Verschil Boostvalve, boost pressure control valve en tcv

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brutus850
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
Locatie: Utrecht

Kan iemand uitleggen, wat en of er verschil is tussen de boostvalve, boost pressure control valve (BPC) en de turbo control valve? Diverse topics hier beschrijven problemen die ik ook ervaar met mijn auto (S80 T6) en schijnbaar is een boostvalve, of BPC een dingetje van €50, dat makkelijk te vervangen is?

Is er iets bekend over storingen veroorzaakt door injectoren? Ik kan hier helemaal niets over vinden op het forum.. Veroorzaken deze überhaubt stroingen en zijn ze makkelijk te vervangen / controleren op slecht functioneren?
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Er zijn mechanische, en elektronische varianten van regelkleppen.
De actuator klep (Bypass Valve) op de turbo zelf is mechanisch en werkt op luchtdruk.

De mechanische werken zonder de noodzaak van elektronische inspuiting / moderne techniek.
De elektronische heeft wel een dergelijke elektronische inspuiting computer nodig. Voordeel hiervan is dat de computer in geval van problemen de boost snel laat zakken en je de boel heel houdt.

Verschil tussen de elektronische is de snelheid van de regeling. De Turbo Control Valve (elektrische luchtklep met 1 ingang en 2 schakelbare uitgangen) zoals in de s80 heeft een tamelijk snelle werking. binnen tienden van secondes kan deze de turbo druk bijsturen.

Beinvloeiding/sturing van de turbo-druk gebeurd met een actuator-klep (Bypass Valve) in de turbo die de uitlaatgassen in of langs de turbo laat stromen.
De actuator klep wordt aangestuurd door de luchtdruk van de TCV. De TCV krijgt de luchdruk vd turbo en het elektrische stuur-signaal van de elektronica.

Als je dit snapt, vraag je jezelf misschien af waarom de turbo niet direct elektronisch bedient wordt vanaf de elektronica. Enige reden is dat de autobranche niet snel een concept veranderd. Mechanische turbo regel klep vervangen voor een elektronisch aanstuurbare regelklep is al een 'giant leap'....
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Brutus850
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
Locatie: Utrecht

Tja, snap je verhaal wel, maar waarom het nog steeds mechanisch gaat niet helemaal.. Maar dat verandert ook niet echt iets aan mijn situatie laat maar zeggen...
Die TCV stuurt dus de actuator klep aan, die op zijn beurt de waste gate bediend?? Kan de actuator, of waste gate ook voor storingen zorgen en zo ja, wat zijn deze dan meestal? En is het makkelijk te verhelpen?
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Ik heb in mijn vorige verhaal de Waste gate Bypass valve genoemd....... Was net wakker.

Idd. Als de Waste-gate open blijft staan dan heb je uiteraard een lagere boost en veel langere tijd voordat je turbodruk genereert.
Andersom is even lastig wanneer de klep niet meer open gaat. Dan wordt er een te hoge druk ontwikkeld bij vol of half-gas. Ook kan een verstopte of vastzittende turbo control valve deze zelfde symptomen veroorzaken.

Ik heb mn TCV toen met Isopropanol alcohol schoon gemaakt. (Alle 3 de slangen er af, en doorspuiten) Als extra heb ik de 'blauwe' retourleiding er afgekoppeld. Daarmee kan de actuator klep iets sneller terug komen in de gesloten stand om weer turbo-druk op te bouwen. Minder slang = minder weerstand = fractie sneller. (Een bijkomstige reden is vermoeden van verstoppin vd retourleiding, dat heb ik tot op heden nog niet gecontroleerd... )
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Brutus850
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
Locatie: Utrecht

steven460 schreef:Ik heb in mijn vorige verhaal de Waste gate Bypass valve genoemd....... Was net wakker.
Ok, nu moet ik het even opnieuw lezen.

Hmm, dus de waste gate, kan zorgen voor te veel en te weinig druk.. Mijn auto levert als je het mij vraagt voldoende vermogen. Echter, tot 5000 toeren, dan houdt ineens alles op. De toeren kruipen verder, of de bak schakelt een versnelling verder.. Ik heb hierover ook een draadje lopen, bij de S80, maar dacht bij mezelf, even de turbo experts om raad vragen.. Overigens heb ik een enkele maanden geleden een IPD TCV gemonteerd en die doet het volgens mij prima..
Trouwens, rond 11 uur op vrijdag wakker worden is niet verkeerd!
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Dagje vrij genomen...

Een ander component wat de geest kan geven ide Turbo Compressor Bypass Valve. Een membraam bediend door het vaccuum vd inlaat op de motor. Deze klep zit ook op de Turbo.

filmpje van CBV met mogelijk defect membraam:


filmpje van CBV door IPD usa


Bij gas-los (bv schakelen) wordt de opgebouwde druk wordt dan gerecirculeerd. De 'tjoeners' van 'sport' auto's zetten daar dan een Blow-off valve op. Deze maakt het bekende niezende geluid.. Niet aan beginnen met een moderne Volvo. Wordt de computer redelijk 'pissed off' van. (gemeten luchtmassa klopt dan niet meer)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Brutus850
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
Locatie: Utrecht

Wat is het storinsbeeld dan van een defecte Turbo Compressor Bypass Valve? Vind het filmpje moeilijk te volgen om eerlijk te zijn.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

verlies van turbodruk. 'Kakt in'

Dat membraam is van kunstof, als deze zijn vorm verliest door ouderdom & hitte sluit deze slecht af. Ook de veer wordt slechter met de tijd.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Brutus850
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
Locatie: Utrecht

Juist en is dat in verschillende toerengebieden, of onwillekeurig? Mijn auto kapt echt op 5000 toeren.
Gebruikersavatar
Brutus850
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
Locatie: Utrecht

Veroorzaakt een defecte Turbo Compressor Bypass Valve ook de melding "Emissie service vereist" en het lambda lampje dat gaat branden?
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

denk dan eerder aan de Lucht massa meter als het echt om de 5000 toerern gaat.

De CBV heeft totaal geen benul vd toeren van de motor. Alleen de turbodruk zelf. Dus bij 3000 toeren of 5000 toeren als de druk het zelfde is , zou je het zelfde probleem moeten hebben.

Andere oorzaak kan ook een defecte Lambda sonde zijn. Zitten er twee in, als die elkaar tegenspreken krijg je dat lampje in iedergeval.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”