Pagina 1 van 1

XC90 tweewielaangedreven

Geplaatst: 10.06.2010 - 12:40
door volvo708090
Volgens Autoweek: "Met ingang van het nieuwe modeljaar voegt Volvo een tweewielaangedreven variant van de XC90 aan het programma toe. "

http://www.autoweek.nl/autonieuws/14346 ... andrijving

Zit daar iemand op te wachten?

Geplaatst: 10.06.2010 - 12:45
door Paul
Ja weegt minder en al die auto's gaat toch het terrein niet op. Scheelt ook nog eens geld en waarschijnlijk ook nog eens een milieulabel die wat beter is.

Geplaatst: 10.06.2010 - 12:50
door bart simpson
in 2002 was de XC90 in de US al in de markt gezet met FWD, denk dat dit qua prijs (en labeling) best een aanvulling is

Geplaatst: 10.06.2010 - 12:53
door volvo708090
En nog verwarrender: een D3 5 cyl van 2.4 liter?

Diesel D5 Diesel D3

Engines D5244T4 D5244T5
Type In-line 5 cyl. Turb o 5 cyl. Turbo
Configuration AWD AWD/FWD
Displacement 2400 cm³ 2400 cm³
Bore 81 mm 81 mm
Stroke 93,15 mm 93,15 mm
Compression ratio 17,3:1 17,3:1
Valves, no/cylinder 4 ea. 4 ea.
DOHC / SOHC DOHC DOHC
Engine management system Common rail electronic fuelling Ignition sequence 1 - 2 - 4 - 5 - 3
Engine idling speed 700 rpm
Fuel, rec. Octane Diesel. Cetane Number min 48 Diesel.
Max engine speed 5000 rpm
Max output 136 kW (185 hp) / 4000 rpm 120 kW (163 hp) / 4000 rpm
Max torque 400 / 33-46 Nm / rps 340 / 29-50 Nm / rps

Geplaatst: 10.06.2010 - 12:55
door Paul
Wat is daar verwarrend aan?

Geplaatst: 10.06.2010 - 12:57
door volvo708090
Omdat in de andere wagens de D3 een tweeliter is, niet?
(had er niet op gerekend dat de tabelvorm ging verdijwen in de gegevens)

Geplaatst: 10.06.2010 - 13:01
door volvo708090
Paul schreef:Ja weegt minder en al die auto's gaat toch het terrein niet op. Scheelt ook nog eens geld en waarschijnlijk ook nog eens een milieulabel die wat beter is.
scheelt inderdaad wat in gewicht;
Weight/Miscellaneous
Serving Weight (Depending on type of engine, gearbox etc.)
D5 2148 kg / 2208 kg
D3 2133 kg / 2141 kg
Total Weight (Depending on type of engine, gearbox etc.)
D5 2590 kg / 2750 kg
D3 2560 kg / 2680 kg
Waarschijnlijk zal het eco label wel een grotere impact hebben, een gewichtsverschil van 70 kg is wel wat op zich, maar toch relatief in deze gewichtsklasse.

Geplaatst: 10.06.2010 - 15:40
door vmcc
Van mij mag die 2wielaandrijving wel!!

De achterwielen doen nu toch maar voor zo'n 10% mee. En als je vastzit moet je eerst 3 seconden het gaspedaal helemaal intrappen voordat onze fourwheeldrive pas merkt dat je verder wilt.

Nee, het rijdt heerlijk, maar een echte 4X4 is het natuurlijk niet!

Geplaatst: 11.06.2010 - 01:17
door volvo708090
Nét omdat het geen ‘echte’ 4x4 is lijkt me een nog ‘mindere 4’x4 versie overbodig. We hebben de onze twee jaar geleden tweedehands gekocht. De oude C70 cabrio was vervangen door de C70 CC met als bedoeling dat die stalen dak versie de wagen werd voor dagelijks gebruik, de Ford en oude versie C70 vrijetijdsauto, in één klap vervangend.

Door een gekke samenloop van omstandigheden werd de vrijgekomen nummerplaat uiteindelijk aan de nieuwe vrijetijdswagen, de tweedehandse XC90 (een 2002!) gehangen en deze heeft er intussen al meer kilometers bij dan de C70 CC.
We weten dat de XC90 niet voor vol wordt aanzien als terreinwagen, maar in de meest penibele omstandigheden –we denken aan de barre winterse omstandigheden bijvoorbeeld- blijft ie toch maar mooi vast op de weg liggen. En verder: rijdt inderdaad heerlijk Patrick!

De kans is niet onbestaande dat indien ik deze namiddag maar met een 2WD XC90 op weg was, ik nu niet in de mogelijkheid was dit even te melden. Voor mij ging er namelijk zo’n fake AWD wild schuiven door een soort wolkbreuk boven de snelweg. De aquaplaning was er plots zo hevig dat ook de XC90 enkele tellen nodig had om te weten welk wiel hoeveel koppel aankon. Maar daardoor kon hij toch een midscheepse aanrijding met de Captiva vermijden.
Voor mij blijft het toch onzinnig om het concept AWD te bouwen zonder A, is me al even naast de kwestie als een X5 M-versie of ML-AMG. Maar ook daarvoor zullen er wel klanten zijn.

Geplaatst: 11.06.2010 - 06:29
door Paul
Maar voor die mensen die aan AWD behoefte hebben, kunnen die dus nog steeds bestellen.

Wij hebben ook een Xc60 met AWD ook al had je die met FWD kunnen bestellen. Puur omdat die auto vaak op wintersport gaat en het veiliger is.

Geplaatst: 11.06.2010 - 07:28
door Oceanracer
Volvo708090, aquaplaning wordt veroorzaakt door een combinatie van (een te hoge) snelheid en (een grote hoeveelheid) water op het wegdek. Dit wordt zeker niet verholpen/opgeheven door AWD. Zorgen voor voldoende profiel op de banden en het op tijd aanpassen van de snelheid wel. AWD is wel zeer gemakkelijk bij het wegrijden op een gladde en/of onstabiele ondergrond.

Aangezien de achterwielaandrijving op de gemiddelde XC nagenoeg nooit wordt gebruikt, zou ik niet weten wat er op tegen is om ook een FWD op de markt te brengen. Een koper heeft immers de vrije keuze.

Geplaatst: 11.06.2010 - 08:01
door bart simpson
volvo708090 schreef:En nog verwarrender: een D3 5 cyl van 2.4 liter?
er zijn iig al 3 verschillende D3 motoren, een 2.0D van 150pk, een van 163pk en een 2.4D van 175pk

Geplaatst: 11.06.2010 - 08:54
door NielsPHEV
bart simpson schreef:
volvo708090 schreef:En nog verwarrender: een D3 5 cyl van 2.4 liter?
er zijn iig al 3 verschillende D3 motoren, een 2.0D van 150pk, een van 163pk en een 2.4D van 175pk
Dan vind ik de nwe aanduiding geen vooruitgang alleen maar meer verwarring !

Geplaatst: 15.06.2010 - 00:14
door volvo708090
Oceanracer schreef:snelheid en (een grote hoeveelheid) water op het wegdek. Dit wordt zeker niet verholpen/opgeheven door AWD.
Maar blijkbaar hebben voerders van geamputeerde AWD’s daar dus duidelijk een ander beeld van, een soort van onrealistisch veiligheidsgevoel.
Persoonlijk verkies ik het net andersom, ik heb het steeds betreurd dat de V70, (zeven jaar dienst en 230.000 km) indertijd niet als AWD –en ik bedoel wel degelijk V70 en niet XC70 – kon besteld worden wegens boven budget. Het is duidelijk dat je een V70 AWD niet om zijn terreincapaciteiten besteld, maar om de veilige wegligging. Vrije keus voor iedereen: zeer zeker.
Ik denk te mogen besluiten dat specifiek Volvo rijders van 2WD XC’s zich bewust zijn van waarmee ze rijden in tegenstelling tot de voerders van Koreaanse modellen.

Geplaatst: 15.06.2010 - 00:17
door volvo708090
NielsV70 schreef:
bart simpson schreef:
volvo708090 schreef:En nog verwarrender: een D3 5 cyl van 2.4 liter?
er zijn iig al 3 verschillende D3 motoren, een 2.0D van 150pk, een van 163pk en een 2.4D van 175pk
Dan vind ik de nwe aanduiding geen vooruitgang alleen maar meer verwarring !
Benieuwd waarvoor ze benaming D4 gereserveerd houden :!: