Pagina 1 van 1
Vervangen Motorsteun 2.0T - Schroefdraad kapot
Geplaatst: 12.05.2010 - 09:43
door stefmen
Nou, gisteren langs geweest om een nieuwe motorsteun te laten monteren.. Minder goed nieuws :-x ...
De monteur merkte al dat bij het losschroeven van de bouten dit stroever ging dan normaal. Toen de bouten er eenmaal uit waren, zag hij dat er aan de onderste helft van de bouten aluminium in de schroefdraad van de bout zat, niet goed concludeerde hij...
De schroefdraad van de steun die aan het motorblok vast zat, is dus vrijwel 'gaar', en om die reden vond hij het niet verantwoord om dezelfde bouten weer terug te draaien i.c.m. de nieuwe steun.. De kans op doldraaien was volgens hem dan erg groot.
Nu moet er dus het volgende gebeuren:
1. Bouten moeten 'aluminiumvrij' gesneden worden (dit kon hij op zijn werk doen).
2. Er moet een schroefdraad reparatiekit gekocht (geleend?) worden, genaamd Helicoil..
Het probleem is dat hij deze Helicoil niet heeft in die maat voor de motorsteun (volgens de monteur M10 - 1,25)... Heb nu dus geen auto meer.
Komt iemand dit probleem bekend voor? Heeft iemand zo'n helicoil reparatieset voor die maat (M10 - 1,25), of ken je iemand in de buurt van limburg? Tips?
Geplaatst: 12.05.2010 - 10:06
door edraket
Ik heb wel een helicoil set M10x1,25, maar woon aan de andere kant van het land. Gewoon bestellen via Ebay is mijn mening. Toolspecial heeft ze ook, maar daarbij zit niet de benodigde boor.
Geplaatst: 12.05.2010 - 10:12
door stefmen
edraket schreef:Ik heb wel een helicoil set M10x1,25, maar woon aan de andere kant van het land. Gewoon bestellen via Ebay is mijn mening. Toolspecial heeft ze ook, maar daarbij zit niet de benodigde boor.
Hmm, okee bedankt!
Krijg net te horen van de monteur dat die Helicoil waarschijnlijk toch niet gaat werken.. De maximale lengte van deze dingen is 20mm, wat een stuk korter is dan de originele schroefdraad...
Ziet er iemand een oplossing?
Geplaatst: 12.05.2010 - 10:15
door edraket
Is niet waar. Een helicoil is van staal, en dat is heel veel sterker dan een aluminium schroefdraad. Ik zou die er blind in draaien. Het grootste probleem is misschien nog wel of je er goed bij kan met een snijstaal.
Welke steun is het overigens?
Geplaatst: 12.05.2010 - 10:17
door stefmen
Okee, dan zal ik hem dat doorgeven, bedankt!
Het gaat om de steun aan de passagierszijde (distributiekant).
Geplaatst: 12.05.2010 - 10:20
door stefmen
Hij heeft nu helicoil 6x M10 1,5 weten te bemachtigen, dus hij zegt dat het met nieuwe bouten wel moet lukken!
EDIT: Maakt het wat uit dat de spoed 1,5 is en niet 1,25 i.c.m. de kortere schroefdraad?
Geplaatst: 12.05.2010 - 17:18
door Ramon&Ramon
als je de steun die tegen het motorblok aangeschroefd zit vervangt is het probleem opgelost!
Meestal komt het door het sleutelen met een luchtsleutel.
Die steun waar de motorsteun op gemonteerd wordt is los te vervangen namelijk
Geplaatst: 12.05.2010 - 19:38
door edraket
M10x1,5 is ook mogelijk. Maar als de steun niet al teveel kost en eenvoudig is te vevrvangen zou ik ook voor de optie van Ramon gaan.
Geplaatst: 12.05.2010 - 21:41
door stefmen
edraket schreef:M10x1,5 is ook mogelijk. Maar als de steun niet al teveel kost en eenvoudig is te vevrvangen zou ik ook voor de optie van Ramon gaan.
Bedankt voor je reactie!
We hebben dit ook overwogen, maar deze steun zit rechts van de multiriem en de distributieriem, en het leek er dus ook op dat minimaal de multiriem + 1 lager eraf moest om deze 'steun' te vervangen. Kosten voor deze steun vielen wel mee na navraag bij de dealer (40 euro).
We hebben uiteindelijk toch maar voor de helicoils gekozen i.c.m. de M10 1,50 schroeven, en dat zit vast.
Probleem opgelost, en ik ben voor 40 euro extra klaar (109 euro voor de motorsteun). Kortom: tevreden!
De oude motorsteun was inderdaad helemaal versleten. Er zijn flinke stukken lak weg uit de houder waar de steun in kan rusten, wat betekend dat deze tever doorsloeg en de 'tik' die ik bij het schokken van de auto (schakelen, plots gasgeven) veroorzaakte. Deze is nu ook weg!
Bedankt iedereen voor alle tips!
Geplaatst: 12.05.2010 - 22:46
door edraket
Mooi dat het is opgelost. En nu weer rijden!
Geplaatst: 13.05.2010 - 22:01
door Bart Giesen
Jup heb ik ook gehad. Wat Ramon zegt; gewoon ding compleet vervangen

Geplaatst: 14.05.2010 - 12:12
door stefmen
Bart Giesen schreef:Jup heb ik ook gehad. Wat Ramon zegt; gewoon ding compleet vervangen

Was dat veel werk?
Geplaatst: 18.05.2010 - 07:24
door Bart Giesen
Nee. Vijftien minuutjes...