Wie heeft een RICA E-Power Tuning gedaan?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

Euh... motortemperatuur?
Mijn BC geeft ook heel verschillende waarden op dezelfde weg, met de CC aan. Koud heen en warm terug. Dat scheelt bij mijn V70 ook erg veel.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Daneel schreef:Euh... motortemperatuur?
Mijn BC geeft ook heel verschillende waarden op dezelfde weg, met de CC aan. Koud heen en warm terug. Dat scheelt bij mijn V70 ook erg veel.
Lijkt me niet, metingen ongeveer 70 resp 90 km na begin rit, daarvoor die dag al de nodige km gemaakt.
Mijn ervaring is dat het effect van de koude start op het verbruik na ongeveer 5 km wel weg is.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20698
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De Jager. Dat mag ook Bart. Maar het gaat mij om het onzinnige idee dat door een zeker ministerie is aangehaald over CO2-tax.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Msuidgeest schreef:De Jager. Dat mag ook Bart. Maar het gaat mij om het onzinnige idee dat door een zeker ministerie is aangehaald over CO2-tax.
ach, helemaal onzinnig is het niet, het triggert de autoindustrie als nooit tevoren, een zwaar vervuilende auto raakt zo vanzelf uit de gratie
Volvo for life
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

En daar kan ik me best in vinden. Ik zit ook niet te wachten op een onnodig vervuilende auto, maar ik hoop wel dat het resultaat is dat de motoren nog efficienter worden (zuiniger, niet minder krachtig -liefst-).
Als je ziet wat de autoindustrie daar al in bereikt heeft over de afgelopen 15 jaar, dan is dat erg indrukwekkend.

Bij een duits autoprogramma heb ik een otto-diesel motor gezien die weer een nieuwe stap in de evolutie zou kunnen zijn. Dit betrof een (daar speciaal voor ontwikkelde) dieselmotor die op benzine loopt. Dus geen ontsteking had!
Het grote probleem hierbij was nog die grilligheid van benzine v.w.b. ontbrandingstemperatuur/druk. Er spelen dan veel factoren een grote rol die continue heel nauwkeurig bijgesteld moeten worden. Volgens de fabrikant (met de ster zeg maar) was het rendement zo hoog dat een 1.8L motor presteert als een 3.5L motor met het verbruik van een zuinige 1.8L.
Als dat de toekomst heeft, klagen we niet :) Misschien nog koppelen aan een compacte e-motor, dan wordt het pas lachen bij (het voorbij rijden van) de pomp.

Sorry voor het offtopic zijn.

PS. Staat hier ook iets over:
http://www.greencarcongress.com/2007/07 ... enz-p.html
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Zijn er al wat positieve geluiden van de personen die een tuning hebben laten uitvoeren, met betrekking tot het brandstof gebruik?

Vandaag van Groningen naar Culemborg gereden met de bc aan op huidig verbruik. Als ik op rechte stukken het gaspedaal stil houd en ik rijd ongeveer 130 km/h , dan geeft hij ongeveer 7 tot 7,5 l aan per 100km.
Ik wist wel dat hij niet zuinig is, maar ik vind de D5 (nieuwe generatie) wel erg zuipen. Ik mag blij zijn als ik 1 op 12 haal. (gemeten bij de pomp)Ik baal er best wel van. Als ik 1 type ouder had gekocht dan schijnt die makkelijk 1 op 14 te kunnen rijden volgens alle berichten op dit forum in andere topics.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

:o
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk niet dat je 1:14 met een geartronic haalt, ook niet het model zonder rpf. De geartronic slurpt gewoon erg veel vermogen weg en dat voel je aan de pomp. Zelf betwijfel ik het ten zeerste dat het nieuwere type (my2006) meer verbruikt dan het oude type. Ik heb zelf die ervaring niet (vorige S60 D5 was aanzienlijk dorstiger) en dat werd laatst in Autoweek ook weer eens bevstigd. Een oude S60 163 pk (2003) ging met een nieuwere S60 163 pk (2009) op pad, en de oudere verbruikte meer. Ik heb dezelfde motor als jij, maar dan de 163k variant en ik rijd probleemloos 1:16-1:17. Dat is wel een handbak en ik rijd nu met 16". Als de 18" velgen eronder gaan stijgt het verbruik naar 1:15 (best een groot verschil vind ik).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Dat is toch een megaverschil, 1op 12 of 1 op 16. Dat kan toch niet alleen maar aan de geartronic liggen?

Heb het er thuis al doorheen om die Eco-tuning van Rica te laten doen. Twijfel alleen nog steeds. Is een hoop geld, en gaat het nou echt zoveel schelen? Helpt het ook om die egr klep dicht te laten zetten of zit dat tussen de oren?

Ik weet wel dat ik een flinke auto heb gekocht met een dikke motor, maar had hem toch iets zuiniger verwacht. Vorige tank was het 1 op 11, nadat ik het had terug gerekend.

Ik heb dan ook 16 inch. met Michelin Eco banden. En ik heb ze op 2,6 bar staan.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik vind het ook wel fors, maar een automaatbak vraagt echt veel vermogen, zeker als je niet veel op de snelweg rijd. Je rijstijl is natuurlijk ook van grote invloed.
Ik heb ook Rica tuning, maar ik kan niet zeggen dat hij daar echt zuiniger van is geworden. Ook is daarbij de EGr dicht gezet, maar daar wordt hij niet zuiniger van. Wel loopt de auto echt onvoorstelbaar veel mooier met de Rica tuning. Ik vind dat ik er echt een andere auto voor heb terug gekregen. Veel soepeler en ook stiller. Bovendien is er een resonantiegebied bij 2200 toeren mee verdwenen.
Ik heb zelf onlangs de EGR ook schoon gemaakt en daarbij het stekkertje van de gasklep vergeten vast te zetten. In begin even een foutmelding, maar die ging na 100 km weer weg. Ik heb wel het idee dat de auto nadien wat minder zuinig is geworden. Het zou best kunnen dat deze klep nu in een soort van middenstand wordt gezet door de computer en daardoor niet meer juist reageert met een verhoogd verbruik als gevolg. Binnenkort zal ik hem even laten resetten. Als dat inderdad het geval is kan dat best bij jou ook een oorzaak zijn voor verhoogd verbuik.
Die EGR zou ik zowiezo dicht laten zetten. Als je ziet wat een troep zich in de inlaat verzamelt....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4281
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Turbodesk schreef:Zijn er al wat positieve geluiden van de personen die een tuning hebben laten uitvoeren, met betrekking tot het brandstof gebruik?

Vandaag van Groningen naar Culemborg gereden met de bc aan op huidig verbruik. Als ik op rechte stukken het gaspedaal stil houd en ik rijd ongeveer 130 km/h , dan geeft hij ongeveer 7 tot 7,5 l aan per 100km.
Ik wist wel dat hij niet zuinig is, maar ik vind de D5 (nieuwe generatie) wel erg zuipen. Ik mag blij zijn als ik 1 op 12 haal. (gemeten bij de pomp)Ik baal er best wel van. Als ik 1 type ouder had gekocht dan schijnt die makkelijk 1 op 14 te kunnen rijden volgens alle berichten op dit forum in andere topics.
Heel bekend, heb zelfde verbruik ongeveer. Nu 2 lange stukken(400 km en 300 km) gereden redelijk netjes max 135. en dan staat de BC op 7,3l

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als ik lange stukken wat harder kan rijden gaat het verbruik ook wel wat omhoog, maar helaas sukkel ik in de randstad net na de spits vaak met 100km/h over de snelwegen en dan is de auto bijzonder zuinig. Bij 140-160 ga ik echt richting 1:14-1:15.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

edraket schreef:Als ik lange stukken wat harder kan rijden gaat het verbruik ook wel wat omhoog, maar helaas sukkel ik in de randstad net na de spits vaak met 100km/h over de snelwegen en dan is de auto bijzonder zuinig. Bij 140-160 ga ik echt richting 1:14-1:15.
Dat is toch nog steeds een mooi verbruik? Als ik dat verbruik had dan zou ik niet eens gaan tunen.

Maarre ik ga het ook doen. Ik heb vandaag een van die jongens van Rica aan de lijn gehad. Hij heeft mij ook die TNO rapporten gestuurd.
Ik ga een afspraak maken in Tynaarloo.

Hij zei trouwens wel dat het qua brandstof gebruik niet uitmaakt of je nou die Eco-tuning erin zet of die zwaarde versies. Die Eco-tuning ligt gewoon nog binnen de Volvo marges, qua veiligheid voor je hardware. Die laat ik er ook inzetten. Mag er trouwens een week mee rond rijden en als het niet bevalt dan word de oude software weer teruggezet.

Het heeft trouwens (volgens Rica) geen enkel nut om de EGR klep dicht te laten zetten. Enkel en alleen kan je het doen om een schone inlaat te houden. Hij gaat er niet zuiniger van rijden. Hij gaat er ook niet beter van rijden. Hij gaat alleen maar schraler lopen. De lamda waarde gaat er van omhoog. En tevens gaat de Nox een beetje omhoog.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Turbodesk schreef:Die Eco-tuning ligt gewoon nog binnen de Volvo marges, qua veiligheid voor je hardware. Die laat ik er ook inzetten.
Interessant misverstand, of je nu eco of "gewoon" tuned, Volvo zet je qua garanties gewoon exit
Volvo for life
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

bart simpson schreef:
Turbodesk schreef:Die Eco-tuning ligt gewoon nog binnen de Volvo marges, qua veiligheid voor je hardware. Die laat ik er ook inzetten.
Interessant misverstand, of je nu eco of "gewoon" tuned, Volvo zet je qua garanties gewoon exit
Dat weet ik, vind ik ook erg schijnheilig. Als je namelijk de Polestar tuning erin laat zetten dan mag het ineens wel. Terwijl de Rica Eco-tuning gelijk is aan de Polestar tuning.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

hoe kom je erbij dat de Polestar tuning gelijk is aan de Rica tuning?
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

liquid_force schreef:hoe kom je erbij dat de Polestar tuning gelijk is aan de Rica tuning?
Allebei 205 Pk en 450 Nm. Mag er toch wel vanuit gaan dat er niet zo heel veel verschil inzit. Rica doet echt niet onder voor een Polestar.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

als je weet hoeveel variabelen aangepast worden bij tuning dan zou ik jouw statement niet zo hard durfen te stellen
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

liquid_force schreef:als je weet hoeveel variabelen aangepast worden bij tuning dan zou ik jouw statement niet zo hard durfen te stellen
Dat begrijp ik wel. Maar Rica weet toch ook wel wat ze doen.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Turbodesk schreef:
liquid_force schreef:hoe kom je erbij dat de Polestar tuning gelijk is aan de Rica tuning?
Allebei 205 Pk en 450 Nm. Mag er toch wel vanuit gaan dat er niet zo heel veel verschil inzit. Rica doet echt niet onder voor een Polestar.
mag dit vast wel als onzin kwalificeren? Rica is overigens GEEN Volvogarantie, Polestar is wel Volvogarantie, van die harde feiten mag je altijd wel uitgaan.
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”