Pagina 1 van 2
Automaat stand '3/4' gebruiken i.p.v. 'D' ?
Geplaatst: 26.05.2010 - 10:51
door Mr. Ed
Gisteren een proefrit met de V70 ('01, 170pk aut.) gemaakt met het hoofd werkplaats van de Volvo-dealer. Bij het wegrijden zie ik dat hij de automaat in z'n '4' zet. Verbaasd, vraag ik of hij hem niet in de 'D' moet zetten . Terwijl hij lekker blijft gassen vertelt hij me dat in deze stand de auto - net als in de bergen - niet steeds hoeft te schakelen en daarom (net als '3') zijn voorkeur heeft boven de 'D', mits hij niet rijdt in stadsverkeer. Ik begrijp tevens dat hij hem op de snelweg wel in 'D' zet.
Zijn er meer rijders onder jullie die zo rijden en wat is de ervaring (praktisch, verbruik, snelheid, etc.) ?
Geplaatst: 26.05.2010 - 10:58
door Walter
in de '4' gebruikt ie alleen de vijfde versnelling niet. de rest werkt hetzelfde. Handig als je bv op de autobahn de berg op of af moet maar verder...
Geplaatst: 26.05.2010 - 11:00
door Mr. Ed
Die reden was mij idd al bekend. Deze chef gebruikt 'm dus altijd zo. Uiteraard had ik even door moeten vragen, maar er zijn ongetwijfeld redenen voor dit gebruik in NL
Geplaatst: 26.05.2010 - 11:43
door M@rcel
Wat ik me erbij voor kan stellen is dat je zo voorkomt dat de bak bij 60 naar zijn vijf schakelt en weer terug bij gas los. Rijdt misschien wat relaxter in de stad?
Geplaatst: 26.05.2010 - 14:14
door sbv
slecht denken van mijn kant, misschien wat mis met de bak ?
Geplaatst: 26.05.2010 - 14:26
door Mr. Ed
Overall bij alle Volvo's bedoel je dan? Met mijn bak is verder niets mis. Natuurlijk zijn de bakken sinds 2001 fors verbeterd. Hij schakelde direct vanaf 'nul' al in '4' alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Geplaatst: 26.05.2010 - 14:40
door 945i
Bij een goed werkende automaat een volstrekt zinloze actie.
Geplaatst: 26.05.2010 - 15:03
door hogie
Even voor de duidelijkheid,
Bij stilstand zet je de versnelling al in zijn 4?
Schakelt hij dan ook automatisch op naar zijn 4 en dan niet hoger?
Op trek je op in zijn 4?
Wat is het voordeel van zo'n actie???
Geplaatst: 26.05.2010 - 15:16
door Mr. Ed
Bij stilstand idd direct in z'n 4, volgens mij tot 4 en niet hoger en niet optrekken in 4 (voor zover ik goed heb opgelet, we gingen proefrijden i.v.m. remmen en stabilisator dus daar was mijn aandacht). Voordeel van de actie zou moeten zijn dat 'ie minder schakelt en rustiger rijdt. Heb het nog niet geprobeerd vandaag, de V70 is onderweg.
Geplaatst: 26.05.2010 - 15:18
door Walter
belangrijkste eigenschap is dat ie dan in de 4e afremt op de motor. Stel dat je op de autobahn met de sleurhut een heuvel afgaat zegmaar.
Geplaatst: 26.05.2010 - 15:19
door 945i
Dat klopt, hij schakelt idd. minder, de 5 doet immers niet mee... Weet je, als je hem in 3 zet dan....

Geplaatst: 26.05.2010 - 16:02
door Mr. Ed
Ja, je kan er de grap wel van inzien. Alleen acht ik een chef werkplaats van bijna 65 die al 40 jaar aan 'onze auto's' sleutelt iets beter bij de les en haalt hij uit deze actie denk ik meer profijt dan wij denken......
Geplaatst: 26.05.2010 - 20:35
door Gast
Ik zou de auto wel eens gewoon willen horen schakelen.
Onduidelijk verhaal.
Geplaatst: 26.05.2010 - 20:45
door Msuidgeest
Een automaat is juist bedoelt voor automatisch schakelen. Ik zet haar altijd in D, behalve binnen de bebouwde kom en met de caravan er achter.
Ik heb gemerkt dat de auto beter rijdt bij iets hogere toerentallen in de stad en met een zware caravan gaat het allemaal wat soepeler. Daarnaast is het verbruik in 3 ipv D lager.
Maar zonder karretje of binnen bebouwde kom ... D.
Geplaatst: 26.05.2010 - 20:52
door Mr. Ed
Het heeft niets met mijn wagen te maken Alex, de eerste schakeling vanuit P was dan ook die naar 4. Het gaat om het algemene principe dat je i.p.v. D in 3/4 rijdt. Het feit dat een chef werkplaats dit doet en dat met een reden (minder schakelingen) was voor mij reden om het hier eens aan te kaarten. Maar als niemand anders het voordeel ervan weet, dan houd ik me aan het simpele principe van D(oorgaan). De volgende keer dat ik de chef weer zie zal ik er nog eens specifiek naar vragen. Mocht iemand alsnog weten hoe het zit dan hoor ik het graag.
Overigens ben je altijd welkom om de auto te horen schakelen, maar dat lijkt me niet nodig
Geplaatst: 26.05.2010 - 20:54
door Gast
Soms schakel ik met de hand (geartronic) puur om af te remmen op de motor.
Anders blijf je op die rem staan.

Geplaatst: 26.05.2010 - 20:58
door Mr. Ed
Msuidgeest schreef:...altijd in D, behalve binnen de bebouwde kom en met de caravan er achter. Ik heb gemerkt dat de auto beter rijdt bij iets hogere toerentallen in de stad en met een zware caravan gaat het allemaal wat soepeler. Daarnaast is het verbruik in 3 ipv D lager.
Dat is dan dus een bevestiging van hetgeen ik gisteren heb gehoord/gezien. Caravan heb ik niet, maar als ik dus niet boven de ca. 80 km/h kom, kan ik als ik jou begrijp dus inderdaad beter 3 (en 4?) gebruiken i.p.v. in D te duwen. Heeft het dan te maken met het gewicht van de auto dat door de 3 beter weg komt?
Geplaatst: 26.05.2010 - 21:02
door Mr. Ed
AlexV70 schreef:Soms schakel ik met de hand (geartronic) puur om af te remmen op de motor.
Anders blijf je op die rem staan.

Geartronic...... tsja... dat zat helaas niet bij de prijs/model in. Dat terugschakelen mis ik wel ja sinds de overstap naar de automaat. Dat op de rem staan kost trouwens ook flink wat duiten want het heeft afgelopen tot vroegtijdige vervanging van remmen geleid.
Geplaatst: 26.05.2010 - 22:48
door 945i
Mr.Ed, de auto gaat gewoon vanuit 1 van start, hij gat alleen niet verder dan 3 resp. 4.
En dan heb je idd. minder schakelmomenten en rem je meer af op de motor bij snelheden boven 50-70 km/h. Het is wel zo dat de motor meer toeren maakt (comfort verlagend) en onzuiniger rijdt bij die snelheden..
Geplaatst: 30.05.2010 - 10:15
door Niels_#
Mr. Ed schreef:Ja, je kan er de grap wel van inzien. Alleen acht ik een chef werkplaats van bijna 65 die al 40 jaar aan 'onze auto's' sleutelt iets beter bij de les en haalt hij uit deze actie denk ik meer profijt dan wij denken......
Misschien overschat je de beste man :razz:

3 en 4 zijn niets meer dan maximale versnellingen waarbij de bak simpelweg niet verder schakelt en daardoor op de motor afremt. Het kan zijn dat het management het karakter van de bak beinvloed en tot z'n 4 andere schakelmomenten kiest. Vanuit de gedachte dat de bak dit dan moet beschouwen als het moment waarop er (zware) aanhanger achter hangt kan ik me niet voorstellen dat de schakelmomenten dan fijner zijn voor gewoon dagelijks gebruik. Dan kom je namelijk bij de argumenten die 945i hierboven noemt. De motor zal meer toeren willen maken en langer doortrekken.
Ik ga het eens proberen met mijn D5 automaat
