Pagina 1 van 1

Oliepeilstok afgebroken. HELP!!!!!

Geplaatst: 22.05.2010 - 13:43
door Semmel
Beste mensen,
Aan het begin van het lange weekend is de peilstok voor de motorolie afgebroken (S60/V70/S80 peilstok!). :cry:

De kop is afgebroken tussen de bovenste keerring en het gedeelte met het oog om hem er uit te treklken.

Het ene deel (stuk met keerringen) zit nog in de pijp, net onder de rand. Helaas geen grip om hem te pakken.

Kan ik er gewoon mee rijden tot dinsdag?

Iemand een tip hoe dat stuk in het pijpje er uit is te krijgen?

Bij voorbaat dank voor de tips en het meedenken.

Geplaatst: 22.05.2010 - 14:01
door V70/2.4D/2003
Weet het niet zeker of je daar gewoon mee kunt rijden maar heb je het al geprobeerd met een punttang? Het ding kan hooguit verder naar beneden zakken en dan zal de carterpan los moeten om hem terug te duwen. Kosten dezes: Arbeidsloon, paar liter olie, een nieuwe pakking en een nieuwe peilstok. Wie het beter weet mag het zeggen.

Geplaatst: 22.05.2010 - 14:05
door gsx750r
Hallo Semmel,

Je geeft niet aan over welke motor we het hebben en ik weet helaas niet of wat ik ga vertellen voor álle motoren geldt. Maar dat kun jezelf zo vaststellen of de volgende methode ook voor jouw motor geldt.

In mijn geval (S80 2.0T) is het heel simpel.

Aan de bovenzijde zit de buis waar de peilstok inzit aan het inlaatspruitstuk vast met een enkele bout. Deze los draaien en verwijderen en dan kun je de buis uit de carterpan trekken. Let wel op het O-ringetje dat onderaan de buis zit. (Uiteraard vervangen !)
Als je de buis cpl. met de peilstok eenmaal eruit hebt kun je vanaf de onderzijde de peilstok naar boven uit de buis drukken.

Als het restant nu nog stevig vastzit in de buis dan kun je daar gerust mee blijven rijden tot dinsdag !

Succes
Rob

Geplaatst: 22.05.2010 - 14:49
door Semmel
Jongens, bedankt voor de reactie.

Met een punttang lukt niet , het is vlak afgebroken en dus geen grip.

@Rob, dat met dat boutje bij het inlaatspruitstuk klopt inderdaad. Zit er dus bij het carter geen bevestiging, behalve die O-ring?
Het betreft een 2.5T.

Dus die buis kun je na verwijderen van de peilstok gewoon weer terugsteken in de O-ring in het carter en het boutje bij het spruitstuk weer bevestigen, of moet dat van onderuit?

Thanks again!

Geplaatst: 22.05.2010 - 15:58
door Semmel
De peilstok is eruit. Heb het drukkertje van een balpen er bovenop gelijmd met 2-componenten lijm, ruim uurtje drogen en floep.

De buis demonteren heb ik niet aangedurfd, omdat ik niet zeker was of die o-ring van het carter wel goed blijft zitten of dat je weer een hoop kunst- en vliegwerk moet verrichten, en eventueel een nieuwe O-ring. En dat in het lange weekend zonder Volvo magazijn.

Heb de motor even stationair laten lopen zonder peilstok erin. Nou valt me op dat via deze opening rookdampen ontstnappen.
Ergens had ik eens gelezen dat dan de carterventilatie verstopt is. Klopt dat?
Zou iemand a.u.b. kunnen checken of bij zijn/haar wagen ook rookdampen uit de peilstokopening komt, en of dat normaal is?

Nogmaals ontzettend bedankt voor de moeite.

Geplaatst: 22.05.2010 - 16:33
door V70/2.4D/2003
De creativiteit viert weer eens hoogtij! =D>

En, gelezen hebbende het verzoek, heb ik de mijne eens laten draaien zonder peilstok en inderdaad, hij dampt / rookt. Dus, twee kansen: of bij de mijne zit de carterontluchting ook verstopt of: het hoort zo te zijn. Ik ga er gemakshlave maar vanuit dat dit normaal is.

Geplaatst: 22.05.2010 - 16:50
door Semmel
V70/2.4D/2003 schreef:De creativiteit viert weer eens hoogtij! =D>
Gelukkig met een happy end. Enige wat nog een beetje zorgen baarde, was het feit dat dat stompje tijdens het ontvetten steeds iets verder in de buis wegzakte.
Maar het resultaat mag er zijn. Balpendrukker en stompje van de peilstok zijn stevig aan elkaar gekoppeld, dankzij de Pattex 2-componenten epoxy. Goed spul, snel hard en enorm stevig.
Ik kan in ieder geval weer lekker touren.
En, gelezen hebbende het verzoek, heb ik de mijne eens laten draaien zonder peilstok en inderdaad, hij dampt / rookt. Dus, twee kansen: of bij de mijne zit de carterontluchting ook verstopt of: het hoort zo te zijn. Ik ga er gemakshlave maar vanuit dat dit normaal is.
Nog bedankt voor de snelle service van het nakijken. Als het bij jouw auto ook dampt zal het wel in orde zijn. En anders, gedeelde smart is halve smart. :lol:

Geplaatst: 23.05.2010 - 10:15
door Iroll
De rook die uit de peilstok opening ziet komen is ws gewoon condens wat in de olie terecht komt. Als de olie opwarmt gaat het water verdampen, that's all. Het zal de weg van de minste weerstand kiezen. Als de peilstok erin zit wordt de damp weer via de carterventilatie gedwongen.