Pagina 1 van 7
Roetfilter
Geplaatst: 25.05.2010 - 20:13
door rsnhakan
De roetfilter van mijn V50 (2.0D, bouwjaar 2008) wordt de laatste tijd vrij intensief en onregelmatig gereinigd. Dit is te merken aan de haperingen en trillingen tijdens het rijden wat leidt tot een onnodig hoog brandstofverbruik. Bij de dealer kan men niets vinden. Weet iemand een verklaring en mogelijk een oplossing hiervoor?
(geschreven door mijn vader)
Geplaatst: 25.05.2010 - 20:20
door Delta
Hoi,
Vraag eens aan je vader of hij recentelijk bij een andere pomp zijn diesel tankt. Ik heb een tijdje TinQ getankt en toen had ik ook last van (te) vaak reinigen van het roetfilter, dit scheelde echt merkbaar.
Geplaatst: 25.05.2010 - 20:22
door rsnhakan
Hij tankt altijd bij Shell.
Geplaatst: 25.05.2010 - 20:47
door Popoll
Komt er eigenlijk een vermelding in het display dat hij deze aan het reinigen is? Ik heb dit namelijk nog nooit zien verschijnen.
Geplaatst: 25.05.2010 - 20:49
door rsnhakan
Nee. Je voelt het (niet altijd) en je merkt het aan je verbruik.
Geplaatst: 25.05.2010 - 20:54
door Delta
Is het filter vervangen bij 120.000km ??
Geplaatst: 26.05.2010 - 06:00
door rsnhakan
Delta schreef:Is het filter vervangen bij 120.000km ??
Geen idee. Wij krijgen ook nooit zo'n blaadje mee met wat er allemaal gedaan is.
Geplaatst: 26.05.2010 - 14:37
door Delta
rsnhakan schreef:Delta schreef:Is het filter vervangen bij 120.000km ??
Geen idee. Wij krijgen ook nooit zo'n blaadje mee met wat er allemaal gedaan is.
Zou wel moeten.
Geplaatst: 26.05.2010 - 20:31
door sequence
Off Topic
Wist niet dat we in dezelfde regio wonen.
Groeten uit Wierden
Geplaatst: 27.05.2010 - 06:05
door rsnhakan
sequence schreef:Off Topic
Wist niet dat we in dezelfde regio wonen.
Groeten uit Wierden
Heb je een forumsticker? Kom wel vaak langs Wierden. (wij hebben geen sticker)
Mijn vader voetbalt ook bij Wierden 5
---
Kan ik zelf naar de dealer bellen? Vragen of er een roetfilter vervangen is bij 120k km?
Geplaatst: 27.05.2010 - 08:44
door MauritsvdT
Bij 120k moet het filter vervangen worden.
Mijn beurt is pas bij 130k, dus ik heb het filter er nog onder zitten tot dan.
Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat er een melding op de display komt dat het filter aan onderhoud toe is, het tankje met regenereer vloeistof kan leeg raken maar daar krijg je een melding van.
Verder gaf het geen enkel probleem om er iets langer mee door te rijden volgens de dealer.
En ja, je kan gewoon de dealer bellen om even in het systeem te kijken of het vervangen is.
Geplaatst: 27.05.2010 - 14:45
door Delta
Tja, die van mij ging dus precies bij 119.000km stuk. Volgens de monteur had ik toen wel mazzel dat de turbo geen schade had opgelopen (schijnt voor te kunnen komen) dus of doorrijden zonder risco is.......
Ik zit nu op 180.000+ maar heb verder geen last meer van het filter gehad.
Pieter
Geplaatst: 27.05.2010 - 15:25
door rsnhakan
Heb de dealer net gebeld. Die heeft mij verteld dat de roetfilter bij de 120000 km vervangen is.
Geplaatst: 28.05.2010 - 19:25
door rsnhakan
En nu? :roll:
Geplaatst: 29.05.2010 - 19:59
door Fransosowitz
Dit probleem heb ik ook al tijden en is het grootste frustratiepunt van mijn V50. Heb er al diverse keren over gesproken op dit forum en bij de dealer. Heel vervelend probleem, voornamelijk bij het rijden binnen de bebouwde kom: vloeiend optrekken is er niet bij, langzaam rijden met weinig toeren resulteert in schokkerig rijden, hoog verbruik (bv ca 9l/100km bij 60km/h in de 4-de versnelling) enz. Heb dit probleem al heel lang en gebeurde tot enkele maanden geleden ongeveer 1 keer per tank diesel. Sinds enkele maanden gebeurt dit vaker, ca 3 keer per tank diesel. Maar nu, sinds enkele weken zelfs elke 50 km! En ook mijn roetfilter is gewoon vervangen bij 120.000km. Heel vervelend dus allemaal. Afgelopen vrijdag moest de auto voor de beurt (164.000km) en heb ik o.a. dit probleem aangekaart. Bij het ophalen van de auto stond er niets op de werkbon dat aangaf dat de monteur naar dit probleem gekeken heeft. De betreffende monteur was helaas al weg dus ik wordt a.s. maandag gebeld door de Volvo garage wat er aan gedaan is.
Maar ik weet nu al dat het probleem er nog steeds is...: vrijdagavond naar Zwolle geweest (ca65km enkele reis) en zowel op de heenweg is de regeneratie gedaan als op de terugweg... Erg vervelend dus!
Ben benieuwd hoe dit probleem opgelost wordt bij jullie. als ik iets meer weet zal ik dit posten in dit topic.
Geplaatst: 29.05.2010 - 20:13
door rsnhakan
Nog iemand met hetzelfde probleem... Ik hoop wel dat ze dit oplossen voordat we naar Turkije gaan.
Als ik/we wat meer weten zal ik het ook zeker melden!
Geplaatst: 29.05.2010 - 20:16
door Fransosowitz
Heb net dik 6000km achter de kiezen (vakantie naar Portugal) met dit probleem elke 50km + een niet werkende airco... Was best warm met 35 graden!

Ik help jullie hopen dat het probleem snel opgelost is!
P.S.: airco werkt weer sinds de nieuwe condensator van afgelopen vrijdag.
Geplaatst: 02.06.2010 - 13:45
door Fransosowitz
Heb een afspraak gemaakt met de dealer op 16 juni om naar dat regeneratieprobleem te kijken.
Bij jullie al nieuws?
Geplaatst: 02.06.2010 - 14:36
door 360Degreez
MauritsvdT schreef:Bij 120k moet het filter vervangen worden.
Mijn beurt is pas bij 130k, dus ik heb het filter er nog onder zitten tot dan.
Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat er een melding op de display komt dat het filter aan onderhoud toe is, het tankje met regenereer vloeistof kan leeg raken maar daar krijg je een melding van.
Verder gaf het geen enkel probleem om er iets langer mee door te rijden volgens de dealer.
En ja, je kan gewoon de dealer bellen om even in het systeem te kijken of het vervangen is.
Regenereren gebeurt toch gewoon met je dieselbrandstof?
Altijd gedoe met die verdomde roetfilters en egr systemen. We betalen veel meer wegenbelasting omdat we diesel rijden maar de premie gaat niet omlaag als we roetfilters en EGR systemen monteren om de uitstoot nagenoeg gelijk aan een benzinemotor te krijgen. Is dat krom of is dat krom.. net zoals wanneer je op gas rijdt...
Na informeren bij een keurmeester blijkt overigens dat wanneer je Retrofit filter versleten is, en de motor volgens APK normen fijnstof uitstoot je het filter gewoon kunt weglaten. Dit wordt automatisch in de administratie verwerkt.
Wel loop je dan natuurlijk tegen een elektronisch probleem aan, misschien is hier iets op te vinden in de vorm van een software aanpassing of terminator op de stekker waar normaal gesproken de sensor van je roetfilter zit.
Geplaatst: 02.06.2010 - 15:26
door rsnhakan
Fransosowitz, wij hebben (nog) geen afspraak gemaakt. De auto gaat zo'n 2 weken voor de zomervakantie voor een zomer check en nog wat andere zaken naar de dealer. Ik heb mijn vader er nog niet over gesproken of het probleem nog steeds gaande is, zal het hem vanavond vragen. Ben benieuwd naar de uitslag bij jou!
360Degreez, een benzinemotor stoot meer CO2 uit. (als ik het goed heb) Dus snap je zin niet helemaal. De filter is al eenmaal vervangen en de auto is niet van ons, dus ik weet niet of wij hier invloed op kunnen uitoefenen.