Pagina 1 van 1
Airco defekt (condensor en pomp!)
Geplaatst: 11.05.2010 - 20:55
door Gerrit Jaap
Hallo mensen,
Vandaag de Airco laten nakijken, HIJ werkte niet Meer, NA Het overnieuw vullen in Combinatie met fluor is vandaag gebleken DAT EN DE condensor en de Pomp lekt.
Wordt EEN Duur grapje Tussen de € 1100, - en de € 1300, -
Vreemd DAT IK DIT op Het Forum overigens bij zoveel Mensen hoor EEN Kapotte condensor, Logisch gezien Het gat in de Voorbumper waardoor ER inderdaad gemakkelijk Stenen in slaan, MAAR toch vreemd dat Volvo ER dan geen Duit voor in het zakje doet, Het lijkt toch bijna EEN constructiefout zo'n Groot gat BIJ zo'n gevoelig Onderdeel.
DAT OOK de Pomp Lek is vind ik zeker vreemd , mijn C30 2.0D Momentum heeft pas 50.000 kilometer gereden, vindt eigenlijk DAT DIT Nog niet Zou Mogen gebeuren.
Geplaatst: 11.05.2010 - 23:11
door sbv
Ik denk dat het heel moeilijk aantoonbaar gemaakt kan worden. Je kan net pech hebben met een steentje door net even te dicht ergens achter gereden te hebben.
Je kan zelf een iets met gaas maken om steentjes af te vangen. Ik heb zelf in 2 jaar en bijna 115000 km in een C30 nergens last van gehad terwijl deze toch wel wat stenen gepakt heeft aan de voorruit te zien
Geplaatst: 12.05.2010 - 07:53
door bart simpson
Als een leiding lek is gaat een draaiende pomp die ineens niets meer te pompen heeft mogelijk zomaar vanzelf stuk, vermoed dat dat gat in de bumper daar weinig aan bijgedragen heeft, het komt bij andere Volvo's namelijk ook voor.
Als (?) het een steentje was en een en ander gevolgschade daarvan is waarom niet geclaimed op je cascoverzekering? het is immers een schade, het is geen defect uit een structurele constructiefout, dan hadden alle C30's hier last van moeten hebben.
Geplaatst: 12.05.2010 - 10:10
door edraket
Er zit in de airoc een drukschakelaar die voorkomt dat de pomp kan doordraaien als de druk in het systeem te laag wordt. Dat zou de compressor dus beschermd moeten zijn. MAar ik denk dat de compressor vervangen moet worden omdat deze simpelweg lekt, niet omdat hij stuk is gelopen.
Ik zou zelf wel proberen de compressor wat langer te laten draaien en kijken of hij dan nog steeds lekt (eerst fluor weg halen). Een wat langer stilstaande compressor lekt altijd een heel klein beetje. Dat is ook de reden dat airco's bijgevuld moeten worden.
Geplaatst: 12.05.2010 - 12:38
door Dimiej
Veel geluk alvast met het herstellen.
als ik mijn bolide krijg ga ik ook zeker eens kijken voor één of ander gaas ervoor te spannen om dit soort problemen te voorkomen.
Geplaatst: 12.05.2010 - 14:39
door volvomonteurtje
als een airco systeem leeg is wordt het door de lagedrukschakelaar uitgeschakeld .
als het ook lek is komt er vocht/water is het systeem dit kan je pomp beschadigen .
aangezien je airco een gesloten systeem is maar toch 10 a 15% lekt op jaarbasis door de slangen heen zit er na 4 jaar nog maar ongeveer 50% van de vulling in
daarom is het ook verstandig of eens in de 4 jaar je airco te laten onderhouden ,vervangen van de filterdroger, stikstof beproeving , en airco opnieuw vullen .
Geplaatst: 20.05.2010 - 21:34
door Dennis C30
Ik sluit mij bij volvomonteurtje aan. Ik heb mij laten vertellen dat er per jaar zo ongeveer 50 gram koudemiddel ontsnapt uit het systeem. Dat is nu eenmaal zo omdat de moleculen nogal klein zijn. Dus na 4 jaar zit er nog maar de helft in. "vroeger" hadden we er nog geen ervaring mee maar sinds bijna alle auto's airco hebben blijkt na zovele jaar ervaring dat een airco onderhouds beurt eens per 4 jaar geen overbodige luxe is. Dat komt dus bovenop de onderhoudsbeurt van de auto. Gemiddeld kost dat euro 129 excl het koudemiddel
Geplaatst: 21.05.2010 - 10:02
door Peter-V50
Bij onze vorige auto (Citroën) maakte de airco nogal veel lawaai. De diagnose van de Citroën-dealer was dat de condensor lekte. Om die te vervangen moet het dashboard gedemonteerd worden, dus dat zou aardig in de papieren gaan lopen. Inderdaad ongeveer €1100-1300.
We hebben de reparatie niet meteen laten doen, maar een second opinion gevraagd bij een auto-airco-specialist. Die heeft het systeem gevuld, getest, met de auto gereden, een paar dagen laten staan, nog eens getest, en... geen enkel defect gevonden.
Moraal van het verhaal: haal een second opinion voordat je met geld gaat smijten!
Geplaatst: 25.05.2010 - 14:25
door Jeroen82
Bij mij is de condensor afgelopen week ook kapot gegaan, ter info 155.000km C30 2.0D
Geplaatst: 25.05.2010 - 14:58
door MichelR
Ook door steenslag zoals bij mij?.
Volgende week gaat mij C30 voor de nieuwe condensor..
Gelukkig valt lekkage mee en koelt hij nog.... wel lekker met deze temperaturen..

Geplaatst: 25.05.2010 - 23:51
door Poolrev
Condensor is bij mij ook stuk gegaan, waarschijnlijk door steenslag. Kwam bij de 80.000 km beurt naar voren, een paar maandjes terug.
Geplaatst: 26.05.2010 - 15:27
door Jeroen82
MichelR schreef:Ook door steenslag zoals bij mij?.
Volgende week gaat mij C30 voor de nieuwe condensor..
Gelukkig valt lekkage mee en koelt hij nog.... wel lekker met deze temperaturen..

Ja bij mij ook door steenslag bij mij doet de airco helemaal niets meer, sterker nog, de buitenlucht is koeler als wat er uit de roosters komt

Geplaatst: 26.05.2010 - 18:09
door Firechief
Wat is het kostenplaatje van zo'n condensor? Dat is toch dat radiator-achtige gedeelte vooraan in de motorruimte he, zie anders niet in dat die door steenslag lek kan geraken omdat hierboven gesproken werd van het dashboard moeten uit te bouwen voor de vervanging hiervan.
Geplaatst: 27.05.2010 - 07:45
door MichelR
@Firechief -> Gaat me volgende week € 529,-- kosten voor vervangen en plaatsen nieuwe condensor..
@Jeroen82 -> Had ik ook ipv koelen kwam er alleen warme lucht uit airco en dat terwijl hij hele dag in zon had gestaan.. Wordt je niet blij van..