Euh... motortemperatuur?
Mijn BC geeft ook heel verschillende waarden op dezelfde weg, met de CC aan. Koud heen en warm terug. Dat scheelt bij mijn V70 ook erg veel.
Wie heeft een RICA E-Power Tuning gedaan?
- Cygnus
- 3rd Gear member
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
- Locatie: Groningen
Lijkt me niet, metingen ongeveer 70 resp 90 km na begin rit, daarvoor die dag al de nodige km gemaakt.Daneel schreef:Euh... motortemperatuur?
Mijn BC geeft ook heel verschillende waarden op dezelfde weg, met de CC aan. Koud heen en warm terug. Dat scheelt bij mijn V70 ook erg veel.
Mijn ervaring is dat het effect van de koude start op het verbruik na ongeveer 5 km wel weg is.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20698
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
De Jager. Dat mag ook Bart. Maar het gaat mij om het onzinnige idee dat door een zeker ministerie is aangehaald over CO2-tax.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ach, helemaal onzinnig is het niet, het triggert de autoindustrie als nooit tevoren, een zwaar vervuilende auto raakt zo vanzelf uit de gratieMsuidgeest schreef:De Jager. Dat mag ook Bart. Maar het gaat mij om het onzinnige idee dat door een zeker ministerie is aangehaald over CO2-tax.
Volvo for life
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26
En daar kan ik me best in vinden. Ik zit ook niet te wachten op een onnodig vervuilende auto, maar ik hoop wel dat het resultaat is dat de motoren nog efficienter worden (zuiniger, niet minder krachtig -liefst-).
Als je ziet wat de autoindustrie daar al in bereikt heeft over de afgelopen 15 jaar, dan is dat erg indrukwekkend.
Bij een duits autoprogramma heb ik een otto-diesel motor gezien die weer een nieuwe stap in de evolutie zou kunnen zijn. Dit betrof een (daar speciaal voor ontwikkelde) dieselmotor die op benzine loopt. Dus geen ontsteking had!
Het grote probleem hierbij was nog die grilligheid van benzine v.w.b. ontbrandingstemperatuur/druk. Er spelen dan veel factoren een grote rol die continue heel nauwkeurig bijgesteld moeten worden. Volgens de fabrikant (met de ster zeg maar) was het rendement zo hoog dat een 1.8L motor presteert als een 3.5L motor met het verbruik van een zuinige 1.8L.
Als dat de toekomst heeft, klagen we niet Misschien nog koppelen aan een compacte e-motor, dan wordt het pas lachen bij (het voorbij rijden van) de pomp.
Sorry voor het offtopic zijn.
PS. Staat hier ook iets over:
http://www.greencarcongress.com/2007/07 ... enz-p.html
Als je ziet wat de autoindustrie daar al in bereikt heeft over de afgelopen 15 jaar, dan is dat erg indrukwekkend.
Bij een duits autoprogramma heb ik een otto-diesel motor gezien die weer een nieuwe stap in de evolutie zou kunnen zijn. Dit betrof een (daar speciaal voor ontwikkelde) dieselmotor die op benzine loopt. Dus geen ontsteking had!
Het grote probleem hierbij was nog die grilligheid van benzine v.w.b. ontbrandingstemperatuur/druk. Er spelen dan veel factoren een grote rol die continue heel nauwkeurig bijgesteld moeten worden. Volgens de fabrikant (met de ster zeg maar) was het rendement zo hoog dat een 1.8L motor presteert als een 3.5L motor met het verbruik van een zuinige 1.8L.
Als dat de toekomst heeft, klagen we niet Misschien nog koppelen aan een compacte e-motor, dan wordt het pas lachen bij (het voorbij rijden van) de pomp.
Sorry voor het offtopic zijn.
PS. Staat hier ook iets over:
http://www.greencarcongress.com/2007/07 ... enz-p.html
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Zijn er al wat positieve geluiden van de personen die een tuning hebben laten uitvoeren, met betrekking tot het brandstof gebruik?
Vandaag van Groningen naar Culemborg gereden met de bc aan op huidig verbruik. Als ik op rechte stukken het gaspedaal stil houd en ik rijd ongeveer 130 km/h , dan geeft hij ongeveer 7 tot 7,5 l aan per 100km.
Ik wist wel dat hij niet zuinig is, maar ik vind de D5 (nieuwe generatie) wel erg zuipen. Ik mag blij zijn als ik 1 op 12 haal. (gemeten bij de pomp)Ik baal er best wel van. Als ik 1 type ouder had gekocht dan schijnt die makkelijk 1 op 14 te kunnen rijden volgens alle berichten op dit forum in andere topics.
Vandaag van Groningen naar Culemborg gereden met de bc aan op huidig verbruik. Als ik op rechte stukken het gaspedaal stil houd en ik rijd ongeveer 130 km/h , dan geeft hij ongeveer 7 tot 7,5 l aan per 100km.
Ik wist wel dat hij niet zuinig is, maar ik vind de D5 (nieuwe generatie) wel erg zuipen. Ik mag blij zijn als ik 1 op 12 haal. (gemeten bij de pomp)Ik baal er best wel van. Als ik 1 type ouder had gekocht dan schijnt die makkelijk 1 op 14 te kunnen rijden volgens alle berichten op dit forum in andere topics.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk niet dat je 1:14 met een geartronic haalt, ook niet het model zonder rpf. De geartronic slurpt gewoon erg veel vermogen weg en dat voel je aan de pomp. Zelf betwijfel ik het ten zeerste dat het nieuwere type (my2006) meer verbruikt dan het oude type. Ik heb zelf die ervaring niet (vorige S60 D5 was aanzienlijk dorstiger) en dat werd laatst in Autoweek ook weer eens bevstigd. Een oude S60 163 pk (2003) ging met een nieuwere S60 163 pk (2009) op pad, en de oudere verbruikte meer. Ik heb dezelfde motor als jij, maar dan de 163k variant en ik rijd probleemloos 1:16-1:17. Dat is wel een handbak en ik rijd nu met 16". Als de 18" velgen eronder gaan stijgt het verbruik naar 1:15 (best een groot verschil vind ik).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Dat is toch een megaverschil, 1op 12 of 1 op 16. Dat kan toch niet alleen maar aan de geartronic liggen?
Heb het er thuis al doorheen om die Eco-tuning van Rica te laten doen. Twijfel alleen nog steeds. Is een hoop geld, en gaat het nou echt zoveel schelen? Helpt het ook om die egr klep dicht te laten zetten of zit dat tussen de oren?
Ik weet wel dat ik een flinke auto heb gekocht met een dikke motor, maar had hem toch iets zuiniger verwacht. Vorige tank was het 1 op 11, nadat ik het had terug gerekend.
Ik heb dan ook 16 inch. met Michelin Eco banden. En ik heb ze op 2,6 bar staan.
Heb het er thuis al doorheen om die Eco-tuning van Rica te laten doen. Twijfel alleen nog steeds. Is een hoop geld, en gaat het nou echt zoveel schelen? Helpt het ook om die egr klep dicht te laten zetten of zit dat tussen de oren?
Ik weet wel dat ik een flinke auto heb gekocht met een dikke motor, maar had hem toch iets zuiniger verwacht. Vorige tank was het 1 op 11, nadat ik het had terug gerekend.
Ik heb dan ook 16 inch. met Michelin Eco banden. En ik heb ze op 2,6 bar staan.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik vind het ook wel fors, maar een automaatbak vraagt echt veel vermogen, zeker als je niet veel op de snelweg rijd. Je rijstijl is natuurlijk ook van grote invloed.
Ik heb ook Rica tuning, maar ik kan niet zeggen dat hij daar echt zuiniger van is geworden. Ook is daarbij de EGr dicht gezet, maar daar wordt hij niet zuiniger van. Wel loopt de auto echt onvoorstelbaar veel mooier met de Rica tuning. Ik vind dat ik er echt een andere auto voor heb terug gekregen. Veel soepeler en ook stiller. Bovendien is er een resonantiegebied bij 2200 toeren mee verdwenen.
Ik heb zelf onlangs de EGR ook schoon gemaakt en daarbij het stekkertje van de gasklep vergeten vast te zetten. In begin even een foutmelding, maar die ging na 100 km weer weg. Ik heb wel het idee dat de auto nadien wat minder zuinig is geworden. Het zou best kunnen dat deze klep nu in een soort van middenstand wordt gezet door de computer en daardoor niet meer juist reageert met een verhoogd verbruik als gevolg. Binnenkort zal ik hem even laten resetten. Als dat inderdad het geval is kan dat best bij jou ook een oorzaak zijn voor verhoogd verbuik.
Die EGR zou ik zowiezo dicht laten zetten. Als je ziet wat een troep zich in de inlaat verzamelt....
Ik heb ook Rica tuning, maar ik kan niet zeggen dat hij daar echt zuiniger van is geworden. Ook is daarbij de EGr dicht gezet, maar daar wordt hij niet zuiniger van. Wel loopt de auto echt onvoorstelbaar veel mooier met de Rica tuning. Ik vind dat ik er echt een andere auto voor heb terug gekregen. Veel soepeler en ook stiller. Bovendien is er een resonantiegebied bij 2200 toeren mee verdwenen.
Ik heb zelf onlangs de EGR ook schoon gemaakt en daarbij het stekkertje van de gasklep vergeten vast te zetten. In begin even een foutmelding, maar die ging na 100 km weer weg. Ik heb wel het idee dat de auto nadien wat minder zuinig is geworden. Het zou best kunnen dat deze klep nu in een soort van middenstand wordt gezet door de computer en daardoor niet meer juist reageert met een verhoogd verbruik als gevolg. Binnenkort zal ik hem even laten resetten. Als dat inderdad het geval is kan dat best bij jou ook een oorzaak zijn voor verhoogd verbuik.
Die EGR zou ik zowiezo dicht laten zetten. Als je ziet wat een troep zich in de inlaat verzamelt....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Heel bekend, heb zelfde verbruik ongeveer. Nu 2 lange stukken(400 km en 300 km) gereden redelijk netjes max 135. en dan staat de BC op 7,3lTurbodesk schreef:Zijn er al wat positieve geluiden van de personen die een tuning hebben laten uitvoeren, met betrekking tot het brandstof gebruik?
Vandaag van Groningen naar Culemborg gereden met de bc aan op huidig verbruik. Als ik op rechte stukken het gaspedaal stil houd en ik rijd ongeveer 130 km/h , dan geeft hij ongeveer 7 tot 7,5 l aan per 100km.
Ik wist wel dat hij niet zuinig is, maar ik vind de D5 (nieuwe generatie) wel erg zuipen. Ik mag blij zijn als ik 1 op 12 haal. (gemeten bij de pomp)Ik baal er best wel van. Als ik 1 type ouder had gekocht dan schijnt die makkelijk 1 op 14 te kunnen rijden volgens alle berichten op dit forum in andere topics.
Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als ik lange stukken wat harder kan rijden gaat het verbruik ook wel wat omhoog, maar helaas sukkel ik in de randstad net na de spits vaak met 100km/h over de snelwegen en dan is de auto bijzonder zuinig. Bij 140-160 ga ik echt richting 1:14-1:15.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Dat is toch nog steeds een mooi verbruik? Als ik dat verbruik had dan zou ik niet eens gaan tunen.edraket schreef:Als ik lange stukken wat harder kan rijden gaat het verbruik ook wel wat omhoog, maar helaas sukkel ik in de randstad net na de spits vaak met 100km/h over de snelwegen en dan is de auto bijzonder zuinig. Bij 140-160 ga ik echt richting 1:14-1:15.
Maarre ik ga het ook doen. Ik heb vandaag een van die jongens van Rica aan de lijn gehad. Hij heeft mij ook die TNO rapporten gestuurd.
Ik ga een afspraak maken in Tynaarloo.
Hij zei trouwens wel dat het qua brandstof gebruik niet uitmaakt of je nou die Eco-tuning erin zet of die zwaarde versies. Die Eco-tuning ligt gewoon nog binnen de Volvo marges, qua veiligheid voor je hardware. Die laat ik er ook inzetten. Mag er trouwens een week mee rond rijden en als het niet bevalt dan word de oude software weer teruggezet.
Het heeft trouwens (volgens Rica) geen enkel nut om de EGR klep dicht te laten zetten. Enkel en alleen kan je het doen om een schone inlaat te houden. Hij gaat er niet zuiniger van rijden. Hij gaat er ook niet beter van rijden. Hij gaat alleen maar schraler lopen. De lamda waarde gaat er van omhoog. En tevens gaat de Nox een beetje omhoog.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Interessant misverstand, of je nu eco of "gewoon" tuned, Volvo zet je qua garanties gewoon exitTurbodesk schreef:Die Eco-tuning ligt gewoon nog binnen de Volvo marges, qua veiligheid voor je hardware. Die laat ik er ook inzetten.
Volvo for life
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Dat weet ik, vind ik ook erg schijnheilig. Als je namelijk de Polestar tuning erin laat zetten dan mag het ineens wel. Terwijl de Rica Eco-tuning gelijk is aan de Polestar tuning.bart simpson schreef:Interessant misverstand, of je nu eco of "gewoon" tuned, Volvo zet je qua garanties gewoon exitTurbodesk schreef:Die Eco-tuning ligt gewoon nog binnen de Volvo marges, qua veiligheid voor je hardware. Die laat ik er ook inzetten.
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
hoe kom je erbij dat de Polestar tuning gelijk is aan de Rica tuning?
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Allebei 205 Pk en 450 Nm. Mag er toch wel vanuit gaan dat er niet zo heel veel verschil inzit. Rica doet echt niet onder voor een Polestar.liquid_force schreef:hoe kom je erbij dat de Polestar tuning gelijk is aan de Rica tuning?
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
als je weet hoeveel variabelen aangepast worden bij tuning dan zou ik jouw statement niet zo hard durfen te stellen
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Dat begrijp ik wel. Maar Rica weet toch ook wel wat ze doen.liquid_force schreef:als je weet hoeveel variabelen aangepast worden bij tuning dan zou ik jouw statement niet zo hard durfen te stellen
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
mag dit vast wel als onzin kwalificeren? Rica is overigens GEEN Volvogarantie, Polestar is wel Volvogarantie, van die harde feiten mag je altijd wel uitgaan.Turbodesk schreef:Allebei 205 Pk en 450 Nm. Mag er toch wel vanuit gaan dat er niet zo heel veel verschil inzit. Rica doet echt niet onder voor een Polestar.liquid_force schreef:hoe kom je erbij dat de Polestar tuning gelijk is aan de Rica tuning?
Volvo for life