Pagina 1 van 2

D5 rookt, zuipt en start matig

Geplaatst: 30.05.2010 - 18:46
door Vliegende Baksteen
Sinds een maand of twee doet m'n D5 wat ik zelf al heb opgegeven: roken en zuipen. En starten gaat wel, maar zelfs met een warme motor kost het een slag of vier voordat 'ie aanslaat.

Roken zie je vooral goed op de snelweg. Rustig 100-120 op de cruise control en dan een beetje gas bij geven. En dan bedoel ik ook een beetje, dus niet vol het gas intrappen. Een dikke pluim is steevast het resultaat.

Het verbruik ligt de laatste tijd rond de 1 op 12. Driekwart snelwegkilometers, rustig rijden, maar dit maakt weinig verschil. Eerder haalde ik 1 op 16 met gemak.

Wordt dit een prijzig retourtje dealer voor een stel nieuwe injectoren of zijn er nog andere mogelijke boosdoeners?

Geplaatst: 30.05.2010 - 21:57
door mad
Misschien eens een beurt bij de dealer? Mag niet gebeuren bij regulier onderhoud en normaal gebruik. Of je hebt een kat in de zak gekocht.

Geplaatst: 30.05.2010 - 21:57
door edraket
Intercooler of luchtslang zou ik eerst even controleren. Die willen nog wel eens lek gaan. Even zoeken.

Geplaatst: 30.05.2010 - 22:03
door toppertje
edraket schreef:Intercooler of luchtslang zou ik eerst even controleren. Die willen nog wel eens lek gaan. Even zoeken.
dit was ook mijn eerste gedachte,maar daar zou hij nog wel
normaal om moeten starten/aanslaan.

@vliegende baksteen,trekt de auto nog wel als voorheen?

Geplaatst: 30.05.2010 - 22:54
door Ramon&Ramon
Lekke injector of meerdere..

Geplaatst: 30.05.2010 - 22:54
door Vliegende Baksteen
toppertje schreef:@vliegende baksteen,trekt de auto nog wel als voorheen?
Voor m'n gevoel is er iets minder vermogen, maar ik heb bij het stoplicht nog geen stopwatch gebruikt. Het is nog steeds geen slak 8)
edraket schreef:Intercooler of luchtslang zou ik eerst even controleren. Die willen nog wel eens lek gaan. Even zoeken.
Als één van die slangen lek is, zou je dat moeten horen als je 'm stationair laat draaien en je je hoofd erboven houdt? Of is er een betere testmethode zonder brandblaren op te lopen?
Ramon&Ramon schreef:Lekke injector of meerdere..
Geen twijfel mogelijk? Slik...
Allemaal tegelijk laten vervangen of is dat niet per se nodig?

Geplaatst: 06.06.2010 - 14:14
door Vliegende Baksteen
Bij de dealer heeft men geconstateerd dat de intercooler lek is. En inderdaad, er ligt een beetje troep onder. De injectoren geven geen storingscodes af en de retour-hoeveelheid is ook bij alle vijf hetzelfde. Alleen al het laten testen van de injectoren bij een dieselspecialist zou me 450 euro ex kosten, of ze nu stuk zijn of niet. Vervangende exemplaren bood de dealer voor 150 euro per stuk. Een nieuwe intercooler moest met inbouw rond de 450 euro kosten.

Kort telefoontje met mijn onafhankelijke Volvo-garagist: een nieuwe intercooler kan een stuk goedkoper én beter (eentje die niet meer gaat lekken). En bovendien lijken de injectoren voor 150 per stuk gereviseerde exemplaren. Navraag bij de dealer: "weten we niet zeker, maar je moet in elk geval je oude injectoren inleveren". Dan weet ik al hoe laat het is :evil:

Conclusie: over een paar dagen komt er een nieuwe intercooler in en als er dan nog symptomen over blijven, gaan we naar de injectoren kijken.

Geplaatst: 06.06.2010 - 21:12
door edraket
Ik denk niet dat gereviseerde injectoren slechter zijn dan nieuwe.

Maar wara ik erg benieuwd naar ben is die intercooler. Heeft de garage verteld wat er dan als alternatief in komt? Welke garage was dat. Ik vraag dat omdat er bij mijn weten nog steeds geen alternatief is voor de originele intercooler.

Geplaatst: 06.06.2010 - 22:05
door Gast
Ik ben ook wel heel nieuwsgierig waar die speciale intercooler vandaan moet komen.

Geplaatst: 07.06.2010 - 08:08
door Vliegende Baksteen
edraket schreef:Ik denk niet dat gereviseerde injectoren slechter zijn dan nieuwe.
Daarover zijn de meningen verdeeld. Ik kan daar zelf geen oordeel over vellen (ik heb er zelfs nog nooit eentje gezien), maar ik lees in een aantal posts op dit forum en op andere plaatsen dat reviseren geen zin heeft en de levensduur een stuk korter zou zijn dan bij nieuwe exemplaren.

Los daarvan vind ik het frappant dat een Volvo-dealer gereviseerde onderdelen aanbiedt zonder erbij te vertellen dat ze niet nieuw zijn en zonder dat de klant erom heeft gevraagd. Als ze inderdaad technisch gelijk zijn aan nieuwe, dan is het een prima service van de dealer om aan de portemonnee van de klant te denken. Maar dan wil ik het wel graag weten.

Voor wat betreft de intercooler: mijn garagist vertelt me dat de ontwerpfout waardoor ze allemaal stuk gaan, in deze versie is hersteld. Het zal wellicht geen origineel Volvo-onderdeel zijn. Donderdag wordt 'ie vervangen en kan ik je precies vertellen wat voor merk en type erin zit.

Geplaatst: 07.06.2010 - 12:18
door Ramon&Ramon
Vliegende Baksteen schreef:Bij de dealer heeft men geconstateerd dat de intercooler lek is. En inderdaad, er ligt een beetje troep onder. De injectoren geven geen storingscodes af en de retour-hoeveelheid is ook bij alle vijf hetzelfde. Alleen al het laten testen van de injectoren bij een dieselspecialist zou me 450 euro ex kosten, of ze nu stuk zijn of niet. Vervangende exemplaren bood de dealer voor 150 euro per stuk. Een nieuwe intercooler moest met inbouw rond de 450 euro kosten.

Kort telefoontje met mijn onafhankelijke Volvo-garagist: een nieuwe intercooler kan een stuk goedkoper én beter (eentje die niet meer gaat lekken). En bovendien lijken de injectoren voor 150 per stuk gereviseerde exemplaren. Navraag bij de dealer: "weten we niet zeker, maar je moet in elk geval je oude injectoren inleveren". Dan weet ik al hoe laat het is :evil:

injectoren testen kost geen 450 euro ex,ik weet niet waar je dit bedrag vandaan haalt,is het een diesel specialist?Of een euro specialist!


Conclusie: over een paar dagen komt er een nieuwe intercooler in en als er dan nog symptomen over blijven, gaan we naar de injectoren kijken.

Geplaatst: 07.06.2010 - 12:45
door Vliegende Baksteen
Ramon&Ramon schreef:injectoren testen kost geen 450 euro ex,ik weet niet waar je dit bedrag vandaan haalt,is het een diesel specialist?
De dealer stuurt ze naar een diesel-specialist en die rekent (volgens de dealer) 80 euro per injector. Nog een beetje arbeid erbij voor het demonteren en je zit zo op 450 euro.

Later zat ik te denken: als gereviseerde injectoren even goed zouden zijn als nieuwe en ze kosten 150 euro per stuk, dan kun je voor die 450 euro er al drie vervangen (ex arbeid). Misschien een beetje te simpel gedacht, maar als je symptomen hebt van kapotte injectors, kun je niet gewoon twee of drie gereviseerde kopen en ze één voor één verwisselen totdat het probleem weg is? Dan weet je meteen welke er stuk is.

Anyway, eerst maar eens kijken wat voor effect de nieuwe intercooler heeft.

Geplaatst: 07.06.2010 - 16:10
door bartv70
Da's € 2250,- :shock: :shock:

2 weken geleden navraag gedaan voor het vervangen van alle injectoren omdat ik een, ongegrond, vermoeden had dat ze wel eens aan de beurt konden zijn.

Op mijn offerte bij de Bosch Service centrum in Giesbeek (Arnhem) staat het volgende

verstuiver € 282.02 Incl btw p.s. 5x = € 1410,10 incl btw.
Hierbij heb ik een stelpost van € 12.- kleinmateriaal aangehouden (brandplaatjes etc) en 2 uur montage tijd € 130.90 incl btw.
Totaal € 1541,-


informeer eens bij jou in de buurt zou ik zeggen


Oeps , je had het over het testen, sorry....Nu weet je in elk geval wat vervangen mag kosten

Geplaatst: 10.06.2010 - 23:09
door Vliegende Baksteen
Miep miep [/roadrunner mode] 8)

Nu weet ik eindelijk hoeveel pk's ik miste :D

De nieuwe intercooler zit erin! Ook bleek het flexibele stukje tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaat lek. Daar is nu vakkundig een nieuw flex-stuk in gelast. Hij trekt weer als een beer; vooral onder de 2.200 toeren merk je een behoorlijk verschil. En die enorme roetwalm is weg.

Ik ben er nu ook achter welke intercooler is geplaatst. Dit exemplaar is verkrijgbaar via VDT, artikelnummer VO08649471N. Deze firma levert heel veel Volvo-onderdelen; vaak exact dezelfde als bij de dealer, maar soms ook een aangepast of verbeterd exemplaar dat dus geen partnummer heeft bij Volvo. Zo ook in dit geval.

De verbetering zit 'm in twee dingen: de originele bestaat uit ronde buisjes die worden platgeslagen om meer oppervlak te maken. Hierdoor ontstaan zwakke plekken. Dat was duidelijk te zien bij m'n oude exemplaar: de onderste buisjes waren weer terug opgeblazen naar hun oorspronkelijke vorm. Het verbeterde exemplaar wordt gemaakt van buisjes die van zichzelf al plat zijn en dus niet vervormd hoeven worden. Bovendien zijn de kunststof kamers aan in- en uitlaatzijde anders gevormd, zodat de druk onderin de intercooler hetzelfde blijft als boven. Het oorspronkelijke ontwerp zorgde ervoor dat er in de onderste buisjes veel meer druk ontstond dan bovenin. Met bekend gevolg...

Ik zal de komende tijd het brandstofverbruik goed in de smiezen houden, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat de klachten hiermee zijn opgelost. Weer een keurig uitgevoerde klus van ************ (zonder reclame van mij heeft hij het al druk zat; als je zelf een andere intercooler wilt laten plaatsen in het midden van het land, stuur me maar een pm).

Geplaatst: 10.06.2010 - 23:18
door edraket
Kan op dat artikelnummer niets vinden, ook niet op de site van VDT. Klopt dze wel?

Geplaatst: 11.06.2010 - 09:39
door Gast
Ik kan geen enkele intercooler in de catalogus van VDT vinden.

Dit wel tegen gekomen op het web, in het Russisch: forum.clubvolvo.ru
08649471 Радиатор турбины CHARGE AIR COOLER
Радиатор турбины = intercooler. :wink:

Geplaatst: 15.06.2010 - 22:09
door Vliegende Baksteen
Vreemd... ik zie ook geen enkele intercooler staan op de lijst van VDT (of iets wat daarop lijkt). Toch is het zeker een artikelnummer van VDT. Ik heb zelfs een foto van het label op de doos gemaakt. Het nummer klopt. De omschrijving is "Intercooler S60/V".

Ga d'r maar vanuit dat 'm gewoon kunt bestellen bij VDT.

Geplaatst: 16.06.2010 - 09:11
door edraket
Maar ik begrijp dat het dus geen originele is en dus wellicht niet meer stuk gaat?

Geplaatst: 16.06.2010 - 09:39
door bartv70
edraket schreef:Maar ik begrijp dat het dus geen originele is en dus wellicht niet meer stuk gaat?


::cry: ::cry: DAT HAD JE NOU NIET MOETEN ZEGGEN ::cry: ::cry:

Geplaatst: 16.06.2010 - 10:04
door edraket
Heb je dan geen vertrouwen meer in je auto :D