Pagina 1 van 2
inbouw nieuw aircosysteem ?
Geplaatst: 27.05.2010 - 11:47
door Kobus gaat naar Appelscha
de volvodealer zag bij het laatste onderhoud een speling in de pakking bij de aircopomp.
gezien het bedrag dat hij voor reparatie in rekening wilde brengen, dacht ik aan een second opinion bij een aircospecialist.
deze aircoboer ziet verder lekken op de condensor en op de aircopomp en zegt dat de pomp zich heeft opengepompt en dat het systeem is vervuild met deeltjes die de lekken hebben veroorzaakt, verder is de magneetkoppeling versleten
hij adviseert een grote ingreep, schoonmaak (3 x spoelen omdat het ventiel er niet afkan zonder het dashboard uit te bouwen) en opbouw met 'originele onderdelen'. ik denk erover dat te laten doen. vraag me alleen af:
1. kent iemand de zexel compressor, is dat de originele en is ie goed ?
2. wat zou zoiets mogen kosten ?
Geplaatst: 27.05.2010 - 12:10
door Rippie V70
Nounou, dat is nogal!
Het lijkt me dat een airco van 5 jaar oud niet helemaal aan gort zou mogen zijn!
Doet hij nog wel iets, of koelt hij totaal niet meer?
Ik zou eerder eerst (indien nodig) de pomp vervangen en de magneetkoppeling, want dat lees je wel meer.
Het systeem moet dan zowiezo opnieuw gevuld worden.
Geplaatst: 28.05.2010 - 11:29
door R_P
Ik krijg al mijn info van Volvo-forums, dus onderstaande info is van horen-zeggen:
De magneetkoppeling is een bekend probleem en is een vrij simpel werkje. Tenminste als je handig(er dan mij) bent en een brug hebt. Heeft te maken met een te grote afstand van de drijfriem-naar-pomp-koppeling waardoor de mechanische koppeling niet of alleen soms tot stand komt. Wordt vaak gerepareerd met een broodjeszak-clip

Geplaatst: 28.05.2010 - 14:47
door Ramon&Ramon
Je kunt beter is een goeie diagnose laten doen alvorens te gaan sleutelen.
Als ik bovenstaande tip lees ,heb ik er al weinig vertrouwen in..
Geplaatst: 28.05.2010 - 15:58
door Kobus gaat naar Appelscha
Doet hij nog wel iets, of koelt hij totaal niet meer?
hij werkt
diagnose dealer is de speling in de koppeling, koppeling pomp wordt gedeomonteerd en door verwijderen chimmies wordt de speling kleiner, doe ik dat niet dan werkt de airco niet bij grote hitte niet aanslaat
diagnose aircoservice is: lekkage plekken op condensor en aircocompressor, de airco is 'opengepompt', magneetkoppeling schakelt 'lange tijd in om een hoog koppel te overbruggen', slijtage van de pomp zal metaaldeeltjes door het systeem hebben gepompt.
vraag is eigenlijk ook of, als de aircoservice gelijk heeft, een volvo dealer met een goede reputatie, dit niet had kunnen zien ?
Geplaatst: 28.05.2010 - 16:53
door R_P
Ramon&Ramon schreef:Je kunt beter is een goeie diagnose laten doen alvorens te gaan sleutelen.
Als ik bovenstaande tip lees ,heb ik er al weinig vertrouwen in..
Da's dan de tijdelijke fiks (met het broodclipje).
Wat er bij "diagnose dealer" wordt geschreven is de oplossing die ik bedoel.
Geplaatst: 29.05.2010 - 10:54
door Ramon&Ramon
Kobus gaat naar Appelscha schreef:Doet hij nog wel iets, of koelt hij totaal niet meer?
hij werkt
diagnose dealer is de speling in de koppeling, koppeling pomp wordt gedeomonteerd en door verwijderen chimmies wordt de speling kleiner, doe ik dat niet dan werkt de airco niet bij grote hitte niet aanslaat
diagnose aircoservice is: lekkage plekken op condensor en aircocompressor, de airco is 'opengepompt', magneetkoppeling schakelt 'lange tijd in om een hoog koppel te overbruggen', slijtage van de pomp zal metaaldeeltjes door het systeem hebben gepompt.
vraag is eigenlijk ook of, als de aircoservice gelijk heeft, een volvo dealer met een goede reputatie, dit niet had kunnen zien ?
Waarom de pomp demonteren om de magneetkoppeling af te stellen?
Geplaatst: 30.05.2010 - 11:37
door Kobus gaat naar Appelscha
Waarom de pomp demonteren om de magneetkoppeling af te stellen?
ik heb geen idee
hoorde ook dat je dit eenvoudig (tijdelijk) kunt corrigeren door 'een tik' te geven. kwestie van 10 minuten werk en je kunt voort
maar de vraag blijft of een volvodealer had moeten/kunnen zien wat de aircoboer mij voorspiegelt.......
Geplaatst: 30.05.2010 - 11:49
door Wolfs XC
Anders ga je voor een 3rd opinion naar een andere airco specialist of Volvo dealer? Kijken wat voor diagnose hij stelt.
Geplaatst: 02.06.2010 - 11:45
door Kobus gaat naar Appelscha
Anders ga je voor een 3rd opinion naar een andere airco specialist of Volvo dealer? Kijken wat voor diagnose hij stelt.
deze tip heb ik ter harte genomen met de frappante uitkomst:
diagnose dealer klopt maar de magneetkoppeling kan de ruimte met gemak overspannen, dit levert ook geen problemen op bij hoge temperaturen,
'op dit moment heeft het geen zin er iets aan te doen', was de conclusie
gevraagd naar de lekken, was de reactie dat die er niet zaten en als dat wel zo was, dan was het systeem al uitgeschakeld......
had de pomp zich misschien 'opgengepompt' ?
'geen sprake van' , was het antwoord....
conclusie is: volvo diagnose was correct, maar de ingreep zou te voorbarig zijn, de aircoboer uit bunschoten spakenburg liegt en kruitbosch en de weerd in deventer heeft mij (zo lang) goed geadviseerd !
Geplaatst: 02.06.2010 - 12:01
door Rippie V70
Nounou, dat is nogal!
Het lijkt me dat een airco van 5 jaar oud niet helemaal aan gort zou mogen zijn
Inderdaad dus.... Niet aan gort....
Geplaatst: 04.06.2010 - 08:01
door TheoStek
Als de magneetkoppeling speling heeft wordt idd in veel voorkomende gevallen de pomp gedemonteerd, reden is dat de trekker niet geplaatst kan worden op koppeling door de beperkte ruimte.
Bij een S60 kom je er helemaal niet onderuit, omdat de pomp juist boven het subframe plakt, en die moet ook zakken.
Geplaatst: 04.06.2010 - 11:24
door Ramon&Ramon
TheoStek schreef:Als de magneetkoppeling speling heeft wordt idd in veel voorkomende gevallen de pomp gedemonteerd, reden is dat de trekker niet geplaatst kan worden op koppeling door de beperkte ruimte.
Bij een S60 kom je er helemaal niet onderuit, omdat de pomp juist boven het subframe plakt, en die moet ook zakken.
Onzin dus,Volvo heeft daar een mooi gereedschapje voor,dus leeghalen en demonteren is niet nodig!
Geplaatst: 04.06.2010 - 19:24
door TheoStek
Klopt is onzin...wat ik kraam, maar zo wordt ook dikwijls onzin utgekraamd door derden, weten van tuuten of blazen.
Dat gereedschapje wat VOLVO heeft heb ik ook, ik heb het niet over de M5 boutjes, de 1ste S 60 staat gereed op 14 juni a.s dus als het volgens jou onzin is :roll: nodig ik je uit om op 14 juni naar Maastricht te komen dan mag jij die onzin ondervinden.
Geplaatst: 05.06.2010 - 13:03
door Ramon&Ramon
TheoStek schreef:Klopt is onzin...wat ik kraam, maar zo wordt ook dikwijls onzin utgekraamd door derden, weten van tuuten of blazen.
Dat gereedschapje wat VOLVO heeft heb ik ook, ik heb het niet over de M5 boutjes, de 1ste S 60 staat gereed op 14 juni a.s dus als het volgens jou onzin is :roll: nodig ik je uit om op 14 juni naar Maastricht te komen dan mag jij die onzin ondervinden.
Ik wist niet dat je kwaad werd?
Beetje ver naar Maastricht vind ik zelf,we hebben hier bij Volvo ook genoeg Volvo,s om aan te sleutelen

Geplaatst: 05.06.2010 - 13:05
door Ramon&Ramon
Dat er veel onzin uitgekraamd wordt,ondersteun ik helemaal.
Geplaatst: 19.07.2010 - 12:51
door R_P
Rippie V70 schreef:Nounou, dat is nogal!
Het lijkt me dat een airco van 5 jaar oud niet helemaal aan gort zou mogen zijn
Inderdaad dus.... Niet aan gort....
Zowel airco-radiator als verdamper aan gort. Is dat dan wel "Airco" aan gort?
Da's namelijk mijn status...
OK, hij is 6 jaar oud...
Ik ben erg blij met mijn Volvo... :roll:
(Bevestigd door twee aircospecialisten, kosten >>1500 euro.... ik dacht het dus niet, ik spaar wel even door voor een Japanse auto...)
Geplaatst: 19.07.2010 - 13:01
door Rippie V70
« Rippie V70 » :Citeer:Nounou, dat is nogal!
Het lijkt me dat een airco van 5 jaar oud niet helemaal aan gort zou mogen zijn
Inderdaad dus.... Niet aan gort....
Zowel airco-radiator als verdamper aan gort. Is dat dan wel "Airco" aan gort?
Da's namelijk mijn status...
OK, hij is 6 jaar oud...
Ik ben erg blij met mijn Volvo...
(Bevestigd door twee aircospecialisten, kosten >>1500 euro.... ik dacht het dus niet, ik spaar wel even door voor een Japanse auto...)
Dat snap ik, lullig man. Is er niet iets van coulance, of gebruikte onderdelen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de mijne ook wel een paar dingetjes heb waar ik jeuk van krijg aangaande de levensduur/betrouwbaarheid.
Het imago van Volvo was toch eigenlijk wel anders. Van een auto van nieuw ruim 50 mille zou het toch wel anders mogen zijn.
VWB een japanner... Kijk eens naar Toyota en die betrouwbaarheid... Zou ik ook maar niet doen. Die 2.2 Dcat is echt niet best! koppakkingen bij de vleet.
Daarnaast zuipt dat blok gigantisch.
Ik denk dat je misschien beter af zou zijn met een merc....
Geplaatst: 19.07.2010 - 13:15
door Oceanracer
Een ex-politie heeft meestal geen ECC, maar handmatige airco. Zonder ECC heb je ook geen nablaasfunctie, waardoor je verdamper na gebruik nat blijft en gaat corroderen. Om corroderen te voorkomen, dien je dan voor aankomst de compressor uit te schakelen zodat de verdamper kan drogen. Het komt nauwelijks voor dat bij de V70N de verdamper gaat lekken.
De condensor gaat er wel na een paar jaar aan. Plek van de condensor is erg gevoelig voor steenslag. Veel meer dan € 400,00 hoeft dat niet te kosten.
Geplaatst: 19.07.2010 - 15:28
door R_P
Oceanracer schreef:Een ex-politie heeft meestal geen ECC, maar handmatige airco. ... Het komt nauwelijks voor dat bij de V70N de verdamper gaat lekken.
Dan heb ik dus weer geluk
Ja, ik heb volgens mij ECC (temperatuurgeregelde knopjes voor zowel bestuurder als de bijrijder, zie foto), en ik heb zoals gezegd dus twee bedrijven ernaar laten kijken, de eerste zei dat de sniffer in de auto tekeer ging dus dat ze vermoedden dat de verdamper lek was, de tweede heeft dit afgelopen week bevestigd. Uiteraard heb ik gevraagd of dit niet de koppelingen konden zijn, de airco werkte volgens mij voordat ik het motorblok liet vervangen, maar dat was het volgens het tweede bedrijf absoluut niet! (Het eerste bedrijf, waar ik nog en gratis hervulling van tegoed heb, is inmiddels failliet...) Daarnaast heb ik ook zelf de vlek gezien op de voorste radiator van de tracing-vloeistof.
