Pagina 1 van 2

Aanlopen voorwielen ?

Geplaatst: 01.06.2010 - 08:43
door Witkees
Gezien mijn NIET-auto-kennis, wil ik graag aan jullie het volgende probleem voorleggen:

Als ik scherp instuur naar links of rechts, dan heb ik het idee dat mijn voorbanden 'aanlopen' (tegen de wielkas).
Aangezien ik maar 16" heb, neem ik aan dat het iets anders is (bijvoorbeeld schokdempers, verweerde rubbers o.i.d.).

Is één van jullie bekend hiermee of zegt deze omschrijvind je iets, dan hoor ik het graag !

Geplaatst: 01.06.2010 - 09:04
door Rippie V70
Aanlopen moet je kunnen zien in de wielkasten.

Is het een schurend, of een jankend geluid?

Bij dat laatste zit er te weinig vloeistof in je stuurbekrachtigingssysteem en hoor je de pomp janken omdat er te weinig vloeistof in zit. Gebeurt nog wel eens.

Geplaatst: 01.06.2010 - 09:36
door V70/2.4D/2003
Witkees, de jouwe is net zo oud als de mijne. Bij die van mij waren het rubbertjes. Hoe die dingen genoemd worden ben ik even kwijt maar het was iets met uitslagrubbers of zo. Kijk inderdaad even, zoals Rippie V70 stelt, naar het vloeistofniveau van de stuurbekrachttiging.

Aanlopen van de wielen is makkelijk vast te stellen. Wielen in maximale uitslag en even kijken in de wielkast en rand van de band. Mocht hij aanslijten, lijkt me trouwens onwaarschijnlijk, dan zie je de slijtsporen wel.

Geplaatst: 01.06.2010 - 09:41
door R_P
Zoals bij mijn meeste advies is het van horen zeggen, maar het is normaal.
Er schijnen zelfs verstevigingen in de wielkasten te zitten hiervoor. (Zichtbaar aan het glimmende metaal op de plek waar de band de wielkap raakt).

Bij mij is het ook (17") en de bandenmaat maakt niet zo heel veel uit. Een kleinere velg heeft een hogere band, dus de omtrek blijft hetzelfde (maar goed ook, anders zou je snelheidsmeter niet meer kloppen). De breedte van de band heeft waarschijnlijk wel wat invloed.

Een oplossing *schijnt* te zijn om een afstandsschijf te plaatsen die je wiel 3mm verder naar buiten plaatst. Zo wordt ook je draaicirkel kleiner (van een meter of 18 naar een wat normalere 12m..... (grapje)).

Geplaatst: 01.06.2010 - 10:47
door edraket
Gewoon de stuuruitslagblokje vervangen of omdraaien. Dan ben je van het probleem af. je rijdt toch wle met de originele bandenmaat en originele velgen?

Geplaatst: 01.06.2010 - 21:36
door Witkees
Rippie V70 schreef:Aanlopen moet je kunnen zien in de wielkasten.

Is het een schurend, of een jankend geluid?

Bij dat laatste zit er te weinig vloeistof in je stuurbekrachtigingssysteem en hoor je de pomp janken omdat er te weinig vloeistof in zit. Gebeurt nog wel eens.
Ik heb net de vloeistof gechecked en deze was inderdaad TE laag. Zal hem zo snel mogelijk even bijvullen en dan mijn bevindingen hier weer posten.

Weet iemand wat het beste spul is om mee te vullen en kan ik gewoon bijvullen of moet ik hem legen en helemaal vervangen ?

Geplaatst: 02.06.2010 - 00:07
door elianmars
Automaatbakolie. Kun je gewoon bijvullen.

Blijkbaar gaat er in de N iets anders dan de classic. Mijn excuses! :oops:

Geplaatst: 02.06.2010 - 11:14
door Witkees
edraket schreef:je rijdt toch wle met de originele bandenmaat en originele velgen?
Ik rij inderdaad op originele volvo velgen, type 'URSA', Maat: 7J x 16 inch x ET 49, Steek: 5x108.
Daarop heb ik net 4 nieuwe Michelin Primacy HP met bandenmaat 215/55R16 93V laten monteren. De bandenspanning heb ik alle 4 op 2,4 bar gezet.

URSA
Afbeelding

Geplaatst: 02.06.2010 - 11:18
door edraket
elianmars schreef:Automaatbakolie. Kun je gewoon bijvullen.
Nee, er kan zeker niet zomaar automaatbak olie in! Dan gaat de boel stuk. Waarschijnlijk heb je de speciale dunne stuurvloeistof. Ik zou even naar de dealer rijden voor een busje. Zij kunnen precies zien wat erin moet.

Geplaatst: 02.06.2010 - 12:08
door Rippie V70
[/quote]Nee, er kan zeker niet zomaar automaatbak olie in! Dan gaat de boel stuk. Waarschijnlijk heb je de speciale dunne stuurvloeistof. Ik zou even naar de dealer rijden voor een busje. Zij kunnen precies zien wat erin moet. [/quote]

Klopt. De speciale olie is groen, Kannetje van een liter kost ongeveer 15 euri. Er dus ook vooral géén rode stbkr olie in gooien!!!

Geplaatst: 03.06.2010 - 11:38
door jpwg001
Mij lijkt het ook het stuuruitslagblokje. Kijk die ook eens na, ondanks oliepeil.

Geplaatst: 03.06.2010 - 13:14
door Witkees
Nou de vloeistof heb ik bijgevuld, want het peil stond onderin (ADD) maar dit had ogenschijnlijk geen effect.

2e poging wordt dus het 'stuuruitslagblokje'.
Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor de tips !

.

Geplaatst: 03.06.2010 - 19:28
door Daneel
Stuurkogels?

Geplaatst: 03.06.2010 - 21:00
door Oceanracer
R_P schreef:Zoals bij mijn meeste advies is het van horen zeggen, maar het is normaal.
Er schijnen zelfs verstevigingen in de wielkasten te zitten hiervoor. (Zichtbaar aan het glimmende metaal op de plek waar de band de wielkap raakt).

Bij mij is het ook (17") en de bandenmaat maakt niet zo heel veel uit. Een kleinere velg heeft een hogere band, dus de omtrek blijft hetzelfde (maar goed ook, anders zou je snelheidsmeter niet meer kloppen). De breedte van de band heeft waarschijnlijk wel wat invloed.

Een oplossing *schijnt* te zijn om een afstandsschijf te plaatsen die je wiel 3mm verder naar buiten plaatst. Zo wordt ook je draaicirkel kleiner (van een meter of 18 naar een wat normalere 12m..... (grapje)).
R_P, ik zou je wielomtrek nog maar eens narekenen, als ik jou was. Je rijsnelheid is wel degelijk hoger bij een grotere velgomtrek dan bij de kleine. De dealer kan daarom via de PC je auto (snelheidsweergave) aanpassen aan de velgmaat. Verder is een grotere band ook altijd breder dan een kleinere. Daarom zijn bij de 17" velgen ook dikkere stuuruitslagbegrenzers geplaatst dan bij 16".

Die zgn naafringen/opvulringen zijn inderdaad bedoeld om aanlopen bij immitatievelgen te voorkomen, maar vergroten juist je draaicirkel.

edraket schreef:Gewoon de stuuruitslagblokje vervangen of omdraaien. Dan ben je van het probleem af. je rijdt toch wel met de originele bandenmaat en originele velgen?
Kijk, dit zijn dé oplossingen! Je kunt er trouwens ook gewoon een ringetje achter doen. Kost minder dan nieuwe. :D

Geplaatst: 04.06.2010 - 09:19
door elianmars
Rippie V70 schreef:
Nee, er kan zeker niet zomaar automaatbak olie in! Dan gaat de boel stuk. Waarschijnlijk heb je de speciale dunne stuurvloeistof. Ik zou even naar de dealer rijden voor een busje. Zij kunnen precies zien wat erin moet.
Klopt. De speciale olie is groen, Kannetje van een liter kost ongeveer 15 euri. Er dus ook vooral géén rode stbkr olie in gooien!!!
Ik heb mijn post aangepast. Bij de classic gaat er stuurbekrachtigingsolie in. Bij de N dus blijkbaar niet.

Excuses voor mijn foute antwoord! 8-[

Geplaatst: 04.06.2010 - 13:17
door jpwg001
Opgelost?

Geplaatst: 04.06.2010 - 15:33
door degids
@OceanRacer: volgens mij heeft R_P het wel degelijk bij het rechte eind wat betreft de omtrek van je wiel (velg + band).
Grotere velg compenseer je door een lagere band te nemen waardoor de totale omtrek weer hetzelfde is.
Het is nooit helemaal hetzelfde, maar zolang je binnen -1% en +1% afwijking blijft, kun je daar niet wakker over liggen. Ik zou zeker geen snelheidsaanpassing laten doen bij de dealer.

Geplaatst: 04.06.2010 - 15:36
door Witkees
jpwg001 schreef:Opgelost?
Nee nog niet. Heb het op dit moment een beetje druk met examineren (werk in het onderwijs). Zal over een paar weken even langs de dealer gaan en er naar laten kijken want ben voor de genoemde oplossingen niet handig genoeg en gun de dealer ook zijn specialiteit :P

Wordt vervolgd dus

Geplaatst: 04.06.2010 - 17:02
door R_P
Ben nog even aan het zoeken geweest...

Wederom sorry dat ik slechts aan het papegaaien ben, maar in dit PDF document staat aangegeven dat de wielen van de S60/80 en V70 aan kunnen lopen. Dit is volgens mij een document van de Britse overheid voor hun (equivalent voor de) APK-testers.

Laatste pagina, en als ik het goed interpreteer is de betreffende richtlijn met tabel opgesteld met medewerking van Volvo UK.

Daar, en vanuit mijn eigen ervaring, kwam de opmerking vandaan dat het vrij normaal is dat de wielen aanlopen.

http://www.vosa.gov.uk/vosacorp/reposit ... 202007.pdf

Maar ik geloof dat het hier eerder om een lek stuurhuis ging... Heb ik ook al gehad en op advies van de Volvo dealer een heel nieuw stuurhuis laten plaatsen... Hopelijk is het slechts een wat laag niveau van de stuurbekrachtigings-olie... anders ben je weer 1000€ verder.

Heeft iemand foto's van hoe de stuuruitslagblokjes eruitzien?

Geplaatst: 14.06.2010 - 11:50
door FGizmoS
Die stuuruitslagblokjes wil ik ook eens zien of weten waar ze zitten. Bij mijn volvo liggen nu 4 nieuwe banden op en is uitgelijnd geweest maar hij trekt ook nog fel naar rechts. Woensdag mag ik om 2 nieuwe voorbanden gaan omdat ze denken dat er een slechte band tussen zit.
Met versleten banden was dit aanlopen nauwelijks hoorbaar maar nu wel met de nieuwe banden.
Er ligt 225/50r17 op
Ik dacht persoonlijk om er 225/45r17 op te leggen. Die zouden er volgens de dealer ook oem opliggen.