Pagina 1 van 1
info 240
Geplaatst: 12.05.2010 - 12:07
door jerryx
Mijn buurman had vroeger een 240 (ik was denk 10) en die imposante verschijning en het aparte geblaas van die motor heeft grote indruk op me gemaakt. Zoveel dat ik er over denk om een 240 aan te gaan schaffen.
Ik rijdt nu met veel genoegen een 460. Prima auto. Redelijk zuinig (1 op 12/13) en onderhoud is goedkoop.
De 240 2.3 die ik heb zien staan staat te koop als een 249 GLT (wat houdt dat 249 in??) uit 1989 met een 240.000 km op de teller.
Ik weet nog niks over de onderhoudshistorie enz, maar wie kan me vertellen wat zo'n 240 2.3 gemiddeld ongeveer verbruikt? Ik rijdt ongeveer 60 km per dag, woon werk verkeer, snelweg ongeveer 120-130 k/u.
Doe ik er verstandig aan om mijn jongensdroom achterna te gaan of moet ik gewoon blijven bij mijn 460 (-aangezien ik niet heel vermogend ben) waarvan ik de historie ken en die het áltijd doet??
Graag uw reactie!
Re: info 240
Geplaatst: 12.05.2010 - 12:26
door admiral
jerryx schreef:Mijn buurman had vroeger een 240 (ik was denk 10) en die imposante verschijning en het aparte geblaas van die motor heeft grote indruk op me gemaakt. Zoveel dat ik er over denk om een 240 aan te gaan schaffen.
Ik rijdt nu met veel genoegen een 460. Prima auto. Redelijk zuinig (1 op 12/13) en onderhoud is goedkoop.
De 240 2.3 die ik heb zien staan staat te koop als een 249 GLT (wat houdt dat 249 in??) uit 1989 met een 240.000 km op de teller.
Ik weet nog niks over de onderhoudshistorie enz, maar wie kan me vertellen wat zo'n 240 2.3 gemiddeld ongeveer verbruikt? Ik rijdt ongeveer 60 km per dag, woon werk verkeer, snelweg ongeveer 120-130 k/u.
Doe ik er verstandig aan om mijn jongensdroom achterna te gaan of moet ik gewoon blijven bij mijn 460 (-aangezien ik niet heel vermogend ben) waarvan ik de historie ken en die het áltijd doet??
Graag uw reactie!
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een belasting vrije auto met een gas installatie. Want voor een 89er betaal je wegenbelasting en die is niet misselijk gezien het gewicht van de auto en dan heb ik nog niet over de benzine prijzen en het verbruik (1op 10 mag je blij zijn). Onderhoud is goed te doen alhoewel dit ook al auto's zijn met een kleine computer voor de injectie maar veelal kun je het meeste wel zelf vervangen en of onderhouden. Er rijden er nog zat van en de onderdelen zijn niet al te duur. Ik heb zelf een 245 uit 1982 (ex California auto) met een 2,1 injectie, airco, CV, electrische ramen (nu even niet) 4 traps aut, lange motorkap alla 265 serie, rolhoes, honderek en polar interieur uit 94 en bijna alle meters in het dashboard die een 240 kan hebben (moet nog gemonteerd worden). Met andere woorden ik ben blij met mijn witte tank.
Veel suc6 joh
Geplaatst: 12.05.2010 - 12:55
door Stinky
Die wegenbelasting is met benzine zo'n 150,- per kwartaal. 50 euro per maand.
Ik vind dat geen argument om geen recentere 240 te kunnen rijden. 1 op 10
verbruik is heel gewoon. Verbruikt'ie meer dan ie er iets mis. Onderhoud van
een 240 is mischien nogwel goedkoper dan van een 460. Onderdelen zijn
altijd overal te krijgen. Die '9' zal wel een typo zijn. Moet 240 zijn.
Het gevaar is wel dat als je eenmaal een 240 hebt, je nooit meer zonder kunt

Geplaatst: 12.05.2010 - 13:22
door SchoutenCC
Een 9 lijkt (handgeschreven?) ook op een 5, oftewel 245. Het derde cijfer is 4 voor een sedan (4-deurs) en 5 voor een estate (5-deurs). Je gaat er in kosten i.v.m. de 4-serie dus wel op achteruit (wegenbelasting, verbruik en mogelijk verzekeringspremie) maar dat moet je zelf afwegen tegen je voorliefde

Geplaatst: 12.05.2010 - 14:59
door jerryx
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Ik ga vanavond even kijken bij die Volvo.
Hebben jullie nog enkele punten voor me waar ik op moet letten?
Geplaatst: 12.05.2010 - 15:33
door Boele
Als je boven in de balk de zoekfunctie gebruikt, kan je veel info over de kwalen vinden.
Tenzij je het liever voorgekauwt wilt hebben

Geplaatst: 12.05.2010 - 15:38
door Stinky
Roest. In de achterste wielkasten en onder de achterklep. Ook rondom de
voorruit. Voel of ze de motor niet alvast hebben opgewarmd. Kijk of je
geen olielekkage kunt zien. Oude estates hebben wel's slappe achterveren,
dan hangt de auto iets achterover. Dat is geen ramp. Veren vervangen of
rubber blokken er tussen. Kijk naar de scharnierpunten van de motorkap.
Bij jarenlang niet smeren buigen ze en staat de motorkap bij de scharnieren
te hoog. Dagtellerknopje afgebroken? Kijk of je zoete witte rook achter de
auto ziet/ruikt: koppakking kapot. Maakt de kachel/blower lawaai? Het
vervangen ervan is niet fijn. Dat soort dingen

Geplaatst: 12.05.2010 - 22:53
door admiral
[quote="Stinky"]Die wegenbelasting is met benzine zo'n 150,- per kwartaal. 50 euro per maand.
Ik vind dat geen argument om geen recentere 240 te kunnen rijden. quote]
Reken dan ook ff de benzine of als je gas hebt ook dat er nog is bij, hij rijd 60 km p/dag. En het zijn al wat oudere auto's met behoorlijke km standen dus reparaties liggen altijd op de loer. En hij zoekt volgens mij toch een low budget 240 / 245
50 euro wegenbelasting (afhankelijk of er gas in zit)
180 euro benzine p/maand
En dan gebruik je hem alleen maar voor woonwerk verkeer. Dat is voor mij een rede om dus geen recente volvo 240 estate te kopen, alhoewel ik dat wel graag zou willen want ik vindt ze erg mooi. Als ik dan toch niet anders kan dan koop ik een klein maar nieuw autootje.
Geplaatst: 13.05.2010 - 11:40
door volvorider
Voor aankooptips kijk ook mijn web-log.
Staar je niet blind op belastingvrij rijden. Heb een 240 op gas uit 1990 en betaal € 105,-- p/m, dat haal ik er dik uit met 30.000 km p/j. Een oudere Volvo heeft meer onderhoud nodig en qua roest ook veel gevoeliger dan een jongere. Als je dan een komt met geen onderhoudshistorie kan je belastingvoordeel behoorlijk omslaan in kosten nadeel. Je zult de eerste niet zijn. Daar komt nog bij dat een goede belastingvrije behoorlijk aan de prijs kan zijn. Men weet immers dat goedkoper rijden is, dus mag je het eerste voordeel afrekenen bij de aankoop.
Een goede gasinstallatie heb je € 1500,--, voor minder kan ook, maar heb je mindere goede systemen.
Ga je jongensdroom achterna, hoe dan ook! Want een recente of een auto 240 het blijft dik genieten in dit model!!
Geplaatst: 14.05.2010 - 11:13
door jerryx
Ik heb bij de auto gekeken, zag er goed uit, reed ook goed. Alleen moeten er nog wel wat dingen gebeuren (nieuwe distributie, accu, beurtje etc.)
Aangezien ik ook nog wat teveel moest bij betalen heb ik de koop over laten gaan. Jammer, maar wel zo verstandig denk ik.. Ach, ik heb ook geen haast.
Geplaatst: 14.05.2010 - 11:19
door Walter
je moet voor jezelf een grens stellen, ja toch... Maar kijk uit dat goedkoop geen duurkoop wordt...
Geplaatst: 14.05.2010 - 11:40
door volvorider
Het is inderdaad belangrijk wat geld achter de hand te houden voor tegenvallers.
Geplaatst: 14.05.2010 - 14:11
door oudegroen
Aangezien ik ook nog wat teveel moest bij betalen heb ik de koop over laten gaan. Jammer, maar wel zo verstandig denk ik.. Ach, ik heb ook geen haast.
Mag ik, nu je bent afgehaakt, zo brutaal zijn om te vragen waar de auto staat en wat hij op moest brengen. Ik zou namelijk mogelijk nog geinteresseerd kunnen zijn...
Alvast dank!
Geplaatst: 14.05.2010 - 16:25
door jerryx
@ oudegroen, je hebt een pm
Geplaatst: 14.05.2010 - 16:35
door oudegroen
Dankje!
Re: info 240
Geplaatst: 15.05.2010 - 18:07
door abbabak1
Hee, veel bekenden hier van volvolvo....
nou, sinds ik een xc70 d5 heb gekocht is de mijne te koop...niet gratis maar er is dan ook geen 2e en echt voor dagelijks gebruik...
Het verbruik van de 460 kan je wel halen maar het betekend goed tunen en het juiste onderhoud, bandenspanning en 10/15 km minder. Vanwege de slechte cw waarde gaat dit overigens boven de 130/140 niet meer op
http://link.marktplaats.nl/347416641
/Marc, die niet snapt waarom zijn abbabak al weg was op dit forum....
Re: info 240
Geplaatst: 15.05.2010 - 18:38
door jerryx
Wauw! ik vind hem prachtig!! dat schuifdat ik niet orgineel neem ik aan. Wel erg lekker in de zomer denk ik!!
Helaas valt deze buiten mijn budget, maar prachtige wagen!
Geplaatst: 16.05.2010 - 09:51
door asmeekens740
Mooie wagen inderdaad die abbabak

. Ben ook wel benieuwd naar dat schuifdak, niet origineel neem ik aan?
Geplaatst: 16.05.2010 - 10:23
door abbabak1
Het dak is een Webasto Tudor, in 1980 ingebouwd en met webasto subframe. Anders had de auto het ook niet zo lang uitgehouden...ik geloof dat alleen de middenstijl opgevangen moest worden. In 2007 nieuwe dakbekleding maar dat heb ik laten doen en was er niet bij...