Pagina 1 van 1

Oliepijl Laag - Bijvullen

Geplaatst: 10.05.2010 - 17:20
door ZEEUWS Vlaming
Heb sinds 3 dagen af en toe de melding "Oliepijl laag - Bijvullen" op het instructiescherm. Nu klinkt de boodschap duidelijk maar als ik het oliepijl controleer via de pijlstok is alles goed. Heb gecontroleerd wanneer de motor koud was en een keer wanneer hij nog warm stond en telkens genoeg olie op de pijlstok.

Verder verdwijnt het bericht automatisch wanneer het contact uit is, dus de melding blijft niet bewaard. En de melding komt dan niet direct terug.

Heb hem in de laatste drie dagen telkens 1 keer gehad. Keer na een snelle rit van 90 kilometer, eens na een 8 kilometer en eens na 80 kilometer na vertrek.

Eerstdaags probeer ik eens langs de garage te rijden.

Iemand soortelijke ervaring of zoiets eerder gehoord? Zou het kunnen dat de sensor niet meer goed werkt?

Geplaatst: 10.05.2010 - 17:28
door Battlecruiser
Dat waarschuwingslampje gaat vaak heel snel branden: als het oliepeil slechts een beetje onder het streepje staat.

Op een helling (bergen zul je daar in Z-Vlaanderen niet hebben, maar wellicht een lange viaducthelling?) zal het lampje eerder gaan branden, omdat het peil dan scheef hangt in de moter.

Je kan natuurlijk ook een beetje bijvullen tot het max-streepje en kijken of de melding terugkomt.

Geplaatst: 10.05.2010 - 17:33
door edraket
Op hoeveel procent van de peilstok staat het nivo dan? En van welk bouwjaar is jouw auto?

Geplaatst: 10.05.2010 - 17:39
door Battlecruiser
Er staan geen procentjes op een peilstok.

Geplaatst: 10.05.2010 - 17:57
door ZEEUWS Vlaming
Olie zit toch wel over de drie kwart op de pijlstok (als ik er een percentage moet op plakken zeg ik 80% 8) ). Motor is 2.0T, bouwjaar is sept. 2005.

Geplaatst: 10.05.2010 - 18:00
door ZEEUWS Vlaming
Battlecruiser schreef:Dat waarschuwingslampje gaat vaak heel snel branden: als het oliepeil slechts een beetje onder het streepje staat.

Op een helling (bergen zul je daar in Z-Vlaanderen niet hebben, maar wellicht een lange viaducthelling?) zal het lampje eerder gaan branden, omdat het peil dan scheef hangt in de moter.

Je kan natuurlijk ook een beetje bijvullen tot het max-streepje en kijken of de melding terugkomt.
Het gebeurde telkens op vlakke wegen. Maar het is dus niet zo dat het prioriteit 1 is om direct naar de garage te gaan. Zolang de peilstok in orde is kan ik dat lampje zien als een overijverig waarschuwingslampje?

Geplaatst: 10.05.2010 - 20:04
door Battlecruiser
Het zou zeer zeldzaam zijn als de peilstok zou liegen (mits hij diep genoeg zit), dus er kan eigenlijk geen gevaar zijn.

Waarschijnlijk is de sensor die het oliepeil meet, kaduuk.

Geplaatst: 10.05.2010 - 20:17
door steven460
of de olie blijft tegen de onderkant vd zuigers plakken?
Castrol Magnetic,,Magnatec?











-grapje-

Geplaatst: 10.05.2010 - 20:23
door hadico
80 % is in mijn beleving een liter te weinig olie in het blok bijvullen dus.

Geplaatst: 10.05.2010 - 20:27
door steven460
Hadico,
Is het niet zo dat de 5 cylinder Volvo blokken de eerste '20%' er eerder slurpen dan de daarop volgende '20%'?

Ik heb dat eerder ervaren met mijn 2.4i 140pk S60. De T5 lijkt dit niet te hebben.

Geplaatst: 10.05.2010 - 20:34
door hadico
We zeggen weleens trap hem een keer een rondje Milaan op en neer is om in te rijden de beste optie om olieverbruik tegen te gaan het gesukkel hier op de snelweg doet er niet veel goeds aan om hem lekker te laten inlopen.

Geplaatst: 10.05.2010 - 20:43
door steven460
Graag uitleg over het rondje milaan :-)

Geplaatst: 10.05.2010 - 20:56
door Gast
hadico schreef:80 % is in mijn beleving een liter te weinig olie in het blok bijvullen dus.
5 kruisjes, tussen minimaal en maximaal is toch ongeveer een liter.
Dan zou 1 kruisje toch 1/5 liter zijn?

Geplaatst: 10.05.2010 - 21:39
door FrankS60
steven460 schreef:Graag uitleg over het rondje milaan :-)
Hard en laag vliegen! :wink:

Geplaatst: 10.05.2010 - 21:42
door steven460
whaha ok :-)

Dacht dat goed inlopen juist gebeurde met een ei onder je schoen.

Geplaatst: 10.05.2010 - 21:46
door FrankS60
Nou je moet hem wel uiterst voorzichtig warmrijden en af laten koelen, maar daar tussenin kan het voor zover ik weet zeker geen kwaad om eens goed gas te geven! Vandaar denk ik ook een rondje milaan zoals Hadico zegt, eerst warm rijden en dan een flink stuk redelijk doorrijden...

Geplaatst: 10.05.2010 - 22:16
door toppertje
steven460 schreef:whaha ok :-)

Dacht dat goed inlopen juist gebeurde met een ei onder je schoen.
bij te lang,te weinig toeren of konstant hetzelfde aantal
toeren is bij het inrijden niet goed vanwege het "verglazen" vd
cylinderwanden.
met andere woorden:de zuigerveren slijten niet goed genoeg
in op de cylinderwand.
hier kun je een motor van krijgen die veel olie gaat gebruiken.

Geplaatst: 11.05.2010 - 09:39
door edraket
toppertje schreef:
steven460 schreef:whaha ok :-)

Dacht dat goed inlopen juist gebeurde met een ei onder je schoen.
bij te lang,te weinig toeren of konstant hetzelfde aantal
toeren is bij het inrijden niet goed vanwege het "verglazen" vd
cylinderwanden.
met andere woorden:de zuigerveren slijten niet goed genoeg
in op de cylinderwand.
hier kun je een motor van krijgen die veel olie gaat gebruiken.
Dit gaat alleen op bij een diesel. Deze moet je (na goed warm rijden) juist flink op zijn donder geven. Wel hoge toerentallen enigszins vermijden de eerste 1000 km's.
Benzine gewoon rustig inrijden. Kan nooit kwaad en het blok loopt er waarschijnlijk de rest van zijn leven netter door.