Pagina 1 van 2

Demper uitlaat

Geplaatst: 19.05.2010 - 23:09
door hmv
Mijn uitlaat zit de laatste tijd heerlijk te ronken... De demper begint lek te worden. Er zal dus een nieuwe op moeten. Nu vraag ik me af: hoe moeilijk is dat? Ik kan het voor 120 euro laten doen (inclusief materiaal). Loont het dan nog de moeite om het toch zelf te doen, of kan ik me daar beter maar niet aan wagen?

Re: Demper uitlaat

Geplaatst: 19.05.2010 - 23:14
door admiral
hmv schreef:Mijn uitlaat zit de laatste tijd heerlijk te ronken... De demper begint lek te worden. Er zal dus een nieuwe op moeten. Nu vraag ik me af: hoe moeilijk is dat? Ik kan het voor 120 euro laten doen (inclusief materiaal). Loont het dan nog de moeite om het toch zelf te doen, of kan ik me daar beter maar niet aan wagen?
Is het de eind demper of tussen demper. Tussendemper dan is ie scherp een de prijs, einddemper, dan kun je het zelf ook doen is makkelijker als de tussen demper vevangen. Wat kost een demper??

Geplaatst: 20.05.2010 - 19:42
door hmv
Volgens mij is het de einddemper. Tenminste, het is de eerste demper van achteren die ik tegenkom, maar er zit nog best wel een flinke pijp aan. Wat is de werkwijze bij het vervangen? Gewoon flink rammen met een hamer totdat 'ie loslaat, en dan een nieuwe bevestigen met metalen klemmen?
Ik neem aan dat dit de goede demper is: http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1881. Dan kost 'ie 30 euro, met klemmen en verzendkosten waarschijnlijk 40 euro. Dus dan loont zelf doen de moeite wel.
Hier nog even een fotootje van de demper:

Geplaatst: 20.05.2010 - 19:54
door Grijze144
Met een passende dop of ringsleutel haal je de oude klemmen eraf, die breken, of je pakt de slijptol. Dan wat kruipolie erop en een paar rondjes rijden over een hobbelweg.
Als de demper dan nog niet los is kan je beter op zoek naar een hefbrug of de Kwikfit, want het is slecht werken plat op je rug onder die auto.

Geplaatst: 20.05.2010 - 22:19
door admiral
hmv schreef:Volgens mij is het de einddemper. Tenminste, het is de eerste demper van achteren die ik tegenkom, maar er zit nog best wel een flinke pijp aan. Wat is de werkwijze bij het vervangen? Gewoon flink rammen met een hamer totdat 'ie loslaat, en dan een nieuwe bevestigen met metalen klemmen?
Ik neem aan dat dit de goede demper is: http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1881. Dan kost 'ie 30 euro, met klemmen en verzendkosten waarschijnlijk 40 euro. Dus dan loont zelf doen de moeite wel.
Hier nog even een fotootje van de demper:
Ik zie dat het een 140/145 is.

Dit kun je met een paar steek/ring sleutels of een doppen set en een slijptolletje makkelijk zelf doen.

Krik de wagen op en zet hem op een deugelijke as steun en laat de krik d'r ook onder (enigzins op spanning) staan. Haal het wiel d'r af (moeren lossen met het wiel op de grond) en haal het wiel d'r af. Haal de U beugel bij de verbinding op de as bocht los, en misshien breekt ie wel door de roest. Vergeet deze d'r niet bij te bestellen. Slijp de buis door maar kijk uit dat je niet de as bocht in slijpt deze zit nl een cm of 4 in de pijp van de demper. Dan hou je een stukje pijp wat nog op de as bocht zit over dit moet eraf en dat doe je door in de lengte richting voorzichtig een sleufje te slijpen. Doe dit in fases zodat je minimaal in de asbocht slijpt, vervolgens een paar tikken met de hamer zodat ie schrikt en als het goed is pel je zo het laatste stukje uitlaat d'r af en anders even met een oude schroevendraaier en de hamer een begin maken en dan met de waterpomp tang het laatste deel d'r af pellen. Check dan gelijk of de asbocht ook daar nog dik genoeg is want anders kun je over een maand weer aan de gang maar dan met je asbocht. Met schuur linnen dat deel van de asbocht schoon schuren en een beetje vet op doen en ook een beetje vet aan de binnenkant van de aansluiting van de demper. Dan is het weer monteren en zo uitlijnen dat ie nergens tegen aan loopt te klapperen en let ook op dat het eindpijpje in de juiste en mooie positie staat (doe dit met de auto op vier wielen)

Check ook hoe het staat met de uitlaat rubbers, bestel die ook maar want die zullen ook wel uitgedroogd zijn en ze kosten geen drol. Men gebruikt bij de verbinding ook wel is gum-gum maar ik ben d'r niet kapot van als je een beetje goed je best doet krijg je hem ook zonder gum gum goed gasdicht.

Geplaatst: 22.05.2010 - 14:20
door hmv
't Is inderdaad een 142. Klinkt alsof het best goed te doen is. Bedankt voor de hulp.

Geplaatst: 27.05.2010 - 22:51
door hesened
Tis heel goed zelf te doen want deze heb ik er 2 jaar geleden zelf ondergelegd :)
Het was een 2e hands uit Barneveld. Als je Wim even belt, kan je zo bij hem terecht en dan sleutel je hem er daar onder. Kan je gelijk kennis maken met de 164 Turbo van B-lennium :D :D

groeten uit Driebergen

ps. komt mijn avatar je niet bekend voor?? :wink: :wink:

Geplaatst: 29.05.2010 - 14:29
door hmv
hesened schreef:Tis heel goed zelf te doen want deze heb ik er 2 jaar geleden zelf ondergelegd :)
Het was een 2e hands uit Barneveld. Als je Wim even belt, kan je zo bij hem terecht en dan sleutel je hem er daar onder. Kan je gelijk kennis maken met de 164 Turbo van B-lennium :D :D

groeten uit Driebergen

ps. komt mijn avatar je niet bekend voor?? :wink: :wink:
Ah, een oude 'bekende'. :P Die avatar komt me inderdaad wel heel bekend voor. Moet ik daaruit afleiden dat je nog geen vervanger voor de 142 hebt gevonden? Maar eh, misschien een domme vraag, maar wie is Wim?

Groet uit Kampen

Geplaatst: 29.05.2010 - 20:47
door hesened
Hallo daar,

nee, ik heb nog geen goede 164 gevonden voor een nette prijs maar ik heb geen haast. Ik kom vanzelf een beauty tegen..

Wim is Wim Bottinga. Hij komt zelf uit Barneveld en heeft een(heel oneerbiedig :oops: ) knutselgarage in Scherpenzeel.
Heel veel onderdelen en nette prijzen. Daarnaast veel kennis en gezelligheid :morning: dus een zaterdag is goed besteed daar.
Kijk eens op
www.volvoclassics.nl

:hello2: :hello2: :hello2:

Geplaatst: 09.06.2010 - 18:02
door hmv
Afgelopen zaterdag eens geprobeerd of ik het zelf kon doen. Maar de boel bleek veel te vastgeroest. Met de auto op assteunen was de bewegingsvrijheid ook wel erg weinig. Dus toch maar bij een plaatselijke beunhaas langs geweest. Is ook nog een half uur bezig geweest om die uitlaat er onderuit te slopen... De nieuwe demper zit er nu onder, maar nu blijkt dat ook de pijp tussen middendemper en einddemper en de eindpijp niet al te best zijn... Kan ik dus nog een keer. Maar aangezien er al een nieuwe einddemper op zit, zit de boel nog niet vastgeroest, en hoop ik dat ik dit klusje wel zelf kan klaren...

Scherpenzeel is mij net te ver weg. Kent iemand nog een goed volvo-bedrijfje in de omgeving van Kampen en Zwolle?

Geplaatst: 09.06.2010 - 19:32
door dopdedouwer
Wij waren die potten en bochten een beetje zat;


Afbeelding

klaar:

Afbeelding

Geplaatst: 09.06.2010 - 23:16
door hmv
Hmm, ziet er best aantrekkelijk uit. Maar het betekent dus dat je er een demper uit haalt. Kan dat zomaar? Hoe veel meer geluidsoverlast ga je dan produceren? Is het toegestaan voor de APK? En lijdt het milieu er ook nog extra onder? Ach, dat doet het natuurlijk toch al met zo'n auto... En hoe hang je die pijp op?

Geplaatst: 10.06.2010 - 12:06
door biadman
mag gewoon hoor!

ik heb onder m'n 145 een halve simmons uitlaat. heb de cherrybomb in het midden, daarna een pot en dan een lange pijp naar achteren.
is zo opgehangen door de vorige eigenaar, anders zou ik door trekhaak & ondebouw gastank zo'n lelijke einddemper achter (lees buiten) m'n achterbumper hebben hangen...

qua geluid, hij heeft er een lekkere rauwe rochel van gekregen, maar het is gelukkig geen gofl met remus puff geworden :roll:

Geplaatst: 10.06.2010 - 22:02
door dopdedouwer
Precies, het is een lekkere gorgel. Ik vind het wat weg hebben van een V8 boot. Zal binnenkort wel een filmpje maken. Dat is als je achter de auto staat. Onder de kap merk je er niets van.
Binnen hoor je bijna geen verschil. Wel bij ca. 3000rpm, diepe brom, maar dat is een paar rpm lager of hoger weg.

Geplaatst: 11.06.2010 - 11:04
door biadman
zal eerdaags even een foto maken van m'n systeem

Geplaatst: 21.06.2010 - 11:53
door biadman


foto's uitlaat.

Geplaatst: 21.06.2010 - 14:25
door hmv
Ook al ben ik nog jong (22), ik ben nog wel zo ouderwets dat ik geen facebook heb... Kun je ze even ergens anders neerzetten? Of anders even mailen (dan stuur ik via PM wel ff m'n mailadres)?

Geplaatst: 21.06.2010 - 17:20
door biadman
kan je ze niet zien? zou een openbaar album moeten zijn...

sorry zie dat het idd niet werkt... ga er morgen even verandering in aanbrengen!

Geplaatst: 21.06.2010 - 17:21
door biadman

Geplaatst: 21.06.2010 - 23:57
door hmv
Ziet er best goed uit. Scheelt een hoop doorroesthoeken. Hoe is het met de ophanging van die pijp gedaan? Hangt hij gewoon in uitlaatrubbers, of is het primitiever opgelost?