Pagina 1 van 1
kachelradiator uitbouwen
Geplaatst: 20.01.2006 - 18:12
door v40pokemon
Mijn kachelradiator is lek. Wanneer je de temp. van de ecc op warm durft te draaien, slaat de gehele voorruit dicht met verdampte koelvloeistof.
Iemand ervaringen met het uitbouwen van het dashboard PH1? Zijn er speciale aandachtspunten?Ik ben in het bezit van een vraagbaak, dus kom een heel eind:D
Geplaatst: 20.01.2006 - 20:38
door arnoud
Misschien helpt deze
handleiding ook nog? (uit vadis)...
Geplaatst: 21.01.2006 - 05:20
door v40pokemon
Misschien helpt deze handleiding ook nog? (uit vadis)...
Ja Prima, dank je. Ik zal er vanmiddag aan moeten beginnen. Weet iemand of het schadelijk is wanneer ik vanmiddag de accu loshaal en pas maandagavond, als de klus geklaard is, weer spanning op het systeem is. Met het oog op de LPI-installatie misschien? (geheugenverlies?)
Geplaatst: 22.01.2006 - 10:13
door v40pokemon
Het is gelukt, de kachelradiator is eruit en hartstikke lek aan de onderkant langs de lamellen... Als het goed is komt morgen de nieuwe binnen (gewoon bij de dealer) en kunnen we alles weer terug gaan zetten. Uitbouwen duurde bij mij 4 uur. Tevens heb ik de druk van de airco af moeten halen en de airco-unit in de auto verwijderd om de kachelradiator eruit te krijgen. Het kan ook anders volgens mij, maar mijn systeem moest toch een keertje nieuw gas krijgen (is nog origineel uit '97)
Geplaatst: 22.01.2006 - 11:29
door arnoud
Viel dit stuk van de werkzaamheden mee of tegen? Ik zit namelijk te dubben of ik iets aan 't lek in mijn ventilatie richting de ramen boven 't dashboard moeten doen, zoals in een ander draadje al aangegeven maar het dashboard demonteren op zoek naar een lek is me op dit moment nog net iets te veel
Vooral ook omdat ik geen garage heb en dan alles buiten op straat zou moeten doen... Wat bescheiden knutselwerk lukt wel maar vooral het idee dat ik de boel niet meer in elkaar ga krijgen schrikt af

Geplaatst: 22.01.2006 - 13:09
door v40pokemon
Het is een tijdrovende klus, maar valt op zich nog wel mee. Overigens sta ik ook gewoon op straat te werken. Ik heb zelf ook geen garage, dus jas aan, sjaal om en beginnen...
Geplaatst: 23.01.2006 - 12:31
door JosB
v40pokemon schreef:........ Tevens heb ik de druk van de airco af moeten halen en de airco-unit in de auto verwijderd om de kachelradiator eruit te krijgen. Het kan ook anders volgens mij, maar mijn systeem moest toch een keertje nieuw gas krijgen (is nog origineel uit '97)
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Potver.... weet je niet dat dit:
A. hartstikke schadelijk is voor het milieu.
B. verplicht ge re-cycled dient te worden.
C. hartstikke slecht is voor je AC systeem om het zo open te laten liggen, of had jij de speciale doppen om de aansluitingen aan beide zijden af te dichten?
Zo dat ben ik kwijt, sorry hoor
Rond 1997 is Volvo overgestapt van het oude bekende R12 als koelmedium en werd er van af dat moment R134a gebruikt (nu nog steeds trouwens).
Mocht jou systeem nog R12 gehad hebben dan heb je een probleem, dat mag en kan i.v.m. milieueisen niet meer gebruikt worden (de garages hebben het dan ook niet meer).
Dat zou betekenen dat je extra kosten krijgt door het uitvoeren van een z.g.n. retro-fit waarbij de olie, de O-ringen en accumulator/droger vervangen wordt.
Succes,
Geplaatst: 23.01.2006 - 12:59
door Hans
Kom je nu mee...
Wonen jullie allebei in Eindhoven.....

Geplaatst: 23.01.2006 - 13:10
door smokingman
JosB schreef:v40pokemon schreef:........ Tevens heb ik de druk van de airco af moeten halen en de airco-unit in de auto verwijderd om de kachelradiator eruit te krijgen. Het kan ook anders volgens mij, maar mijn systeem moest toch een keertje nieuw gas krijgen (is nog origineel uit '97)
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Potver.... weet je niet dat dit:
A. hartstikke schadelijk is voor het milieu.
B. verplicht ge re-cycled dient te worden.
C. hartstikke slecht is voor je AC systeem om het zo open te laten liggen, of had jij de speciale doppen om de aansluitingen aan beide zijden af te dichten?
Zo dat ben ik kwijt, sorry hoor
Rond 1997 is Volvo overgestapt van het oude bekende R12 als koelmedium en werd er van af dat moment R134a gebruikt (nu nog steeds trouwens).
Mocht jou systeem nog R12 gehad hebben dan heb je een probleem, dat mag en kan i.v.m. milieueisen niet meer gebruikt worden (de garages hebben het dan ook niet meer).
Dat zou betekenen dat je extra kosten krijgt door het uitvoeren van een z.g.n. retro-fit waarbij de olie, de O-ringen en accumulator/droger vervangen wordt.
Succes,
Een kleine aanvulling. 1997 klopt niet. Het is namelijk al vanaf 01-01-1994 verboden om nieuwe installaties af te vullen met R12. Dat betekent dat alle Volvo's van 1994 en later met het koudemiddel R134a gevuld zijn.
Overigens heb je, als je de leidingen losgedraait hebt zonder het systeem te laten ledigen door een erkend bedrijf, een milieudelict begaan. [-X
Geplaatst: 23.01.2006 - 13:51
door v40pokemon
Aangezien ik geregistreerd BOA ben, zou dat voor mij helemaal problemen moeten geven :oops: Vertel het AJB niet verder!
En hoe zit dat dan met al die lekkende systemen? Die plegen ieder op zich dan toch ook een delict? :roll:
Alle bomen staan in ieder geval nog overeind...
Gelukkig heb ik inderdaad R134a. Overigens had ik op mijn 760 al R134a (waarschijnlijk al ooit aangepast)
Krijg net telefoontje dat de nieuwe in backorder staat. Das balen :?
Dan maar wachten en de dagen voortzetten in een huurauto; Corsa diesel(zal toch mijn km's moeten maken :shock: )
Geplaatst: 23.01.2006 - 16:49
door JosB
smokingman schreef:Een kleine aanvulling. 1997 klopt niet. Het is namelijk al vanaf 01-01-1994 verboden om nieuwe installaties af te vullen met R12. Dat betekent dat alle Volvo's van 1994 en later met het koudemiddel R134a gevuld zijn.
Overigens heb je, als je de leidingen losgedraait hebt zonder het systeem te laten ledigen door een erkend bedrijf, een milieudelict begaan. [-X
Ik was al niet helemaal zeker van dat 1997 :razz: is ook al zo ver... lang geleden.
Vroeguh toen ik jong was

Geplaatst: 24.01.2006 - 19:24
door v40pokemon
vandaag de kachelradiator binnen. Vanuit Oostenrijk! Pirma service van de dealer en een nette korting gekregen. Morgen gaan we maar weer alles opbouwen... Kzal 's kijken of ik af en toe een kiekje kan maken.
Geplaatst: 24.01.2006 - 20:25
door smokingman
Succes met dichtbouwen van het geheel.
Geplaatst: 28.01.2006 - 16:15
door JosB
hans anesthesie schreef:Kom je nu mee...
Wonen jullie allebei in Eindhoven.....

Hoezo, staat gewoon in m'n profiel hoor
En uhh @ v40pokemon
Succes met dat buiten sleutelen, met dit weer heb je het kacheltje hard nodig.
Geplaatst: 29.01.2006 - 12:34
door v40pokemon
Gelukkig is het al gebeurd. Woensdag de middag vrij gepakt en alles afgemaakt. Perfect in orde; is nog nooit zo warm geweest !
