regelt de magneetstroom, waardoor de opgewekte spanning verhoogt wordt.
Dus levert hij meer stroom (I = U/R ) Stroom = spanning gedeeld door de weerstand.
Echt, de accu gebruik je in een hedendaagse auto alleen maar om te starten, dus voor de startmotor, en in het begin voor de veldspoelen van de dynamo, totdat deze het zelf overneemt via de regelaar.
Een stroomtang op de + accukabel zal ook dit bewijzen.
Geplaatst: 13.05.2010 - 14:31
door bart simpson
je komt zonder accu (na een jumpstart) nog verbazend ver...
(men had de accu er achter even uit gehaald om op te laden, voorin werd de auto gestart met een startbooster, dat er gaan accu inzat werd dus niet gezien! na +/- 15km viel hij stil)
Geplaatst: 13.05.2010 - 14:46
door M@rcel
Wim heeft gelijk vwb de energievoorziening, maar de accu heeft ook een belangrijke rol als stabilisator (zoiets als veer/schokbreker). Daarom is het onverstandig om zonder accu te rijden. Met name de electronica krijgt het erg zwaar.
Geplaatst: 13.05.2010 - 16:40
door FrankS60
M@rcel schreef:Wim heeft gelijk vwb de energievoorziening, maar de accu heeft ook een belangrijke rol als stabilisator (zoiets als veer/schokbreker). Daarom is het onverstandig om zonder accu te rijden. Met name de electronica krijgt het erg zwaar.
Ja precies, de accu werkt als buffer in de stroomkring en zonder die accu zal de dynamo ook veel meer moeten wisselen in de stroomvoorziening. Niet goed voor de dynamo, niet goed voor de boordelectronica. Ik kan je vertellen dat het hebben van een zwaardere accu een enorm verschil maakt in de piek/dal spanningen bij stevige audio installaties.