Heel veel NOx?
Geplaatst: 19.05.2010 - 08:37
Las gisterenavond een AW test, waarin naast diverse hatchbacks 2 V70's getest werden op huin trekvermogen van een caravan. Hierbij werd gekeken wat de aankoppeling van een caravan doet voor verbruik en uitstoot. Er deden liefst 2 V70s mee, een 1.6D en een 2.4D. Zoals te verwachten pakte deze test, relatief, gunstig uit voor de grotere motoren; zodra het op echte kracht aankomt moeten de gedownsizesde motoren extra buffelen. Overigens kwam een Golf 1.2 Bluemotion hier reltief gunstig uit.
Specifiek werd ook de NOx uitstoot gemeten. Naar mijn idee was deze bij de Volvo's (bij mij bekend als een merk dat milieu erg hoog in het vaandel heeft en dit juist niet altijd hoog van de toren blaast) extreem hoog, en logischerwijs verdubbelde deze nog eens bij het trekken van een caravan. De gemeten waarden lagen ver boven 1000 mg/km, bij de 2.4D onder hoge belasting zelfs richting 2500 mg/km.
Zijn dit kenmerkende waarden voor diesels (de andere auto's waren benzines en stootten een factor 50 minder uit), of liggen ze inderdaad toch wel fors hoog?
Specifiek werd ook de NOx uitstoot gemeten. Naar mijn idee was deze bij de Volvo's (bij mij bekend als een merk dat milieu erg hoog in het vaandel heeft en dit juist niet altijd hoog van de toren blaast) extreem hoog, en logischerwijs verdubbelde deze nog eens bij het trekken van een caravan. De gemeten waarden lagen ver boven 1000 mg/km, bij de 2.4D onder hoge belasting zelfs richting 2500 mg/km.
Zijn dit kenmerkende waarden voor diesels (de andere auto's waren benzines en stootten een factor 50 minder uit), of liggen ze inderdaad toch wel fors hoog?