Pagina 1 van 3
2.4 houdt in bij ingeschakelde airco
Geplaatst: 03.06.2010 - 16:42
door Elvis
Nu de buitentemperaturen weer beginnen te stijgen zet ik de airco ook weer wat vaker aan op stand "Automatisch". In tegenstelling tot de afgelopen maanden staat ie aardig door te blazen om de temperatuur naar 20 a 21 graden te krijgen (ondanks mijn sunblinds

).
Nu heb ik de afgelopen 2 weken de indruk dat bij een constant toerental de motor inhoudt of geknepen wordt.
Ik heb wat lopen testen op een lange rechte weg met de cruise control ingeschakeld en dan met of zonder airco aan. Het lijkt erop dat de airco wel verschil maakt. Met een 2.4 zou je toch zeggen dat er genoeg vermogen aan boord zou moeten zijn de airco te kunnen aansturen zonder dit te merken. Snelheid maakt geen verschil. Dus bij 50 en 150 km/h heeft de auto het.
Iemand anders hier ook wel eens last van (gehad) ???
Geplaatst: 03.06.2010 - 17:58
door rsnhakan
Wees wel bewust dat de airco een pk of 15 wegneemt. Als je hem op de automatische stand hebt staan, en je gaat vol gas (dus je vraagt veel vermogen van de motor) dan wordt de airco tijdelijk uitgeschakeld.
Wij hebben zelf een 2.0D, bij een stationair toerental merk je wel dat die iets schokt maar gelukkig geen problemen als je de auto op de cruise control zet. (dus 50, 80 etc)
Over de airco ben ik niet echt te spreken. Het duurt wel even voordat de airco ook echt koud wordt. Met als resultaat dat de airco langer moet blazen. Dit euvel doet zich voor bij een warme motor. (mijn vader vindt het allemaal wel goed, maar ik wil een snel koelende airco)
Geplaatst: 03.06.2010 - 18:25
door Fredhead
Een airco heeft koude lucht nodig, met warme motor duurt het even voordat de (warme) lucht vanuit de motorruimte gekoeld is.
Vind het bij mijn auto wel meevallen met hoe lang het duurt voordat de airco koud is.
Heb zelf wel de gewoonte de eerste paar minuten met het raam open te rijden om de airco zo een handje mee te helpen.
Geplaatst: 03.06.2010 - 18:29
door rsnhakan
Bij een warme motor, blaast die de eerste paar minuten gewoon warm. Klein beetje koel maar dit is niet veel, waardoor het nog steeds warm blijft in de auto. Na zo'n 15 minuten ongeveer blaast die gewoon normaal.
Geplaatst: 03.06.2010 - 18:33
door Fredhead
15 minuten vind ik vrij lang, die van mij is met warme motor met 5 minuten wel koud.
Geplaatst: 03.06.2010 - 23:20
door Ramon&Ramon
fredhead schreef:Een airco heeft koude lucht nodig, met warme motor duurt het even voordat de (warme) lucht vanuit de motorruimte gekoeld is.
Vind het bij mijn auto wel meevallen met hoe lang het duurt voordat de airco koud is.
Heb zelf wel de gewoonte de eerste paar minuten met het raam open te rijden om de airco zo een handje mee te helpen.
Ik denk niet dat dit er veel mee te maken heeft,dit antwoord..
Geplaatst: 03.06.2010 - 23:22
door Ramon&Ramon
Heeft niets met een warme motor te maken ,maar met de omgevingstemperatuur van de verdamper en het kachelhuis,het duurt ook even voordat de aircovloeistof overgaat tot verdampen.
Geplaatst: 04.06.2010 - 07:02
door Hans
Maar zit er ook een verschil in bijvoorbeld mijn airco in de V50 en die in de XC70? Lijkt er namelijk op dat die in de XC70 wel veeeeel sneller koud is.
on-topic: schokken heb ik nooit gevoeld met een ingeschakelde airco. Nu staat bij beide auto's de ECC altijd aan dus ik ben er mischien een soort van aan gewend..
Geplaatst: 04.06.2010 - 07:41
door TheoStek
Het hinderlijk inhouden mag je niet voelen als de compressor inschakeld.
Tegenwoordig zijn het compressoren met een varabel slagvolume, indien de vraag naar koelen groot is wordt de slag ook verhoogd, op deze manier wordt een variabele regeling verkregen van 100% tot ongeveer 25% tot 15% van het maximale slagvolume.
Een compressor met een vast slagvolume kan dit niet, en levert meteen de volledige capaciteit, wat dan ook merkbaar is bij het inslaan van de compressor en inhouden van de motor.
Geplaatst: 04.06.2010 - 08:33
door Elvis
Nog even ter verduidelijking...
Het probleem doet zich niet alleen voor bij het inschakelen van de airco. Als na een paar minuten de binnen temperatuur de ingestelde waarde bereikt (heeft) gaat de airco zachter blazen. Ook dan merk ik het zachtjes schokken van de motor. Op het moment dat ik de airco uitschakel, lijkt dit schokken direct te stoppen. Het "schokken" moet je lezen als heel licht inhouden (stotteren), het is echt niet zo dat ik elke keer met mijn neus op het stuur lig van de terugslag... ](*,)
Ik zal vandaag eens bellen met de dealer voor een afspraak. Ik heb nog tot 30 juni as. Bovag garantie dus dit lijkt mij een goede gelegenheid die eens aan te spreken. :evil3:
Geplaatst: 04.06.2010 - 09:05
door bart simpson
is er niets stuk zal dit zomaar geen garantie zijn, mogelijk eerder een producteigenschap
Geplaatst: 04.06.2010 - 09:13
door V480-S60
Maar als er wel iets niet helemaal in orde is, is het inderdaad goed om er binnen de termijn mee naar de garage te gaan.
(Overigens ben ik het met je eens dat als het een (weliswaar vervelende) producteigenschap is, het niet onder garantie valt. Maar het lijkt mij dat één en ander niet helemaal goed afgeregeld is.
Geplaatst: 04.06.2010 - 11:40
door 945i
Een airco snoept gemiddeld zo'n 3-5 pk vermogen, dat kan je merken met een 2.4, maar dramatisch zal het niet zijn.
Geplaatst: 04.06.2010 - 15:14
door jpwg001
945i schreef:Een airco snoept gemiddeld zo'n 3-5 pk vermogen, dat kan je merken met een 2.4, maar dramatisch zal het niet zijn.
Dat zijn andere waarden dan die Hakan noemt. Hij heeft het over zo'n 15 pk.
Geplaatst: 04.06.2010 - 15:20
door rsnhakan
Ik heb altijd geweten dat de airco zo'n 15 pk "eet".
Geplaatst: 04.06.2010 - 16:06
door 945i
15 pk is ietwat overdreven.....

Geplaatst: 04.06.2010 - 16:24
door Hans
idd..het zullen maar een paar peekaatjes zijn hoor..
Geplaatst: 04.06.2010 - 16:56
door Ramon&Ramon
TheoStek schreef:Het hinderlijk inhouden mag je niet voelen als de compressor inschakeld.
Tegenwoordig zijn het compressoren met een varabel slagvolume, indien de vraag naar koelen groot is wordt de slag ook verhoogd, op deze manier wordt een variabele regeling verkregen van 100% tot ongeveer 25% tot 15% van het maximale slagvolume.
Een compressor met een vast slagvolume kan dit niet, en levert meteen de volledige capaciteit, wat dan ook merkbaar is bij het inslaan van de compressor en inhouden van de motor.
Bijna alle Volvo,s hebben dit probleem,er is dus weinig of niks aan te doen,is een veelgehoorde klacht hier bij Volvo,maar niet op te lossen!!
Geplaatst: 04.06.2010 - 17:03
door bart simpson
bij veel andere merken is het niet anders
Geplaatst: 04.06.2010 - 18:53
door Oceanracer
Wanneer er weinig koudemiddel aanwezig is en/of wanneer de luchtspleet van de magneetkoppeling wat te groot wordt, wordt "het schokje" al snel een beste schok. Maar het inschakelen van de pomp zul je altijd blijven voelen.
Die andere merken gebruiken veelal niet de aan/uit airco zoals Volvo, maar een modulerende compressor. Deze draait altijd mee en voel je dus nooit inschakelen. Ieder zijn voorkeur, maar ik weet wel welke ik prefereer.