Pagina 1 van 1

Vraagje over start-stop

Geplaatst: 15.06.2010 - 15:40
door OscarCookie
Misschien een domme vraag, maar ik heb al wat rondgesurft en vind het antwoord niet echt...

Hoe werkt die start-stop exact? Zoals ik het begrepen heb, slaat de motor af bij stilstand als je in neutraal schakelt? Of als je in neutraal schakelt en de koppeling loslaat?

Eigenlijk laat ik mijn wagen aan de rode lichten steeds in eerste versnelling staan, met de koppeling ingedrukt. Betekent dit dan dat de hele start-stop filosofie niet echt gaat werken bij mijn rijgedrag?

Thanks voor de replies!

Geplaatst: 15.06.2010 - 15:43
door rsnhakan
Volgens mij werkt het zo:

Rem in trappen, koppeling loslaten (terwijl versnelling in z'n 1 staat), motor gaat uit, airco e.d. blijven allemaal werken dankzij (volgens mij) 2e accu, koppeling intrappen betekent motor starten (in een versneld proces).

Wij hebben zelf geen ervaring, dus ik hoop dat iemand dit kan bevestigen.

Geplaatst: 15.06.2010 - 15:46
door OscarCookie
Als je de rem intrapt en de koppeling loslaat in eerste ga je een serieuze schok krijgen en gaat je motor op een andere manier stoppen... denk ik :) Tenzij dit nu net de clue van het verhaal is :)

Geplaatst: 15.06.2010 - 15:49
door rsnhakan
Wanneer de bestuurder het voertuig tot stilstand brengt en de versnellingspook in neutraal zet, krijgt het systeem een signaal en wordt de motor van het voertuig automatisch uitgeschakeld. Wanneer de bestuurder wederom wil vertrekken en het koppelingspedaal indrukt, krijgt de starter het signaal om de motor opnieuw te starten. Van zodra de wagen in versnelling gezet wordt en het gaspedaal ingedrukt wordt, slaat de motor automatisch weer aan. De bestuurder kan opnieuw vertrekken op een even comfortabele manier als bij een wagen zonder start-stopsysteem.

@Wikipedia

Inderdaad, volgens mij is het zoals spooky het beschrijft. (komt tenminste overeen met Wikipedia)

Geplaatst: 15.06.2010 - 15:50
door spooky202
Heb ooit 1 keer kort in een start-stop gereden. Volgens mij gaat het zo (als ik het me goed kan herinneren):

- je stopt, zet 'm in z'n vrij, laat de koppeling los, motor schakelt uit.
- je trapt de koppeling weer in, motor slaat weer aan.

Geplaatst: 15.06.2010 - 15:53
door OscarCookie
Ok, zo had ik het ook begrepen... Ik schakel aan de rode lichten of in de file dus bijna nooit in neutraal/vrij... Hopelijk kan ik het over een tweetal weken es zelf ervaren :D

Geplaatst: 15.06.2010 - 15:59
door spooky202
Vriend van me heeft een BMW met start-stop en die zegt dat het (na een tijdje wennen) wel fijn werkt.

Bij BMW (weet niet of dat bij Volvo ook zo is), schakelt de motor overigens niet altijd uit. Als de motor nog koud is blijft ie lopen, als de airco hard moet werken om de auto koel (of warm) te houden blijft de motor ook aan (of springt aan).

Geplaatst: 15.06.2010 - 16:19
door Frederik Welvaert
Is bij Volvo ook zo, en ook als de batterij dreigt leeg te raken.

Geplaatst: 15.06.2010 - 16:27
door rsnhakan
ppFreddy, klopt. Vertellen ze hier ook.

Geplaatst: 15.06.2010 - 22:09
door 360Degreez
dus je hebt een extra electromotor aan je V-Snaar die de compressor aandrijft? Of hebben ze een speciale dynamo die ook als electromotor kan dienen?

Geplaatst: 19.06.2010 - 09:47
door Rutger
S/S werkt idd als boven beschreven. Je stopt, ontkoppelt en de motor valt stil. Valt de motor niet stil dan vraagt het systeem van je Volvo nog te veel vermogen. Ook kan het zijn dat als daar aanleiding toe is, dat je stil staat en de motor spontaan weer start. Bijvoorbeeld als je de airco kouder zet. Dan vraag je even teveel vermogen en start de motor.

Bij wegrijden weer koppelen, of het gas intrappen en de motor start weer. Er is een tweede accu geplaatst om de auto te voorzien van alle stroom en startstroom. Het systeem werkt prima, ik ben er erg blij mee. Alhoewel mensen in de auto en ook daar buiten nog altijd vreemd kijken als de motor uitvalt.

Geplaatst: 19.06.2010 - 10:22
door 360Degreez
Ik vraag me af of Volvo ook de startmotor zwaarder heeft uitgevoerd ;-)

Geplaatst: 19.06.2010 - 13:53
door Koidream
Dit alles heeft blijkbaar betrekking tot een handgeschakelde wagen. Bestaat het S/S systeem ook al voor een automaat? En hoe werkt het dan?