Pagina 1 van 3
Auto start als motorboot: Franse diesel het probleem?
Geplaatst: 12.05.2010 - 09:47
door Gertje83
Vorig week ben ik lekker met de V50 2.0d richting het zuiden van Frankrijk getrokken. Even nog in Nederland de wagen met 'gewone' diesel afgetankt en in Luxemburg besloten we even van het voordeel te genieten.
De hele week hebben we ook in het zuiden rondgetrokken, dus er is al snel 3.000 km gemaakt en dus heeft de wagen op de Franse diesel gelopen. We besloten om maar de 'gewone' diesel te tanken, want diesel is toch diesel?
Afgelopen zaterdag thuisgekomen parkeer ik de wagen bij mijn ouders en een uur later wilden we gaan. Niet dus! De wagen startte als een motorboot met flink geroffel en rare tonen. Ik probeerde met het gaspedaal de wagen wat beter aan te laten slaan, maar tevergeefs.
Wegenwacht gebeld, maar goed, was midden in de nacht en woon op loopafstand. Volgende dag de wagen opnieuw geprobeerd te starten en hij liep. Ben maar meteen de dure diesel hier in Nederland gaan tanken en daarna startte hij nog een keer lastig, maar liep wel.
Vandaag de wagen laten uitlezen, maar bij de garage konden ze niets vinden...
Zijn er mensen die iets over die brandstoffen weten, of iets soortgelijks hebben gehad?
Léon
Geplaatst: 12.05.2010 - 13:38
door 360Degreez
Vorig jaar ben ik ook naar Frankrijk geweest met een caravan achter de 2.0D.
Mij is verteld dat er in Frankrijk wat meer "oempf" in de benzine zit in de gebieden waar bergen zijn.
Ik weet niet of dit bij de Dieselbrandstof ook zo is, ik heb ieder geval geen verschil gemerkt.
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er bij het pompstation waar je getankt hebt iets niet goed gegaan is waardoor er iets in je brandstof is gekomen.
Geplaatst: 25.05.2010 - 10:15
door ambubroeders
Jawel, herkenbaar...
Vorig jaar met de 20D met caravan (1400kg) naar Annecy (Frankrijk geweest. Toch een 2000km in Frankrijk gedraaid, waarbij ik een keer geen gas meer kon geven, het vermogen terug liep en ik de combinatie aan de kant moest zetten. Sleutel eruit, starten(even beroerd lopen) en er was niets meer aan de hand. In Nederland uit laten lezen: niets te vinden.
Hiervoor had ik een VW Passat 19TDI. Als ik daar mee in Frankrijk diesel tankte, en ik de cruise-control gebruikte, schokte de wagen en was er niet mee te rijden.
Ik denk, en hoor het meer dat de diesel in frankrijk heel beroerd is...
Geplaatst: 25.05.2010 - 12:55
door eds
ik kan me niet voorstellen dat de diesel in frankrijk slecht zou zijn,hoe zit het dan met de auto's van die fransen ? zijn die anders ( afgesteld) dan de onze ?
Er rijden daar nogal wat moderne diesels rond.
ben zelf vorige zomer ook naar Zuid-Frankrijk geweest,geen problemen ondervonden en ik heb zelfs een keer mijn tank volgegooid bij een "goedkope pomp" ( intermarche ), moet wel zeggen dat ik er niets achter had hangen..
ik zal er deze zomer weer op letten......
Geplaatst: 25.05.2010 - 13:35
door Oceanracer
eds schreef:ik kan me niet voorstellen dat de diesel in frankrijk slecht zou zijn,hoe zit het dan met de auto's van die fransen ? zijn die anders ( afgesteld) dan de onze ?
Er rijden daar nogal wat moderne diesels rond.
ben zelf vorige zomer ook naar Zuid-Frankrijk geweest,geen problemen ondervonden en ik heb zelfs een keer mijn tank volgegooid bij een "goedkope pomp" ( intermarche ), moet wel zeggen dat ik er niets achter had hangen..
ik zal er deze zomer weer op letten......
Die weten waar ze hun barrels voor weinig kunnen volgooien. Die enkele Fransman die wel om zijn auto geeft, rijdt met een boog om witte pompen heen en tankt gewoon een merk.
Geplaatst: 25.05.2010 - 14:27
door Dick@Volvo
Kan me niet voorstellen dat de diesel in dieselland Frankrijk van mindere kwaliteit zou zijn dan in Nederland. Vrienden van mij tanken diesel altijd bij de Intermarché of Super U ik heb hun nooit gehoord over storingen. Mijn V50 rijdt dan op benzine (tank Frankrijk meestal ook bij de supermarkten) maar de auto heeft hier nooit een rare slag op gemaakt. Dit met caravan van 1500kg aan de haak over de autoroute en in de bergen.
Geplaatst: 25.05.2010 - 14:33
door liquid_force
ook mijn ouders (Peugeot 406 1.9d) en mijn broer (V50 2.0d) heb ik nog nooit gehoort over problemen met de diesel ...
Geplaatst: 25.05.2010 - 17:06
door Fulaks
Mijn ouders hebben ook prijs gehad in Frankrijk met hun Mazda 6 diesel. Auto was nog in garantie, en viel telkens stil bij stationair draaien. Na veel gezoek en gevloek dieselpomp, injectoren en leidingen vervangen, tank gereinigd. Dure grap, lang verhaal, maar gelukkig op kosten van Mazda. Enige mogelijke verklaring was slechte diesel, maar was misschien ingegeven om hun garantie te willen ontlopen. Maar mijn vader tankt nooit aan een obscure pomp, dat weet ik wel zeker. Auto liep daarna (en nog steeds, na een jaar of 6) als een zonnetje.
Mazda heeft uiteindelijk wel alle kosten op zich genomen, dus daarover geen kwaad woord.
Geplaatst: 25.05.2010 - 17:17
door Koidream
Als ik in België durf Total Fina (excellium diesel) te tanken, dan heb ik eveneens een slecht draaiende motor, die alleen maar goed is te krijgen door één of meerdere keer te herstarten.
Hebben jullie in Frankrijk misschien ook Total Fina getankt?
Geplaatst: 25.05.2010 - 17:45
door V70/2.4D/2003
Ik roep maar nadat ik er verstand van heb maar: Zou het zo kunnen zijn dat de "goedkope" diesel bij de Fransozen minder goed, lees vetter, is? Ik heb namelijk wel eens horen roepen dat de huidige Common Rail en TDI motoren die met een ongekende inspuitdruk werken, daar verstopte injectoren van krijgen. Dat zou het stationair walsen en slechte starten kunnen verklaren.
Geplaatst: 25.05.2010 - 21:17
door Thamar
Ik dacht ergens gehoord te hebben dat dit deels ook zou te maken hebben met het feit dat er in Fr een andere verhouding is van het biodiesel gebeuren als bij ons.
Het zou mij ook niet verwonderen dat't ook weer met de properheid van de Franse pompen zou te maken hebben en er meer residu in hun tanks zit.
Geplaatst: 25.05.2010 - 21:43
door 360Degreez
Wat ik vergeten ben te melden is dat mij eens is gebeurd dat de motor te heet werd.
Een stevige helling, extreme hitte, Airco aan, volgeladen auto, te slappe banden of een oude KIP caravan werken hier zeker aan mee. (zeg ik uit ervaring..)
Als de motor heet word, wordt het vermogen door het motormanagement automatisch terug geschroefd om oververhitting te voorkomen.
Geplaatst: 26.05.2010 - 09:18
door Fulaks
Koidream schreef:Als ik in België durf Total Fina (excellium diesel) te tanken, dan heb ik eveneens een slecht draaiende motor, die alleen maar goed is te krijgen door één of meerdere keer te herstarten.
Hebben jullie in Frankrijk misschien ook Total Fina getankt?
Da's een vreemd verhaal. Ik heb al 25 jaar een Total tankkaart en tank sinds het verkrijgbaar is de Excellium diesel. Ik rij nu 8 jaar Volvo en 14 jaar diesel, en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ook pa met de Mazda 6 (zie verhaal hierboven) heeft zo'n tankkaart, en ook langs die kant geen problemen in België met Total-brandstof (ik heb geen aandelen Total...).
Geplaatst: 26.05.2010 - 17:52
door Koidream
Fulaks schreef:Koidream schreef:Als ik in België durf Total Fina (excellium diesel) te tanken, dan heb ik eveneens een slecht draaiende motor, die alleen maar goed is te krijgen door één of meerdere keer te herstarten.
Hebben jullie in Frankrijk misschien ook Total Fina getankt?
Da's een vreemd verhaal. Ik heb al 25 jaar een Total tankkaart en tank sinds het verkrijgbaar is de Excellium diesel. Ik rij nu 8 jaar Volvo en 14 jaar diesel, en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Ook pa met de Mazda 6 (zie verhaal hierboven) heeft zo'n tankkaart, en ook langs die kant geen problemen in België met Total-brandstof (ik heb geen aandelen Total...).
Zelf tank ik ook al jaren Total Fina Excellium met mijn Alfa, dit zonder problemen, maar de S60 kan er echt niet tegen (meerdere keren getest en steeds hetzelfde verhaal)...
Geplaatst: 16.06.2010 - 12:51
door fbouma
Hoi,
Dit probleem heb ik ook met mijn V50 2.0D gehad. (4x in een jaar) Na de grote onderhoudsbeurt is het niet meer voorgekomen.
Ik heb dit gemeld bij mijn volvospecialist in Hardenberg. De monteur geeft aan dat het "reutelde geluid" het resetten van de computer is. En volgens hem gaat de computer resetten omdat de sensoren door vervuilde filters verkeerde informatie krijgen.
Groet
Fred
Geplaatst: 28.07.2010 - 08:51
door Peterke
Hallo,
ik vertrek midden Augustus 2010 met mijn V50 2.0D naar Normandië.
Ik zal dus blijkbaar heel goed moeten opletten waar ik tank. Wel raar, ik heb met mijn vorige diesels (Berlingo 1.9 D, Sierra 1.8 TD en Nissan Bleubird 2.0 TD) nooit problemen gehad in Frankrijk.
Zijn er nog zaken waar ik moet op letten in Frankrijk? Alle input is welkom.
Dank bij voorbaat.
Geplaatst: 28.07.2010 - 12:51
door Oceanracer
De diesels die jij opnoemt lopen ook prima op slaolie van de Aldi. Diesels met pompverstuivertechniek vereisen een betere brandstof.
Geplaatst: 28.07.2010 - 13:07
door rsnhakan
In Turkije hebben wij ook de verkeerde diesel getankt, namelijk k%u131rsal dizel. Deze diesel is de goedkoopste diesel wat je kan krijgen in Turkije. Wij dachten dat ze in Turkije hetzelfde systeem hadden als in Nederland. Dus normale Euro diesel en V-power diesel. (heeft een hogere octaangehalte toch?)
Dus wij de normale diesel tanken in Turkije. Dit 5 keer gedaan en de laatste paar keer merkten we dat het verbruik extreem hoog was en er krachtverlies was. De auto pakte niet goed op. Als je lage toeren maakte moest je terug schakelen om voorruit te komen.
Naar een dealer in Turkije geweest, deze heeft de tank geleegd (wat een vieze kleur had die diesel, rood/zwart!!) en er Euro diesel in gedaan. Deze diesel had de kleur groen/geel. Ik zou die Euro diesel alleen al tanken omdat die een betere kleur heeft.
De auto liep later weer als van ouds. Tot op heden gelukkig geen problemen.
Misschien dat ze in Frankrijk hetzelfde systeem hebben? Onze auto betreft een V50 2.0D uit 2008.
Geplaatst: 28.07.2010 - 14:05
door Peterke
Dus als ik het goed begrijp moet ik in Frankrijk TOTAL mijden als de p*** en moet ik bij de witte pompen of de pompen van de supermarkten ook wegblijven. Maar bij voorkeur bij SHELL of ESSO tanken en dan de duurdere (V-Power en aanverwanten) versie nemen?
Geplaatst: 28.07.2010 - 19:23
door rsnhakan
In Turkije moet je altijd de duurste "versie" van het soort brandstof nemen. Volgens mij was de diesel die wij als eerst getankt hadden, rode diesel. Deze is "slechts" 0.08 TL (= ongeveer 4 euro cent) goedkoper dan de duurdere versie. In dit geval Euro diesel.