Pagina 1 van 1
C70-T5 2007 maakt veel lawaai
Geplaatst: 16.05.2010 - 20:20
door cabriorijder
Gedurende mijn rit vorige week naar en door Oostenrijk
van ongeveer 3000 km is de volvo veel meer herrie gaan maken
dan ik voorheen gewend was..
Ook bij lage snelheden
Ik kan niet aanduiden wat de oorzaak is.
Vermoed, dat het misschien te maken heeft met de langdurige hoge snelheden op de Duitse snelweg.
Het oliepijl is goed, de auto verbruikt ook niet meer benzine en heeft verder geen storingen.
Het lijkt de aandrijflijn, de motor. Ik bedenk maar wat.
Het kan ook zijn omdat ie nu een service beurt nodig heeft.
Maar kan me niet voorstellen, dat het er mee te maken heeft.
Geplaatst: 16.05.2010 - 20:33
door eXite
Je omschrijving is wat karig om een diagnose te kunnen stellen. Wat voor een lawaai is het? E.g. een windgeruis, een dof geluid, een scherp geluid, een trilling etc. Waar komt het geluid vandaan?
Geplaatst: 16.05.2010 - 22:38
door sbv
wiellager ?
Geplaatst: 17.05.2010 - 10:00
door cabriorijder
Het is meer een laag gierend geluid.
Ik bedoel hier niet windgeruis mee.
Wiellager zou kunnen.
De auto moet toch naar de garage voor een beurt,
misschien dat ik dan wat meer kan zeggen.
Ik heb voor vertrek de zomerbanden op de auto laten leggen.
Die zijn over het algemeen stiller als winterbanden.
Maar dat is wel een wijziging, die gebeurd is.
Ik kan echter niet constateren of het betrekking heeft op de banden
Geplaatst: 17.05.2010 - 10:08
door mad
Als het oliepeil aan de lage kant is, maar uiteraard niet beneden peil... kreeg mijn XC ook een gierend geluid. Vulde de olie aan tot max, en het was over. Ik heb -wellicht- hetzelfde aan de hand gehad, na véél snelwegkilometers en af en toe op de staart trappen. Zal na de beurt wel over zijn... en oliepeil controleren moet je bij Volvo wel volgens de regels doen, want anders heb je verkeerde info. 's Morgens als de motor koud is dus, én horizontaal staat.
Geplaatst: 17.05.2010 - 12:24
door sbv
Theo,
Alle vloeistoffen zijn wel op nivo ?
Een laag nivo stuurbekrachtiging bijv geeft ook een leuk gierend geluid.
Kan je een link leggen tussen snelheid en het geluid ? meer snelheid meer geluid ?
Meer toeren meer geluid ?
Bochten meer geluid ?
Geplaatst: 18.05.2010 - 09:27
door cabriorijder
Ik weet niet hoe het vloeistofniveau van de stuurbekrachtiging is.
Dit zou ik moeten uitzoeken via instructieboekje.
Mijn vorige volvo cabrio had van huis uit een roffel.
Op de achtergrond hoor ik deze roffel momenteel terug in combinatie met andere geluiden. Ook in lagere toerentallen.
Bij lagere snelheid neemt het geluid niet af, maar verandert.
Ik begrijp, dat het heel moeilijk is op basis van dit soort informatie iets duidelijk te kunnen aanwijzen.
Mij lijkt het een combinatie van geluiden.
Mechanische rijgeluiden, die er altijd zijn en normaal gesproken niet of nauwelijks hoort,
maar die zich nu in zeer versterkte vorm manifesteren.
In de bochten merk ik geen verschil.
Ik las de opmerking over oliepijl en misschien in combinatie met stuurbekrachtingsvloeistof niveau, dat dit bijdraagt aan het probleem.
Het oliepijl is op gemiddeld niveau maar niet op het maximum.
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:03
door Frumpy
Heb je misschien een automatische bak?
Bij slechte olie of te laag oliepeil zijn ritjes met langdurig hoge snelheid redelijk funest.
Geplaatst: 18.05.2010 - 13:23
door cabriorijder
Is inderdaad een automaat.
Of daar slechte of te weinig olie in zit kan ik niet zeggen,
maar je weet het natuurlijk nooit. Ik zal eens kijken hoe ik dat kan pijlen.
Geplaatst: 25.05.2010 - 02:26
door cabriorijder
Ik zit zelf te denken nu aan de turbo, die om een of andere rede meer lawaai maakt
Geplaatst: 25.05.2010 - 18:05
door cabriorijder
Inmiddels ben ik erachter, dat het aan de banden ligt.
Aan de binnenkant zijn de banden onregelmatig (er zitten happen in)
afgesleten.
Dit veroorzaakt een hoge resonantie, waardoor het lawaai ontstaat in de auto.
Iedereen bedankt die met me mee gedacht heeft.
Geplaatst: 26.05.2010 - 11:57
door drowel
Kijk, zo kan het toch in iets zitten dat "makkelijk" op te lossen is. Plus dat je nu weet wat het is, het probleem verholpen kan worden... neem aan dat er nieuwe bonden onder komen dan? was het bij alle vier de banden?
Geplaatst: 26.05.2010 - 20:21
door Peer van Buuren
Als je denkt aan nieuwe banden laat hem dan ook even uitlijnen, kan vaak veel schelen.
Gr,
Peer
Geplaatst: 27.05.2010 - 06:53
door cabriorijder
Ik heb gisteren 4 nieuwe banden van michelin erop laten leggen en laten uitlijnen.
Het verschil is hemelsbreed.
De banden waren alle vier aan de binnenkant hobbelig afgesleten.
maar er was wel nog genoeg profiel op.
Het leek wel of alle lagers van de auto versleten waren.
Dat banden door verkeerde uitlijning afslijten aan een kant begrijp ik nog,
maar waarom ze in happen afgesleten zijn is mijn een raadsel.
Geplaatst: 27.05.2010 - 11:34
door drowel
Is dat niet het probleem van de dealer dan? Lijkt me namelijk niet iets waar je zelf wat aan had kunnen doen als ik het zo hoor.
Geplaatst: 27.05.2010 - 12:14
door cabriorijder
Ik heb net een 60.000 km beurt laten geven.
De moderne banden schijnen volgens de monteur meer met dit euvel te kampen te hebben.
Verder nog ter info: de remschijven voor zijn niet helemaal recht meer,
maar verder nog goed bruikbaar.
Wederom volgens de monteur, zijn de remschijven wat zwak bemeten voor deze auto's.
Geplaatst: 27.05.2010 - 12:19
door drowel
Oke, maar over die 60.000KM nooit banden laten vervangen dan? En wat gaat er met de remmen gebeuren, zijn ze binnenkort aan vervanging toe, kies je dan weer voor dezelfde of kijk je naar een "groter/beter" alternatief door de opmerking van de monteur?
Geplaatst: 27.05.2010 - 13:11
door cabriorijder
Dit is de eerste bandenvernieuwing.
Originele banden waren pirellies
Wel 0ngeveer 15000 km met winterbanden gereden.
Remschijven zijn nog goed bruikbaar, maar bij de vervanging van de remblokken wil ik er wel nieuwe schijven op te zetten.
Inderdaad schijven die meer hittebestendig zijn.
Hij gaf me een adres in Moergestel: European tuning.