Pagina 1 van 1
volvo 142 uit 1969 start niet op benzine (b20A)
Geplaatst: 06.06.2010 - 20:01
door Hendry
Afgelopen dinsdag heb ik een volvo 142 aangeschaft. Als een kind zo blij natuurlijk, maar helaas mankeert er nog het één en ander aan de wagen. Mijn prioriteit ligt op het moment bij het startprobleem. Bij aanschaf wist ik al dat hij niet wilde starten op benzine dus daarover was ik niet verrast, maar omdat ik met de auto naar Noorwegen wil gaan deze zomer is het wel handig als dat wel kan want daar hebben ze helaas niet zo veel lpg-stations... In de auto is dus een lpg-tank geïnstalleerd en rijd daar al een aantal jaren op. Hij start altijd en loopt goed. Met benzine is het echter een heel ander verhaal. Wanneer ik probeer te starten op benzine wil hij niet aanslaan. Ik krijg de indruk dat hij dan verzuipt, daarbij ruik ik een flinke benzinelucht. Op gas starten lukt daarna ook even niet meer, wanneer je echter een kwartiertje wacht dan start hij gewoon weer op gas. Ik heb het ook rijdend geprobeerd, dan rijdt de auto wel gewoon op benzine, maar slaat hij al snel af wanneer ik vaart minder. Nu heb ik een volvo 142 eigenaar gevraagd wat de oorzaak van dat probleem kan zijn en zijn vermoeden was dat de naald in de carburateur versleten is omdat er weinig op benzine wordt gereden. Ook vertelde hij me dat het een terugkerend probleem is, je kan de naald wel vervangen maar in de loop van de tijd zal het probleem terugkeren.
Is er iemand die een soortgelijk probleem heeft gehad en daar een passende oplossing voor heeft gevonden?
Met vriendelijke groet,
Hendry
Geplaatst: 06.06.2010 - 20:18
door V70/2.4D/2003
Vroeger....jawel, wilde het inderdaad wel gebeuren dat, wanneer er niet met enige regelmaat van LPG naar benzine werd geschakeld, de carburatie enige vormen van hinder begon te ondervinden. De naald zal zeker het probleem zijn. Even vernieuwen en alles fijntjes afstellen en je kunt weer een poosje vooruit.
Geplaatst: 06.06.2010 - 20:42
door Frederik Welvaert
Lijkt me ook het probleem. Even de carburateur bekijken/reviseren/reinigen/afstellen/...
En in de toekomst gewoon met regelmaat eens op benzine rijden om terugkeren van het probleem te voorkomen

Geplaatst: 06.06.2010 - 21:53
door Hendry
Dank voor jullie snelle reacties!
Ik kan voorlopig aan de gang...

Geplaatst: 07.06.2010 - 15:29
door soepkip
Als mede-gasrijder vraag ik me wel af hoe het af en toe op benz rijden het slijten van de naald kan voorkomen? Lijkt me een fabeltje...
Eventueel kan het uitdrogen van pakkingen etc. in de carb wel worden voorkomen door af en toe op benz te rijden natuurlijk, maar het slijten van de gasnaald is gewoon een kwestie van beetje bij beetje bij elke kilometer die er op gas wordt gereden. Daar gaat af en toe op benzine rijden m.i. niets aan veranderen?
Let trouwens ook op dat je de wagen wegzet op gas, zeker als je hem niet zo vaak gebruikt, stilstaande benzine in je carburateur (vlotterkamer) is zeker niet bevorderend...
Overigens is het verslijten van de gasnaald volgens mij een proces wat niet heel snel verloopt, als je de wagen niet als 'daily driver' gebruikt is het zeker de moeite waard om de carburateur te reviseren zodat je weer op benzine kan rijden! Want dat is zeker in het buitenland wel zo handig!!

Geplaatst: 07.06.2010 - 23:34
door wepster850
mocht je nog een carburateur zoeken die dit niet heeft ik heb er nog een liggen die van een benzine auto af komt dus plug and play en je bent er weer voor een tijd van af
Geplaatst: 08.06.2010 - 12:01
door daaan
wepster850 schreef:mocht je nog een carburateur zoeken die dit niet heeft ik heb er nog een liggen die van een benzine auto af komt dus plug and play en je bent er weer voor een tijd van af
Wat wil je er ongeveer voor hebben? En waar af te halen? PM me maar.
(ik ben mede-eigenaar van de volvo van de TS)
Daan
Geplaatst: 08.06.2010 - 12:12
door Jordos
Wat Soepkip zegt, het maakt voor de naald geen zak uit of je tussendoor op benzine rijdt of niet.
En je kunt de naald vervangen zonder meteen de hele carburateur te vervangen / reviseren hoor, is een betrekkelijk eenvoudig klusje. LET WEL OP de staat van het buisje waar de naald inhangt. Grote kans dat die ook op zijn einde is (uitgesleten) als er al lang op lpg is gereden en niets aan de carburateur is gedaan. In dat geval heeft alleen de naald vervangen geen zin. Dus ook het buisje vervangen of toch een andere carb.
Wel vet met je oude Volvo naar Noorwegen! Noordkaap?