Pagina 1 van 1
Bonkige D5 (2006) bij koude start
Geplaatst: 11.05.2010 - 20:25
door Volvopeter
Ik heb mijn D5 Geartronic van 2003 ingeruild voor een 6 bak D5 van 2006. Deze motor maakt na het starten een bonkig geluid ( dus echt de motor) wat weer weg is als de motor na zo'n 10 minuten warm is want dan loopt hij als een zonnetje.
De vraag is of iemand dit herkend en/of weet hoe dat komt ?
Tevens vind ik dat hij minder snel aanslaat als de "oude" d5
Tevens heb ik heb een hinderlijk metaalachtig geluid als ik met lage snelheid gas geef of weer los laat.
In een van de draadjes heb ik gelezen dat dit te maken zou kunnen hebben met de spie van de aandrijfas.
Ik maak me echt zorgen over dat bonkige geluid bij koude start.
Een ander fenomeen is het feit dat als ik thuis kom en de motor afzet dat er dan een ventilator een 30 tal seconden blijft lopen in de motorruimte ondanks dat er geen sprake is van een hete motor.
Voordat ik aanspraak ga maken op garantie wilde ik mij eerst orienteren op eventuele gebruikers ervaringen.
Geplaatst: 11.05.2010 - 22:31
door edraket
Ik heb exact dezelfde motor als jij. Maar ik herken het bonkige niet. De motor loopt direct rond. Voel je binnenin ook meer trillingen de eerste minuten?
Het minder snel aanslaan komt doordat er meer sensoren in de nieuwe motor zitten. Kort gezegd moeten die allemaal een signaal richting de ECU afgeven voordat er brandstof ingespoten kan worden. Dat is de reden da ter iets langer gestart moet worden. Deze motor zal nooit binnen een halve omwenteling van de krukas lopen.
Ventilator is ook normaal. Als ik de mijne 20 seconden laat lopen en weer afzet loopt die ook al door. Ook als de airco uit staat, dus een standaard ingebouwde naloopfunctie.
Geplaatst: 11.05.2010 - 23:03
door sbv
Heb hier ook wat last van. Met dezelfde motor.
Eerste probleem, wat er nog steeds zit is dat het iets langer duurt voordat de auto aanslaat. Het mindere starten en een fractie slecht lopen is opgelost door andere gloeispiralen.
Onlangs heb ik een 163pk D5 S60 meegehad die had nergens last van, mijn 185 pk D5 C30 ook niet
Verder heb ik een vervelende resonantie rond de 1050-100 toeren en van 1700-1900. Dit is na bezoek aan dealer minder geweest, maar nu weer terug ?
Ventilator draait bij mij ook een tijdje door, zal wel afkoelen zijn of de al genoemde naloopfunctie.
Het gaat om een MY06 D5 automaat met ca 192000 km
Geplaatst: 12.05.2010 - 10:12
door edraket
Sander, breng hem nu maar gewoon naar Rica

Ik had ook last van een resonantie net boven de 2000 toeren (ik vermeed dat altijd), maar dat is nu volledig weg. Je zou het eens moeten voelen, dan kun je vergelijken wat de tuning doet.
Geplaatst: 12.05.2010 - 22:22
door sbv
edraket schreef:Sander, breng hem nu maar gewoon naar Rica

Ik had ook last van een resonantie net boven de 2000 toeren (ik vermeed dat altijd), maar dat is nu volledig weg. Je zou het eens moeten voelen, dan kun je vergelijken wat de tuning doet.
We zullen binnenkort eens wat afspreken idd. Rica staat ook wel op de lijst om te doen. Eerst volgende week lekkage aan stuurbekrachtigingleiding laten fixen. Het zit op de aansluiting van stuurhuis. Diagnose leiding vervangen. Verder zal ik dan gelijk eens naar resonantie vragen
On Topic.
Is het geen kwaal van een D5 185 ?
Geplaatst: 12.05.2010 - 22:45
door edraket
Stuurhuis leidingen heb ik ook gehad. Is wel een rotklusje om te vervangen. gelukkig is het niet zo duur (de leidingen dan). Er is een modificatie setje voor. Kost 33,20 incl btw, en heeft art nr: 30776289.
laat maar even weten als je een proefritje wilt maken!
Geplaatst: 12.05.2010 - 22:52
door sbv
valt nog onder garantie. Hoorde iets van 300-350 euro voorbijkomen incl montage
Bonkige D5 bij koude start
Geplaatst: 13.05.2010 - 10:00
door Volvopeter
Ik heb absoluut geen last van overmatige trillingen maar de motor klinkt echt als "wap wap wap" totdat hij warm is en zo als ik al opmerkte bij mijn oude D5 van 2001 heb ik dat nooit gehad. Zou het soms iets met E3 motor en nu E4 motor te doen kunnen hebben??
Geplaatst: 13.05.2010 - 14:06
door edraket
Nee, mijn E4 loopt mooier dan mijn E3 motor, dus dat is het niet. Kijk eens naar de multiriem als je net gestart hebt. klappert deze soms?
Geplaatst: 17.05.2010 - 13:23
door Paul-S70R
Ik had ongeveer het zelfde met mijn S60..
Bleek een van de onderste motorsteunen te wezen.
Geplaatst: 04.12.2013 - 01:30
door Turbo Will-I-Am
Geeft mij maar Euro3