Pagina 1 van 2
Vreemd Airco Gedrag
Geplaatst: 02.06.2010 - 11:45
door MartenS40
Beste Mensen,
Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen. Ik heb al na de airco laten kijken bij de vorige beurt, maar het probleem werd niet direct duidelijk en het zou een zoekplaatje worden. Dat heb ik eerst maar afgewezen omdat ook de winter voor de deur stond en zoekplaatjes worden meestal duur. Nu het weer warmer begint te worden wil ik toch wel graag weten wat er aan de hand is.
Misschien herkent iemand dit:
Bij veel rijwind blijft de airco keurig doorlopen, en blaast hij voldoende koude lucht. Het systeem is ook pas afgevuld, toen bleek dat dat waarschijnlijk lang niet meer gebeurd was, want de helft miste eruit.
Alleen bij langzame snelheden bijvoorbeeld in de file of bij stilstaan, gaat hij steeds +/- 5 seconden aan en dan weer 10 seconden uit. Als je rustig rijd voel je dat ook steeds. Of als je wil optrekken en hij besluit dan net weer aan te gaan, dan voel je dat ook als een schok. Heel hinderlijk. Bovendien als hij uit is ruik je een muffe natte handoeken lucht. Dit gebeurt ook als ik de airco handmatig uitzet. Omdat hij dat vooral doet bij helemaal stilstaan, begint na ongeveer 10 minuten stilstaan met draaiende motor alles te beslaan. Als de airco een tijdje uitstaat heeft hij daar geen last van. En zodra hij weer volop begint de draaien verdwijnt het ook weer.
Wat kan dit zijn? Zit er een apparte fan voor de airco-radiateur die het misschien niet doet?
Groeten Marten.
Geplaatst: 03.06.2010 - 18:24
door S40 Momentum
De verschijnselen die jij noemt lijken mij niet normaal.
Maar de airco wordt wel uitgeschakeld wanneer er veel van de motor gevraagd wordt door de rijomstandigheden. Dus bij accelereren vanuit stilstand, snel door accelereren naar een bepaalde snelheid etc. wordt de airco tijdelijk buiten werking gezet omdat de motor dit vermogen dan opeist. Wanneer de motor minder belast wordt schakelt hij automatisch de airco pomp weer in werking.
Persoonlijk merk ik van het uit- en aangaan niets aan de temperatuur in de auto, volgens mij is dat namelijk niet helemaal de bedoeling.
De vieze muffe geur is te verklaren door schimmels die zich opbouwen in het aircosysteem, dit is te voorkomen door de airconditioning een aantal minuten uit te schakelen alvorens je je bestemming hebt bereikt en de motor afzet. Er blijft namelijk condens in het systeem achter en deze vochtige omstandigheid is een prima kweekvijver voor schimmels die een vieze geur met zich meebrengen.
Geplaatst: 03.06.2010 - 18:26
door rsnhakan
Wij hadden ook zo'n vieze geur. Deze kun je bij de dealer laten reinigen. Gooien ze zo'n flesje van Wynn's Airco reiniger in. Geur was toen gelijk weer weg! (
http://www.wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=5&bId=19701 volgens mij is dit hem)
Geplaatst: 04.06.2010 - 07:12
door TheoStek
Het kan aan veel factoren liggen, het is echter niet normaal dat de airco 5 sec werkt en 10 sec uit is.
Het meest voorkomende is dat de druk in de condensor niet wordt verlaagd.
Geplaatst: 04.06.2010 - 14:23
door MartenS40
Dank voor de reacties. Zal het toch een zoekplaatje worden ben ik bang

.
En maar even een flesje Wynn's er door heen.
Geplaatst: 04.06.2010 - 16:54
door Ramon&Ramon
Waarom een zoekplaatje?
Als je naar een goeie airco service gaat,hebben ze het probleem zo gevonden denk ik.
Kan een onderbreking zijn in de magneetspoel van de magneetkoppeling.
Te weinig koelmiddel.
Lage of hogedruk schakelaar defect..
Paar testjes laten doen en je weet het,zo simpel is het eigenlijk..
Geplaatst: 11.06.2010 - 20:24
door Elveka
Je kunt zo'n flesje van Wynn's er niet zomaar even "doorheengooien" ! Daar heb je een Aircomatic machine van Wynn's voor nodig ! Heeft de dealer voor mij gedaan en geeft prima resultaat.
Dus inderdaad beter naar een goeie airco-service ... die hebben alles in huis om je airco weer in topconditie te brengen. Niet klungelen dus !
Geplaatst: 11.06.2010 - 21:35
door MartenS40
Ik heb hem al laten reinigen bij mijn monteur, hij had alleen iets anders dan wynn's gebruikt dat volgens hem op hetzelfde neer komt. Kan niet zeggen dat het nog stinkt, kwam alleen de eerste paar dagen om van de hevige parfum geur
Binnenkort nog maar even met hem naar dat aan/uit probleem kijken. Niemand die weet of er een speciale fan is die aan moet slaan? Dit omdat er bij rijwind geen enkel probleem is. Het is echt als ik langer dan een minuut vrij weinig rijwind heb, dan begint het.
Overigens gaat bij mij ook de radiateurfan nooit draaien, zelfs niet bij 22 graden en een kwartier stationair bij warme motor. De motor word verder niet te warm.
Misschien gebruikt de airco bij weinig rijwind eveneens de radiateurfan om koelwind te genereren, en misschien dat die kapot is. Dat de motor dan toch niet te warm word is dan misschien omdat hij flink wat overkoelcapaciteit heeft, en ik gewoon altijd mazzel heb gehad. Zou dit een logisch verhaal zijn?
Geplaatst: 11.06.2010 - 23:37
door Ramon&Ramon
bij een ingeschakelde airco draait de koelvin,zo niet,dan is er dus duidelijkiets mis!
Geplaatst: 12.06.2010 - 12:02
door MartenS40
Mooi dat ik dat weet, dan is dat de eerste verdachte want die slaat dus nooit aan. Enig idee waardoor die niet aanslaat?
Geplaatst: 12.06.2010 - 13:43
door Ramon&Ramon
even een aircocheck laten doen dus!
Of uit laten lezen.
Geplaatst: 13.06.2010 - 07:15
door TheoStek
MartenS40 schreef:Mooi dat ik dat weet, dan is dat de eerste verdachte want die slaat dus nooit aan. Enig idee waardoor die niet aanslaat?
Hogedrukschakelaar kan dit veroorzaaken afhankelijk welk type en hoeveel draaden.
Kontroleer zekeringen, relais, en ventilator (rechtstreeks 12v)
Gebruik de airco voorlopig niet, de druk wordt zo hoog (28-30 bar) waarop de compressor pas wordt uitgeschakeld. Bij deze druk behoort een temperatuur van 90 °C, olie kan deze temperatuur niet verdragen en gaat verbranden.
Geplaatst: 13.06.2010 - 14:58
door MartenS40
Welke olie verbrand dan? In de airco zit toch geen olie? En als je de motorolie bedoeld, die hoort toch keurig 90 graden te zijn?
Geplaatst: 13.06.2010 - 22:49
door Ramon&Ramon
MartenS40 schreef:Welke olie verbrand dan? In de airco zit toch geen olie? En als je de motorolie bedoeld, die hoort toch keurig 90 graden te zijn?
Er zit olie in het aircosysteem,verdiep je is in de werking van een airco,dan begrijp je het beter denk ik!
www.amt.nl
Daar kun je alles vinden over airco.s..
Geplaatst: 14.06.2010 - 08:36
door MartenS40
Aha, dan is het duidelijk. Dankjewel!
Geplaatst: 16.06.2010 - 16:52
door Doeke Dobma
Hoe kun je het beste bij de ventilator? Wat moet er los en wat niet? Het gaat alleen om het kijken of ie het doet, dus 12v erop, en kijken of er wel prik op de aansluitdraad staat.
Geplaatst: 17.06.2010 - 14:28
door MartenS40
Oke, we zijn weer een stap verder. Het is inderdaad de fan die niet aanslaat. Ik heb even een plaatje van internet af gehaald om het te verduidelijken:
Volgens mij functioneert dat grijze blokje waar de fanmotor aan zit niet meer. Waarschijnlijk is dat een relais. Er gaan 3 draden naar toe. twee dikke draden, een massa en eentje van 12 volt, en een dunne draad. De dunne draad is waarschijnlijk een schakeldraad die de relais aanstuurt, want zodra de airco aangezet wordt komt daar ook 12 volt op te staan. Zet je de airco weer uit dan verdwijnt na een tijdje de spanning weer.
Is dit waarschijnlijk? En is dat grijze blokje ook los te bestellen? Kan ik de draden naar de motor ook loskrijgen om te kijken of de fanmotor zelf nog wel goed functioneerd?
Geplaatst: 17.06.2010 - 16:01
door TheoStek
Zoals ik eerder vermelde
Hogedrukschakelaar kan dit veroorzaaken afhankelijk welk type en hoeveel draaden.
De dunne draad is waarschijnlijk een schakeldraad die de relais aanstuurt, want zodra de airco aangezet wordt komt daar ook 12 volt op te staan
Idd die dunne draad is een schakeldraad, afhankelijk van type hogedrukschakelaar die stuurt namelijk de ventilator aan.
Mijns inzien is de hogedrukschakelaar niet defect, anders meet je daar geen 12 volt op, dus ventilator naar de vaantjes.
Geplaatst: 17.06.2010 - 16:15
door MartenS40
We hebben het gemeten op de uitgaande stekker die in de hoek van de radiateur zit.
Vanaf daar lopen die 3 draden naar dat grijze kastje die je ook op de foto ziet. Het lijkt mij dat daarin dan door een relais aan of uit geschakeld word.
Is het dan niet zo dat dit ook nog kapot kan zijn? Dat lijkt mij het meest waarschijnlijke.
Kan ik de fanmotor op een of andere manier testen? De 2 draden (tussen grijze kastje en motor) lijken niet gemakkelijk los te halen.
Geplaatst: 17.06.2010 - 22:50
door Ramon&Ramon
rechtstreeks plus en min zetten op de draden die uit de koelmotor komen,simpel toch?
dan weet je in ieder geval of de motor stuk is of niet.