Review: De nieuwe S60!
Geplaatst: 19.05.2010 - 21:34
ONGELOOFLIJK GOED!

LISSABON – Ongelooflijk goed, dat is de eerste reactie wat bij een aantal journalisten op kwam. Een auto die ECHT de beste Volvo ooit is. De beste Volvo in alles, natuurlijk de veiligheid met City Safety, maar niet alleen op dat front. Volvo heeft hier een auto afgeleverd die gewoon helemaal af is. Een auto met een kwaliteit in afwerking, wat je goed terugziet in de kwaliteit van het dashboard, de knopjes, maar ook het hele infotainment systeem. Ook bij deze Volvo, je zet het contact aan, je stelt de spiegels en de stoel in en je kunt wegrijden. Als Volvorijder weet je gewoon waar je aan toe bent.

Wat is er dan anders? Van Volvo ben je gewend dat je van die knopjes achter het stuur hebt om de RTI te bedienen. Iets wat je vaak leest in autobladen dat ze dat onhandig vinden, terwijl dit gewoon even spelen is en je wilt niet anders. Maar Volvo heeft geluisterd en een heel makkelijk systeem gemaakt, je kan werkelijk alles besturen vanaf het stuur, zonder dat hier natuurlijk de veiligheid in gevaar komt.
Voor ons was het wel even wennen, hoe gebruik je die knopjes nu vanaf de passagiersstoel. Je hebt verschillende Favorieten als knop op het center console, zoals MY CAR, MEDIA, Radio etc.
Zodra je op zo’n knop drukt, zit je meteen in het menu en kan je alles aan en uitzetten. Het enige wat je even moet weten dat als je nog een keer op die knop drukt, nog meer opties krijgt. Beetje moeilijk uit te leggen, maar als je zometeen zelf in de S60 plaatst neemt is alles logisch. Ga het één keer gebruiken en je hebt het onder de knie!

Het infotainment systeem houdt niet op met een schitterend navigatiesysteem (harddisk), je kunt MP3’s afspelen, je IPOD aansluiten (dit zelfs via Bluetooth Audio streaming) maar je kunt zelfs allemaal DVD Video’s bekijken en ook nog eens DIVX filmpjes vanaf een USB-Stick.
Dus als je veel moet wachten in de auto kun je ook nog genieten, want het echte genieten is natuurlijk als je gaat rijden! Maar het mooie van het infotainment systeem is dat je dus bijvoorbeeld een muziekconcert kan afspelen met mooi Dolby Digital geluid en alles uit het Premium Sound System haalt, ook als je rijdt.
Wat hebben we nog meer? De CAMERA knop! Hier krijg je dan vervolgens beeld te zien van camera’s die aan de voorkant zitten, maar je kan ook makkelijk switchen naar het scherm achter. Wat ik zelf overigens nooit eerder had gebruikt is het achterruit rijden op de achteruitrijcamera, schitterend!

Helaas wordt de grill wel een beetje vol met alle snufjes, ik hoop dat het je geen extra tijd gaat kosten bij politiecontroles die denken dat het een oude Stinger is.

Maar hoe rijdt de auto? We zijn begonnen in de D5 AWD, met 205pk en een Geartronic. Heerlijk rap beest die je erg moeilijk van de weg krijgt met de AWD. Maar de auto die mij de grootste verrassing gaf was de nieuwe D3, heel stil (natuurlijk niet zo stil als de benzine 2.0T) maar in mijn ogen een hele stille en ongelooflijk krachtige diesel. Sterker nog ik denk dat je na 15.000km wel aan nieuwe voorbanden toe bent, want wat is die snel van zijn plek! De snelheidsbeleving is hier veel hoger dan bij een D5, dit kan natuurlijk liggen aan het feit dat het een handbak is en je zelf alle controle hebt over de auto, maar toch waanzinnig!
Ook hebben we de 2.0T gereden en dat is een heerlijke motor die fantastisch schakelt met de Powershift (overigens geen klachten over de Geartronic in de D5). Met deze auto valt helemaal op hoe stil de auto is, sterker nog het enige wat je hoort zijn de banden en dit is absoluut niet storend!


Qua motoren wordt het gamma nog het eind van het jaar uitgebreid met de T3 (1.6T), T4 en T5.
Begin 2011 komt ook de D2 met 20% bijtelling, wat ik denk een hele grote lease-hit gaat worden.
Al denk ik persoonlijk dat Volvo al gelijk gaat scoren met de 2.0T en de D3 met de Intro-edition, een super complete auto voor een hele nette prijs!
Waar ook over na gedacht is, zijn de uitbreidingen nadat de auto uit de fabriek is gekomen. Bestel je hem minimaal met High Performance Audio dan kan je het standaard display later upgraden naar een grotere versie met RTI. Dus als je nu een S60 wilt hebben maar je wilt later pas die RTI erin, dan kan dat nu ook. Iets wat ik graag had gehad in mijn C30

Wat kunnen we verder vertellen over de S60? Misschien dat hij sneller komt dan je denkt, de productie gaat zo goed dat er waarschijnlijk al eerder dan gepland auto’s komen te staan bij de dealer.
Bij een heel verhaal horen natuurlijk ook foto’s, heb ze zelf geschoten en ik hoop dat je met deze foto’s een goede reallife ervaring krijgt van de auto. Als er verder vragen zijn let me know! We kunnen het hier gewoon posten!
Paul


Bob in actie, waanzinnig om mee te maken, tijdens het proefrijden hadden we ook te maken met fietsers, toen kregen we van het systeem ook keurig een melding, aangezien de fiets toch wat slingerde.
Hierbij nog wat foto’s






LISSABON – Ongelooflijk goed, dat is de eerste reactie wat bij een aantal journalisten op kwam. Een auto die ECHT de beste Volvo ooit is. De beste Volvo in alles, natuurlijk de veiligheid met City Safety, maar niet alleen op dat front. Volvo heeft hier een auto afgeleverd die gewoon helemaal af is. Een auto met een kwaliteit in afwerking, wat je goed terugziet in de kwaliteit van het dashboard, de knopjes, maar ook het hele infotainment systeem. Ook bij deze Volvo, je zet het contact aan, je stelt de spiegels en de stoel in en je kunt wegrijden. Als Volvorijder weet je gewoon waar je aan toe bent.

Wat is er dan anders? Van Volvo ben je gewend dat je van die knopjes achter het stuur hebt om de RTI te bedienen. Iets wat je vaak leest in autobladen dat ze dat onhandig vinden, terwijl dit gewoon even spelen is en je wilt niet anders. Maar Volvo heeft geluisterd en een heel makkelijk systeem gemaakt, je kan werkelijk alles besturen vanaf het stuur, zonder dat hier natuurlijk de veiligheid in gevaar komt.
Voor ons was het wel even wennen, hoe gebruik je die knopjes nu vanaf de passagiersstoel. Je hebt verschillende Favorieten als knop op het center console, zoals MY CAR, MEDIA, Radio etc.
Zodra je op zo’n knop drukt, zit je meteen in het menu en kan je alles aan en uitzetten. Het enige wat je even moet weten dat als je nog een keer op die knop drukt, nog meer opties krijgt. Beetje moeilijk uit te leggen, maar als je zometeen zelf in de S60 plaatst neemt is alles logisch. Ga het één keer gebruiken en je hebt het onder de knie!

Het infotainment systeem houdt niet op met een schitterend navigatiesysteem (harddisk), je kunt MP3’s afspelen, je IPOD aansluiten (dit zelfs via Bluetooth Audio streaming) maar je kunt zelfs allemaal DVD Video’s bekijken en ook nog eens DIVX filmpjes vanaf een USB-Stick.
Dus als je veel moet wachten in de auto kun je ook nog genieten, want het echte genieten is natuurlijk als je gaat rijden! Maar het mooie van het infotainment systeem is dat je dus bijvoorbeeld een muziekconcert kan afspelen met mooi Dolby Digital geluid en alles uit het Premium Sound System haalt, ook als je rijdt.
Wat hebben we nog meer? De CAMERA knop! Hier krijg je dan vervolgens beeld te zien van camera’s die aan de voorkant zitten, maar je kan ook makkelijk switchen naar het scherm achter. Wat ik zelf overigens nooit eerder had gebruikt is het achterruit rijden op de achteruitrijcamera, schitterend!

Helaas wordt de grill wel een beetje vol met alle snufjes, ik hoop dat het je geen extra tijd gaat kosten bij politiecontroles die denken dat het een oude Stinger is.

Maar hoe rijdt de auto? We zijn begonnen in de D5 AWD, met 205pk en een Geartronic. Heerlijk rap beest die je erg moeilijk van de weg krijgt met de AWD. Maar de auto die mij de grootste verrassing gaf was de nieuwe D3, heel stil (natuurlijk niet zo stil als de benzine 2.0T) maar in mijn ogen een hele stille en ongelooflijk krachtige diesel. Sterker nog ik denk dat je na 15.000km wel aan nieuwe voorbanden toe bent, want wat is die snel van zijn plek! De snelheidsbeleving is hier veel hoger dan bij een D5, dit kan natuurlijk liggen aan het feit dat het een handbak is en je zelf alle controle hebt over de auto, maar toch waanzinnig!
Ook hebben we de 2.0T gereden en dat is een heerlijke motor die fantastisch schakelt met de Powershift (overigens geen klachten over de Geartronic in de D5). Met deze auto valt helemaal op hoe stil de auto is, sterker nog het enige wat je hoort zijn de banden en dit is absoluut niet storend!


Qua motoren wordt het gamma nog het eind van het jaar uitgebreid met de T3 (1.6T), T4 en T5.
Begin 2011 komt ook de D2 met 20% bijtelling, wat ik denk een hele grote lease-hit gaat worden.
Al denk ik persoonlijk dat Volvo al gelijk gaat scoren met de 2.0T en de D3 met de Intro-edition, een super complete auto voor een hele nette prijs!
Waar ook over na gedacht is, zijn de uitbreidingen nadat de auto uit de fabriek is gekomen. Bestel je hem minimaal met High Performance Audio dan kan je het standaard display later upgraden naar een grotere versie met RTI. Dus als je nu een S60 wilt hebben maar je wilt later pas die RTI erin, dan kan dat nu ook. Iets wat ik graag had gehad in mijn C30

Wat kunnen we verder vertellen over de S60? Misschien dat hij sneller komt dan je denkt, de productie gaat zo goed dat er waarschijnlijk al eerder dan gepland auto’s komen te staan bij de dealer.
Bij een heel verhaal horen natuurlijk ook foto’s, heb ze zelf geschoten en ik hoop dat je met deze foto’s een goede reallife ervaring krijgt van de auto. Als er verder vragen zijn let me know! We kunnen het hier gewoon posten!
Paul


Bob in actie, waanzinnig om mee te maken, tijdens het proefrijden hadden we ook te maken met fietsers, toen kregen we van het systeem ook keurig een melding, aangezien de fiets toch wat slingerde.
Hierbij nog wat foto’s





