Pagina 1 van 1

480 turbo vraag

Geplaatst: 31.05.2010 - 18:44
door art of noise
hallo allemaal,

ik zal me eerst even kort voorstellen.
mijn naam is jasper, ik woon in almere met mijn vrouw stephanie, mijn 5 jarig zoontje damian en mijn 5 maanden jonge dochter dominique.

ik ben sinds afgelopen weekend de trotse eigenaar van een zeer mooie en nette volvo 480 turbo uit 1991 met maar 189000km op de klok.

het volgende zou ik graag willen weten:
als ik een stukje gereden heb, en vervolgens de motor afzet begint er iets te draaien of aan te slaan, een soort suisend geluid. als ik vervolgens de sleutel even terug steek en omdraai zonder te starten dan stopt het weer, dit gebeurt elke keer als ik gereden heb.

iemand een idee wat dat kan zijn?

alvast bedankt voor de hulp.

m.v.g.
jasper

Geplaatst: 31.05.2010 - 21:26
door broker
Hallo Jasper,

niets om je zorgen over te maken. Er blijft een kleine poos stroom op de ventilator. Als de motor vanwege de nahitte boven een bepaalde temperatuur komt, dan slaat de koelventilator aan. Is dit niet nodig dan slaat de ventilator niet aan. Wel na een rit even een paar minuten de motor stationair laten draaien om de turbo de gelegenheid te geven om lekker af te koelen. Vooral ook op lange ritten als je stopt om bv. te rusten of te tanken. Is het behoud van je turbo.
Zelf heb ik een 480 GT-Turbo uit 1995 met 147000 km op de klok.
Veel plezier en veilige kilometers gewenst met je nieuwe 480. En wees er zuinig op: de mooie exemplaren worden zeldzaam en zijn het waard om op de weg te blijven.

Groeten, Jan.

Geplaatst: 31.05.2010 - 22:06
door sjoerdb
het kan toch ook zijn dat er nog een electrische pompje blijft draaien voor de koelvloeistof

Geplaatst: 31.05.2010 - 22:36
door art of noise
bedankt voor de info zover.
ik heb intussen van de vorige eigenaar begrepen dat dit idd het electrisch pompje is...

Geplaatst: 14.06.2010 - 20:04
door art of noise
ik heb intussen nog wat vragen.

ik heb voor ik de volvo had, een charade GTTi turbo gehad. dat is een 1.0l 12 kleppen 3 cylinder auto, echter is die auto vele malen sneller dan de 480 turbo, met name in de sprint vanuit stilstand was dat echt een raket in vergelijking met de 480.

is de 480 makkelijk wat sneller te krijgen door bv een open luchtfilter, benzine druk regelaar en blow-off valve?

alvast bedankt.

gr
jasper

Geplaatst: 15.06.2010 - 09:06
door FLA
art of noise schreef:ik heb intussen nog wat vragen.

ik heb voor ik de volvo had, een charade GTTi turbo gehad. dat is een 1.0l 12 kleppen 3 cylinder auto, echter is die auto vele malen sneller dan de 480 turbo, met name in de sprint vanuit stilstand was dat echt een raket in vergelijking met de 480.

is de 480 makkelijk wat sneller te krijgen door bv een open luchtfilter, benzine druk regelaar en blow-off valve?

alvast bedankt.

gr
jasper
Dat Japanse koektrommeltje weegt iets van 450kg? Je 480 weegt ongeveer 1100kg... De door jouw genoemde zaken zullen wel verschil maken. Chippen is ook goed mogelijk al zou ik het persoonlijk nooit doen.

Geplaatst: 16.06.2010 - 21:51
door art of noise
FLA schreef:
art of noise schreef:ik heb intussen nog wat vragen.

ik heb voor ik de volvo had, een charade GTTi turbo gehad. dat is een 1.0l 12 kleppen 3 cylinder auto, echter is die auto vele malen sneller dan de 480 turbo, met name in de sprint vanuit stilstand was dat echt een raket in vergelijking met de 480.

is de 480 makkelijk wat sneller te krijgen door bv een open luchtfilter, benzine druk regelaar en blow-off valve?

alvast bedankt.

gr
jasper
Dat Japanse koektrommeltje weegt iets van 450kg? Je 480 weegt ongeveer 1100kg... De door jouw genoemde zaken zullen wel verschil maken. Chippen is ook goed mogelijk al zou ik het persoonlijk nooit doen.
dat zal je nog verbazen dan, maar die charade weegt 845kg, de 480 weegt 1040kg. echter zit er wel 0.7liter verschil in het blok + een cylinder, beide in het voordeel voor de 480 dus. maar ik vind hem echt traag vergeleken met de charade, vershil is wel heel erg groot.... vandaar de vraag of er wat aan te doen is, een turbo moet in mijn beleving vele malen krachtiger aanvoelen namelijk...

Geplaatst: 16.06.2010 - 21:59
door sjoerdb
hoe zeker ben je er van dat de turbo ook inderdaad 120 PK levert? wellicht dat een vermogenstest op de rollenbank dat duidelijk maakt, kosten ongeveer 60 a 100 euro.

Geplaatst: 16.06.2010 - 22:25
door AndorabLe
Wat misschien iets kam verklaren is dat de 1.7-turbo een teruggetuned blok is.

De 1.7 heeft 109PK, en een 1.7-Turbo heeft er 11 meer en komt uit op 120PK. Als je gaat chippen, krijg je een blok dat zonder veel problemen 170PK levert.

Geplaatst: 25.06.2010 - 00:31
door art of noise
topic mag dicht, volvo is verkocht...