Pagina 1 van 1

Verbruik

Geplaatst: 12.05.2010 - 10:13
door mlaroi
Hallo allen,

Ben in het bezit van een 244 uit '76 met een 2100cc blokkie er in. Heb er nu een anderhalve week in rondgereden en het valt me op dat het verbruik aanzienelijk is ( 1 op 6,2 / 1 op 6,5). Opzich loopt de motor mooi, hij trekt behoorlijk goed en loopt heel netjes stationair op LPG, op benzine loopt'ie stationair onregelmatig maar op snelheid wel weer goed. Waar zou dit aan kunnen liggen? Voor zover ik zo kan zien is het een origineel blok, geen opvoertoestanden o.i.d. , volgens mij zou een originele 2100 ook op LPG 1 op 10 moeten kunnen halen toch?

Ik hoor graag wat jullie er van denken!

Geplaatst: 12.05.2010 - 10:21
door jos245
Je verbruik is hetzelfde als van mijn 245 en de 244 die ik ervoor had.
Ook beiden met B21A op LPG.

Afstellen zodat ie op beide brandstoffen netjes loopt is vooral wanneer de carburateur al lang op lpg heeft gelopen niet makkelijk.

Geplaatst: 12.05.2010 - 10:25
door mlaroi
ok thnx voor je snelle reactie, dan ga ik toch eens kijken of ik de motor misschien zo kan tunen dattie toch wat minder verbruikt zonder daarbij aan prestaties in te leveren...En hij loopt idd al heel lang op LPG, en weinig op benzine (met 1 op 6,5 is dat ook niet betaalbaar :P)

Geplaatst: 12.05.2010 - 12:14
door admiral
mlaroi schreef:ok thnx voor je snelle reactie, dan ga ik toch eens kijken of ik de motor misschien zo kan tunen dattie toch wat minder verbruikt zonder daarbij aan prestaties in te leveren...En hij loopt idd al heel lang op LPG, en weinig op benzine (met 1 op 6,5 is dat ook niet betaalbaar :P)
Tunen wil niet zeggen dat ie zuiniger gaat worden, veelal nog duurder. Mijn 245 ui 1982 loopt op de snelweg (tussen de 110 en 120 km/h) 1 op 8 à 9 en dan heb ik nog wel een injectie en een 4 traps aut, dit zou dus vrij zuinig moeten rijden. Maar vindt ik nog aan de stevige kant als ik mijn opel admiral vergelijk met een 2,8 6 cill in lijn met dubb zenith carb'sen een 3 traps aut, die rijd op de snelweg ook 1 op 8 à 9 (tussen de 110 en 120 km/h) alleen weegt de opel 1664 kilo en de 245 1400 kg denk ik.

Maar stads verkeer rijd de 245 ook duurder, zeker als ik de airco ga gebruiken en de opel lustte dan ook wel een slok 1 op 5

Geplaatst: 12.05.2010 - 12:25
door Jordos
Mijn 164 (3.0) met dubbele Stromberg gebruikt 1 op 6 a 7 op lpg. Op benzine denk ik 1 op 8.
Ik vind jou verbruik voor een 2.1 wel aan de hoge kant. Wat je kunt doen is de lpg iets knijpen, daar zit als het goed is een schroefje voor in de leiding, na de verdamper. Wel goed uitkijken dat je m niet te arm zet, dat vind je motor echt niet prettig. Zodra je verschil merkt, weer ietsje open draaien.
Trouwens, 1 op 10 zal je niet halen hoor op lpg.

Dat ie slecht loopt op benzine wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een versleten sproeiernaald in je carb. Daardoor is het mengsel te rijk. Je zult hem ook wel ruiken op benzine? Ik weet niet of je dat kunt bijstellen bij de 240. Anders vervangen.

Geplaatst: 12.05.2010 - 12:28
door AmazonWillem
1 op 6,5... Doe ik het nog netjes met mijn b20a met 1 op 8 :D
Mijn cadillac doet trouwens op het lange eind 1 op 4,4 met 70-75 mph, met een 7 liter V8 valt dat dan heel erg mee als ik dit zo lees :wink:

Re: Verbruik

Geplaatst: 12.05.2010 - 12:29
door admiral
mlaroi schreef:Hallo allen,

Ben in het bezit van een 244 uit '76 met een 2100cc blokkie er in. Heb er nu een anderhalve week in rondgereden en het valt me op dat het verbruik aanzienelijk is ( 1 op 6,2 / 1 op 6,5). Opzich loopt de motor mooi, hij trekt behoorlijk goed en loopt heel netjes stationair op LPG, op benzine loopt'ie stationair onregelmatig maar op snelheid wel weer goed. Waar zou dit aan kunnen liggen? Voor zover ik zo kan zien is het een origineel blok, geen opvoertoestanden o.i.d. , volgens mij zou een originele 2100 ook op LPG 1 op 10 moeten kunnen halen toch?

Ik hoor graag wat jullie er van denken!
Ik zou een compressie test laten doen, kleppen stellen en het hele ontstekings gebeuren nalopen en zoniet vervangen en dan de CO afstelling op gas laten checken bij een gas afstel station en moet je kijken daar win je echt wat mee.

Geplaatst: 12.05.2010 - 17:59
door biadman
denk dat het een redelijk normaal verbruik is, neem aan dat er een 4 bak aan hangt zonder overdrive...

Geplaatst: 20.07.2010 - 22:13
door minitinus
ik kom ook maar aan de 1:6,2 met mijn b200 blok...

Geplaatst: 29.08.2010 - 16:53
door mlaroi
Zit inderdaad een 4bak aan. Ga binnenkort sowieso de gasnaald vervangen idd. Verder denk ik ook ff kleppen stellen e.d. Gemiddeld zit ik nou op 1 op 6,5 denk ik, maar hij rijd wel behoorlijk pittig voor zo'n oude bak :P en das ook wat waard... Liever dan toch pittig en zuipen dan zuinig en traag, tenslotte betaal ik toch geen belasting en is de verzekering op jaarbasis net zo duur als de verzekering voor mn motorfiets per kwartaal. Dus een beetje bijleggen op LPG zeur ik niet over :D.

Maar es ff heel wat anders, kan iemand mij vertellen hoe de carburateur af te stellen? welke schroeven zijn waarvoor? Hoe stel ik stationair af en wat valt er nog meer af te stellen? Heeft iemand daar een afbeelding bij? Ik hoor het graag! b.v.d.

Geplaatst: 13.09.2010 - 13:56
door De Fryske Volvo Rider
stationair afstellen is heel makkelijk.
vlak bij je 'gashendel' dat ding dat door je gaskabel wordt
aangetrokken zit een schroefje die de stand van je gashendel bebaald
de zogenaamde stationair stelschroef.

Verder is je verbruik redelijk normaal.
mn B20 a draait 1 op 7

Geplaatst: 13.09.2010 - 17:37
door whitehorsekart
Mijn 245's liepen allemaal rond de 1 op 7 op lpg en rond 1 op 9 op benzine.