Panhardstang
Geplaatst: 20.05.2010 - 22:49
Zoals jullie weten zitten er nu onder mijn 245 Hydra velgen van een 740 met 205-60-16 inch banden. Voor lopen ze mooi vrij langs de veerpoot maar ze moeten niet breder worden of ik moet verlgen met een andere ET waarde nemen maar dan raken ze weer de rand van het scherm.
Achter zitten ze ook goed, ik heb een starre achter as dus inveren gaat rechtstandig naar beneden. Ik heb bijna 3 cm tussen de zijkant van de band en het binnenscherm.
Maar nu komt het, bij het nemen van een bocht en in de bocht gelijk een drempel (best wel een forse) hoorde ik een hoop gepiep. En nu moet ik zeggen dat ik ff te hard naar mijn mening de drempel nam. Maar na inspectie bleek de zijkant van het linker achter wiel een moment aan te lopen dat ik de bocht nam en direct een drempel op ging.
Ik weet dat een auto met een starre achteras altijd een beetje met zijn kont loopt wiebelen, echter dat komt door de flexibeliteit van de banden want de panhard stang vangt de zijdelingse beweging op.
Ik denk dat mijn rubbers van de panhardstang op zijn, kan het dan zo zijn dat de achteras dan 3 cm naar links verplaatst, in zo'n geval als ik vanavond heb mee gemaakt.
Want dat zou betekenen dat bij een snelweg bocht bijv een scherpe af op oprit de as dan ook 3 cm verplaatst (centrifugale krachten)
Achter zitten ze ook goed, ik heb een starre achter as dus inveren gaat rechtstandig naar beneden. Ik heb bijna 3 cm tussen de zijkant van de band en het binnenscherm.
Maar nu komt het, bij het nemen van een bocht en in de bocht gelijk een drempel (best wel een forse) hoorde ik een hoop gepiep. En nu moet ik zeggen dat ik ff te hard naar mijn mening de drempel nam. Maar na inspectie bleek de zijkant van het linker achter wiel een moment aan te lopen dat ik de bocht nam en direct een drempel op ging.
Ik weet dat een auto met een starre achteras altijd een beetje met zijn kont loopt wiebelen, echter dat komt door de flexibeliteit van de banden want de panhard stang vangt de zijdelingse beweging op.
Ik denk dat mijn rubbers van de panhardstang op zijn, kan het dan zo zijn dat de achteras dan 3 cm naar links verplaatst, in zo'n geval als ik vanavond heb mee gemaakt.
Want dat zou betekenen dat bij een snelweg bocht bijv een scherpe af op oprit de as dan ook 3 cm verplaatst (centrifugale krachten)